Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 60 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Pat schreef:@Yopie Hoi Yopie. Bijzonder mooi verslag van je tocht.
Ik realiseer me steeds meer hoe bijzonder de tocht het was. Tis echt wat Maarten al zei, je weet pas achteraf hoe het is. Vooral bij een reis die je maakt om afscheid te nemen, tis onmogelijk voor te stellen hoe je eruit rolt, je weet het echt niet van te voren.

Ik ontmoette op deze tocht nog iemand die met verdriet worstelde en daarom door de bergen dwaalde. Mijn verdriet was er helemaal niets bij want hij heeft een ongeneeslijk dodelijke ziekte en dit zou z'n laatste tocht zijn. Het was een heel emotionele ontmoeting, hij vertelde dat hij van elke minuut genoot en tegelijk huilde en daar een weg in probeerde te vinden, een weg die doodliep. Hij was ook bang dat hij het nooit zou vinden, dat de tijd hem ontbrak.
Maar ook hij vond kracht en troost in een zware tocht door een ruig eenzaam gebergte, heel maf hoe dat werkt. Het maakt niet uit of je lopend of met de fiets bent, ook niet waar je heengaat. Het doel is proberen de situatie accepteren, rust in jezelf vinden en daarmee verder gaan. Ik hoop dat het hem gaat lukken maar heb mijn twijfels want de tocht die hij maakt is erg zwaar om te dragen.

Wow, dat is een mooie link! Tour Aoteoroa, een echte bikepacking tour! Klinkt veel beter dan de wandeltrail. Ik heb nog niet veel verder gezocht, zal dat vanavond doen, heerlijke voorpret voor een prachtige tocht. :)
Weet nog niet de zwaarte van de tour/route (hoeveel offroad, gravel, singletracks, hoogtemeters etc) maar 3000km in een Lord of the Rings landschap klinkt heftig. Zou het vergelijkbaar zijn met bv de 4400 km Tour Divide?
Ik lees wel dat de tour nog erg in de kinderschoenen staat, ook tegenstrijdige berichten. Eén site zegt dat dit jaar de eerste keer was dat hij werd gereden maar een ander zegt dat pas in 2018 het startschot wordt gegeven. Leuk om er dan in mee te groeien! 8) Bedankt Patrick, fantastische tip!

Ik zal zo een eigen topic hierover openen, niet iedereen leest dit fatbike geneuzel en mss geeft het dan meer tips of inspiratie voor andere fietsers.


Afbeelding

Deze is speciaal voor Patrick. De Nate bandjes deden het geweldig! Geen lek, altijd grip en superbetrouwbaar, betere bandjes zijn er niet voor dit soort tochten. Bedankt Patrick, ik had er veel plezier van. :)
Dennis1987 schreef:Heej Petter


Je hebt toch een 1x10 aandrijving met een Raceface 30T blad , heb jij niet ook dat je voorblad heel snel slijt ? Ik heb de standaard Raceface 22-36 voor erop liggen en die is na 1000 km al bijna opgereden. Ik heb 800 km op asfalt gereden en nog geen 200km over de heide.
Ik heb mijn Farley inderdaad uitgerust met een 1x10, en had er een 30t Raceface blad op zitten. Echter reed ik daarmee veel op de kleinere tandwielen van de cassette. Hierdoor is de kans groter dat deze dan sneller slijten, daarom ben ik overgestapt op een 32t ovaal tandblad van Absolute Black.

Tot op heden bevalt dit prima, ik heb het idee dat ik makkelijker mijn cadans vast kan houden, zeker bergop. Het voelde de eerste meters even vreemd, maar nu weet ik niet beter. Ook weinig slijtage, ondanks dat ik 90% van de tijd op onverhard rijd, en de Farley daarbij niet echt spaar... Deze heeft inmiddels al veel modder, blubber en bagger gezien.
Ik heb er nu een goeie 500km mee gereden, ik moet er wel bij zeggen dat ik wel 2 kettingen gebruik, welke om de circa 100km worden gewisseld, beetje afhankelijk van de omstandigheden.

