Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Petitie gestart tegen verplichte reservering NS-trein

195 berichten
Dat is balen, Martin. Hopelijk blijf je niet lang ziek en kun je de tocht in september alsnog maken. Misschien wel met stabieler weer dan nu...

Dit is dan ook een aardig voorbeeld van onvoorziene omstandigheden waarbij de combinatie van verplichte fietsreservering en strenge controle een probleem alleen maar groter zouden maken.
Net in Zwolle overgestapt, geen probleem. Er staan drie fietsen op het balkonnetje, inclusief de mijne. Vrouwelijke conducteur zag mij instappen maar deed ook niks. En dat terwijl ik alleen de fietskaart van Baflo-Halle op zak heb. Wel een los ticketje bij automaat naar huis gekocht. M'n vrouw, natuurlijk geschrokken, haalt mij op.
keesswart schreef:
za 21 aug, 2021 10:40
Dat is balen, Martin. Hopelijk blijf je niet lang ziek en kun je de tocht in september alsnog maken. Misschien wel met stabieler weer dan nu...

Dit is dan ook een aardig voorbeeld van onvoorziene omstandigheden waarbij de combinatie van verplichte fietsreservering en strenge controle een probleem alleen maar groter zouden maken.
Weer een voorbeeld uit de praktijk, waaruit blijkt dat NS-regels tegen fietsen niet te handhaven zijn.
verplichte fietsreservering en strenge controle
Prima in de intercity's en vrijlaten in de sprinters, zodat je bij onverhoopte planwijzigingen niet voor het blok komt te staan.

niet te handhaven
Natuurlijk zijn ze wel te handhaven, alleen is dat erg klantonvriendelijk. Als je voor jezelf en je fiets een plaatsje in een vliegtuig boekt, verwacht je ook niet dat je zonder problemen een vliegtuig eerder of later kunt pakken. Dat dat in de trein wel kon, was erg fijn. Blijkbaar is in de afspraken tussen overheid en NS niet vastgelegd dat het fietsvervoer beter gefaciliteerd moet worden.
Bert van Sprang schreef:
za 21 aug, 2021 11:15
verplichte fietsreservering en strenge controle
Prima in de intercity's en vrijlaten in de sprinters, zodat je bij onverhoopte planwijzigingen niet voor het blok komt te staan.

niet te handhaven
Natuurlijk zijn ze wel te handhaven, alleen is dat erg klantonvriendelijk. Als je voor jezelf en je fiets een plaatsje in een vliegtuig boekt, verwacht je ook niet dat je zonder problemen een vliegtuig eerder of later kunt pakken. Dat dat in de trein wel kon, was erg fijn. Blijkbaar is in de afspraken tussen overheid en NS niet vastgelegd dat het fietsvervoer beter gefaciliteerd moet worden.
Appel met peren. Een trein is een trein en een vliegtuig is een vliegtuig. In een vliegtuig boek je een plaats voor jezelf en voor je fiets. Je geeft je fiets af bij de afwijkende bagage en hij wordt voor je geladen en gelost. Je kunt niet even een vliegtuig eerder of later nemen, want jouw ticket is alleen geldig met een instapkaart voor de vlucht waarvoor je hebt geboekt. Bij de gate wordt jouw instapkaart voor het instappen gecontroleerd. Is er een vlucht vertraagd, waardoor je een aansluiting mist dan moet je je melden bij een transferbalie om te kijken naar welke vlucht je omgeboekt kan worden. Je krijgt dan een nieuwe instapkaart.
Bij een binnenlandse trein heb je geen reservering voor je zitplaats. Je kunt zelf inchecken en een trein uitkiezen en in de trein een plaats voor jezelf en je fiets. De fietsreservering bij NS is feitelijk nep, want er in geen reserveerde plek voor je fiets, zoals in de Duitse IC, EC off ICE. Op het bericht dat je na aanmelding van jouw fiets krijgt van NS staat letterlijk "Dit is geen reservering". Wat is het dan wel? Gebakken lucht?
Bert van Sprang schreef:
za 21 aug, 2021 11:15
Blijkbaar is in de afspraken tussen overheid en NS niet vastgelegd dat het fietsvervoer beter gefaciliteerd moet worden.
Dat is de kern van het probleem; dat de enige aandeelhouder (de Staat der Nederlanden) toelaat dat de NS het fietsvervoer niet al te serieus neemt. Tegelijkertijd worden jongeren en studenten met fikse kortingen de trein ingelokt (zo kunnen tieners tegenwoordig voor de prijs van een fietskaartje (€ 7,50) een hele dag (buiten de spitsuren) in de trein zitten).
Ik vind meer betalen voor een fiets in de trein geen probleem. Al het maar goed geregeld wordt.
keesswart schreef:
za 21 aug, 2021 13:51
Tegelijkertijd worden jongeren en studenten met fikse kortingen de trein ingelokt (zo kunnen tieners tegenwoordig voor de prijs van een fietskaartje (€ 7,50) een hele dag (buiten de spitsuren) in de trein zitten).
Dat noem ik een milieudelict. Niet eens zozeer dat jongeren die reizen maken, maar je maakt ze mobiliteitsverslaafd. Ik heb ook nooit gesnapt waarom ze wegkomen met het onderscheid naar leeftijd.
Het glas kan halfleeg of halfvol zijn. Je kunt namelijk ook stellen dat je jongeren zo stimuleert om te wennen aan reizen per OV, zodat ze later geen auto aanschaffen. Ook weet ik uit ervaring hoe mooi het kan zijn als kinderen zelfstandig met het OV naar plekken in andere delen van NL reizen (in plaats van in hun woonplaats achter een scherm te gaan zitten).

