Een losse zadelstrop wordt bij zachtere materialen als aluminium en carbon toegepast omdat je daar die aangesoldeerde/aangelaste oogjes eerder kapottrekt. Draad erin tappen, zoals Marten bij jouw fiets gedaan heeft, is al helemaal vragen om ellende bij aluminium frames, en zo goed als onmogelijk bij carbon. Bij deze fiets zou ik me maar inhouden met de steeksleutel, als ik jou was: bij een losse strop is het een makkelijk te vervangen onderdeel dat je kapottrekt. Bij deze fiets is het frameschade als je als een holbewoner de zadelpenbout aantrekt.keesswart schreef:Op andere fietsen zit vaak een losse zadelpenstrop van aluminium of kunststof (die bij mij wel eens brak wanneer ik die iets te enthousiast vast probeerde te draaien).
Daar kunnen diverse oorzaken en redenen voor zijn. Of dat onnodig is, zou ik niet zo boud willen stellen.Een tijdje terug kwam ik er achter dat bottom brackets op vakantiefietsen vaak onnodig hoog zitten. (Corrie, die korte benen heeft, kan op geen enkele fiets met beide voeten de grond raken zolang ze op haar zadel zit.
Sowieso is dat niet helemaal een eerlijke manier om dat te meten; de banden die gemonteerd zijn kunnen ook nog flink verschil maken. Beter meet je de "bottom bracket drop", 'F' in dit plaatje:Op haar kleine Snel Sahara zit de trapas even hoog als op mijn veel grotere Santos). Hieronder is te zien dat de trapas op mijn nieuwe fiets 3 cm lager zit dan op mijn oude fiets. (Helemaal fair is de vergelijking niet: door de excenter heeft de trapas van de M-gineering een variabele hoogte en deze staat nu bijna in de laagste stand.)
Die heeft niet alleen invloed op de bodemvrijheid (en dus of je met de voeten bij de grond kunt), maar ook op de rijeigenschappen: je fiets "hangt" als het ware als een hangmat tussen de voorwielen.
Dat gebeurt ook met zilveren cranks, hoor. Alleen zie je het daar minder omdat de lak blank is in plaats van zwart. Overigens gebeurt dat alleen als je met je voeten langs de cranks schuurt. Daar heb je met platformpedalen wel wat meer kans op dan met klikkers of clips.Op de rechterfoto's is ook goed te zien wat er gebeurt met zwarte cranks. Ik ben dan ook blij met de zilverkleurige Sugino's
Zo'n standaard als jij omschrijft is door de fabrikant bedoelt voor een speciaal daarvoor aangelaste nok. Mooi minimalistisch. Wat Marten bij deze fiets gedaan lijkt te hebben, is oogjes aan het frame maken waaraan een standaard die éigenlijk voor klemmontage bedoeld is, gemonteerd kan worden. Mooie oplossing, en voor een zwaarbeladen vakantiefiets lijkt het me nét dat beetje meer steun (hefboom naar de staande achtervork) hebben.Inge1 schreef:Leuk te zien dat jouw standaard aan oogjes bevestigd zit. Bij mij zit ipv de oogjes een blok waardoor de 2 boutjes zitten geschroefd.