Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Honden ?! - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Honden ?!

130 berichten
Mijn vriend en ik hebben allebei een hond. Hij heeft een vrolijke Stafford en ik heb een sportieve Mechelse herder. Wij lopen dus veel in hondenlosloopgebieden rond en hebben al van alles en nog wat meegemaakt daar. Van een groep pubers die fanatiek staan te voetballen en kwaad worden als de hond er met de bal vandoor gaat tot kleine kinderen die zonder ouderlijk toezicht rondfietsen. De laatste keer liep er een vrouw in het hondenlosloopgebied te wandelen met sjieke witte kleding aan, een witte broek met een stoffen witte jas had ze aan. De hond van mijn vriend springt enthousiast met zijn modderpoten tegen de broek van de vrouw aan. Nou die vrouw boos natuurlijk want wij hadden de hond maar onder controle moeten hebben. Echter mijn vriend is niet op zijn mondje gevallen dus die zegt tegen die vrouw, trek je broek maar uit dan stop ik hem in mijn wasmachine. Wordt ze nog bozer natuurlijk. Mag ze daar rondlopen in witte kleding. Ja daar is geen verbod op. Maar ja, dan denk ik ook bij mezelf waarom ga je in godsnaam met zulke kleding in een hondenlosloopgebied rond paraderen? Of all places. En datzelfde heb ik nou bij fietsers in een hondenlosloopgebied. Je kunt zowat overal gaan fietsen. Terwijl er steeds minder gebied komt voor honden om los te mogen lopen. En een hond wil ook weleens ongedwongen kunnen rennen en spelen. Maar misschien moet je een hondenliefhebber zijn om dit kunnen inzien.
Dat is mijns zeer bescheiden inziens nu net het probleem: weer de aansprakelijkheid op een ander afwentelen. Het normaal vinden dat jouw hond tegen iemand aanspringt. Het normaal vinden dat jouw hond andermans spullen pakt en/of beschadigd.
Het is geen omheind, voor louter hond en -bezitter toegankelijk gebied. Het is een openbare ruimte.
Ja stel je voor dat je een kind in een bos laat spelen.

Je moet een speciaal soort hondenbezitter zijn om het zo te zien, denk ik.
Cayden Gomez schreef:
vr 03 jan, 2025 17:04
…in hondenlosloopgebieden….
Wat zijn dat eigenlijk ‘hondenlosloopgebieden’? En dan vanuit het perspectief van een (reis-)fietser gezien. Bv: hoe weet ik wanneer en waar ik in zo’n gebied fiets?

Evengoed zullen de meeste fietsers hier hún negatieve ervaringen met honden vooral hebben op plekken waar het woord ‘hondenlosloopgebied’ in betreffende taal niet eens voorkomt.
Een oud collega van mij reed op de fiets eens een klein hondje dood en zei toen tegen het in shock verkerende baasje: " Ja, sorry hoor, maar dit is wel een fietspad"

Zo voelen mensen zich ongeveer als je tegen ze zegt: "ja, sorry hoor, maar dit is wel een hondenlosloopgebied"
We kunnen hierover wel eeuwig blijven discussiëren. Ik weet niet hoe het in jullie woonplaatsen gesteld is met de hondenlosloopgebieden, echter hier in onze woonplaats zijn er nog maar twee over. Want zelfs in het bos mogen hier de honden niet meer los. Dus waarom moet je dan perse in die paar gebieden die er nog over zijn gaan fietsen, vissen enzovoorts. Dat begrijp ik niet. Dus voordat mensen met de wet gaan zwaaien, is het wellicht toch beter dat ze eerst eens hun gezonde boerenverstand gaan raadplegen.
Ik wil nog wel even een reactie geven naar Flix toe betreffende de hondenlosloopgebieden in het buitenland. Daar heb ik zelf geen ervaring mee. Mijn vriend houdt totaal niet van fietsen, dus als wij naar het buitenland toegaan is het shoppen tijdens een stedentrip of een paar dagen strand.
Cayden Gomez schreef:
za 04 jan, 2025 16:12
Dus waarom moet je dan perse in die paar gebieden die er nog over zijn gaan fietsen, vissen enzovoorts. Dat begrijp ik niet.
Het grappige is dat je precies dezelfde soort redenering volgt als mijn oud collega. Die zei ook: "waarom moeten die mensen met die hond dan ook perse over dat ene fietspad gaan lopen, terwijl er hier in het bos duizenden wandelpaden zijn.... Dat snap ik niet..."

Dus had hij geen medelijden en reed hij zonder pardon over het kleine keffertje heen. Hadden ze maar ergens anders moeten gaan lopen....
Flix: Ik ben lid geworden van dit forum omdat ik een reisgenoot zocht voor een fietsvakantie naar de stad Liverpool. Ik zou zelf niet de keuze maken om te gaan fietsen in een gebied waar zwerfhonden leven. Dat zou echt mijn hart breken. En wat ik hier dan lees dat sommige mensen gerust stenen naar zwerfhonden gooien. Tja, dat moet je maar over je hart kunnen verkrijgen. Dus vandaar dat ik dat zelf niet op zou zoeken en daar dus ook geen ervaring mee heb.
Dan blijft je wereldje tamelijk klein en wordt het bij gebrek aan ervaring en inzicht moeilijk over situaties elders te oordelen. Gelukkig resteert dan nog de morele snoeverij.
Genoeg geblaft.
We sluiten dit onderwerp.