Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza.. - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Van Den-Haag naar Barcelona - Ibiza..

226 berichten
Het middenblad is eindelijk vervangen en dat ging niet zonder slag of stoot.
Het crankstel zat zo vast op het asje dat de trekker het schroefdraad uit het aluminium trok en dan ben je klaar.
Slijptol erin gezet en een nieuwe besteld, wel gelijk een betere Shimano kwaliteit middenblad geplaatst.
AfbeeldingUntitled by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr

De fiets zit weer gedeeltelijk in elkaar. Het gaat de goede kant op, ik mis alleen nog een paar onderdelen.
Mijn oude spatborden bijvoorbeeld passen niet meer bij de grotere banden maat en sowieso is de aansluiting tussen Gazelle en de Tubus bagagedrager kompleet anders voor het achter spatbord.
Ik ben wel erg blij met de nieuwe vakantiewielen van Bike4Travel. De achterste hadden zij zo op voorraad en de voorste heb ik op bestelling laten maken met een Shutter Precision PV-8 naaf dynamo erin.
AfbeeldingGazelle Chamonix Trekking T24 2014 by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr

Voor de Tubus drager had ik een zadelpen klem gekocht met montage punten voor de drager en omdat ik de diameter niet wist en wij bij Bike4travel gegokt hebben moet ik van de week even terug voor de juiste maat.
Afbeelding
M-wave zadelpenklem by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr

Wel een mooie oplossing waar ik het bestaan niet van wist.
Ik zat te kijken naar frame klemmen van Tubus maar doordat mijn Gazelle frame heel vreemd verloopt kan ik met de buisklemmen niet zoveel.
Afbeelding
Probleem aansluiting te vinden voor de Tubus bagagedrager. by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr
De fiets zit weer in elkaar en de eerste 10km staan er weer op.
AfbeeldingGazelle Chamonix Trekking T24 2014 by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr

Ik heb wel een vraag over mijn Tubus drager in combinatie met de M-wave zadelpen klem.
De stangetjes staan schuin naar boven en bij de meeste vakantiefietsen die ik heb gezien lopen ze recht.
Ook staat in de handleiding van Tubus dat de hoek maximaal 45graden mag bedragen.
AfbeeldingTubus Evo Logo bagagedrager met M-wave zadelpen klem by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr
Is dit vragen om problemen?
Iemand een ander idee hoe dit te monteren?

Ik ga sowieso eerst in Nederland fietsen, de eerste trip staat volgende maand in de agenda.
30° is minder dan 45° dus om die hoek zou ik me geen zorgen maken, goed/opmerkelijk dat Tubus dat vermeld.

Wanneer je naar het krachtenspel kijkt dan ook niet, tenzij je veel gewicht net achter je zadel op de bagagedrager zet.
daulagari schreef:
zo 24 jun, 2018 09:37
Goed/opmerkelijk dat Tubus dat vermeld.
Wanneer je naar het krachtenspel kijkt dan ook niet, tenzij je veel gewicht net achter je zadel op de bagagedrager zet.
Die stangetjes scharnieren dus nemen geen gewicht (0,0) op.
Als ze aan de staande achtervork vast zouden zitten, zoals bij veel fietsen, nemen ze een (klein?) deel van de zijdelingse stijfheid voor hun rekening.
In dit geval is het enig nut van de stangetjes het voorkomen dat de drager met een zwaai naar voren of naar achteren kiept, met als rotatiemiddelpunt de boutjes bij de as. Niet erg spannend dus. Wel komen er trillingskrachten in die richting vrij, wat waarschijnlijk aanleiding is voor de vermelde montagehoek.
Maar in dit geval is de drager keurig gemonteerd.
Beide dank voor het antwoord.

Ik ga over 3 weken voor het eerst een weekend weg op de fiets naar een camping 40km van huis.
Dit wil ik dit jaar nog een aantal maal doen en dan het liefste ook wat verder van huis.

AfbeeldingGazelle Chamonix Trekking T24 2014 by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr

De fiets is er klaar voor en als de stangentjes een probleem op leveren dan hoop ik hier in Nederland achter te komen.

