Additionally, paste this code immediately after the opening tag: België is een gevaarlijk land - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

België is een gevaarlijk land

380 berichten
A hellhole, das algemeen geweten.
Alweer een dag en 75 km fietsen overleefd.
^^^ :D

Zo zie je maar dat persoonlijke ervaringen en harde cijfers uiteen kunnen lopen. Ik ervaar als fietser Nederlandse automobilisten vaker als gevaarlijk en onbeschoft/onkundig dan Belgische. Nu zijn er in NL ook veel meer fietsers (denk ik?) en dat zorgt ook weer voor irritatie bij automobilisten die naar hun zin te vaak hun weg geblokkeerd zien, althans in stedelijke omgeving. Nu kent het buitenland/België vrijwel geen apart fietspaden-systeem zoals dat in heel NL is aangelegd. Dat scheelt waarschijnlijk aanzienlijk in het aantal aanrijdingen, maar dat neemt het "gevoel" van onbeschoft rijgedrag nog niet weg. Op zichzelf hoeft zulk rijgedrag nog niet direct tot slachtoffers te leiden, het is echter wel onaangenaam.

De cijfers van Leon laten een andere kant van de Belgische ervaring zien, maar daar geen uitsplitsing naar fietsers.
Ik volg dat hier nu al een tijdje, en kan enkel bij mezelf denken .... "man, man, man"... :roll:

Ten eerste, na zowat alle noord/west/centraal/zuid-Europese landen befietst te hebben, van de Noordkaap tot Gibraltar, denk ik dat Belgen NOCH Nederlanders hier iemand de les te spellen hebben als het over verkeersveiligheid (voor fietsers) gaat.
Ga een eindje rijden in Zweden, Noorwegen, Duitsland of ja zeker Spanje. DAAR wordt rekening gehouden met de fietser.
Ik maal ongeveer evenveel kilometers in "fietsparadijs" Nederland als het "gevaarlijke" België, en geloof me, in Nederland word ik bijna net zo vaak van de sokken gereden.

Ten tweede, Nederland heeft geen patent op 'vrijliggende' fietspaden.
Daarvan zijn er in België, en ja, met name in Vlaanderen, ook massa's. Als ik de knooppunten in Nederland volg, kom ik vaak genoeg op wegen waar ook géén fietspad is, en ze rakelings langs je scheuren.

En ja 65 doden per miljoen is bijna het dubbele van 34, maar uiteindelijk een zeer kleine kans (en hoe & door wie worden zo'n wiki-statistiekjes gevoed ??)

Dus niet te belerend zijn en te hoog van de toren blazen. Kijk in de spiegel en kijk vooruit & leer van de eerder hierboven genoemde landen hoe het beter kan. Ik zou graag eens een rij-opleiding volgen in Spanje. Daar moet enorm de nadruk gelegd worden geduld om een fietser te passeren, en ruimte voor hem/haar laten. Daar kan de Nederlander (en de Belg !) nog veel van leren.

(Ik denk ook dat onze pre-historische kerncentrales een veel groter schandaal zijn, maar dat is een andere discussie).

Belgische groeten.
Georg schreef: Ik ervaar als fietser Nederlandse automobilisten vaker als gevaarlijk en onbeschoft/onkundig dan Belgische.
Ik heb geen mening over verschillen tussen Nederlandse en Belgische automobilisten in het algemeen *), maar één specifieke situatie valt mij telkens op: als ik in Nederland een drukke provinciale weg wil oversteken op een kruising zonder verkeerslichten, moet ik wachten tot er ergens in de verte verkeerslichten van allebei de kanten toevallig op rood staan ofzo waardoor er een gaatje in de stroom auto's naar beide kanten valt. Dat kan lang duren. In België is er op soortgelijke wegen altijd wel iemand die stopt en op zijn gemakje blijft staan tot iemand van de tegenovergestelde richting dat ook doet, zodat je veilig over kunt steken. Lang duurt dat nooit, en niemand toetert of geeft anderszins blijk van ongeduld. Dat is mij in Nederland echt nog nooit gebeurd.

*) Ik ervaar dat automobilisten in Nederland hoffelijker worden naarmate ik er exotischer uitzie. Op mijn stadsfiets in daagse kleding krijg ik haast nooit voorrang waar ik het niet heb, op een volbeladen vakantiefiets in fietskledij met helm :wink: best vaak. Het zou kunnen dat hetzelfde fenomeen zich in andere landen ook voordoet, maar daar kom ik alleen maar op die volbeladen vakantiefiets. Dit zou best een scheef beeld kunnen geven van automobilisten in je eigen land en die in het buitenland.

