Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 62 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Fatbikes zijn nog heel onbekend in NL. Niet veel mensen weten van het bestaan van die fietsen af en als ze er dan eentje zien fietsen dan krijg je vaak wel reacties ja. Op het mountainbike forum zitten een aantal fatbikers. En op de global fatbike day in NL waren een stuk of 40 fatbikers op af gekomen. Ik was er niet bij maar ik zag een foto op het forum.
Aha, dan ga ik binnenkort maar eens op dat forum kijken, overlopen naar de buren! Hopelijk hebben ze het niet alleen maar over vette banden en dikke voorvorken maar maken ze ook mooie fatbiketochten door sneeuw en blubber. 8)
Hier wat beelden van de Global Fatbike Day 2016 in Sverige:
https://www.youtube.com/watch?v=KXrTf4bELck
Mooie beelden aan het eind in het donker. Yopie, was jij erbij?

Global fat bike day 2016 Lappeenranta, Finland; met prachtige beelden in de sneeuw; de stilte wordt alleen doorbroken door... irritant piepende schuifremmen; lunch bij een lavu (schuilhut) met koffie en nakki's (worstjes) op het vuur :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=cM2cYGrx8R4
Hoi Yopie. Ik hoorde dat je naar de Zuid Pool gaat fietsen, is dat waar?? :shock: :shock: Solo op je fatbike?? Of op een speciale zuidpoolfiets??? Wat een avontuur!!! 8) 8) Kijk uit voor ijsberen!!! :shock:
Dennis1987 schreef:. Op het mountainbike forum zitten een aantal fatbikers.
En ze is daar bekend! :D Kijk maar:
Vraagt het aan Yopie, die woont al jaren in Lapland en terroriseert het Wereldfietsforum met fatbike, bikepacking en bikerafting topics. En doet mee met de Rovaniemi dus weet wat winterfietsen is. Mooie fietsverhalen en foto's van Zweden vind je vooral in het fatbike-topic aldaar. 8)
Yopie schreef:
Nu heb ik meerdere fietsen in de schuur staan maar wil ook graag meerdere wielen, zoals een setje 29+. Mag dat ook? :wink:
Welke fietsen heb je nog meer naast de fatbike en de racefiets? Puur nieuwsgierigheid! :P
DouweFries schreef:Hoi Yopie. Ik hoorde dat je naar de Zuid Pool gaat fietsen.... Kijk uit voor ijsberen!!! :shock:
Tja, uitkijken... juist omdat je ze daar helemaal niet verwacht 8)
Misschien zijn ze daar nu naar toe geëmigreerd, omdat er op de noordpool nauwelijks nog ijs ligt... :roll:
Smitty schreef:
DouweFries schreef:Hoi Yopie. Ik hoorde dat je naar de Zuid Pool gaat fietsen.... Kijk uit voor ijsberen!!! :shock:
Tja, uitkijken... juist omdat je ze daar helemaal niet verwacht 8)
Ha die Douwe, er is daar ook geen wolf, vos of poolhaas want er leven daar geen landzoogdieren. Wel zeezoogdieren zoals de walvis, en ook pinguins en de vraatzuchtige agressieve reuzenstormvogel die oa walviskadavers en levende vogels eet. Hopelijk lust ie geen fatbikertjes. :D
DouweFries schreef:En ze is daar bekend! :D Kijk maar:
Vraagt het aan Yopie, die woont al jaren in Lapland en terroriseert het Wereldfietsforum met fatbike, bikepacking en bikerafting topics. En doet mee met de Rovaniemi dus weet wat winterfietsen is. Mooie fietsverhalen en foto's van Zweden vind je vooral in het fatbike-topic aldaar.
Ojee, straks krijg ik nog meer praatjes :P maar wel leuk dat men hierheen verwijst! Leuke sfeer trouwens dat mountainbikeforum, geen zure opmerkingen en zeiksnorren, wordt ook duidelijk meer gefietst en gesleuteld dan op dit forum. Keek net ff snel in het fatbiketopic; veel technische kennis, bandengeneuzel en dagritjes in vnl Nederland maar nog geen spannende fatbiketocht gezien. Maar maakt natuurlijk niet uit want zonder technische kennis kan er niet gefietst worden dus ik ga daar zeker binnenkort een vraag stellen, vast een hele domme voor die slimme bikers. :)
Welke fietsen heb je nog meer naast de fatbike en de racefiets? Puur nieuwsgierigheid! :P
Afbeelding