Ik ben nu vooral aan het worstelen met hoe de Garmin eTrex30X werkt.
Wim schreef:
zo 24 jun, 2018 16:43
Twee goede handleidingen:
https://www.cyclingeurope.nl/gps.php
Dat is meer een handleiding wondows zipfile uitpakken en naar extern device kopiëren. Dat moet je inderdaad wel kunnen.
Ik vond dit nuttiger: https://www.navigation-professionell.de ... -settings/

OFM installeren deed ik uiteraard met de tips van openfietsmap.nl. Routering van de OFM vind ik BTW (sorry tovenaar) belabberd. Hij wil gewoon o.a. op bepaalde plaatsen wegen niet berijden of oversteken waar dat gewoon kan en moet om er te komen. Als achtergrond van tracks wel prima.

Voor de rest staat er veel 30x-specifieks in 'mijn eigen discussie': https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 21&t=31521
Leon schreef:
zo 24 jun, 2018 17:31
Voor de rest staat er veel 30x-specifieks in 'mijn eigen discussie': https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 21&t=31521
Ik haak even aan.
Wederom bedankt weer voor alle antwoorden..
Wouter Duijndam schreef:
zo 24 jun, 2018 16:09


De fiets is er klaar voor en als de stangentjes een probleem op leveren dan hoop ik hier in Nederland achter te komen.

Mooi resultaat! Ben benieuwd hoe het rijdt met volledige bepakking :-)
Leon schreef:
zo 24 jun, 2018 17:31
Routering van de OFM vind ik BTW (sorry tovenaar) belabberd. Hij wil gewoon o.a. op bepaalde plaatsen wegen niet berijden of oversteken waar dat gewoon kan en moet om er te komen.
Komt idd soms voor. Het wil soms helpen om héél kleine stapjes te maken maar op bepaalde plaatsen lijkt het wel of de weg compleet geblokkeerd is (wat IRL niet het geval is).

Het zou mooi zijn als Basecamp e.d. een optie "automatisch plannen uit" zouden hebben (zoals in afstandmeten.nl) om dit soort stukjes over te kunnen slaan bij het maken van een route (dus even op die optie zetten en daarna weer routeren).

Nu maak ik altijd een track van een route, dus dan kan je het wel aanpassen, maar het is wel ff wat meer werk. En alleen een track maken (dus zonder eerst een route) is wel heel veel klikwerk ;)
De routeplanner van de Fietsersbond kent de optie "doorsteekjes toestaan" of iets dergelijks. Dat is een handige optie die je verder maar weinig ziet. Nieuwe planners test ik altijd even aan de hand van mijn woon-werkroute. De kortste optie gaat via de trap van de Zwijndrechtse brug. Die trap wordt door veel routeplanners niet als optie onderkend want die vinden dat je steeds maar op je fiets moet kunnen blijven zitten. Maar de routeplanner van de FB doet dit uitstekend.

Als ik het me goed herinner wil de eTrex me via het pontje laten gaan dat over hetzelfde water gaat als de Zwijndrechtse brug. Een optie die niet uit te zetten is. Zo'n pontje is wel leuk natuurlijk, maar het houdt enorm op, en bovendien gaat hij niet als ik 's morgens naar mijn werk fiets.

Sinds kort heb ik een iPhone opgedrongen gekregen (bedrijfsstandaard) en heb met het veelgeroemde Pocket Earth de route naar mijn werk gepland. Dan maak je toch ook al gauw een paar kilometer meer dan nodig (optimaal is 12,6 km).

Er blijft nog veel te wensen en te optimaliseren.
Voor Nederland maak ik altijd tracks met de routeplanner van de fietsersbond, en dat bevalt me prima. Er zijn opties genoeg om een track te maken die bij je plannen past. Elders in Europa gebruik ik eigenlijk bijna altijd routeboekjes en de gps tracks die daar bij horen.
Ik denk dat Wouter met deze fiets prima tochten kan fietsen, en ook best wat grotere. Het rijgedrag van de fiets zal vast vrij sterk afhangen van het bagagegewicht, dus houd dat laag.
Ik gebruik Ridewithgps, indien gewenst kun je een stukje overbruggen door een rechte lijn te trekken. Soms kom je dan wel voor verrassingen te staan als blijkt dat de weg die je over wilt steken voorzien is van een niet te passeren hekwerk oid.
Wouter Duijndam schreef:
zo 17 jun, 2018 12:34
Het crankstel zat zo vast op het asje dat de trekker het schroefdraad uit het aluminium trok en dan ben je klaar.
Dat hebik ook een keer gehad. :cry:
Toen ik later de crancktrekker bekeek, bleek het een verkeerde uitvoering te zijn waardoor ik eigenlijk alleenin de cranck zelf ergens tegenaan zat te duwen, totdat de draad kapot ging.