Single speed is een oplossing, maar persoonlijk vind ik het toch fijn als ik een verzet terug kan als de berg steiler wordt. Ben inmiddels al een beetje aan het rondkijken voor een 1x11 groep, al zal dan eerst de huidige cassette versleten moeten zijn.
Wat je ook kan doen is kijken voor stalen tandbladen van o.a. Shimano. Deze zullen minder hard slijten als de aluminium bladen van Raceface...
Mooi verhaal Yopie. Ik hoop dat je ons lang deze verhalen geeft.


DouweFries schreef:


Edit: wat is je facebook naam Yopie, ik weet dat het met yopie begint .. maar dan?? :?
Dit is ook mijn vraag.

Groet.
PieterJan51 schreef:Mooi verhaal Yopie. Ik hoop dat je ons lang deze verhalen geeft.
Dankjewel PieterJan. Zelf hoop ik dat dit mijn enige en laatste asverstrooiing was, voor mij graag geen herhaling meer. :wink:
DouweFries schreef:Edit: wat is je facebook naam Yopie, ik weet dat het met yopie begint .. maar dan?? :?
Dit is ook mijn vraag.
Zoals ik al eerder zei, ik hou me niet echt met FB bezig, of fb moet staan voor fatbiken, dan is het natuurlijk wat anders. :) (ja flauw hè)
De winter is hier weer begonnen, een witte sneeuwwereld en de fatbike ontwaakt, het beest in hem wordt wakker, hij kan weer zijn ware aard laten zien .. tis weer fatbikeparadijs! Wintervet in de lagers, de binnenbandjes in dik babybillenpoeder, 't zadel en de handvaten in leervet, de winterlampen strak op 't stuur, de volle accu's aan 't frame, een flesje Berenburg in de framebag en de spijkerbanden op scherp .. wij zijn er klaar voor, laat het avontuur maar beginnen! 8)

En hoe is het bij jullie in 't kleine kikkerlandje? Is het een mooie herfst, is de eerste storm al geweest, is er al nachtvorst, zijn er al elfstedentochtdrömen of zijn de vliegtickets naar Thailand al geboekt? :D

Hier een mooi filmpje om alvast in de winterstemming te komen:

Bron
De winter staat hier voor de deur , mijn favoriete seizoen. Ik heb veel liever winter dan zomer. Ik hou van de kou , hoe kouder hoe beter.

Hier zitten de meeste bladeren nog aan de bomen. De temperaturen van de afgelopen weken schommelen tussen de 5 en 10 graden , echt gevroren heeft het nog niet geloof ik. Ik zou eigenlijk het bos in moeten gaan om mooie herfstfoto's van de fatbike te maken..... alleen als ik tijd/zin heb om te gaan dan regent het meestal :( En van regen hou ik juist weer niet haha.

Prachtig die sneeuw bij jullie daar zeg. Strooien ze bij jullie ook zout ? Als het deze winter gaat sneeuwen zou ik graag eens gaan fietsen met de fatbike maar met al dat zout wat ze hier strooien doe ik het liever niet. Die rotzooi vreet je hele fiets kapot.
Mss heb jij ook vikingbloed in je aders stromen, bv een overgrootopa die uit het hoge noorden komt? Ik kan iig ook slecht tegen warmte, dan knal ik uitelkaar.

Er wordt hier met grind gestrooid, nadeel is dat als 't ijs op de weg in de lente is gesmolten er door de dikke grindhopen veel fietsongelukken gebeuren. De gemeente veegt het nl niet op omdat 't weer kan vriezen en daarom duurt het soms weken voordat 't weg is. Het is dan ook 't meest voorkomende fietsongeluk, er wordt ook al jaren tegen geprotesteerd maar ja het is natuurlijk logisch dat je niet kan strooien en vegen tegelijk.
De fatbike lacht om grind maar op mijn andere fietsen (vooral de racefiets) is het soms echt een verschrikking, vooral heuvelafwaarts met veel bochten want juist daar liggen plakken met grind. Brrr eng is dat op dunne bandjes.