Heb ondertussen wel een paar fietsen verzameld, maar zit vnl op de fatbike, de rode racefiets en de stalen santos die vooraan staat. De rest is meer voor logees en twee van de fietsen zijn van m'n overleden vriend, daar weet ik nog niet zo goed raad mee. De fietskarretjes, tassen, fietssleeën, banden, reservewielen en onderdelen liggen in het andere fietsschuurtje, die was zeer snel vol haha. Maar in de winter staat de fatbike altijd in huis want anders smelten de vele kilo's sneeuw en ijs die aan de fiets hangen niet, en de racefiets hangt dan gezellig boven mijn bed want ik heb het idee dat -35 niet goed voor dunne racebandjes is.
Smitty schreef:Hier wat beelden van de Global Fatbike Day 2016 in Sverige:
https://www.youtube.com/watch?v=KXrTf4bELck
Mooie beelden aan het eind in het donker. Yopie, was jij erbij?

Global fat bike day 2016 Lappeenranta, Finland; met prachtige beelden in de sneeuw; de stilte wordt alleen doorbroken door... irritant piepende schuifremmen; lunch bij een lavu (schuilhut) met koffie en nakki's (worstjes) op het vuur :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=cM2cYGrx8R4
Leuk te zien! en heerlijk zweeds/fins: beetje door het bos hobbelen, worstjes grillen en met felle hoofdlampen weer verder. Wel weinig sneeuw, had gedacht dat er wel meer zou liggen. En ik was er niet bij, tis voor mij circa 2 x 600km en voor een fatbikefeestje is dat net wat teveel. :)

Maar heb net toch ook een mooi fietsweekje gehad. Het weerbericht had sneeuwvrij voorspeld dus het leek een prima plan om samen met een vriend het bos in te fietsen en te overnachten in schuilhutjes. Alleen had het weerbericht 't fout want het werd 'sneeuwkanonnenweer' (zo noemen we dat hier, dan kan er in 24 uur meer dan een meter sneeuw vallen), dus was zelfs voor de fatbike een beetje teveel van het goede. De eerste dag was hij nog de sneeuwschuiver die met 7km/u voorop ploegde met de mtb slingerend achter hem aan. Was erg zwaar trappen en zodra ik stopte stond de fiets ook gelijk stil, zelfs bergaf was er geen gang meer. Maar de mtb zakte al snel tot de naven in de sneeuw weg, was voor hem echt een geworstel om een paar meter vooruit te komen en hij heeft ook heel wat mooie salto's in de lucht gemaakt haha dus op een gegeven moment werd 't gewoon duwen. Een duwtocht van schuilhutje naar schuilhutje, in een stille witte wereld, onder sterrenhemels met dansend noorderlicht en een enorme supermaan (was echt bijzonder groot, heb de maan nog nooit eerder zo gezien). En met bevroren wijn in plastic flessen, zelfgebakken pannekoeken met bosbessenjam en geurende stoofpotten op houtkacheltjes waren er geen woorden meer nodig. 8)