Maar als het niet zo is voor de volgende keer:
* eerst kruipolie toepassen, liefst avondje van tevoren.
* crancktrekker er zo diep mogelijk in schroeven, maar NIET vastdraaien. Deze kracht komt namelijk bovenop de trekkkracht.
* trekker niet al te hard aandraaien en dan met de hand aan de crank trekken of met een rubber hamer meppen zodat hij wellicht al loskomt.

Ik vindt deze planner wel handig werken. Op basis van OSM. Het eerste vrij willekeurig uitgezette tochtje van 37 km leidde me al langs 2 fysiek onmogelijkheden en nog 2 verbodsgevallen. Avontuur gegarandeerd.
Wel moet ik zeggen dat hij een route van Maastricht naar Francorchamps vrijwel in één keer uitzette via de route die ik al vele jaren ken als de fijnste, inclusief een stuk Ravelspoorlijn en onverharde wegen door het bos. Dat het fysiek niet mogelijk bleek tegen een talud te klimmen vergeef ik de software.
Jurr schreef:
di 26 jun, 2018 06:03
Mooi resultaat! Ben benieuwd hoe het rijdt met volledige bepakking :-)
Stabiel! Ik kan hem echt als pakezel gebruiken.
Afbeelding
Dochter van 5,5 gaat op de fiets naar school, ik heb mijn zadel en voetsteunen van de fiets gehaald.
Op bepaalde dagen gaat zij naar na schoolse opvang en heb ik haar fiets de volgende dag wel weer gewoon nodig.
Op sleeptouw met 3 toeclips riempjes, gegarandeerd dat er mensen kijken... :lol:

Ik begin al wat meer vertrouwd te raken met de eTrex.
Ik heb uit alle verzamelde data ook al één spoor weten te maken.
Afbeelding

Ik gebruik zelf de website cycle.travel om een fiets route mee te maken, deze kan ik ook omzetten naar een GPX bestand.
Ik ben er alleen nog niet helemaal achter hoe de live navigatie functie van de eTrex werkt en ik kom er vast achter.
Wim schreef:
di 26 jun, 2018 08:29
Ik denk dat Wouter met deze fiets prima tochten kan fietsen, en ook best wat grotere. Het rijgedrag van de fiets zal vast vrij sterk afhangen van het bagagegewicht, dus houd dat laag.
Ik doe regelmatig boodschappen en vul dan de twee Ortlieb tassen volledig (40kg of meer).
Het rijgedrag verandert dan inderdaad sterk en dat is ook normaal.
Aan de hand van jullie tips en ervaringen ga ik er echt voor om niet meer dan 25kg op- of aan de drager te hangen.
Wouter Duijndam schreef:
za 30 jun, 2018 08:20
Jurr schreef:
di 26 jun, 2018 06:03
Mooi resultaat! Ben benieuwd hoe het rijdt met volledige bepakking :-)
Stabiel! Ik kan hem echt als pakezel gebruiken.
Afbeelding
Helaas verzekert deze coole configuratie er je er nog niet van dat het geheel ook met een andere belading stabiel is. Het komt namelijk - mijn ervaring - best vaak voor dat een fiets lekker fietst, maar uitgerekend met volle bepakking zwabbert. Soms kan een kleine wijziging zoals het weglaten (of achterop doen) van de stuurtas al voldoende zijn om een fiets te krijgen die (net) niet zwabbert maar je weet het pas zeker als je het geprobeerd hebt.
PeterVanRijn schreef:
di 26 jun, 2018 07:49
Nieuwe planners test ik altijd even aan de hand van mijn woon-werkroute.
...
Er blijft nog veel te wensen en te optimaliseren.
Mocht je echt los willen gaan dan is Brouter, daarbij kan je zelf een profiel samenstellen en per "obstakel" de strafpunten tunen, hier bijv. vind je een verscheidenheid aan Trekking profielen.