Strooien ze in heel NL zout of alleen in bepaalde gemeentes? Hier strooien ze wel in het zuiden maar daar zijn ze dan ook gek. :) Waarom strooien ze eigenlijk geen grind in NL, das toch veel beter voor het milieu, niet alleen dat zout slecht is maar al die voertuigen die eerder naar de sloop gaan lijkt mij nogal waardeloos met grondstoffen, energie etc omspringen. En juist in een land met weinig tot geen natuur zou je toch beter moeten weten.
Ik hoorde weleens over een suikerbietenextract; een mengsel van zout en 30% bietensap werkt tot -25°C en is milieuvriendelijker. Maar in hoeverre dit waar is weet ik niet en het blijft natuurlijk heel dubbel: de ene helft van de wereldbevolking sterft van de honger/dorst en de ander gebruikt voedsel zodat het heilige blik niet beschadigd.

En kun je na het pekelrijden niet de fiets wassen? Ik heb een keer een week over strand gefietst maar had daarna gewoon de fiets gewassen en die heeft er totaal niet onder geleden. Had eerst nog getwijfeld of ik hem van te voren met een of andere beschermende spray zou inspuiten (had gelezen dat strandrijders dat soms doen) maar dat leek me wat overdreven. Maar mss is het wel een idee?

Ik moet trouwens weer een nieuwe bottombracket in de fattie. Het schijnt normaal te zijn, in mtb's en fatbikes elk jaar een nieuwe BB, tis ook maar een klusje van niks en kost circa 20euro maar tis toch flauw als je niet op de pedalen stampt en geen zwaargewicht bent dat die krengen zo snel slijten.
Hoi Yopie, ik weet niet hoeveel km je per jaar aflegd en in welke conditie maar elke 2 jaar een bracket vervangen voor een MTB is niet de regel. Heb ik eerlijk gezegd nooit last van en we fietsen toch heel wat af 8)
Voor een fatbike weet ik dat niet.
Als ik zo op mtb/fatbike fora lees is 1 x per jaar toch wel gebruikelijk, 't gaat dan niet om de km's maar meer om de omstandigheden.

Hoeveel km's ik erop heb zitten weet ik niet, het tellertje staat op circa 3000 maar die zit er nog maar een paar maanden op en meestal haal ik hem bij zware tochten eraf want hij wil nog weleens losrammelen en zo'n fatbike-metertje is niet goedkoop. In de winter doet ie 't door strenge vorst of ijsgroei aan de zender vaak niet en onder de 4.8km draait ie helemaal niet meer dus hij is zo onbetrouwbaar als mijn eigen geheugen. :)

Verder ben ik zelf maar een lichtgewicht, stamp niet als een beest op de pedalen, heb meestal niet veel bagage (vaak bikepacking) maar soms wel een karretje of een toerslee en dat wil nog weleens zwaar zijn, vooral door diepe sneeuw. En door mijn werk gaan er soms de nodige houtblokken, stenen of dode schapen in en das ook zwaar. Weet niet of dat merkbaar is voor brackets/lagers maar lijkt me eigenlijk wel.
Ik fiets ook circa 5 maanden van het jaar onder de nul, gemiddeld genomen zo tussen de -10°C en -20°C met vaak uitschieters van -30, laagste is tot nu toe -41 geweest dus best koud. Ook veel zware tochten door 't scandinavische berggebied waar geen paden zijn, steek bevroren meren over, ploeg door moerasvelden, rammel over rotspaden, fiets over zoute stranden en ik woon in het bos dus al met al veel vorst, sneeuw, ijsvorming, rivierwaden, modder, moeras, stenen, zand en nog meer fatbike-geluk. En de fiets heeft natuurlijk geen standaard zodat ie altijd plat op de grond ligt. Eigenlijk heeft ie dus best een zwaar leven. :)

Ik haal wel vaak alle lagers los, er lijkt nooit vuil in te zitten maar meestal is 't vet eruit, vooral de pedalen zijn snel leeg (Wellgo flatpedalen), mss opgelost door rivierwater of door de extreme kou? Tis iig een Truvativ/Sram bracket die ik er in december heb ingezet en hij heeft weer speling wat er niet goed uit wilt dus wordt geloof ik weer tijd voor een nieuwe.
Yopie,

