Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hebben WF-ers een auto in bezit? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Hebben WF-ers een auto in bezit?

330 berichten

Heeft U als wereldfietser een Auto?

Neen
23%
12
Jawel, 1 oud barrel
19%
10
Jawel, een nieuwe
23%
12
Jazeker, boodschappen wagen en een luxewage voor naar het werk
9%
5
Ja, een campeer mobiel
11%
6
Ja, een ....
15%
8

Marco Meijerink schreef:In lees in dit topic hele goede argumenten om voor- of juist tegen de fiets of de auto te zijn. Bijna alle argumenten zijn waar. Ze doen alleen voor veel autobezitters niet ter zake.
Een mooie auto is sexy (gevoel. emotie), een trein is dat niet.
Een trein laat zich in een reclamespotje wat minder makkelijk bespringen door motorkapmeisjes, maar is zeker geen aseksueel transportmiddel: lees de rubriek Hartkloppingen in het blad Rails maar eens.

De ontwikkeling van de elektrische auto schijnt een eeuw geleden te zijn gestopt omdat de benzinemotor beter appelleerde aan het gevoel een groot grommend dier te berijden. Een gevoel dat door de eerste oliebaronnen dankbaar werd geëxploiteerd en aangepraat.
De ene auto is trouwens de andere niet: denk maar aan de pooierbak, die Annemarie Jorritsma zo nodig als dienstauto wilde hebben. Haar illustere opvolger Herman Heinsbroek ging noch verder: in zijn kringen was je een loser als je je niet in een Bentley liet vervoeren.
De echte losers zijn volgens mij degenen die dag in dag uit in de file staan, op weg naar een werkplek die ze haten, maar waar ze elke dag toch weer heenrijden omdat ze zonder die baan hun auto niet zouden kunnen betalen. :)

Henk Hofland heeft in zijn boek De elite verongelukt (1995) prachtig beschreven hoe de auto allesoverheersend is geworden. ‘We kunnen het weergaloze, wereldwijde succes en de vernietigende kracht van het automobilisme alleen begrijpen als we het vergelijken met het fascisme; als we inzien dat het niets ontziende, molochistische en totalitaire karakter van het automobilisme heeft geleid tot een informeel, dagelijks gepraktiseerd fascisme. Vulgair straatfascisme, dat met vals respect voor het menselijk geluk en een ideologie van drogredenen dagelijks kerkhoven vult en torens van oudroest bouwt.’ In feite, aldus Hofland, is het automobilisme een koloniale macht die stad en land heeft veroverd en de bevolking zijn cultuur, wetten en hiërarchie probeert op te leggen.
‘Vergeet je als voetganger een ogenblik dat je moet uitkijken, dan word je op z’n best getroffen door een storm van lawaai en scheldwoorden; op z’n slechtst door bedreiging van je leven.’

Bij veel mensen zal het kwartje wel nooit gaan vallen. Toch kan er veel veranderen, al dan niet geholpen door een nieuwe energiecrisis. Veertig jaar terug was je ook een loser als je niet rookte, en kijk die sneue pafkezen nu toch kleumen voor de ingangen van kroegen en kantoren!

zucht

wel mooie website & foto's trouwens!

iPhone= een manier om mensen te veel geld voor brak product uit de zak te kloppen.

als je deze vergelijkt met andere vergelijkbare producten valt op dat je voor minder geld meer krijgt, bv een omnia is vele male slimmer dan de iPhone en laten we het dan nog maar niet hebben over een gemiddeld s60 device (hebben we de tube van nokia al voorbij zien komen??).

Maar ook hier blijkt dat de gemiddelde mens een kudde dier is die zich te gemakkelijk van alles laat aanpraten.

Mijn ervaring met het ov is idd niet al te best, het probleem is dus momenteel ook dat ik erop ben aangewezen.... dus als ik ooit in de riante positie verkeer om te kunnen kiezen weet ik niet wat er eerder komt, een greencar abbo of een ov abbo.

Tis in dit geval een combinatie van erg slechte service gecombineerd met een toch al bar slecht imago, als je beide wat oppoetst gaat het al snel de goede kant op. Als ik bv net over de grens kijk ben ik in Bels vaak eerder geneigd om de trein te pakken dan wat anders te regelen (en ja dan heb je wel eens vertraging, maar das dan in 100% van de gevallen de int. trein...)


