Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx de beste fiets? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Idworx de beste fiets?

131 berichten
Jan van den Berg schreef:Even ter ontnuchtering :roll:
Frank van Rijn (de Wereldfietser) fietst op een gewoon Gazelle frame.
Ik hoor hem nooit over Shimmyen,Zwibberen, Zwabberen,Nazwiepen etc, etc :wink:
Misschien fiets hij nu op een standaard Gazelle-frame, maar tot een paar laar geleden fietste hij op een speciaal voor hem versterkt frame.
Het is overigens allerminst zeker of een willekeurige fiets gaat shimmiën als je hem bepakt zoals die van Frank van Rijn. Daarbij moet Frank op zijn minst jaren geleden niet heel erg kritisch zijn geweest. Tegenwoordig heeft hij bovendien flink minder bagage bij zich.
En nog iets: wie klaagt er nu over zijn sponsor?
Leon
Ik fiets al heel wat jaren met een racefiets bergje op en af. In al die jaren, gelukkig, 1 x last gehad van shimmien het was in een afdaling en dat is behoorlijk schrikken. Ik vraag me af is shimmien en zwabberen het zelfde. Bij mij begon mijn fiets te schudden en in een fractie van seconden is deze bijna onhoudbaar geworden. Waarschijnlijk was mijn snelheid te laag zodat ik nog op tijd stil kon komen. Is je snelheid hoger wordt je misschien gelanceerd.
Alle soorten frames gehad, tot nu toe klop klop nooit meer voorgekomen. Waar zoiets vandaan zou komen het blijft voor mij een raadsel.

Ik vraag me af wat is het geheim van Idworkx dat zijn frames zoveel stijver zouden zijn als die van zijn concurrenten. Kan me niet voorstellen dat de geometrie van hun frames het geheim is. Voor race fietsen wordt de stijfheid gemeten is dit soort info niet voor trekking fietsen beschikbaar.
Hoi Multi,
Je hebt inderdaad hogesnelheidsshimmy en lagesnelheidsshimmy. (En: speed wobble)
De snelle versie is datgene wat jij hebt meegemaakt en treedt heel plotseling op. Het is dus gevaarlijk. Het komt ook wel voor bij racemotorfietsen; er zijn genoeg youtubefilmpjes waarbij de berijder inderdaad op zijn plaat gaat.
Lagesnelheidsshimmy komt meestal voor bij snelheden tussen 15 en 25 km/u, afhankelijk van de veereigenschappen en de traagheid van alle zwiepende onderdelen. Het is niet gevaarijk sterk maar vooral irritant omdat je er vrijwel de hele tijd last van hebt.
Wat het geheim van Idworx is kan ik ook niet met zekerheid vertellen, maar goed aluminium, oversized maten en een goed ontwerp van hoofdlijnen en details zullen de drie noodzakelijke hoofdingrediënten zijn.

High speed:
Motor http://www.youtube.com/watch?v=SAnjjHKclZs (direct na 1 min)
Fiets: http://www.youtube.com/watch?v=VfngbsIUSj8 (0.30)
Low speed: http://www.youtube.com/watch?v=0TB5TonYKjQ

Leon
Leon schreef:
Jan van den Berg schreef:Even ter ontnuchtering :roll:
Frank van Rijn (de Wereldfietser) fietst op een gewoon Gazelle frame.
Ik hoor hem nooit over Shimmyen,Zwibberen, Zwabberen,Nazwiepen etc, etc :wink:
Misschien fiets hij nu op een standaard Gazelle-frame, maar tot een paar laar geleden fietste hij op een speciaal voor hem versterkt frame.
Het is overigens allerminst zeker of een willekeurige fiets gaat shimmiën als je hem bepakt zoals die van Frank van Rijn. Daarbij moet Frank op zijn minst jaren geleden niet heel erg kritisch zijn geweest. Tegenwoordig heeft hij bovendien flink minder bagage bij zich.
En nog iets: wie klaagt er nu over zijn sponsor?
Leon
Klagen misschien niet, waardevolle gebruikersfeedback geven kan een sponsor alleen maar waarderen... toch?
Oei, lijkt mij geen pretje!
Ik heb begrepen dat dit meteen verdwijnt als je je knie of been tegen de bovenbuis drukt?
Dat filmpje van die fietser komt zeer goed overeen. Na het gebeuren daal je voorzichtig verder en dan bolt je fiets zoals vanouds.
Travelmaster schreef:
Leon schreef:En nog iets: wie klaagt er nu over zijn sponsor?
Klagen misschien niet, waardevolle gebruikersfeedback geven kan een sponsor alleen maar waarderen... toch?
Frank heeft mij wel eens verteld dat hij nu niet bepaald de volledige vrije keuze had in het samenstellen van de fiets. Aan de andere kant is hij ook niet het type dat er zich zo sterk mee bemoeit als veel forumdeelnemers hier die elk schroefje uitzoeken.
Leon
Leon schreef:
Travelmaster schreef:
Leon schreef:En nog iets: wie klaagt er nu over zijn sponsor?
Klagen misschien niet, waardevolle gebruikersfeedback geven kan een sponsor alleen maar waarderen... toch?
Frank heeft mij wel eens verteld dat hij nu niet bepaald de volledige vrije keuze had in het samenstellen van de fiets. Aan de andere kant is hij ook niet het type dat er zich zo sterk mee bemoeit als veel forumdeelnemers hier die elk schroefje uitzoeken.
Leon
Niet dat ik die Frank van Rijn persoonlijk ken, maar hij lijkt me een slanke niet al te zware magere hein, niet al te zwaar, die het lekker rustig aan doet en waarbij het fietsen een middel in plaats van een doel is. Hij komt op mij niet over als iemand waarbij enige snelheid en sportiviteit een rol speelt. Dan hoeft een fiets ook minder hard af te zien natuurlijk. Met andere woorden als je echt zuinig bent op je spulletjes, dan pas je je rijstijl daar wel op aan. Aan de andere kant, als je ziet wat die gast allemaal meeneemt en van zijn gazelle een pakezel maakt....

Als je van doorrammen en doorrossen houdt en zelf ook niet de lichtste bent, dan is enige "Super Size Me" op fietsgebied wel een prettige gedachte. Vandaar mijn duitse voorkeur :).
AB schreef:Niet dat ik die Frank van Rijn persoonlijk ken, maar hij lijkt me een slanke niet al te zware magere hein, niet al te zwaar, die het lekker rustig aan doet en waarbij het fietsen een middel in plaats van een doel is. Hij komt op mij niet over als iemand waarbij enige snelheid en sportiviteit een rol speelt.
Ik heb een paar keer een dagje Ardennen met hem gefietst en je inschatting klopt wel, al kan hij moeiteloos lang staan op de pedalen. Ook kan hij heel lang achter elkaar doorfietsen en klaagt hij graag dat het fris is terwijl ik het best warm heb :D
Leon
Als jouw lichaam een behoorlijk aantal talenten of de juiste eigenschappen heeft, worden dit soort reizen een stuk moeitelozer en hoef je ook niet op elk schroefje te letten. :wink:
Of idworx easy rohler de beste is is denk ik erg persoonlijk. Ik heb hem zelf 2 jaar. En ik doe hem nooit meer weg. Hij bevalt fantastisch. Onderhoudsarm, perfecte opbouw, Ben er vanaf Rome mee naar Nederland gefietst en vond het perfect.
Heb lang getwijfeld tussen Santos en Idworx. Ik denk vergelijkbaar.
Ik zou hem weer kopen