Heb gehoord dat Chris King hele betrouwbare trapassen met buitenboord lagers maakt, ook voor fatties. Vijf jaar garantie...
https://fat-bike.com/2012/05/chris-king ... -fatbikes/
Zijn, geloof ik, wel aan de prijs :shock:

Trouwens, fatbiking zou niet misstaan op de volgende Olympische Winterspelen :wink: :
https://www.youtube.com/watch?v=g0ti-SSMEog
Als ik ff snel zoek op een Chris King BB vind ik er maar eentje en die kost omgerekent 200euro! :shock: En 5 jaar garantie is erg leuk maar een Truvativ GXP kost 25euro, dus das 8 jaar garantie en mss als ik normaal word wel 16 jaar fietsplezier. Maar het wordt deze winter veel trainen dus die 16 jaar zal ik wel niet halen. Ik ga nl in feb. meedoen met de Rovaniemi arctic winterrace in Finland. Yes! Moet alleen nog mijn werk overtuigen van het wereldbelang. :shock:

Als je wilt meedoen met de coolste fatbiketocht die er bestaat, de Iditarod 1000 mile winterrace in Alaska moet je minstens drie andere winterraces hebben gedaan. Nu is er maar eentje in heel Europa en das de Rovaniemi dus ik moet 3 x meedoen haha. Ik hoorde ook över een nieuwe winterrace die mss in 2017 start, ergens in Norwegen, iets van Fatbike Vikings ofzo. Kan nu slecht googlen op de half bevroren smartphone dus wordt höpelijk later een link. :)
Yopie schreef:Als ik ff snel zoek op een Chris King BB vind ik er maar eentje en die kost omgerekent 200euro! :shock: En 5 jaar garantie is erg leuk maar een Truvativ GXP kost 25euro, dus das 8 jaar garantie en mss als ik normaal word wel 16 jaar fietsplezier.
Yep, erg prijzig. Maar ja, wellicht is de kans dat het onderweg kapot gaat minder groot en dat kan belangrijk zijn als je vaak in the middle of nowhere zit :roll:
Yopie schreef:Ik ga nl in feb. meedoen met de Rovaniemi arctic winterrace in Finland. Yes! Moet alleen nog mijn werk overtuigen van het wereldbelang. :shock:
Als je wilt meedoen met de coolste fatbiketocht die er bestaat, de Iditarod 1000 mile winterrace in Alaska moet je minstens drie andere winterraces hebben gedaan. Nu is er maar eentje in heel Europa en das de Rovaniemi dus ik moet 3 x meedoen haha. Ik hoorde ook över een nieuwe winterrace die mss in 2017 start, ergens in Norwegen, iets van Fatbike Vikings ofzo. Kan nu slecht googlen op de half bevroren smartphone dus wordt höpelijk later een link. :)
Heb al regelmatig kwijlend naar beide sites zitten kijken. Ben alleen in de zomer in Lapland geweest. Misschien oooooooooit meedoen 8) Die voorwaarden voor deelname zijn geweldig, o.a. slaapzak tot -40C. Errug cool inderdaad :shock: Denk je dat het gaat op 3.8 banden zonder spikes?