Bas

Wat ik mijn misschien wat botte topic-reactie wil aangeven is dat gevoel en emotie bij een product een veel grotere rol kan spelen dan wij wellicht als fietsers denken. Ga maar na: wie van ons heeft niet een "innige" relatie met zijn tweewieler? Zeker wanneer je, net als wij, een aantal wereldreizen erop hebt gemaakt dan doe je zo'n lekker afgerached fiets echt niet zomaar weg.
Datzelfde gevoel hebben autobezitters ook. En dat maakt het zo moeilijk voor beide doelgroepen om elkaar met feiten te overtuigen terwijl het verschil van mening veel meer in de emotie ligt. De autobezitters afschilderen als dom helpt echt niet. Het heeft ook niet te maken met "photoshopppen". Het heeft te maken met je gevoel, je hart, je emotie.
Wat ik NIET heb gezegd is dat ik het eens ben met een algehele automobilisatie.....maar ik ga er ook even vanuit dat jullie dat tussen de regels door ook niet zo gelezen hebben.

B@se: juist omdat het volgens jou om een brak product gaat (ben ik overigens volledig met je oneens maar laten we die discussie maar over aan een apple-forum :lol: ) is het zo interessant te zien dat een merk in staat in geweest de harten van mensen te raken. Daar moeten wij van leren.
Sommige laagdunkende reacties die aangeven dat mensen kuddegedrag vertonen is misschien wel een juiste stelling (hoewel ik dat liever iets positiever tegenover sta) maar datzelfde kuddegedrag hebben we nodig om mensen uit de auto te krijgen. En vergeet niet: ook wij vertonen kuddegedrag, we volgen alleen een andere kudde.

Ben overigens wel benieuwd naar de zucht van Willem. Vanwaar de zucht??

Marco Meijerink schreef:Ben overigens wel benieuwd naar de zucht van Willem. Vanwaar de zucht??
Door alle automobilisten over een kam te scheren en tegen ze aan te schoppen bereik je deze doelgroep niet. Dat zal wel niet de bedoeling zijn, maar toch. Generaliseren leidt tot polariseren. Polariseren sterkt mensen vooral in hun eigen standpunt, en leidt tot minder wederzijds begrip. Verder van huis dus.

Vandaar de zucht.

Dit zegt overigens niets over mijn mening over wel of geen auto.

Leen Verkerk schreef:Marco schreef:
(kijk naar de iphone.....er zijn goede argumenten om een andere telefoon te nemen en toch wil iedereen een iphone (ik ook ) omdat dat apparaat een enorme gevoelswaarde heeft)
He Marco wat is een iphone?

Opa Leen
die zich de krampen heeft gezocht naar een telefoon om gewoon mee te telefoneren :lol:
"dat is een iphone"

Value is what a damn fool will pay for it.
Apple heeft altijd al iets gehad met "damn fools" :lol: .

Jansenius schreef:
"dat is een iphone"

Ja ik snap het al, net een zwitsers zakmes maar dan elektronisch, ja kan er alles mee maar niks goed.
Mijn zoon heeft zo'n ding van zijn werkgever, die hem altijd op zijn persoonlijke mobieltje belt op dat dat T**ding meestal kapot is
Opa Leen

:oops: :oops: Hier staan 3 auto's op de dam. Eentje is van mijn zoon (Nissan Micra), mijn man zijn Suzuki Alto en mijn Berlinge speciaal voor onze honden. :oops: :oops: Ik ga wel op de fiets naar mijn werk hoor. We wonen een beetje aan de buitenkant een auto is handig al zou het wel eentje minder kunnen denk ik.

Roald schreef:om even een slinger naar een andere kant te geven:

Weet iemand nog een radiozender waar niet constant filemeldingen door gegeven worden?

:D
Dat vind ik nou ook, waarom moeten mensen zonder auto absoluut elke dag weer dezelfde files op dezelfde plaats te horen krijgen.

Met kijkfiles als extraatje.

Ach ja , ik heb bewust geen auto, wegens niet nodig en te veel geld voor een relatieve vrijheid.