Tis wel dat een weerberichtfoutje op dit soort tochten grote gevolgen kan hebben. Alleen een fatbike kan sneeuw aan dus we moesten lopen, wat met weinig daglichturen meer batterijen kost dus de hoofdlampen waren gauw leeg en dan zie je niets meer. Gelukkig was er de supermaan, de mooiste lamp die er bestaat dus we hadden enorme mazzel. Maar het pad was snel ondergesneeuwd dus onvindbaar, op de kaart kijken ging echt niet in het donker, er was geen internet bereik, ook geen mobiel dus we waren toch op onszelf aangewezen. Het lopen door diepe sneeuw geeft veel sneeuw in je schoenen (nattigheid dus bevroren tenen) maar gelukkig hadden we sneeuwgaiters/gamaschen dus droge voeten. Je fiets duwen en tillen is erg zwaar (we stoomden als locomotieven) dus dat worden dan meer pauzes, ook meer voedsel en drinkwater dus ook meer brandstof om het ijs te smelten. Gelukkig dat alle schuilhutjes een bijl plus houtkacheltje hadden anders hadden we zeker een drinkwaterprobleem gehad. Maar fietsduwend de hutjes bereiken is alleen geschikt voor echte gekken dus als je dat niet bent krijg je mss een sneeuwtrauma oid. :) We hadden voor de -25°C veiligheid wel een 1persoons tentje mee; als de één hulp moet halen is er voor de ander een noodtentje of als we verdwaalden konden we 't tentje delen. Nu stond ik niet echt te juichen om een superklein 1p tentje te delen met een breedgeschouderde 2m lange viking, helemaal niet bij zijn opmerking 'alleen als je lief bent mag je boven liggen' :shock: , maar toen hij zei dat hij me tegen wilde zwijnen en trollen zou beschermen klonk dat toch wel weer aantrekkelijk. Maar de volgende keer wordt het zeker een 2p noodtentje, een tarp zou niet goed zijn geweest in die enorme sneeuwval en de snerpende wind op de ijsvlaktes.
Maar was al met al dus weer een leerzaam en vooral prachtige tocht! 8)
Mooi verhaal Yopie! Echt cool!! Goed dat je een Viking bij je had want het is veelste gevaarlijk in je eentje! Een bevroren Yopie ....... :shock: Heb je geen foto's van de tocht voor ons?? :P
Yopie schreef:
Ha die Douwe, er is daar ook geen wolf, vos of poolhaas want er leven daar geen landzoogdieren. Wel zeezoogdieren zoals de walvis, en ook pinguins en de vraatzuchtige agressieve reuzenstormvogel die oa walviskadavers en levende vogels eet. Hopelijk lust ie geen fatbikertjes. :D
Ga je nu wel of niet naar de Zuid Pool fietsen?? :?: Dat kan ik niet uit je antwoord opmaken haha. Je bent er toe in staat .... :shock:


Yopie schreef: Leuke sfeer trouwens dat mountainbikeforum, geen zure opmerkingen en zeiksnorren, wordt ook duidelijk meer gefietst en gesleuteld dan op dit forum. Keek net ff snel in het fatbiketopic; veel technische kennis, bandengeneuzel en dagritjes in vnl Nederland maar nog geen spannende fatbiketocht gezien. Maar maakt natuurlijk niet uit want zonder technische kennis kan er niet gefietst worden dus ik ga daar zeker binnenkort een vraag stellen, vast een hele domme voor die slimme bikers. :)
Wat is de vraag? Misschien weten de fatbikers hier het antwoord?? :idea:


Yopie schreef: Heb ondertussen wel een paar fietsen verzameld,
Je hebt ook een paar autowielen verzameld! :lol:
Jouw"fietsenschuurtje" is groter dan mijn woonkamer ... :shock:
DouweFries schreef:Ga je nu wel of niet naar de Zuid Pool fietsen?? :?: Dat kan ik niet uit je antwoord opmaken haha. Je bent er toe in staat .... :shock:
Weet je wat het is als je fatbikeverslaafd bent, althans zo werkt 't bij mij: je wilt steeds een stapje verder. Een fatbike kan de hele wereld aan, elk seizoen, elk obstakel, hij drijft op het water zoals een Jezus en als je niet nat wilt worden neem je een packraft mee want hij lacht om een paar kilo meer bagage. En dat speelt in je hoofd, het lokt en lacht. Dus ik wil onderzoeken wat er (on)mogelijk is, wat ik kan, durf en leuk vind, hoe ver ik met de fiets kom en er dan net een stapje overheen. :)

En een fatbike is op z'n best in de winter dus daarin ga je ook steeds een stapje verder. Ik fiets nu elke winter circa 4000km, in het begin vnl over gesneeuwploegd asfalt maar dat kan iedereen en met elke fiets dus na een paar km heb je dat op je fatbike wel gezien. Is gewoon niet de fun die je zoekt. Net als het winterkamperen langs de weg; met warme kleding en slaapzak kan iedereen dat, daar hoef je geen lezing over te houden. En mocht je geen zin meer hebben is er altijd wel een auto of bewoning waar je kunt aankloppen. Dus winterfietsen over asfalt is totaal geen uitdaging voor een fatbike.

Winterfietsen door het bos vraagt meer want dat kan alleen maar met een fatbike plus wat gekte want als de sneeuw te diep is wordt het duwen. Mooie ervaring en leuk leerzaam want dan kom je er pas achter wat de fatbike (en jezelf) kan. Kamperen in de sneeuw kan als je een schep meeneemt maar gaat ook in schuilhutjes. En als je geen zin meer hebt kun je altijd weer het asfalt (=bewoning) opzoeken.