Als t nodig is, wil ik vanwege het topicbelang wel een aanbevelingsbrief naar je werk sturen. :D
Smitty schreef: Yep, erg prijzig. Maar ja, wellicht is de kans dat het onderweg kapot gaat minder groot en dat kan belangrijk zijn als je vaak in the middle of nowhere zit :roll:
Ja, je hebt wel gelijk en mss als ik teveel geld had dat ik het ook had gedaan maar ben nu al blij dat ik een Truvativ kan betalen. :) Maar eigenlijk vind ik 200euro belachelijk voor een BB, waarom is dat trouwens zo idioot duur, kan toch niet veel beter dan andere BB's zijn?
Denk je dat het gaat op 3.8 banden zonder spikes?
Het antwoord weet ik in feb. want ik ga gewoon op 3.8 Nates. :lol: Maar dat gaat zeker lukken hoor, spikes heb je alleen nodig op ijs, op sneeuw hebben ze geen nut, is alleen maar meer gewicht. Maar jij bent wrs wat zwaarder dan ik en mss is een bredere band dan wel beter in sneeuw, dussss moet je toch een keertje in de winter naar Lapland om te testen. Leuk, kunnen we fiets ruilen! :wink:
Als t nodig is, wil ik vanwege het topicbelang wel een aanbevelingsbrief naar je werk sturen. :D
Yes, daar hou ik je aan! :D
Yopie schreef: Ik hoorde ook över een nieuwe winterrace die mss in 2017 start, ergens in Noorwegen, iets van Fatbike Vikings ofzo.
Hier de link van de fatbike winterrace in Noorwegen, de Fat Viking. Volgend jaar start de eerste keer, rondom Geilo in de buurt van Oslo. Als je hem binnen 36 uur rijdt krijg je een certificaat en kun je meedoen met de Iditarod 130 mile, en met nog twee erkende winterrace certificaten erbij kun je daarna meedoen met de Iditarod 1000 mile. 8)
Leuk dat er eindelijk nog een winterrace in Europa is! Komt mss omdat de fatbike in opmars is, nog even en iedereen kan niet meer zonder. Logisch natuurlijk. :D
Yopie schreef: Maar het wordt deze winter veel trainen dus die 16 jaar zal ik wel niet halen. Ik ga nl in feb. meedoen met de Rovaniemi arctic winterrace in Finland. Yes! Moet alleen nog mijn werk overtuigen van het wereldbelang. :shock:

Als je wilt meedoen met de coolste fatbiketocht die er bestaat, de Iditarod 1000 mile winterrace in Alaska moet je minstens drie andere winterraces hebben gedaan. Nu is er maar eentje in heel Europa en das de Rovaniemi dus ik moet 3 x meedoen haha.
Stoer Yopie! Veel succes!! Kunnen we je volgen?? Lijkt mij cool! 8)
Yopie schreef: En door mijn werk gaan er soms de nodige houtblokken, stenen of dode schapen in en das ook zwaar.
Dode schapen??? :shock: Wat voor werk doe jij??
Ik fiets ook circa 5 maanden van het jaar onder de nul, gemiddeld genomen zo tussen de -10°C en -20°C met vaak uitschieters van -30, laagste is tot nu toe -41 geweest dus best koud.
Best koud zegt ze .. :shock:

Hoe gaat het nu met de slee achter de fattie? In het bikepacking draadje zei je dat er problemen zijn? Niet dat ik raad weet want ik heb nog nooit gehoord van een slee achter een fiets. :lol: Vraagt om foto's!!! 8)
DouweFries schreef:Stoer Yopie! Veel succes!! Kunnen we je volgen?? Lijkt mij cool!
Volgen?? :shock: Åj daar had ik nog niet aan gedacht, ik weet niet of dat kan, maar als het kan mag het niet want ik ben vast de laatste die binnen komt strompelen. En dat mag niemand weten want dan val ik door de mand met m'n vette praatjes. :lol:
Hoe gaat het nu met de slee achter de fattie? In het bikepacking draadje zei je dat er problemen zijn? Niet dat ik raad weet want ik heb nog nooit gehoord van een slee achter een fiets. :lol: Vraagt om foto's!!!
Dat probleem heb ik even verdrongen, weet nl niet zo hoe 't moet. Zal er een andere keer meer over vragen/vertellen, met wat plaatjes erbij want er zijn hier vast slimmerds die raad weten. :)
Dode schapen??? :shock: Wat voor werk doe jij??

Gewoon in de zorg, en volg ook een opleiding dus zit vaak met m'n neus in de boeken en loop binnenkort ook stage dus heel netjes allemaal. :)
Maar ik werk ook op een boerderij (vandaar weleens de dode dieren), en in de bosbouw en een natuurreservaat (gezellig samen met de fatbike). En voor kilo's wilde appels, bessen, noten, paddestoelen etc is een fatbike met karretje ook zéér handig. En voor ijsvissen met een 1.5m lange ijsboor, voor houtblokken om vuurtjes op het strand te stoken en voor nog honderd andere belangrijke dingen in het leven. Prachtig hè zo'n veelzijdig inzetbare fiets, daar kun je alleen maar van houden. :)