Ik mis de dagen waarop je amper auto's zie rijden, in de jaren 80 waren die er nog. En veel vroeger waarschijnlijk ook.

Een auto is in feite te goedkoop geworden, al is dat tegenwoordig ook niet helemaal waar. in belgië heeft men een paar jaar gelden eens berekend dat Een auto gebruiken nog steeds veel goedkoper was als de kost die de auto had op de omgeving, milieu, gezondheid, en noem maar op.

In feite betalen dus alle niet-automobilisten mee aan het autogebruik.

Ik pleit dus alleen maar voor economisch zinvolle verplaatsingen rekening houdend met alle kosten, zo komt ook de gedelokaliseerde arbeid terug, enzovoort.

Maar goed. Dat is een mening zoals ieder andere.

Groeten,

Marco Meijerink schreef: De factor emotie is hierbij erg belangrijk maar wordt vaak vergeten.
Kortom: maak van die duffe trein een sexy trein en dan komt alles goed :lol:
Met alle respect, maar je doet alleen maar aan probleem verplaatsing, want het beeld dat je je status ontleed aan je (sexy) auto, dat mooie eigen huis, en dat zeiljacht verplaats je het nu naar een sexy trein. Dat is een fake oplossing.
Zolang mensen niet zelf inzien dat ze gewoon goed genoeg zijn, zoals ze zijn, en dus materiele dingen, zaken, denken nodig te hebben om hun status aan te ontleden, zal het probleem blijven bestaan, hoe sexy die trein ook gemaakt wordt.
Je angst afleggen dat je zonder die auto ook mens bent en er zijn mag lijkt me een aardige oplossing.
Marco Meijerink schreef:(kijk naar de iphone.....er zijn goede argumenten om een andere telefoon
Hele goede zelfs, want het ding deugt niet :wink:
Marco Meijerink schreef:te nemen en toch wil iedereen een iphone (ik ook :lol: ) omdat dat apparaat een enorme gevoelswaarde heeft)
Hum.....
ik werk al heel lang met Macintosh, en ik veronderstel jij ook, als fotograaf (hou me ten goede als ik verkeerd heb) maar dat is meer om dat hij gebruiksvriendelijker is, en stabieler dan een PC. Niet vanwege de emotie. Een i-phone zal je me niet zien aanschaffen tot dat het ding normaal functineert ook al komt hij uit het zelfde kamp als mijn Mac :lol:

Haike schreef: Hum.....
ik werk al heel lang met Macintosh, en ik veronderstel jij ook, als fotograaf (hou me ten goede als ik verkeerd heb) maar dat is meer om dat hij gebruiksvriendelijker is, en stabieler dan een PC. Niet vanwege de emotie. Een i-phone zal je me niet zien aanschaffen tot dat het ding normaal functineert ook al komt hij uit het zelfde kamp als mijn Mac :lol:
Erm...
Sinds Apple kwa CPU's en chipsets met Intel in zee is gegaan is de mac gewoon een PC. Enne een linux PC crashed ook niet zo gauw. Tenslotte wil mijn windows XP computer ook niet echt crashen... Tenminste ik kan mij niet meer herinneren wanneer dat voor het laatst was, dus al gauw meer dan een half jaar geleden (en dat voor een doos die 24/7 draait)
Het fabeltje van de instabiele windows computer heeft voornamelijk te maken met wat voor software (3rd party) je er op (mis)gebruikt.

Anyways, back on topic....
Nee ik heb geen auto, niet eens een rijbewijs en dat hou ik denk ik zo. De enkele keer dat ik eens een auto nodig heb is er altijd wel iemand die me wel wil rondchauferen. Wat anderen doen moeten zij weten, maar ik vertrouw mezelf niet met een ton+ staal tussen andere idioten die hun ton+ staal veel belangrijker vinden dan de geledende verkeerregels.

Wel een auto. Deze is nodig voor mijn werk als ondernemer.

Files zijn hier niet echt, hooguit 's ochtends en 's middags van auto's waarmee leerlingen naar en van school gebracht worden.
Een echte fietscultuur is hier niet zoals in Nederland. Er wordt in Spanje voornamelijk recreatief gefietst en nauwelijks utilitair.
Als ik in Nederland ben moet ik altijd weer wennen aan die massa's fietsers...

