Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Advies koop (tweedehands) vakantiefiets met Rohloff

131 berichten
Let op het verschil tussen een reguliere schijfrem-adapter en een Rohloff Monkeybone. Het verschil is dat de Monkeybone de ruimte geeft om je asplaat in te laten vallen, dat doet een normale schijfremadapter niet. Hoop geld voor een schijfremadapter waar men een stukje vanaf gefreesd heeft om dat mogelijk te maken, dat wel... maarrrr als het voor jou een mogelijke oplossing biedt?
Jurr schreef:
ma 13 okt, 2025 22:44
Goed kijken naar het verschil tussen een reguliere schijfrem-adapter en een Monkeybone. Het verschil is dat de Monkeybone de ruimte geeft om je asplaat in te laten vallen, dat doet een normale schijfremadapter niet. Hoop geld voor een schijfremadapter waar men een stukje vanaf gefreesd heeft om dat mogelijk te maken, dat wel... maarrrr als het voor jou een mogelijke oplossing biedt?
Kijk, daarom vraag ik het dus na, hahaha. Poeh, dat is inderdaad wel een flinke prijs voor een stukje metaal... Maar ja, dan zijn we wel meteen klaar, hoop ik (?).
Dure grap wel, haha. 30 euro voor de plaat, 35 voor de Tuggnut, 45 voor de Monkeybone = 110 euro, en dan komen de kosten van de fietsenzaak er nog bij. Hmm, misschien dat ik toch eerst even moet kijken of het wiel écht verschoven is of dat het door de vorige eigenaar al niet goed gedaan is...
FluffyFox schreef:
zo 12 okt, 2025 14:08
RianGeenen schreef:
zo 12 okt, 2025 13:52
Dit is een Surly Ogre:
IMG_1543-1040x693.jpg
Ik kan niet op de foto zien of er plek is voor een moer en in hoeverre je dan creatief moet zijn met verzonken moeren maar die Rohloff zit vast op het punt van de schijfrem. Kan dat bij jouw ook?
Ik heb blijkbaar geen foto gemaakt van die kant, maar je hebt inderdaad gelijk dat dat gat over is. Omdat ze overal op internet zeiden dat het niet kon vanwege de Rohloff, nam ik dat al snel voor waarheid aan. In theorie zou het dus kunnen, maar de schakelbox eronder steekt wel uit, zie de foto's. Volgens mij komt de specifieke standaard uit die Redditpost weer iets naar binnen onder het bevestigingspunt, dus dat zou dan niet werken. Misschien is dat ook wat ze bedoelen, dat je door de schakelbox niet genoeg ruimte eronder hebt.
Afbeelding
Afbeelding

Als ik zo kijk hè... Past de tweede Tuggnut eigenlijk wel, als dat stukje van de Rohloffbox zo achter de QR zit?
Is dit een foto van jouw fiets? Gaat niet werken. De asplaat mag zo niet gemonteerd worden om 2 redenen: de ruimte voor de nok van de OEM asplaat is te groot voor de sleuf in de dropout. Sleuf is 12 mm, nok is 10mm. Afhankelijk van de gekozen versnelling wil de asplaat tegen of met de klok meedraaien. Wanneer ze met de klok meedraait is er veel kans dat je dropout open plooit (zijn wel wat foto's op internet te vinden). Voorts dient de nok van de OEM asplaat nu als een steunpunt voor de hefboom waarde je as (die ook te smal is voor de sleuf van de dropout) ofwel omhoog ofwel omlaag geduwd wordt. Bij dit frame heb je A10/A12 adapters nodig voor quick release + tuggnuts nodig. Je hebt een OEM2 asplaat nodig die afsteunt op een M6 bout die in de lange sleuf schuin onder je quick release komt. Ga gewoon met je fiets naar een fietsenmaker die verstand heeft van zaken, die lost het allemaal voor je op (Elan bijvoorbeeld). Monkeybone is niet nodig. Dus: A10/A12 adaptors, Tuggnuts, OEM2 asplaat. Op de website van Surly staat ook de nodige uitleg.
Just Koen schreef:
di 14 okt, 2025 08:36
Is dit een foto van jouw fiets? Gaat niet werken. De asplaat mag zo niet gemonteerd worden om 2 redenen: de ruimte voor de nok van de OEM asplaat is te groot voor de sleuf in de dropout. Sleuf is 12 mm, nok is 10mm. Afhankelijk van de gekozen versnelling wil de asplaat tegen of met de klok meedraaien. Wanneer ze met de klok meedraait is er veel kans dat je dropout open plooit (zijn wel wat foto's op internet te vinden). Voorts dient de nok van de OEM asplaat nu als een steunpunt voor de hefboom waarde je as (die ook te smal is voor de sleuf van de dropout) ofwel omhoog ofwel omlaag geduwd wordt. Bij dit frame heb je A10/A12 adapters nodig voor quick release + tuggnuts nodig. Je hebt een OEM2 asplaat nodig die afsteunt op een M6 bout die in de lange sleuf schuin onder je quick release komt. Ga gewoon met je fiets naar een fietsenmaker die verstand heeft van zaken, die lost het allemaal voor je op (Elan bijvoorbeeld). Monkeybone is niet nodig. Dus: A10/A12 adaptors, Tuggnuts, OEM2 asplaat. Op de website van Surly staat ook de nodige uitleg.
