Voor activiteiten die uitgevoerd worden onder leiding/aanvoering/organisatie van anderen gelden andere veiligheidsnormen dan voor individueel uitgevoerde activiteiten. Godzijdank wel, anders vielen er dagelijks vele tientallen doden in de Nederlandse zware industrie.
Helemaal mee eens, en als de deelnemers aan deze discussie dat wat meer voor ogen zouden houden, dan zouden de emoties wellicht minder hoog oplopen.
Ik vind het voorbeeld van de industrie niet onaardig. Als je een dakwerker vraagt om een klus uit te voeren waarvoor hij op ladders moet staan en stellingen plaatsen, dan moet hij (in België toch) een hele resem voorschriften en wetten respecteren. De inspectie kan langskomen en de werken stilleggen, ze kan zelfs boetes uitdelen aan de werkgever van de dakwerker in kwestie enzovoort.
Jan met de pet vraagt zich wellicht af waarom. Hij heeft net zelf aan zijn huis gewerkt, op ladders gestaan, het stellinkje van de buurvrouw geleend, en dat ging heel goed. Nou, je kunt wel vallen en zo, maar een mens kent de risico's.
Maar zo is het nou eenmaal, en die reglementen en wetten zijn er niet zomaar gekomen. De wetgever heeft ingezien - terecht volgens mij - dat men niet mag toestaan dat een werkgever iemand het dak opjaagt onder zijn leiding met als argument "jan met de pet doet het ook en die heeft geen ongeval gehad", "men kent de risico's", "let goed op joh!" enzovoort.
Zoals Leon opmerkt: voor activiteiten die uitgevoerd worden onder leiding/aanvoering/organisatie van anderen gelden andere veiligheidsnormen. En dat is maar goed ook.
Wil je alleen of met een paar vrienden in acht dagen van Geraardsbergen naar Istamboel fietsen? Doe maar. Iedereen mag op een ladder kruipen en aan zijn dak werken.
Wil je een
race organiseren van Geraardsbergen naar Istanboel? Dan kom je er m.i. niet vanaf met "de deelnemers kennen de risico's", "ze doen vrijwillig mee en ze vinden het leuk", "er gebeurt maar heel zelden iets ergs" enzovoort.
(*) Iemand zal nu opmerken dat dakwerkers min of meer verplicht zijn om hun werk te doen, dat ze dus over minder vrijwilligheid beschikken dan een deelnemer aan de TCR. Maar ik ken de Belgische bouwsector een beetje, en ik weet dus maar al te goed dat veel, veel te veel dakwerkers
vrijwillig veel te grote risico's nemen op bouwplaatsen. Ze beschouwen die regeltjes als erg hinderlijk. Niemand zegt het hardop, maar die reglementen zijn er niet alleen gekomen om hen te beschermen. Ze zijn er ook om hen
tegen zichzelf te beschermen. Als je het hen op de man af vraagt, dan kennen ze de risico's, er is hun nog nooit iets gebeurd enzovoort. Er is zeer vaak een aspect van vrijwilligheid aanwezig in de risico's die ze nemen.