Carl
Georg schreef:De cijfers van Leon laten een andere kant van de Belgische ervaring zien, maar daar geen uitsplitsing naar fietsers.
Et voilà, het aantal fietsdoden per miljard fietskilometers per land

Afbeelding

Volgens dit staatje zijn Denemarken, Nederland en Zweden het veiligst voor fietsers. Dan volgen Duitsland, Ierland, Groot-Brittannië, Vlaanderen en Italië. Ik ben verbaasd dat Groot-Brittannië en Italië redelijk goed scoren; blijkbaar worden de fietskilometers daar vooral op relatief veilige wegen gereden. De Britse eilanden behoren tot mijn favoriete fietsgebieden, maar qua fietsvoorzieningen lopen de Britten echt nog mijlen achter bij de Vlamingen.
Wallonië scoort aanzienlijk slechter dan Vlaanderen en Spanje behoort met Portugal tot de gevaarlijkste fietslanden van West-Europa. Dat laatste verbaast me. Misschien wordt daar voornamelijk door wielrenners gefietst, die grotere risico's nemen dan andere fietsers. Maar waarom scoort Italië dan zoveel beter? Misschien omdat er in Noord-Italië steeds meer veilige fietsroutes komen?

Hieronder wordt het aantal fietsdoden per miljard km vergeleken met het aantal gefietste kms per persoon per jaar (zie hier).

Afbeelding

Hoe meer er in een land wordt gefietst, des te veiliger het in dat land voor fietsers is. Groot-Brittanië valt hier weer op: er wordt daar net zo weinig gefietst als in Frankrijk, maar er vallen nog niet half zoveel slachtoffers per gefietste kilometer. Misschien omdat Britse fietsers vaak mountainbikers zijn die veel off road kilometers maken en in Frankrijk veel wielrenners rijden met een voorkeur voor drukkere asfaltwegen waar je hoge snelheden kunt halen.
Ook België wijkt af van de trend. Hier is het aantal fietsverkeersslachtoffers groter dan je zou verwachten. Helaas zijn Vlaanderen en Wallonië nu niet apart genomen. Ik vermoed dat Vlaanderen dan wat meer op Duitsland en Nederland zou lijken en Wallonïe meer op Frankrijk en Spanje.

Binnen Nederland zijn er ook flinke verschillen. Qua fietsveiligheid gaat er niks boven Groningen en Utrecht, met 8,4 doden per miljard gefietste kilometers. Limburg scoort met 22,2 een stuk slechter. Zeeland (20,0) doet het niet veel beter dan Limburg.
cabonga schreef:Maar is Belgie daarvoor een gevaarlijk fietsland?

Misschien kunnen we een nieuw draadje aanmaken: "Welk is het gevaarlijkste fietsland dat je aandeed?"
België ervaar ik zelf niet als heel gevaarlijk fietsland, maar ik probeer wel onveilige situaties te vermijden. Zo kun je in een stad als Luik maar beter niet het mooie fietspad langs de Maaskades verlaten. Ik heb 20 jaar in Amsterdam gewoond, dus aan kamikazefietsers ben ik wel gewend, maar het snelverkeer in Palermo aan de Maas (Luik dus, niet Roermond ;-) ) is toch van een ander kaliber.

Landen die ik wel als onveilig ervaren heb, zijn Zuid Afrika (rond de steden veel verkeer op smalle wegen) en Litouwen (het rijgedrag is mij er te 'Russisch').
Kijk je naar het aantal verkeersdoden wereldwijd, dan springen enkele redelijk populaire Wereldfietserlanden, zoals Thailand (36 verkeerdoden/100 000 inwoners), Malawi (35) en Iran (32) eruit. Zuid-Afrika klopt wel met mijn gevoel (25), op de voet gevold door Vietnam (24,5). Rusland (18,9), China (18,8), Marokko (18,0) en Bosnië (17,7) ontlopen elkaar niet veel en India (16,6) valt mij erg mee (in Indiase bussen heb ik doodsangsten uitgestaan; wellicht is de definitie van een verkeersdode niet overal hetzelfde en krijgen lang niet alle slachtoffers een plekje in de officiële statistieken). En Litouwen (10,6) is net zo veilig/onveilig als de USA (10,6), de Filippijnen (10.5), Zuid Korea (10,4), Servië (10,4) en Polen (10,3).
Kees: heb je zulke mooie statistieken ook over Belgie in het algemeen? Dus ook criminaliteit, gezondheidsrisico's, oorlogsdreiging, e.d. De topictitel stelt immers dat Belgie een gevaarlijk land is.
Overtuigend artikel. Ik ben helemaal om.