Dank voor de informatie! Ik heb in de tussentijd inderdaad een zaak gecontacteerd, dus ik ga kijken wat die ervan willen maken :)
Ik heb zowel B4T als Just Pedal gecontacteerd en die zien het allebei (terecht) niet zitten. De Tuggnut schijnt het probleem van een verschuivende as niet op te lossen, ook niet bij een OEM2-plaat. De Tuggnut is ook (ongeveer) overal uitverkocht, dus momenteel kan ik er helaas simpelweg niets mee. Ik denk dat de tijd maar moet uitwijzen of deze setup werkt... :?
FluffyFox schreef: Ik heb zowel B4T als Just Pedal gecontacteerd en die zien het allebei (terecht) niet zitten. De Tuggnut schijnt het probleem van een verschuivende as niet op te lossen, ook niet bij een OEM2-plaat. De Tuggnut is ook (ongeveer) overal uitverkocht, dus momenteel kan ik er helaas simpelweg niets mee. Ik denk dat de tijd maar moet uitwijzen of deze setup werkt... :?
FluffyFox schreef:
do 16 okt, 2025 20:43
Ik heb zowel B4T als Just Pedal gecontacteerd en die zien het allebei (terecht) niet zitten. De Tuggnut schijnt het probleem van een verschuivende as niet op te lossen, ook niet bij een OEM2-plaat. De Tuggnut is ook (ongeveer) overal uitverkocht, dus momenteel kan ik er helaas simpelweg niets mee. Ik denk dat de tijd maar moet uitwijzen of deze setup werkt... :?
Google even op ´10/12 adapter washers´ op Surly. Die heb je nodig in de QR versie. Dan nog een OEM2 asplaat. Succes.
Just Koen schreef:
do 16 okt, 2025 21:49
Google even op ´10/12 adapter washers´ op Surly. Die heb je nodig in de QR versie. Dan nog een OEM2 asplaat. Succes.
Dus als ik je goed begrijp zouden deze adapters (+ de OEM2-asplaat) genoeg moeten zijn om te voorkomen dat de boel verschuift? Ook zonder een Tuggnut aan de kant van de QR?
(Ja, ik heb de handleiding op de website van Surly gelezen, dit is gewoon even voor de zekerheid)
Ik zou de Tuggnut die je hebt aan de tandwielkant zetten.
Just Koen schreef:
do 16 okt, 2025 22:49
Ja, dat zit-ie momenteel ook. Maar met deze adapters (en de OEM2-plaat etc.) zou het dus goed moeten zijn?
FluffyFox schreef:
do 16 okt, 2025 22:52
Just Koen schreef:
Ja, dat zit-ie momenteel ook. Maar met deze adapters (en de OEM2-plaat etc.) zou het dus goed moeten zijn?
Yes. En een Quick release die lang genoeg is om de extra millimeters van de 10/12 adapters + Tuggnut op te vangen.
Just Koen schreef:
vr 17 okt, 2025 00:46
FluffyFox schreef:
do 16 okt, 2025 22:52
Just Koen schreef:
Yes. En een Quick release die lang genoeg is om de extra millimeters van de 10/12 adapters + Tuggnut op te vangen.
Momenteel zit er een 135mm op (mét Tuggnut dus). Ik zou dan eigenlijk 'QR's' met een inbus willen hebben, zodat a) men minder makkelijk mijn wielen even meeneemt en b) ik makkelijker de QR met de juiste hoeveelheid aandraai (met QR's is het altijd een beetje gokken, terwijl je met een inbus, naar mijn mening, veel beter kunt inschatten of je 'm ongeveer hetzelfde hebt als de vorige keer).
Ik zie nu twee (langere) opties:
https://www.bike24.nl/producten/828737 (voor 115, achter 148mm) en
https://www.bike4travel.nl/onderdelen/1 ... n_achteras (voor 132, achter 167mm)
Bij de laatste vraag ik me af of ze wel echt langer zijn, aangezien de vooras dus naar verluidt ook 132mm is (rekenen ze misschien de dopjes mee?). De eerste lijkt me wel goed (12 mm voor de washers + 135 mm = 147 mm, komt aardig in de buurt).
Klopt het wat ik zeg? En moet 148mm dan inderdaad lang genoeg zijn?