Fedor schreef:AB schreef:Hoe je het went of keert, de Santos Race Lite is geen racefiets waar je mee in de koers gaat. Je zou er wellicht een leuke cyclo, LBL of Parijs-Brest mee kunnen fietsen, maar dat kan met een snellere Idworx RM ook.
Dat is een interessante stelling: is de Idworx RM inderdaad sneller? Deze weegt natuurlijk wat minder maar maakt dat het verschil?
Heb zowel een RM als een RL. De RM kocht ik omdat het een aanbieding was terwijl ik de RL al besteld had.
De RM is sneller, koersvaster. Fijne fiets. Fietst erg lekker. Voelt veel lichter aan dan hij eruit ziet. Spatborden rammelen. Prima met dragertje en lichte tasjes.
De RL is zwaarder en voelt logger aan maar is gek genoeg wendbaarder.
De RL is veel stiller. Geen rammel. Absoluut stil. Lijkt met tasjes precies zo te fietsen als zonder tasjes met een kilo of 8 bagage. Fijne fiets. Voelt zonder titanium zadelpen toch comfortabeler aan dan RM.
Dat kan ook aan de banden liggen. Conti 4seasons op de RL en Durano's op de RM. 28mm. Die Durano's lijken sterker. De Conti's meer comfo.
Het zwakke punt bij de RM zijn de rammelende spatborden. Echt zonde.
Op de RM zitten grotere verzetten. Fietst geweldig. Maar dat doet de Santos ook.
Als ik moest kiezen? Heel moeilijk. Ik denk dat ik de Santos zou kiezen. Maar dat heeft ook te maken met de rest van mijn fietsenverzameling. (Ik heb last van fietsenverzamelen)
Ik ben een echte staalfreak. Dus ik heb ook stalen fietsen met stalen vorken. 4 race en een rando. Gek genoeg zijn die RM en die RL comfortabeler dan de stalen racers...
Als ik een fiets mocht houden: de stalen Vittorio racer. Mocht ik er twee houden: dan ook de Race Light.