Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Bikepacking

1045 berichten
Er zijn ook speciale crank beschermers, tape voor op de crank dus. Nu vind ik dat zelf niet zo belangrijk, het gaat me meer om 't frame te beschermen (wil geen roest), maar tis toch een idee. Bij mij zijn het vooral de uiteinden van de cranks die beschadigen, die knallen als eerste tegen rotsen aan, er zitten ook al heel wat butsen. Denk alleen niet dat er tape bestaat die bestand is tegen rotsaanvaringen.

Op mtb-sites is men naast de helicopter tape ook erg te spreken van Crankskins, vind het zelf nogal prijzig en dat voorgeknipte hoeft voor mij niet, ik knip liever zelf.

Oeps, vergat de link. http://www.crankskins.com/cafrsa.html
Er zijn verschillende diktes, van 6 tot 12 mm, die laatste moet je verwarmen voor je het kunt plakken.
Vond een adres hier in zweden, wat 'helikoptertejp' verkoopt maar dat is dan gelijk 10meter x 10 cm, beetje teveel van het goede. :)
Nu een adres op ebay gevonden: 3M helicopter tape 2m x 5cm, voor circa 18euro incl. verzendkosten. Thanks Alien!
Yopie schreef:Vond een adres hier in zweden, wat 'helikoptertejp' verkoopt maar dat is dan gelijk 10meter x 10 cm, beetje teveel van het goede. :)
Nu een adres op ebay gevonden: 3M helicopter tape 2m x 5cm, voor circa 18euro incl. verzendkosten. Thanks Alien!
aanvullend:
er bestaan meerdere soorten 3m 8671 helicopter tapes

er kan ook geschilderd worden :-)
mischien ook geschikt om de tubes dragers te beschermen
Yopie schreef:Nu een adres op ebay gevonden: 3M helicopter tape 2m x 5cm, voor circa 18euro incl. verzendkosten. Thanks Alien!
Heb m'n fiets met 3M helicoptertape beplakt en glimmen dat ie weer doet! Mooi spul, had ik eerder moeten weten (zoals zoveel dingen). En de frametas heeft wel overal de glans van de lak afgeschuurd maar hij heeft hem ook beschermd want waar geen klittenband zat is de schade door steenslag, rotsontmoetingen enzo toch een graadje erger.
De tape moet je met een plantensproeier aan beide kanten nat maken en vervolgens druk je vanuit het midden de lucht- en waterbubbels eronder uit. Gaat heel makkelijk. Ik heb nog ronde hoekjes geknipt, wel zo netjes. :) Had alleen niet genoeg aan twee meter, moet bijbestellen, ook voor m'n andere fietsen (heb nu de smaak te pakken). En voor achterop de auto waar vaak de fatbike hangt, die wil nog weleens met een pedaal de lak wegschuren. Ik trek nu steeds een oude sok om 't pedaal maar die slijten snel en ze raken op.
En 5cm breedte is soms te smal, 10cm lijkt mij handiger want de onderbuis is behoorlijk dik.

Ben een waardeloze plaatjesschieter maar beter vage foto's dan helemaal niets:

Afbeelding

Nu nog zonder de tape. Had net de fiets gewassen, tis duidelijk te zien waar de klittenbanden op de onderbuis zaten. Ook op de bracket wordt 't door steenslag steeds kaler, heb daar heel tuttig ook wat tape opgeplakt. Maar verder is het gewoon een fatbike hoor, steeds gebutster en doorleefder. Moet kunnen toch?

Afbeelding

Je ziet ook krasjes waar de klittenbandjes hebben gezeten, zal wel door zandkorrels en/of ijs komen? IJs groeit nl overal, vooral tussen frametas en 't driehoekje laag in 't frame.

Maar niet getreurd want er bestaat 3M helicoptertape en een Alien die je daar op attent maakt! 8)

Afbeelding

Mooi is ie weer he? hij glimt als nieuw!

Afbeelding

Van dichtbij zie je de tape wel zitten, mij maakt dat niks uit, liever tape dan roest. En je ziet dat 5cm veel te smal is, 10 cm zou voor de onderbuis ook nog te smal zijn want er zit nu 2 x 5cm op (buis heeft 3.6 doorsnee).