Over die dode schapen; soms gebeurt er weleens wat met de dieren, zoals door wolven. En als wolven vee of rendieren grijpen vallen er helaas veel slachtoffers en vaak leven ze nog zodat je ze zelf moet afschieten. Kop, poten, karkas etc brengen we dan ver het bos in, er leeft hier bv een lynx en die heeft zodoende al veel gratis schaap gekregen. Nu heb ik veel foto's van fatties en bloederige schapenkoppen in de sneeuw enzo maar dat zal ik maar niet posten ..
Bij de rendieren vallen er trouwens door grote roofdieren veel slachtoffers, circa 25% van de winterkudde, dat is erg veel. Het is eigenlijk nog veel meer doordat ook de kalveren sterven als hun moeder dood is en omdat er minder kalveren geboren worden als de zwangere koeien zijn gedood. De roofdieren zijn hier de wolf, lynx en veelvraat, en je zou denken dat de kleine veelvraat geen grote dieren grijpt maar hij schuwt ook de eland of beer niet, zelfs de grizzlybeer niet. Ongelofelijk sterk dier!
Best koud zegt ze .. :shock:
Ik vind dat ook koud hoor maar bedoelde meer voor de fiets en de draaiende onderdelen. Met het juiste lagervet (bestand tegen -50, zouten, water etc) zouden de lagers beschermt moeten zijn maar tis nog maar de vraag of dat ook bij winterfatbikes geldt. Ik gebruik nu speciaal sneeuwscooter vet, maar ben er nog niet echt van onder de indruk. Men had me gewaarschuwd dat 't wrs bij een fietslager anders zal werken en dat blijkt ook want ik moet vaak bijsmeren, het vet is er snel uit. Waar 't gebleven is weet ik niet ..

De bracket zit er nu toch weer zonder al teveel speling in, maar het lager aan de tandwielzijde is duidelijk aangevroten dus er moet wel een nieuwe komen. De speling kwam ook doordat de crankarm er niet meer strak op wilde, hij had wat vervelende butsen door rotsen gekregen. Die heb ik er afgeslepen maar 't inbusboutje waarmee je de crank vastdraait heeft ook een paar braampjes op zijn kop gekregen (draait daardoor moeilijk) maar hij wil er niet meer uit doordat ook de crank wat bramen heeft gekregen en hij zo de inbus gevangen houdt. Snappen jullie het nog? :)
Moet wrs een nieuwe crank maar geloof niet dat die los te koop zijn. Heb nu met wat geslijp, geschuur en veel gedoe de boel weer vastgedraaid, hopelijk blijft het nog een tijdje zitten. Ik hoop ook dat cranken massief zijn want er zit nl een gaatje in en geloof ook een klein scheurtje, tenmniste vaag op een onscherpe foto te zien. Zou dat ernstig zijn? Mss wel nu de winter er is want water en vorst kunnen de grootste rotsblokken breken. :shock:

Weet iemand mss een bescherming voor de onderkant van een crank? Ik heb al crankmutsen bij de pedalen (werkt fantastisch) maar fatbikes zijn blijbaar erg hongerig want ze eten snel cranks op.

Afbeelding

Maar ook logisch als je dagenlang door rotsen hobbelt ..

Afbeelding

.. de cranks krijgen de ene klap na de andere op hun kop.

Afbeelding

En als je geen schijfremmen hebt, dus niet op de millimeter kunt doseren dan snijden dit soort vlijmscherpe rotsen ook je banden open want ze staan opeens als haaietanden voor je neus. Soms zijn ze zo dun als scheermesjes dus je moet echt opletten ..
Ik moet denk ik aan een voordrager maar weet niet welke. :? Er zit in de winter zoveel lampen, pogies en andere dingen op het stuur dat 't lastig is om 't bikepackharnas plus extra drybag vast te maken. Ik heb gelukkig wel de reservelamp kunnen verhuizen naar de zijkant van de stuurpen, bij valpartijen wordt hij zo redelijk beschermt door stuur/voorvork. Tis eigenlijk meer dan een reservelamp, tis ook een seinlamp naar automobilisten die hun grootlicht vergeten uit te zetten. 1000 lumen is natuurlijk een lachertje vergeleken met hun 5x130w maar het werkt toch erg goed, ze doen gelijk de lampen uit en halen 't gas eraf. Twee lampen op je fiets moet je daarom ook zeker in de donkere maanden in het hoge Noorden hebben, verplichte kost!