Haike schreef:Zolang mensen niet zelf inzien dat ze gewoon goed genoeg zijn, zoals ze zijn, en dus materiele dingen, zaken, denken nodig te hebben om hun status aan te ontleden, zal het probleem blijven bestaan, hoe sexy die trein ook gemaakt wordt.
Je angst afleggen dat je zonder die auto ook mens bent en er zijn mag lijkt me een aardige oplossing.
Met de analyse ben ik het zeer eens, met de oplossing ten persoonlijken titel ook , maar daar ga je het macro-economisch niet mee halen, denk ik. Moesten de mensen dit, en moesten de mensen dat, dan.... Als onze kat een koe was konden we ze melken onder de stoof :wink: . De mensen zijn dus niet dit en niet dat.

Er kan volgens mij iets bewegen in de mate dat het principe "de vervuiler betaalt" wat grondiger wordt toegepast. Het is bv. niet zozeer het bezit (of de aankoop) van de auto maar het ermee rijden dat vervuilt. En niet alleen vervuiling in de enge (letterlijke) zin maar ook in de brede (figuurlijke) zin. Files 'vervuilen' ook figuurlijk : impact op de economische activiteit, stress...

In de long run zullen economie en ecologie wel met elkaar samenvallen.
Zelfs als de volledige realisatie daarvan op zich ook een utopie zou blijken te zijn (daar ben ik mij van bewust), dan is het toch tenminste iets wat uitgaat van een zeer realistische premisse : we zullen maar minder beginnen rijden als het te duur wordt; en nu is he gewoon nog niet duur genoeg om ons uit de files te houden.

jansenius schreef:Er kan volgens mij iets bewegen in de mate dat het principe "de vervuiler betaalt" wat grondiger wordt toegepast.
Het is bv. niet zozeer het bezit (of de aankoop) van de auto maar het ermee rijden dat vervuilt.
Met het principe de vervuiler betaalt ben ik het grondig eens. Het tweede wordt tegenwoordig door de huidige overheid aangevoerd om kilometertaks in te voeren. Ik ben daar echter wel bevreesd voor, om een andere reden dan de meesten.
Met het invoeren van kilometerheffing zal het bezit van een auto (nog) goedkoper worden, en het gebruik op snelwegen tijdens de spits duurder. Tot zover prima. Macro gezien klopt het.
Maar wat niet klopt is dat het gebruik van auto's binnen de stad goedkoper wordt. Ga maar na: je auto gebruiken binnen de stad kost niet veel kilometers, zelfs al kost de benzine 5 euro, dan nog zal het niet veel uitmaken.
Maar de massaliteit van de auto's binnen de stad bepaalt tegenwoordig wel het aanzien van de omgeving waarin de meeste Nederlanders zich de meeste tijd bevinden: rijstroken, fietsstrookjes, kruisingen met negen stroken naast elkaar, tunnels, rotonde na rotonde, stadsflyovers, parkeertorens, enorme parkeervelden, viaducten over spooremplacementen en dergelijke.
Als het stadsverkeer nog goedkoper wordt is er nog meer van dit soort beton nodig. Willen we dat echt?
Als fietser merk ik nu al dat ik in de grote stad de helft van de tijd bezig ben auto's en autovoorzieningen: erop wachten, omrijden en continu opletten op lui die het niet zo nauw nemen met regels. Naast elkaar fietsen is sinds de fietsstroken van maximaal 150 cm breed toch al een herinnering aan vroeger tijden.
Gegroet,
Leon

Nog een leuke: in de nieuwe CAO, geldig sinds 1 juli jl., is geregeld dat rijksambtenaren een vergoeding van 15 cent per kilometer kunnen krijgen voor woon- werkverkeer met de fiets. Dat is een aardige tegemoetkoming van de werkelijke kosten (reken maar even uit hoeveel een kilometer fietsen alleen al kost aan eten...) Mijn baas heeft echter besloten dat er op deze regel een uitzondering gemaakt moet worden, en wel voor ondergetekende. Voor zover ik kan zien ben ik echt de enige waarvoor dit probleem speelt. Daar heb ik formeel bezwaar tegen gemaakt, dus is er een hele procedure gestart en sta ik volgende week voor de bezwaarschriftencommissie. Ik verheug me daar erg op, want het geheel heeft een heel erg hoog 'Paarse Krokodil' gehalte, iets wat alleen ambtenaren elkaar onderling aan kunnen doen. De zitting is openbaar, dus wie erbij wilt zijn is welkom (vrijdag 31-10 om 10.00 uur). De zitting zelf zal wel wat saai zijn, maar als je erbij wilt zijn zal je je via mij aan moeten melden, en je moet bij de receptie kunnen legitimeren. Oja, het is in Den Haag, bij het Ministerie van Sport en Gezondheid...