De topictitel mag wat scherper, bijv. "Belgium is a total disaster. Period." of positiever gesteld: "Let's make Belgium great again". Levert weer extra hits op.

Ik stel daarnaast voor dat we een muur tussen NL en BEL bouwen, en de Belgen ervoor laten betalen. We gaan er pas weer fietsen zodra het veilig en netjes aangeharkt is. Met elke 20km een toilet, appelgebak, en oplaadpunt voor de ebike.
Haha.. het wordt steeds beter.
Zo erg is het nog niet hoor Willem.
Gelukkig denken anderen, en ik, anders over België. Hierbij komt het er beter uit dan welk land dan ook:

Ik heb getwijfeld over België
Omdat iedereen daar lacht
Ik heb getwijfeld over België
Want dat taaltje is zo zacht
Ik stond zelfs in dubio
Maar ik nam geen enkel risico
Ik heb getwijfeld over België
Ik stond zelfs in dubio
Maar ik nam geen enkel risico
Ik heb getwijfeld over België

(Goede doel)
keesswart schreef: Et voilà, het aantal fietsdoden per miljard fietskilometers per land

Afbeelding
Vlaanderen: 30,3
Wallonie: 73,9
En dat geeft dan gemiddeld voor België het verbazende cijfer: 32,7

Toegegeven, Vlaanderen is een tikkeltje groter, en er wonen iets meer mensen als in Wallonië, maar niet in die mate dat je die 30,3 & 73,9 nationaal tot 32,7 kan terug brengen.
Je zou kunnen zeggen dat Vlamingen meer fietsen, maar als je dan deze statistiek gelooft gaat elke Waal die zich op een fiets waagt een bijna zekere dood tegemoet. :?

Waar komen trouwens plots al die Europese statistiekjes vandaan met Europese landen, en dan net voor België zijn er plots 3 waarden, voor Vlaanderen, Wallonië en nationaal voor België ?
Friesland, Catalonië, Baskenland worden niet apart weergegeven.
Voor autonome gebieden als Noord-Ierland, Wales en Schotland zijn geen cijfers bekend.
De ex BRD & DDR zullen ook wel fel uit elkaar liggende waarden hebben.

Maar plots wel alle details voor Vlaanderen & Wallonië ??
En waar is het Brussels Hoofdstdedlijk Gewest in onder gebracht ?
Of vallen die buiten de statistieken ?

Eerlijk ... ik geloof geen sikkepit van die cijfertjes :)

** Ik zie nu dat de statistiekjes door Asperges in Gent gemaakt zijn, vandaar waarschijnlijk de Belgische details. Ik nodig hem uit de Vlaams Waalse cijfers te verduidelijken die tot dat nationaal cijfer leiden. En tevens om een keertje samen de taalgrens over te fietsen. :D
In heel België zijn vorig jaar 58 fietsers om het leven gekomen. De overgrote meerderheid van hen, 52, viel te betreuren in het Vlaamse Gewest. Ergens is dat logisch, want de fiets is een veel populairder vervoermiddel in Vlaanderen dan in Brussel en Wallonië. Maar Vlaanderen is wel de enige regio waar het aantal fietsdoden is gestegen: in 2011 vielen in Vlaanderen 44 fietsdoden. In Brussel, waar de populariteit van de fiets de voorbije jaren sterk steeg, is vorig jaar zelfs geen enkele fietser omgekomen.

Het Nieuwsblad (2013)

Wij Brusselse fietsers zijn onkwetsbaar maar we lynchen wel eens een automobilist!!!!!

Natuurlijk zijn de fietspaden in Nederland recht en strak: bij de minste ribbel of put ligt wat daar voor middageten doorgaat er weer uit!!!!!