Afbeelding

Foto van de zijlamp, mss geeft dat nog ideeën ofzo, hier is het stuur nog vrij leeg, luxe! :)

Maar ik wil ook een tocht gaan maken met veel bagage, wordt eigenlijk meer een poolexpeditie dus het moet toch wel een echt goede voordrager worden. Het wordt dan framebag, 2 foodbags, 2 anything cages, 4 zijtassen plus nog 2 drybags op de dragers. Een echt zwaargewicht wordt het dan, hopelijk krijg ik hem nog vooruit. :shock:

Nu heb ik achter een stalen Surly drager en zit te twijfelen of het vóór ook staal moet zijn. Die krijgt nl minder gewicht en ook minder klappen dan het achterwiel, dus kan mss aluminium zijn? Er is nl maar weinig keus voor een fatbike drager, ik vind er tot nu toe maar vier: 2 van staal en 2 alu. Maar ik denk dat staal veel beter tegen extreme kou kan, dus dan komen de twijfels ..

Ik kan mss een tweede Surly achterdrager ombouwen, de ronde beugel bovenop eraf, de poten wat uitelkaar en hopelijk past ie er dan op. Maar de drager is duur en 't ziet er zo hoog uit, zal dat wel lekker fietsen met tassen eraan? En ik vind een achterdrager achterstevoren ook niet zo mooi. Verder is hij wel van staal, weegt 1.2kg en kan 36kg dragen (en dat is veel voor een voordrager dus hij is sterk).

Afbeelding
De Surly drager, gaat er mss wat raar uitzien: achterstevoren boven het voorwiel. :D



Afbeelding

Er is ook de stalen Surly 8-pack, past zeker op een Pugsley maar hij kan maar 13kg dragen en ik denk dat voortassen zullen gaan zwabberen want het lijkt meer op een rekje. Ik twijfel hier ook of 't met tassen zo hoog op het wiel fijn fietsen is.



Afbeelding

Dan is er de Blackburn Outpost Fat maar het lijkt alsof hij bol staat, alsof ie is uitgerekt zodat het op een fatbike past. Weet niet of daar de tassen goed strak tegenaan komen. Hij is van aluminium, kan maar tot 4.0" band in, weegt 1.1kg en kan 31kg dragen.



Afbeelding

En dan nog de OMM Sherpa Fat maar die is duur, de site geeft zo weinig info dat ik geen zin in ze heb en ik vind hem ook lelijk. Op andere sites vond ik wel de nodige info: alu, 635gr en 18kg draagvermogen. Zelf vind ik de bevestiging dmv een soort slangenklem ook wat knullig uitgevoerd. Zal dat een fatbiketocht of poolexpeditie overleven? :?

Iemand een idee welke drager geschikt zou zijn? Er moeten twee Ortliebs aan en op de drager komt ook een drybag en/of packraft.



Afbeelding

Smaken verschillen maar dit wil ik m'n fiets niet aandoen .. :shock: :P
Blackburn heeft een serie lichtere alu dragers die 20,5 kg aankunnen. Is dat genoeg?

http://www.blackburndesign.com/en_eu/ra ... -rack.html
Deze weegt 990 gram, in breedte en hoogte verstelbaar en kan zowel voor als achterop gezet worden.

Afbeelding

http://www.blackburndesign.com/en_eu/ra ... ack-1.html
Niet in hoogte maar wel in breedte verstelbaar, zal dus iets lichter zijn; en kan zowel voor als achterop gezet worden.

Afbeelding

Op mijn trekkingfiets heb ik voorop een oude Blackburn alu achterdrager gezet. Achterste voren natuurlijk. Mijn voortassen hangen daardoor lekker hoog en in het midden past eventueel nog een drybag. Maar meestal wordt die plek ingenomen door drogende kleding :lol:

Maaruh..., klinkt alsof je naar de Noordpool gaat, vertel es... 8)