Fietsen en kamperen door afgelegen bos, sneeuw- en ijsvlaktes is nog een stap verder. Dat vraagt ervaring en de juiste uitrusting want als er iets fout gaat kun je je leven verliezen, zo simpel is het. Ik heb zelf meerdere fouten gemaakt, zoals door ijs gezakt, hopeloos verdwaald, harde sneeuwwind en extreme kou onderschat, bevroren tenen opgelopen en nog meer pijnlijke momenten. En er valt nog veel te leren ..

Met fatbike, ski's en een slee door het barre gebergte boven de poolcirkel is de volgende stap en dat is echt een enorme beleving. Dat is prachtig, enorm genieten en ook levensgevaarlijk en afzien. Vooral als je zo eigenwijs bent om zoals ik solo te gaan, ik mag ook niet meer van mijn vrienden alleen gaan, ik word nu zeeer scherp in de gaten gehouden. :shock:

En de volgende stap is dan de zuidpool haha. :D
Wat is de vraag? Misschien weten de fatbikers hier het antwoord??
Ik wil een tandwiel op de voornaaf, zodat je een singlespeed of fixie krijgt als je de wielen omwisselt. Dit in geval bij pech, dat ik dan toch nog uit de wildernis kan komen en niet ergens verhonger of bevries. Dan denk ik bv aan derailleurpech (kapot of afgebroken), freewheel/cassette bevroren of kapot door bv zand, of de shifter door een val gebroken of beschadigd.
Ik begrijp alleen nog niet zo goed welk tandwiel, hoeveel tandjes, hoe je hem vastzet (de een zegt met een borgring, de ander met loctite en weer een ander vindt alles flauwekul), welke naaf (ss freewheel of een fixie, of alle twee) of er een andere remklauw op moet en zo ja welke (een vóór- of een achter adapter) en zo zijn er nog meer vragen. Weet iemand hier mss een zinnig antwoord op?

Nu heb ik een Pugsley met een 135 mm non-offset vork en ook de achternaaf is 135mm dus dan zit het met de kettinglijn alvast goed? En verder heb ik totaal geen ervaring met fixie of ss, het lijkt mij dat een fixie in de bergen een soort zelfmoord is en dat een ss dan beter is. En is het wel mogelijk in sneeuw, zand, berg-, poolgebied etc want het lijkt mij alleen mogelijk als je benen als de Hulk hebt. Of ben ik nu een tutje? :?
Heb je geen foto's van de tocht voor ons?? :P
Foto's met m'n vrienden zijn bij mij privé, maar ik heb wel een paar andere sneeuwfattieplaatjes, altijd leuk plaatjes kijken. :)
Maar als het extreemkoud en donker is maak ik weinig foto's, heb geen zin om m'n handschoenen uit te doen, de camera vindt het niet leuk (er zit altijd condens in en dat bevriest) en foto's nemen in witte sneeuw, schemerige poollicht, stikdonker, bij dansend noorderlicht, een felle hoofdlamp of in een schuilhutje bij een kaarsje en houtvuurtje is moeilijk. Dat moet je aan Kees Swart overlaten, aan een echte fotograaf. 8)

Afbeelding

Zomaar een plaatje. :)

Afbeelding

Tot de naven in de sneeuw dus dat is duwen, km's lang.

Afbeelding

Een fatbike heeft geen standaard nodig. Je zet het pedaal in de ijslaag onder de sneeuw en hij blijft keurig op zijn dikke banden staan. :)

Afbeelding

Of hij leunt op de harde sneeuwklomp van 't pedaal.

Afbeelding

Dit is ijssneeuw en dat is minder leuk: het is zwaar, alles vriest vast en vaak glijden je schoenen van de dikke ijspedalen zodat je niet meer kunt fietsen. De beste pedalen voor dit soort omstandigheden zijn dan ook speciale winterflatpedalen zoals de Helva van 45Nrth. De pedalen zijn dan een maatje groter voor de winterlaars, ze hebben grote gaten waar ijs moeilijk in groeit en hebben zachte studs die minder snel de zachte zolen van de winterschoenen kapot vreten. En ze kosten een vermogen, maar van de pedalen glijden en met je gebit op 't stuur landen kost nog meer. Vooral bij -25 in the middle of nowhere ..