Hyperbool hé, mannen 8)
koenie schreef:Eerlijk ... ik geloof geen sikkepit van die cijfertjes :)
Moet je gewoon eens op wat doordeweekse dagen met slecht weer in een stad als Verviers gaan fietsen en autorijden. Dan geloof je ineens alles.
koenie schreef:Toegegeven, Vlaanderen is een tikkeltje groter, en er wonen iets meer mensen als in Wallonië, maar niet in die mate dat je die 30,3 & 73,9 nationaal tot 32,7 kan terug brengen.
Vlaanderen groter dan Wallonië? Laten we het eens nameten...
Volgens Wikipedia heeft Wallonië een oppervlakte van 16.844 km².
Over Vlaanderen is Wikipedia minder duidelijk: 13.522 km² voor het Vlaams gewest en 13.682 km² voor de Vlaamse Gemeenschap (dat is dan inclusief het arrondissement Brussel-Hoofdstad, dat als een enclave in het Gewest Vlaanderen ligt).
Let's make Vlaanderen great again door ook Zeeuws Vlaanderen hieraan toe te voegen. Dat is nog 876 km² erbij, maar niet genoeg om Wallonië te overtreffen.
Daarvoor nemen we ook Frans Vlaanderen mee. Daar geeft Wikipedia echter geen vierkante kilometers voor, maar drie verschillende omschrijvingen:
1. Het deel van het graafschap Vlaanderen dat al voor de 17e eeuw Franstalig was, zie Romaans-Vlaanderen;
2. Het deel van het West-Vlaamse taalgebied dat in de 17e eeuw bij Frankrijk ging horen, zie Franse Westhoek;
3. Voor de historische provincie la Flandre française, zie Vlaanderen (Franse provincie).
Alleen voor optie 2, de Franse Westhoek, wordt een oppervlakte gegeven: 1608 km².
Ook daarmee is Vlaanderen nog net wat kleiner dan Wallonië. Dat is op te lossen door ook Nederlands Limburg, dat zich in 1830 bij de Belgische opstand had aangesloten, bij Vlaanderen in te lijven.
Lekker bezig op de zondagmiddag, mannen? :-)
Kees , heb je rekening gehouden met:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2830373 ?

:lol:

dank voor de geschiedkundige prietpraat op deze regenachtige dag.
keesswart schreef: Ook daarmee is Vlaanderen nog net wat kleiner dan Wallonië. Dat is op te lossen door ook Nederlands Limburg, dat zich in 1830 bij de Belgische opstand had aangesloten, bij Vlaanderen in te lijven.
Jaaaa, goed idee! De oplossing is: Limburg bij Nederland. Dan heeft de TS als ingelijfde belastingbetalende en stemgerechtigde Belg echt recht van spreken. Scheelt ook een hoop subsidie vanuit Nederland. :wink: (knipoog)
Leon schreef:Moet je gewoon eens op wat doordeweekse dagen met slecht weer in een stad als Verviers gaan fietsen en autorijden. Dan geloof je ineens alles.
Moet je op diezelfde dag ook eens in pakweg Roosendaal gaan doen Leon
Dan geloof je gelijk ook dat er in NL nog veel werk aan de winkel is :wink:

Ach, hele discussie heeft weinig zin, want berust vanzelfsprekend nogal op perceptie.
Mijn punt was enkel, om niet te hard te 'toeteren' dat België zo gevaarlijk is, want zoals ik eerder reeds aangehaald heb, ik beleef evenveel close calls in BE als NL.
keesswart schreef:Vlaanderen groter dan Wallonië? Laten we het eens nameten...
Top Kees, bedankt om even de puntjes op de i' te zetten.
Nog minder redenen voor onze Vlaamse hoogmoed :D (en blijft wel bevreemdend hoe dat cijfer tot stand komt).
Als we België gewoon een keertje terug als België gaan bekijken, zou dat de zaken al een pak overzichtelijker (en goedkoper !) maken :P
Allereerst, de validiteit van de cijfers is natuurlijk lastig te verifieren, maar dit strookt wel met mijn ervaringen, vooral omdat een en ander te maken heeft met de infrastructuur in de bevolkte gebieden.

Zo vind ik Noord Duitsland minstens zo veilig als Nederland, nette automobilisten etc. Maar de Duitse steden zijn er gewoon minder op berekend. En dat zorgt al snel voor meer ongelukken. En wat ook scheelt is dat ik als vakantiefietser de drukke/fietspad-loze stukken mijd. Als inwoner is dat lastiger :cry:

Het aantal gereden kilometers per inwoner betekent dat de grootte van een land niet van belang is op deze grafiek. Ik geloof direct dat walen veel en veel minder fietsen, al is het maar door de steden en de profielen.

Het is ook duidelijk kip ei. Meer fietsers is meer infra, dus veiliger. Zoals Leon zegt, bezoek wat Waalse steden op een fiets en je begrijpt waarom Walen minder fietsen... en waarom er meer doden per km vallen. En je begrijpt dan ook waarom een betere infra meer mensen de fiets op trekt. :lol:
Ik ben van plan om begin april 2017 van Eijsden naar Luik te fietsen. Overnachting in de jeugdherberg op het eiland Outremeuse. Is de rechteroever van de Maas, ondanks beelden op Google streetview, goed te befietsen?
Het eiland tussen het Albertkanaal en de Maas vanaf Ternaaien heb ik al in 2013 gedaan, via Herstal naar Luik.