Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 60 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35390 berichten

Michael W schreef:
Franke schreef:Vanaf welke plek is deze foto genomen?
Geen flauw idee, ik heb hem van internet gepikt 8)
Mag dat? Geen foto's die tijdens fietstochten zijn gemaakt? Het plaatsen van mijn foto van de houten fietsketting in dit raadselrubriek heb ik bij hoge uitzondering gedaan, want ik was met de auto.... :oops: Het is die donkerblauwe Suzuki rechts op de foto van Roskilde vandrarhjem.

Martin E. van Doornik schreef:Mag dat?
Van mij wel :wink:

Chełmno a/d Wisła (Duitse naam Kulm)
Vanaf de 7e eeuw was er al bewoning op deze plaats aan de Wisła. De eerste vermelding hiervan is uit 1065. In 1216 wordt de nederzetting volledig vernield door de Pruisen. In 1230 wordt hier door de Duitse Orde een burcht en een nieuwe stad gesticht om van daaruit te beginnen aan de kerstening van de heidense Pruisen. De stad, gelegen op de rechteroever van de Wisła, verkreeg in 1233 stadsrecht naar Maagdenburger model.
Na de Tweede Vrede van Thorn in 1466 verviel de stad aan Polen.Vanaf de Eerste Poolse Deling in 1772 behoorde de stad tot Pruisen en in 1920 kwam de stad wederom bij Polen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de stad bij Duitsland gevoegd, waarbij duizenden Polen werden vermoord. Na de Tweede Wereldoorlog werd de Duitse bevolking uit Chełmno verdreven.
Bezienswaardigheden
• De gehele middeleeuwse ommuring met zeventien torens is nog steeds aanwezig, evenals een stadspoort (Brama Grudziadzka) die de toegang is naar het marktplein.
• In het midden van het marktplein staat het 16e-eeuwse raadhuis in renaissancestijl dat gebouwd is tussen 1567 en 1572. Op dezelfde plaats stond eerder een gotisch raadhuis uit 1298. De toren is er in 1596 aan toegevoegd en de barokke koepel dateert uit 1721.
• Aan het marktplein staat ook de 13e-eeuwse parochiekerk. Daarnaast is er in de stad nog een aantal bezienswaardige kerken, waaronder de 13e-eeuwse kloosterkerk en een fransiscanerkerk uit 1450.

Het is wel leuker denk ik als we in eerste instantie zelfgemaakte foto's plaatsen maar ach, bij uitzondering...

Het levert in elk geval wel "mooie" verhalen op.

De Polen hebben veel cynische grapjes over het geschuif met hun grenzen. Dat hele land is geregeld onder de voet gelopen. Dan weer vanuit het Oosten, dan weer vanuit het Westen...

Afbeelding
Dit stille pad loopt langs bekend water en door vele achter- en voortuintjes van aanwonenden. Er stond een stevige bries vorige week. Op deze plaat ontbreken de schaapjes die zich maar met moeite ophesen van de dijk om mij door te laten.
Waar?

Franke schreef:
Het is wel leuker denk ik als we in eerste instantie zelfgemaakte foto's plaatsen maar ach, bij uitzondering...
Het levert in elk geval wel "mooie" verhalen op.
De meeste van mijn foto's staan al ergens op internet, dus dan is het vinden er van (hé Bob) wel erg gemakkelijk. :wink:
Ik moet dus wel uitwijken naar andere drastische middelen enzo 8)

Rachel schreef:De Polen hebben veel cynische grapjes over het geschuif met hun grenzen. Dat hele land is geregeld onder de voet gelopen. Dan weer vanuit het Oosten, dan weer vanuit het Westen...

Dit stille pad loopt langs bekend water en door vele achter- en voortuintjes van aanwonenden. Er stond een stevige bries vorige week. Op deze plaat ontbreken de schaapjes die zich maar met moeite ophesen van de dijk om mij door te laten.
Waar?
Amstel :wink:

Afbeelding

Oja, dit is een eigen foto :wink:

Michael W schreef:Oja, dit is een eigen foto :wink:
Die van mij ook, hoor! :?

Vervelend dat jij echt alles al weet. :wink: Kun je ook zien welk stuk?