Afbeelding

Heb ook Jasmons tip opgevolgd en tape op de drager geplakt, daar waar de haken van de tassen zitten maar weet niet zeker of dat zoän goed idee is. Vooral niet omdat het kleine stukjes tape zijn (ik had niet meer), zal er later langere stukken op plakken, kijken of dat beter gaat. Maar ik heb verschillende tassen, oa deze Vaude die nauw om de stangetjes sluit, en bij het lostrekken trek je daardoor aan de tape, denk dat dat snel zal loslaten. De Ortliebs sluiten niet zo strak, dat zal mss beter gaan. De andere tassen moet ik nog testen.

Afbeelding
Nog een fotootje omdat er nu in Nederland een hittegolf schijnt te zijn (is dat echt zo?) en het hier in de bergen zo heerlijk lente is. Misschien geeft het wat koelte. :) En zo zie je tenminste over welke frametas het gaat: een Revelate.

edit: o, eigenlijk zie je niet zo goed dat het een revelate is, de fiets staat veel te ver weg. :D
Grappig dat het " helicopter tape" genoemd wordt... Ik heb deze 3M product jaren lang op mijn werk gebruikt en alle namen gehoord behalve helicopter tape :) (ook heb ik het vaak aan helicopters gebruikt...).

Lijkt me idd een mooi oplossing voor frame bescherming.
Eerste keer dat ik erover hoorde, was in 1994 toen tijdens de Grote Prijs van Duitsland op het circuit van Hockenheim de Ferrari-monteurs waren vergeten het op de auto van Jean Alesi te plakken:



Men sprak toen van helicoptertape, en zo heb ik het sindsdien altijd horen noemen.
je kunt het frame en dergelijke ook laten poedercoaten...hoef je nooit meer ergens naar te kijken...
Poedercoaten is ook niet perfect. Mijn fixie is gepoedercoat en daar begin je ook de onderste laag alweer te zien. En ook dat kan dof worden.

Aan de andere kant is poedercoaten niet duur en dat kun je wel om t jaar laten doen. Ik was toen rond de €60 kwijt.
poedercoaten kan in verschillende hardheden...daar iti het nodige verschil in..je kan ook een goede autospuiter/motorpainter laten doen. deze lakken zijn "harder" dan de meeste standaard fietslakken
nobbiomatic schreef:je kunt het frame en dergelijke ook laten poedercoaten...hoef je nooit meer ergens naar te kijken...
Ik dacht dat poedercoaten niet voor alle frames geschikt is, staal wel maar dat bv aluminium bedenkelijk kan zijn? Heb tenminste altijd begrepen dat je voor het coaten een kaal frame moet hebben maar dat chemisch ontlakken aluminium aantast en dat bij stralen het zachte materiaal vervormt/weggeblazen kan worden. En na het coaten moet er een lak op (poedercoat wordt snel dof) en daarvoor wordt 't frame in de oven op 200-250°C gebakken, ook dit schijnt niet elk materiaal leuk te vinden. Heb ook weleens gehoord dat het bij 't coaten fout kan gaan, kleine barstjes in de poedercoat die je met het blote oog niet ziet maar waardoor de corrosie van het frame sneller gaat dan je lief is. Is dit zo?
nobbiomatic schreef:poedercoaten kan in verschillende hardheden...daar iti het nodige verschil in..je kan ook een goede autospuiter/motorpainter laten doen. deze lakken zijn "harder" dan de meeste standaard fietslakken
Poedercoat is geen lak.
Het stralen van aluminium kan misgaan, net als je fiets naar een fietsenmaker brengen...maw, je bent wel afhankelijk van de kunde van degene die de werkzaamheden uitvoert. dit geldt natuurlijk ook voor het coaten zelf.

poedercoating is geen lak, dat weet ik. ik bedoelde met mijn voorgaande opmerking aan te geven, dat je inplaats van poedercoaten je frame opnieuw kunt laten spuiten en daarbij kun je hardere lakken kiezen die eigenlijk net zo goed zijn als poedercoaten (lakken geeft een strakker resultaat, en er is creatief meer mogelijk, maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan.)
Heb net m'n autootje mooi rood gespoten, ging wonderbaarlijk goed. Kostte wel wat verf, niet echt goedkoop dus en ik had de ramen afgeplakt met iets waar blijkbaar verf doorheen zweeft ofzo want ze zijn nu allemaal zachtroze geworden. :shock: Maar ik bedoel: een fietsframe lijkt mij dan een makkie, dat hoef je toch niet uit te besteden?
Hoe makkelijk of moeilijk dat precies is, valt in elke Nederlandse studentenstad op straat te bezien.