Afbeelding

Maar soms helpen ook dure pedalen niet haha. Eigenlijk is dit een dagelijkse winterbeeld, ik maak er ook allang geen foto's meer van. Maar het blijft mooi vind ik. 8)
Yopie schreef:Weet iemand hier mss een zinnig antwoord op?
Dat weet ik niet, maar 'k denk wel graag mee. 't Zou wel mogelijk moeten zijn.
Surly schreef:The stock fork accepts a 135mm rear mountain hub, just like the frame. This makes it easier to install and
remove the wheel (a big tire on a big rim benefits from a wide opening), and it allows front and rear wheel
interchangeability. This means you can have the ability to carry another full gear cluster, a singlespeed
freewheel, or a fixed cog on the front wheel. And should something go wrong with your primary drivetrain,
you have the option of swapping wheels and continuing on your journey or retreating to a place where you
can make necessary repairs.
Maar dit wist je wss al. Bij een kapotte derailleur/shifter kan je ook de ketting inkorten en ss verder rijden.
Als je wilt kunnen wisselen, zal je wss een andere naaf nodig hebben en je wiel eventueel anders spaken zodat het de belasting als achterwiel kan dragen (eigenlijk een achterwiel in je voorvork?).
Een fixie voor de plaatsen waar jij komt, is een... uitdaging! :shock: Wellicht niet onmogelijk als je je kransje voldoende groot neemt. En bij het naar beneden sjezen de beentjes in de lucht. 8) Ik kan de keuze voor een fixie wel begrijpen. Het moet al heel verkeerd gaan als je daar niet meer op kunt rekenen.
Met een flip-flop naaf heb je langs de ene kant een fixie en aan de andere kant een freewheel. Beide hebben schroefdraad waar je het kransje vastzet met een borgring.
Yopie schreef:of er een andere remklauw op moet
Wissel je wielen 'ns, om te zien of 't lukt?
Openaf schreef:
Yopie schreef:Weet iemand hier mss een zinnig antwoord op?
Dat weet ik niet, maar 'k denk wel graag mee. 't Zou wel mogelijk moeten zijn.
Fijn dat je meedenkt! En het moet idd bij een Pugsley mogelijk zijn, geloof dat het ook de enige fiets is waarbij dat kan. 8)
Over anders spaken heb ik nog niets over gelezen, denk dat dat niet nodig is omdat je het wiel alleen in nood gebruikt. En tis ook een fatbikevelg, heb nog nooit gehoord over spaakbreuk of een slag in een wiel dus zal vast wel goed gaan. Het wiel heeft trouwens 64 spaakgaten dus ik zou me wel kunnen uitleven. :)
Met een flip-flop naaf heb je langs de ene kant een fixie en aan de andere kant een freewheel. Beide hebben schroefdraad waar je het kransje vastzet met een borgring.
Aha, dat heet dus een flipflop. Leek me eerst de beste optie maar als een freewheel kan vastvriezen heb je aan een reserve dus ook niks, kun je idd beter voor een fixie gaan. Remt een fixie echt zo slecht als men soms beweert, want dan wordt dat in berggebied nog uitdagender. :shock:
Wissel je wielen 'ns, om te zien of 't lukt?
Hej, dat is een goede! Ga ik morgen doen, thanks! 8)
Misschien lees ik er over heen, maar je hebt toch schijfremmen? Ik heb aardig wat fixed gear fietsjes geknutseld maar nog nooit een fixed gear naaf met schijfrem mogelijkheid gezien. De fg draad op een naaf heeft inderdaad een tegengestelde draad voor een lockring, een freewheel heeft die niet maar wel een bredere schroefdraad.
Waar je ook nog op moet letten is je kettinglijn. Voor veel fg hubs is deze 42mm en dat is smal. Geen idee hoe dat uitlijnt met een oversized fat bike crank.
Yopie schreef:
DouweFries schreef:Ga je nu wel of niet naar de Zuid Pool fietsen?? :?: Dat kan ik niet uit je antwoord opmaken haha. Je bent er toe in staat .... :shock:
En de volgende stap is dan de zuidpool haha. :D
Maak ik hier op uit dat je echt naar de Zuid Pool gaat fietsen?? :shock: Hoe ga je dat doen? :? Hou je ons op de hoogte ??