Maar goed, wat heeft het beleid om jongeren goedkoop te laten reizen te maken met het ondoordachte fietsreserveringsbeleid waarover dit draadje gaat? Volgens mij helemaal niks.
Reizen per trein vervuilt aanzienlijk minder dat het zich verplaatsen met een automobiel. Het is op zich geen slechte doelstelling om jongeren te leren om met de de trein te reizen in plaats van met de auto.
keesswart schreef:
za 21 aug, 2021 13:51
Bert van Sprang schreef:
za 21 aug, 2021 11:15
Blijkbaar is in de afspraken tussen overheid en NS niet vastgelegd dat het fietsvervoer beter gefaciliteerd moet worden.
Dat is de kern van het probleem; dat de enige aandeelhouder (de Staat der Nederlanden) toelaat dat de NS het fietsvervoer niet al te serieus neemt. Tegelijkertijd worden jongeren en studenten met fikse kortingen de trein ingelokt (zo kunnen tieners tegenwoordig voor de prijs van een fietskaartje (€ 7,50) een hele dag (buiten de spitsuren) in de trein zitten).
Je bedoelt dat op de plek waar nu een zwaar gesubsidieerde jongere zit, ook 1/3e deel van een fiets had kunnen staan?
peter de rijk schreef:
za 21 aug, 2021 15:41
keesswart schreef:
za 21 aug, 2021 13:51
Bert van Sprang schreef:
za 21 aug, 2021 11:15
Blijkbaar is in de afspraken tussen overheid en NS niet vastgelegd dat het fietsvervoer beter gefaciliteerd moet worden.
Dat is de kern van het probleem; dat de enige aandeelhouder (de Staat der Nederlanden) toelaat dat de NS het fietsvervoer niet al te serieus neemt. Tegelijkertijd worden jongeren en studenten met fikse kortingen de trein ingelokt (zo kunnen tieners tegenwoordig voor de prijs van een fietskaartje (€ 7,50) een hele dag (buiten de spitsuren) in de trein zitten).
Je bedoelt dat op de plek waar nu een zwaar gesubsidieerde jongere zit, ook 1/3e deel van een fiets had kunnen staan?
Op de ruimte met vier klapstoeltjes kunnen gemakkelijk vier fietsen staan. Verder heeft een passagier met een fiets behalve het fietskaartje ook een gewoon kaartje nodig.
Behalve de ruimte is er ook het gewicht. Een racefiets weegt 7 kilo. Een vakantiefiets vaak 18 kilo, maar een bijna volgroeide jongere weegt echter aanzienlijk zwaarder.
peter de rijk schreef:
za 21 aug, 2021 15:41
Je bedoelt dat op de plek waar nu een zwaar gesubsidieerde jongere zit, ook 1/3e deel van een fiets had kunnen staan?
Ik bedoel dat er nog meer treinzigers bijkomen met een frontale kwab die nog niet volgroeid is. ('In de frontale kwab vinden processen plaats die verantwoordelijk zijn voor executief functioneren. Hieronder vallen bijvoorbeeld het herkennen van consequenties van bepaalde acties, het kiezen tussen twee verschillende acties, het onderdrukken van sociaal niet wenselijke reacties en het identificeren van verschillen en overeenkomsten tussen verschillende situaties', zie hier.)
Mede hierdoor trekken veel jongeren zich blijkbaar niks aan van de regel dat fietsen op sommige plekken in de trein voorrang hebben. Als hun aandacht überhaupt al te trekken is, want vaak zijn ze volledig in trance en alleen bereikbaar via hun smartphone.

