Georg schreef:De cijfers van Leon laten een andere kant van de Belgische ervaring zien, maar daar geen uitsplitsing naar fietsers.
Et voilà, het aantal fietsdoden per miljard fietskilometers per land
Volgens dit staatje zijn Denemarken, Nederland en Zweden het veiligst voor fietsers. Dan volgen Duitsland, Ierland, Groot-Brittannië, Vlaanderen en Italië. Ik ben verbaasd dat Groot-Brittannië en Italië redelijk goed scoren; blijkbaar worden de fietskilometers daar vooral op relatief veilige wegen gereden. De Britse eilanden behoren tot mijn favoriete fietsgebieden, maar qua fietsvoorzieningen lopen de Britten echt nog mijlen achter bij de Vlamingen.
Wallonië scoort aanzienlijk slechter dan Vlaanderen en Spanje behoort met Portugal tot de gevaarlijkste fietslanden van West-Europa. Dat laatste verbaast me. Misschien wordt daar voornamelijk door wielrenners gefietst, die grotere risico's nemen dan andere fietsers. Maar waarom scoort Italië dan zoveel beter? Misschien omdat er in Noord-Italië steeds meer veilige fietsroutes komen?
Hieronder wordt het aantal fietsdoden per miljard km vergeleken met het aantal gefietste kms per persoon per jaar (zie
hier).
Hoe meer er in een land wordt gefietst, des te veiliger het in dat land voor fietsers is. Groot-Brittanië valt hier weer op: er wordt daar net zo weinig gefietst als in Frankrijk, maar er vallen nog niet half zoveel slachtoffers per gefietste kilometer. Misschien omdat Britse fietsers vaak mountainbikers zijn die veel off road kilometers maken en in Frankrijk veel wielrenners rijden met een voorkeur voor drukkere asfaltwegen waar je hoge snelheden kunt halen.
Ook België wijkt af van de trend. Hier is het aantal fietsverkeersslachtoffers groter dan je zou verwachten. Helaas zijn Vlaanderen en Wallonië nu niet apart genomen. Ik vermoed dat Vlaanderen dan wat meer op Duitsland en Nederland zou lijken en Wallonïe meer op Frankrijk en Spanje.
Binnen Nederland zijn er ook flinke verschillen. Qua fietsveiligheid gaat er niks boven Groningen en Utrecht, met 8,4 doden per miljard gefietste kilometers. Limburg scoort met 22,2 een stuk slechter. Zeeland (20,0) doet het niet veel beter dan Limburg.
cabonga schreef:Maar is Belgie daarvoor een gevaarlijk fietsland?
Misschien kunnen we een nieuw draadje aanmaken: "Welk is het gevaarlijkste fietsland dat je aandeed?"
België ervaar ik zelf niet als heel gevaarlijk fietsland, maar ik probeer wel onveilige situaties te vermijden. Zo kun je in een stad als Luik maar beter niet het mooie fietspad langs de Maaskades verlaten. Ik heb 20 jaar in Amsterdam gewoond, dus aan kamikazefietsers ben ik wel gewend, maar het snelverkeer in Palermo aan de Maas (Luik dus, niet Roermond
) is toch van een ander kaliber.
Landen die ik wel als onveilig ervaren heb, zijn Zuid Afrika (rond de steden veel verkeer op smalle wegen) en Litouwen (het rijgedrag is mij er te 'Russisch').
Kijk je naar het
aantal verkeersdoden wereldwijd, dan springen enkele redelijk populaire Wereldfietserlanden, zoals Thailand (36 verkeerdoden/100 000 inwoners), Malawi (35) en Iran (32) eruit. Zuid-Afrika klopt wel met mijn gevoel (25), op de voet gevold door Vietnam (24,5). Rusland (18,9), China (18,8), Marokko (18,0) en Bosnië (17,7) ontlopen elkaar niet veel en India (16,6) valt mij erg mee (in Indiase bussen heb ik doodsangsten uitgestaan; wellicht is de definitie van een verkeersdode niet overal hetzelfde en krijgen lang niet alle slachtoffers een plekje in de officiële statistieken). En Litouwen (10,6) is net zo veilig/onveilig als de USA (10,6), de Filippijnen (10.5), Zuid Korea (10,4), Servië (10,4) en Polen (10,3).