Rachel schreef:Vervelend dat jij echt alles al weet. :wink: Kun je ook zien welk stuk?
Dat is mijn achtertuin, het mooiste fietspad van Nederland. Vandaar via de Kromme Mijdrecht en de Mije naar de Nieuwkoopse Plassen en dan terug :wink:

Hier dus, bij Vrouwenakker

Afbeelding

Michael W schreef:Dat is mijn achtertuin, het mooiste fietspad van Nederland. Vandaar via de Kromme Mijdrecht naar de Nieuwkoopse Plassen en dan terug :wink:

Hier ? bij Vrouwenakker
Beetje goed. Het is nog ver voor Vrouwenakker - nu een rotsooitje vanwege wegwerken - dus eigenlijk heet het daar nog het Amstel-Drechtkanaal.(edit)

Maar goed: jij krijgt dat prachtige pad langs de Amstel of zijn/haar kanaal, maar de Kromme Mijdrecht is van mij!
Afbeelding

Afbeelding
Dit is het mooiste en stilste kerkepad in mijn achtertuin. Waar?

Rachel schreef: dus eigenlijk heet het daar nog het Amstel-Grechtkanaal.
Niet Amstel-Drecht kanaal ?
In de volksmond noemen we het vanaf de sluis de Amstel, maar eigenlijk begint die pas voorbij Vrouwenakker. Voor de Sluis is het het Aarkanaal.
De Grecht loopt bij Woerden :wink:

Michael W schreef:
Rachel schreef: dus eigenlijk heet het daar nog het Amstel-Grechtkanaal.
Niet Amstel-Drecht kanaal ?
In de volksmond noemen we het vanaf de sluis de Amstel, maar eigenlijk begint die pas voorbij Vrouwenakker. Voor de Sluis is het het Aarkanaal.
Je hebt gelijk. De Grecht ligt een stukje verderop! (verbeterd)

Rachel schreef:Afbeelding
Ik durf niets meer te zeggen :wink:

Dit smalle fietspad heeft ook een heel bijzondere naam :wink:

Afbeelding
En mijn fiets staat bij grote uitzondering erbij :wink:

Rachel schreef:
Michael W schreef:Dat is mijn achtertuin, het mooiste fietspad van Nederland. Vandaar via de Kromme Mijdrecht naar de Nieuwkoopse Plassen en dan terug :wink:

Hier ? bij Vrouwenakker
Beetje goed. Het is nog ver voor Vrouwenakker - nu een rotsooitje vanwege wegwerken - dus eigenlijk heet het daar nog het Amstel-Drechtkanaal.(edit)

Maar goed: jij krijgt dat prachtige pad langs de Amstel of zijn/haar kanaal, maar de Kromme Mijdrecht is van mij!
Ho ho,.... die is van mij!! Aan de Kromme Mijdrecht woonde een klasgenootje van me, en ik ging dan op de fiets "zogenaamd" een traningsrondje maken... Helaas heeft ze heel vroeg een moterongeluk gekregen met dodelijke afloop. :cry:

Het lijkt op de Boterwal, maar echt zeker ben ik er niet van :wink:

Michael W schreef:
Ik durf niets meer te zeggen :wink:
Van Nij Altoenae naar Zwarte Haan loopt ook zo'n miniscuul klein fietspad maar dat zal 'm niet zijn. Kennelijk spreken deze paadjes wel tot de verbeelding want ik heb 'm ook op "de gevoelige plaat" vastgelegd.

Franke schreef:
Rachel schreef: Dit is het mooiste en stilste kerkepad in mijn achtertuin. Waar?
Van Nij Altoenae naar Zwarte Haan loopt ook zo'n miniscuul klein fietspad maar dat zal 'm niet zijn.
Dan heeft ze wel een érg grote achtertuin :wink:

Dan heeft ze wel een érg grote achtertuin Dan heeft ze wel een érg grote achtertuin
:lol:

Aan de begroeiing te zien loopt het pad langs het water??

Franke schreef:Van Nij Altoenae naar Zwarte Haan loopt ook zo'n miniscuul klein fietspad maar dat zal 'm niet zijn. Kennelijk spreken deze paadjes wel tot de verbeelding want ik heb 'm ook op "de gevoelige plaat" vastgelegd.
Voor de draad met die gevoelige plaat! :wink:
Tenminste, wanneer je die bijzondere plek wilt verklappen.