Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding Sinai - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Voorbereiding Sinai

130 berichten

Hoi allemaal!

Aanstaande vrijdag is het zover en vlieg ik naar Amman voor mijn tocht door Jordanie naar Egypte
Maarrrrrr het is nu in het middenoosten (Syrie, Libanon) nogal onrustig vanwege die deense beledigende cartoons van Mohammed :?

Nu mijn vraag: zal ik gewoon gaan (ik reis alleen) of niet?
Ik zie er erg 'deens' uit (helblond, blauwe ogen). Heeft er iemand tips hoe je je goede wil kunt tonen tijdens het fietsen?
Of zal ik het hele plan maar afblazen?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties :)

Marc
Hoi Marc,

Je bent geen Deen, en geen Noor. En bovendien is het in Jordanië en Egypte wat rustiger op dat gebied.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik gewoon gaan. Eenmaal daar zou ik wel het onderwerp cartoons niet aansnijden of er op ingaan tijdens een gesprek.

Het is natuurlijk moeilijk in te schatten hoe het op dit moment is daar voor een tourist. Mocht je het zelf niet zien zitten, dan niet gaan zou ik zeggen.

De reisadviezen voor Jordanië en Egypte zij in ieder geval niet negatief:
http://www.minbuza.nl/default.asp?CMS_I ... 3X50942X57
http://www.minbuza.nl/default.asp?CMS_I ... 3X35446X22


Veel succes gewenst met je keuze,

Peter

Hoi!

Ik maak me er zelf niet zo een zorgen over (vooral de afdeling ouders) maar het probleem is natuurlijk dat niemand zo maar ziet dat ik niet Deens ben.
En de hele tijd met mijn paspoort wapperen is nogal onhandig :-)
Zijn er nog andere methoden?

Voor Egypte is sinds gisteren het reisadvies veranderd. Er wordt nu vermeld dat ivm met de cartoons reizigers extra voorzichtig moeten zijn.

Marc

whisky schreef:...Zijn er nog andere methoden?...
Je haar laten kleuren... :) Het is misschien wel een grote verandering, maar dan zal je helemaal niet meer op een Deen trekken. :)

Hoi

Mijn vriendin en ik zijn op het moment aan het fietsen in Jordanie en het is hier geen probleem. we zouden allebei Denen kunnen zijn (blond en bruin haar). De mensen zijn hier over het algemeen zeer vriendelijk.

Het gedoe met vallende stenen valt erg mee. Het zijn vooral wat kwajongensstreken. Als ik zo'n jochie een steen zie oprapen rijd ik er hard opaf om eens even duidelijk uit te leggen dat hij dat niet moet doen. Ze schrikken meestal zo erg van mij dat ze het wel laten.

Jordanie is prachtig, geniet ervan.

groet
Joris
www.buurma.nl

Hoi Joop!

Fijn om dat uit eerste hand te horen :)
Ik had ook eigenlijk niets anders verwacht in Jordanie.
Als je hier de media volgt lijkt het er haast op dat in de buurlanden (Syrie en Beiroet, Gaza) continu mensenmassa's op de been zijn... En met een behoorlijk grote minderheid aan palestijnen in Jordanie wordt je dan wel wat onzeker.

Maar gelukkig is het dus rustig daar. Als de situatie zich niet verslechterd dan waag ik het er gewoon op want Jordanie wil ik eigenlijk niet missen, ondanks die maffe Denen en heethoofden.

Bedankt!

Marc

Ook ik zou gewoon gaan. Zelfs Damascus zou ik gewoon bezoeken. Lijtk me geen probleem. In geval van opstootjes en rellen in de grote stad (Damascus, Amman, Beiroet, daarbuiten zal er niet of nauwelijks gedemonstreerd worden) maken dat je weg komt en je niet mengen in de betoging.

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat een rituele steniging in Damascus onder de zingende roep van de Imam niet de meest ultieme vakantiedroom van iedereen is :roll:

Waar je je meer zorgen over zou moeten maken is de boottocht Aqaba-Nuweiba.... die schijnen nogal eens te kapseizen en zinken... dát lijkt me pas echt gevaarlijk... :(

Wat anderen ook opgemerkt hebben: zolang er geen negatief reisadvies gegeven wordt, gewoon gaan.

Goede reis en succes,
Freek

hoi!
Waar je je meer zorgen over zou moeten maken is de boottocht Aqaba-Nuweiba.... die schijnen nogal eens te kapseizen en zinken... dát lijkt me pas echt gevaarlijk... Sad
Ben ik even blij met mijn exped luchtmatras :D En instant soep heb ik ook bij me (alleen water toevoegen).

Ik kom niet in Amman (hou niet van steden) en fiets direct vanaf het vliegveld naar Madaba en in de rest van de vakantie rij ik dan dus meestal door kleine stadjes en dorpen.
Die paar jordaanse etterbakjes daar zijn wel te overleven, dat wordt ruimschoots door de fantastische omgeving gecompenseerd denk ik.

Toch hoop ik dat daar de boel wat afkoeld want echt relaxed is anders...

Marc

Kijk, altijd lekker, soep eten vanaf je luchtbed :)

zonder gekheid: die protesten moeten niet te lang door blijven gaan. Het is al niet erg prettig, en kan me voorstellen dat het toch wat minder relaxed fietst daar. Overigens heb ik daar binnenkort wellicht ook last van op mijn midden oosten trip...

Goede reis! en hou ons op de hoogte!

Groet,
Freek

Hoi Marc,

Een simpele truc is om zoveel mogelijk Arabische woorden uit je hoofd te leren. De meeste mensen smullen van westerlingen die marhaba en salam aleikum zeggen.
Tegen mensen die aardig Engels spreken kan je zeggen dat je keuze voor Jordanië al voldoende moet zeggen. Ook altijd zeggen dat die cartoons jouw idee niet zijn, en dat je er niets mee hebt te maken.

Er is een groot verschil tussen het leven van alledag en politiek, vooral in het Midden-Oosten.

Veel fietsplezier in Jordanië!!!!!

Groeten, John.