Een fietsframe is bepaald geen auto: weinig grote oppervlakken, maar een wirwar van ronde buizen die allemaal lasting te bereiken zijn vanuit één of meerdere hoeken.

Het is te doen, en er zijn heel wat thuisspuiters die een prima resultaat weten te behalen. Maar er komt wel wat bij kijken om het écht goed te doen.
uitbesteden is afhankelijk wat je zelf wil...zelf je frame spuiten is enorm milieus belastend...je spuit de helft van je verf de open lucht in...een prof. spuiter heeft een spuitcabine om dat te voorkomen...en de verf uit een spuitbus is niet echt duurzaam, dus de lak die je erop spuit is zachter dan de lak die origieneel op je fiets zat...en die was al niet al te duurzaam...plastidip is trouwens wel makkelijk om zelf te doen..is ook rubberachtig en dus idealal voor steenslag....en als jehet zat bent , dan trek je het er gewoon vanaf....
*Knip*

Op aanraden even een nieuw topic gestart.
Stuiterbal, ik denk dat je je vraag beter een eigen topic kan geven. :wink: Meer kans dat je dan een antwoord krijgt want dit draadje gaat over een andere bagage-tak, nl bikepacking. Dat is met een frametas, stuur- en zadelrol. Of een camelbak, bovenbuistassen, drybags aan voorvork .. zie de plaatjes hieronder. Zo kom je nl op de mooiste offroadplekken, want met zware onhandige zijtassen is dat vaak niet mogelijk. Een één-wielig aanhangertje zou wdb soms nog wel kunnen. Misschien wat voor jou, bikepacking als derde optie?
En welkom op het forum!

Afbeelding

Afbeelding
nobbiomatic schreef: .plastidip is trouwens wel makkelijk om zelf te doen..is ook rubberachtig en dus idealal voor steenslag....en als jehet zat bent , dan trek je het er gewoon vanaf....
Nobbiomatic, heb je het zelf wel eens gebruikt en beviel dat? Ik wil het nl ook proberen, oa op de voorvork, zou mooi zijn als die ook beschermd is.
Maar als je de verkooppraat van al dit soort framebescherming leest is het vnl tegen steenslag/pekel/bikepacktassen en niet tegen het vallen op scherpe, niet meegevende objecten zoals rotsen. En dat is juist waar m'n fiets z'n schade van krijgt: rotsbotsingen. Zoals de fiets tillen/laten zakken langs steile rotshellingen en tussen enorme rotsblokken door enzo, dan heeft hij er weer een paar lelijke krassen bij.
Maar eind zomer ga ik een monstertocht maken, een goede test voor de 3M tape en de plasti-dip, ben benieuwd. Ik gok zelf meer op de tape .. Misschien over de tape plasticdip spuiten? Of overdrijf ik nu? :)

Nog een ander vraagje, ik smeer de ritsen van de tassen met siliconenvet in maar ben er niet tevreden over. Het is waterafstotend, kan redelijk wat vorst hebben maar 't trekt ook zand/vuil aan. En volgens mij spoelt 't door water heel snel weg en kan het ook slecht tegen zout. Tis misschien meer voor op de rits van een zomertentje op een mooi grasveldje of de rubbers van een autoportier dan voor een frametas op strand/sneeuw. Zit nu te denken aan Zip Tech, dit raadt men ook aan bij drysuits en packrafts. Lijkt me wel goed spul, heeft iemand hier soms ervaring mee of een ander goed voorstel?
ik werk met motorfietsen, en daar wordt het bv gebruikt voor velgen, spatborden . voornamelijk voor tijdelijke bescherming. plasticip is drubberachtig en zal een redelijke impacht wel weerstaan. maar rotsblokken is een ander verhaal, daar is het niet echt voor bedoeld. dan maak je meer kans met de dikke folie. maar als je fiets hard tegen eenrotsblok ketst, dan heb je toch een deuk. is het geen idee om verwarmingsbuis isolatie te gebruiken? zo;n koker past wel over de framebuis heen en is makkelijk vast te zetten met tyraps of met mcGyver tape..en als je fiets een keer bovenop je valt, dan hebje in ieder geval geen pijn van de framebuis.... :cry:

voor de rits gewoon dry-lube gebruiken. dat smeert en droogt plakvrij op.