Echt waar!!! :shock:

Leon schreef:Maar de massaliteit van de auto's binnen de stad bepaalt tegenwoordig wel het aanzien van de omgeving waarin de meeste Nederlanders zich de meeste tijd bevinden: rijstroken, fietsstrookjes, kruisingen met negen stroken naast elkaar, tunnels, rotonde na rotonde, stadsflyovers, parkeertorens, enorme parkeervelden, viaducten over spooremplacementen en dergelijke.
Als het stadsverkeer nog goedkoper wordt is er nog meer van dit soort beton nodig. Willen we dat echt?
Gegroet,
Leon
Leon, ik sluit me helemaal bij je aan! Maar ik woon op het Noord-Groninger platteland, vanuit mijn huis zie ik de Waddenzeedijk liggen. De dichtstbijzijnde supermarkt is 6½ km; bouwmarkt 11 km; Blokker, Hema en Aldi op 17 km; tandarts op 25 km; station 7 km, enzovoorts. Nog in de jaren '70 en '80 waren er winkels in mijn dorp (amper zeven straten groot) welke nu allemaal verdwenen zijn, evenals de scholen. Zelfs geen café meer. De 13e eeuwse kerk doet nog tweemaal per maand dienst. De bankvoorziening is flink gereduceerd, de dichtstbijzijnde Rabo-vestiging is nu 40 km ver! Als ik boodschappen ga doen, is een auto wel hier noodzakelijk. Alleen naar mijn werk fiets ik dagelijks graag! Ik wil benadrukken dat de kaart van Nederland qua vervoer niet overal gelijk is.
Kijk ik bijvoorbeeld naar de situatie van Bert Sitters: wij weten allemaal waar hij woont: aan een drukke winkelstraat in Amsterdam Oud-west. Dus veel winkels en prima voorzieningen binnen handbereik en de trams 7 en 17 rijden pal voor zijn deur langs. Ik heb zelf vroeger in Amsterdam gewoond. Daarom kan ik me heel goed voorstellen dat Bert Sitters geen auto nodig heeft :) . Vandaar mijn interesse of WF-ers een auto bezitten of niet.

Ligandi schreef:Mijn baas heeft echter besloten dat er op deze regel een uitzondering gemaakt moet worden, en wel voor ondergetekende. Voor zover ik kan zien ben ik echt de enige waarvoor dit probleem speelt.
Wil je een tipje van de sluier oplichten over wat jouw probleem inhoudt? Ik ben benieuwd!
Leon

@ Leon: (heel in het kort:) Als je kan kiezen tussen bijna geen vergoeding van de fietskosten of een volledig door De Baas betaalde NS-jaartrajectkaart, is die keuze snel gemaakt. VWS heeft een grootverbruikersovereenkomst met NS, die ieder jaar op 1 november wordt verlengd. Tussentijds opzeggen kan niet. VWS denkt dus haar ambtenaren uit de trein de fiets op te krijgen aan het begin van de winter. Dat vind ik ontzettende onzin en in strijd met het beleid van ons departement. Bovendien scheelt me dat bijna 500 euro (=halve Rolhof!). Reden genoeg om eens lekker uit te halen.

Ik vind het overigens wel vreemd dat ik de enige lijk met dit probleem. Zijn ambtenaren dan echt zo duf?

Martin E. van Doornik schreef:de dichtstbijzijnde Rabo-vestiging is nu 40 km ver!
Off-topic : dàt is nu ook weer niet juist, de dichtstbijzijnde Rabo is only a mouse click away ;-) .

nee bij de rabo moet je voor elke simpele handeling aan het loket komen..........