Ik wil een tandwiel op de voornaaf, zodat je een singlespeed of fixie krijgt als je de wielen omwisselt.
Haha dat wil ik zien! :lol: Ik heb daar nog nooit van gehoord ... Is een fixed gear fatbike haalbaar waar jij fiets want een fatty is al een zware bak .. Zijn er geen betere oplossingen bij derailleur pech? Een fixie in de bergen .. :shock:
Er schiet mij trouwens ineens een hack te binnen die ook wel eens in de fixie scene wordt gebruikt: een speciaal voorgeboord kransje dat op de bevestiging van een schijfrem geschroefd kan worden (dan kan je fixed rijden met een relatief goedkoop voorwiel). Zo kan je wellicht in een noodsituatie je wiel omdraaien en thuis komen.
Sonny schreef:Misschien lees ik er over heen, maar je hebt toch schijfremmen? Ik heb aardig wat fixed gear fietsjes geknutseld maar nog nooit een fixed gear naaf met schijfrem mogelijkheid gezien.
Je vindt ze wel voor fatties.

http://www.justridingalong.com/disk-wor ... r-hub.html
http://www.jensonusa.com/Hubs/Surly-Ult ... c-Rear-Hub
Yopie schreef:Remt een fixie echt zo slecht als men soms beweert, want dan wordt dat in berggebied nog uitdagender. :shock:
Gelukkig heb je nog je schijfremmen. ;)
Leuk! Die Surly versie is ongetwijfeld leuker geprijsd. Hier kan je inderdaad wel een achterwiel mee spaken dat ook voorin kan. De naaf lijkt iig symmetrisch dus paraplu spaken is dan niet nodig.
Openaf schreef:
Yopie schreef:Remt een fixie echt zo slecht als men soms beweert, want dan wordt dat in berggebied nog uitdagender. :shock:
Gelukkig heb je nog je schijfremmen. ;)
Ha, toen ik dat zei had ik net iets gelezen over 'hoe te remmen bij fixies' en stelde me toen voor hoe 't zou zijn om op een berghelling met alleen beenkracht die fatbikemassa te doen stoppen. Volgens mij word ik dan gelanceerd, als een raket met m'n hoofd naar voren want als die fiets eenmaal rolt is ie niet meer te stuiten. Was toen gewoon ff vergeten dat ik ook nog schijfremmen had. :D

Ja zoiets moet ik hebben. :) Het kan volgens Surly ook alleen maar een surly naaf zijn, een andere zou niet passen.
Sonny schreef: Hier kan je inderdaad wel een achterwiel mee spaken dat ook voorin kan. De naaf lijkt iig symmetrisch dus paraplu spaken is dan niet nodig.
Ik dacht zelf om alleen de naaf te vervangen, lijkt mij ook de goedkoopste oplossing. Maar mss is het idd beter om ook de spaken anders te spaken, ik weet het eigenlijk niet. :?

Volgens Surly kan het iig bij de Pugsley, die is daar speciaal voor ontworpen:
"The fork accommodates a rear hub (our rear mountain hubs work well as front Pugsley hubs). This accomplishes two things; It allows a wide tire to fit through the dropouts without a struggle, and it allows you to interchange the front and rear wheels. Why would you want to swap wheels? 1) Single-speeders can change their gear ratios on the trail by swapping wheels. 2) You may want a fixed cog option in case your freewheel freezes up in the middle of nowhere. A properly installed fixed cog will drive the wheel regardless of the temperature, and it can help you slow down if your brakes stop working. Regarding brakes...front disc users will need to use a rear-specific caliper on the Pugsley fork (or front caliper with rear caliper adapter mount)."

Maar toch begrijp ik het niet helemaal, want de Pugsley heeft Avid BB7 en die zijn voor en achter toch hetzelfde? Bij mij wel iig. Ik had vandaag de wielen omgewisseld en de schijven vallen netjes in de remklauwen en het remt uitstekend dus om dat te veranderen lijkt me niet slim. En wat is nu precies een remklauw adapter, dat is toch gewoon dat houdertje waar de remklauw op zit? Die lijken bij mij ook hetzelfde.
Alleen zit het achterwiel met de 10sp cassette niet in het midden van de fiets als hij in de voorvork zit, of dat erg is weet ik ook niet. Eigenlijk snap ik er dus nog niets van. :D

Het gebruik van een borgring weet ik ook nog niet zo. Ik las dat offroad rijders en vooral downhillers vaak geen borgring gebruiken omdat zij niet genoeg beenkracht zouden hebben om hem los te draaien. Zo ook is het tandwiel sneller en makkelijker los te draaien zonder de borgring waardoor dat bij bepaalde wedstrijden een tijdwinst geeft. Maar op de weg gebruikt men juist weer wel een borgring. Ik zou juist denken dat het precies andersom is want juist op een offroad afdaling moet je remmen dus zet je tegendruk met je benen waardoor die eraf draait, toch? :?