Afbeelding

Overigens mogen op een plek met 4 klapstoeltjes officieel 3 fietsen staan. Met een beetje passen en meten kunnen er ook best 4 fietsen staan (met normale sturen en zonder fietstassen), zonder de doorgang te blokkeren. In veel Franse treinen wordt de ruimte nog beter benut door de aanwezigheid van fietshaken

Afbeelding
keesswart schreef:
za 21 aug, 2021 16:57
In veel Franse treinen wordt de ruimte nog beter benut door de aanwezigheid van fietshaken
Tot je met meer dan 50mm breed aan band aankomt, dan wil zo'n haak vaak niet meer helaas.
Jurr schreef:
za 21 aug, 2021 17:46
keesswart schreef:
za 21 aug, 2021 16:57
In veel Franse treinen wordt de ruimte nog beter benut door de aanwezigheid van fietshaken
Tot je met meer dan 50mm breed aan band aankomt, dan wil zo'n haak vaak niet meer helaas.
Daar kun je speciale plekken voor maken. Zie Duitse treinen.
keesswart schreef:
za 21 aug, 2021 16:57
peter de rijk schreef:
za 21 aug, 2021 15:41
Je bedoelt dat op de plek waar nu een zwaar gesubsidieerde jongere zit, ook 1/3e deel van een fiets had kunnen staan?
Ik bedoel dat er nog meer treinzigers bijkomen met een frontale kwab die nog niet volgroeid is. ('In de frontale kwab vinden processen plaats die verantwoordelijk zijn voor executief functioneren. Hieronder vallen bijvoorbeeld het herkennen van consequenties van bepaalde acties, het kiezen tussen twee verschillende acties, het onderdrukken van sociaal niet wenselijke reacties en het identificeren van verschillen en overeenkomsten tussen verschillende situaties', zie hier.)
Mede hierdoor trekken veel jongeren zich blijkbaar niks aan van de regel dat fietsen op sommige plekken in de trein voorrang hebben. Als hun aandacht überhaupt al te trekken is, want vaak zijn ze volledig ze in trance en alleen bereikbaar via hun smartphone.

Afbeelding

Overigens mogen op een plek met 4 klapstoeltjes officieel 3 fietsen staan. Met een beetje passen en meten kunnen er ook best 4 fietsen staan (met normale sturen en zonder fietstassen), zonder de doorgang te blokkeren. In veel Franse treinen wordt de ruimte nog beter benut door de aanwezigheid van fietshaken

Afbeelding
Gezellig, die jonge generatie van klapstoeltjesklevers, terwijl er even verderop zat van echte zitplaatsen vrij zijn. In een VIRM-4 zijn 288 zitplaatsen, waarvan slechts acht op klapstoeltjes op de fietsplaatsen.
Een reserveringssysteem voor jongeren waarin de klapstoeltjes niet zijn opgenomen zou een goede oplossing zijn.🤪
Je bedoelt een aanmeldsysteem, geen reservering? Zie Bert's constatering van vandaag:
bert sitters schreef:
za 21 aug, 2021 11:49
Op het bericht dat je na aanmelding van jouw fiets krijgt van NS staat letterlijk "Dit is geen reservering". Wat is het dan wel? Gebakken lucht?
Jurr schreef:
za 21 aug, 2021 17:46
Tot je met meer dan 50mm breed aan band aankomt, dan wil zo'n haak vaak niet meer helaas.
In deze trein was ik vooral blij dat ik nog compacte 26 inch wielen heb. Een dikke twentyniner zou hier de grond geraakt hebben.

Afbeelding

En op een hangende fiets wordt een hoog kinderzitje best wel een struikelblok...

Afbeelding
Donderdag was het weer raak.
Seinstoring in Maastricht, pas op het laatste moment wist ik welke trein ging rijden, dus welke trein te reserveren valt. Maastricht-Assen kon ik niet reserveren. Maastricht-Utrecht en Utrecht-Assen wel, maar wel op 2 verschillende apparaten. Weird.
Daarnaast is er geen mogelijkheid om makkelijk een alternatieve verbinding die minder druk is te reserveren (via Nijmegen) zonder allerhande touren in de app uit te halen.