Er is ook een Android App die een leuke animatie geeft van de zoekvoortgang en er is integratie met OSMand en Locus.
Ik vind de fietsersbond routeplanner prima voor stedelijke stukken, maar niet zo geweldig werken op grote afstanden. Er worden dan vaak voor mij onlogische routes met omwegen bedacht. Ondanks dat ik de optie 'racefietsroute' opgeef verzint ie over de Veluwe toch routes over zandwegen en smalle schelpenpaadjes, en rare omwegen. Het lijkt me dan logischer dat ie de fietspaden langs de N wegen pakt, die zijn snel en comfortabel en bovendien in weekenden ook niet steeds geblokkeerd door wandelaars en langzame dagjesmensen.

Wat me laatste tijd vrij goed bevalt voor een aantal routes was van te voren Google Maps op de PC pakken, die op 'lopen' zetten (dus niet 'fietsen', dat is veel te beperkt) en dan even 10 minuten de route inspecteren, ingezoomd en af en toe met Streetview om te kijken of de weg wel behoorlijk is, en de slechte stukken verslepen. Is je route 'af' sla dan de URL op zodat je 'm later weer kan openen, en pak vervolgens https://mapstogpx.com/ om de route om te zetten naar een GPX track.
Ondanks dat ik bv laatst op 200km dan 1x een trappetje had (kon er relatief makkelijk omheen rijden) en een stadscentrum voor alleen voetgangers die ik over het hoofd had gezien bij de inspectie, was ik er als snelle fietser erg tevreden over en heb ik weer leuke nieuwe routes ontdekt.

Wat helaas tegenwoordig een jammerlijke beperking is in Google Maps is dat je maar 10 punten kan hebben om je route te verslepen. Een workarround hiervoor is je route opdelen en later met de GPX tracks weer aan elkaar plakken, of desnoods met 2 GPX bestanden in je navigatie werken.
daulagari schreef:
za 30 jun, 2018 15:54
PeterVanRijn schreef:
di 26 jun, 2018 07:49
Nieuwe planners test ik altijd even aan de hand van mijn woon-werkroute.
...
Er blijft nog veel te wensen en te optimaliseren.
Mocht je echt los willen gaan dan is Brouter, daarbij kan je zelf een profiel samenstellen en per "obstakel" de strafpunten tunen, hier bijv. vind je een verscheidenheid aan Trekking profielen.
Een eerste paar testjes met de kortste route naar mijn werk lijkt er al heel aardig op. Hij gebruikt iig de trap van de genoemde brug. Alleen wil hij dan ook dat ik ga wandelen (fietsen?) door de stations Dordrecht en Zwijndrecht. Dat is in meters misschien korter, maar houdt toch een beetje teveel op. Ik ga eens uitzoeken hoe dat met die strafpunten zit. :-)
PeterVanRijn schreef:
di 03 jul, 2018 16:46
Een eerste paar testjes met de kortste route naar mijn werk lijkt er al heel aardig op. Hij gebruikt iig de trap van de genoemde brug. Alleen wil hij dan ook dat ik ga wandelen (fietsen?) door de stations Dordrecht en Zwijndrecht. Dat is in meters misschien korter, maar houdt toch een beetje teveel op. Ik ga eens uitzoeken hoe dat met die strafpunten zit. :-)
Standaard stuurt het default Brouter web client profiel mij niet over de trappen van de Zwijndrechtse brug terwijl dat voor mij ook de meer logische route is. Ik moet de costfactor voor steps 4 maken i.p.v. 40 en hij gaat wel over de trappen:

Code: Selecteer alles

if ( highway=steps ) then ( if allow_steps then 4 else 10000 )

Als je nu door de stations gaat denk ik dat je de voorkeur voor voetwegen net iets te hoog hebt gemaakt.