Nu nog wat plaatjes voor de duidelijkheid. :)

Afbeelding

Hier zit het voorwiel achterin, past netjes. Volgens mij zijn de beide remklauwen ook hetzelfde, net als de adapters (als dat tenminste die zwarte houdertjes zijn). Of het moet mm-werk zijn zodat ik het verschil alleen zie als ik ze losschroef?

Afbeelding

Het achterwiel in de voorvork, de remschijf past keurig in de remklauw ..

Afbeelding

.. alleen staat het wiel niet in het midden. Logisch want er zit een 10sp cassette dik te zijn. Weet niet of het erg is om zo te fietsen, tis bedoeld als noodoplossing maar dat zou zomaar een paar dagen kunnen zijn. En er komt soms ook nog een voordrager met bagage op.
Zal zo proberen een wat betere foto te maken, de fiets staat nu nl binnen en dat geeft vast wat meer licht dan dat schemerige poollicht. :)

Afbeelding

De Avid BB7, de adapter is toch dat zwarte beugeltje met die twee gaten? Of zeg ik nu iets heel doms?


Edit. Nog twee plaatjes om te laten zien hoe het wiel uit het midden staat, lijkt mij eigenlijk niet dat Surly dit zo bedacht heeft:

Afbeelding

Afbeelding
Voor wat betreft een lockring: gewoon doen. Alleen op een baan kan je zonder aangezien je hier alleen vooruit trapt.

Een naaf vervangen kan natuurlijk. Maar kost meer aan arbeidsloon dan een nieuw wiel spaken. Singlespeed rijders kunnen dus twee dezelfde wielen rijden en omwisselen. Jouw wiel is offcenter gespaakt om ruimte te maken voor de dikke band en cassette. Anders zou de ketting tegen de band lopen bij gebruik van de grote kransjes.

Dat je wiel off Center zit in de voorkant is niet mooi maar als het werkt... Blijkbaar past de schijf wel in de remklauw. Misschien wel onhandig met een rack. Wel dezelfde schijfgrootte nemen maar volgens mij heb je die al. De adapter is idd dat beugeltje.
Waarom er voor een remklauw voor achter moet is mij niet duidelijk.

Wat betreft het spaken: je huidige wiel zijn al kruis 3 gespaakt, de gangbare keuze voor trekking/transport fietsen want lekker sterk. Dus dat hoeft niet anders maar als de flens van de nieuwe naaf hoger of lager is dan moeten de spaken langer of korter.
Tja. Mmm... Misschien heeft het te maken dat je je wiel moet verschuiven om een goeie kettingspanning te hebben en de rotor dus niet mooi in de remklauw zit. Anderzijds zorgt de derailleur voor de juiste spanning als je de derailleur nog kan gebruiken tenminste.
Want stel dat die het ook begeeft, zul je toch de ketting moeten inkorten en op spanning brengen. De remklauw zal dan wss herpositioneerd moeten worden adhv een andere adapter??? ik ben aan 't gissen. :? Want hoe weet je welke adapter je moet meenemen? Op voorhand testen?

Ik lees nog wat verder. :D
Fijn dat jullie meedenken. Ik zal morgen eens kijken wat een compleet wiel kost, dus met de juiste naaf er al in. Vast een vermogen ..
Ik had bedacht dat ik gewoon de naaf zelf ging vervangen, plus het overspaken en dan het wiel later laat nakijken door de fietsenmaker. Scheelt een pak geld. Als ik dan maar niet de verkeerde naaf, remklauw, adapter etc heb en er dan ook nog achterkom dat de spaken te kort/lang zijn. :shock: Oja, en een lockring mag ik niet vergeten, als er tenminste nog ruimte voor is want dat is ook een reden waarom sommige geen ring hebben.

En bedankt weer mannen! 8)
Vroeger had de Pugs een offset voorvork zodat het achterwiel naar voren kon (en dus in het midden stond) en het voorwiel met fixie naar achter.

Ik weet niet of deze vorken nog te vinden zijn. Ook even rekenen of je behalve handiger ook goedkoper uit bent.

http://coastkid.blogspot.nl/2015/12/new ... -fork.html