Het is het Vikingschipsmuseum aan de haven in Roskilde. www.vikingeskibsmuseet.dk , hier worden oude originele Vikingschepen tentoongesteld, maar ook nieuwe zeevaardige Vikingschepen gebouwd op precies dezelfde manier als de stoere Vikingen hebben gedaan. Planken worden uit boomstammen gekloofd en met een dissel bewerkt. Niks geen zaag of moderne gereedschappen! En die Vikingschepen hebben met succes gevaren tot naar Ierland toe.Michael W schreef: Dan hou ik het op een museum in Roskilde
De houten fietsketting ligt op een binnenplein van dit museum. Ik heb geen idee wat dit kunstwerk nou met Vikingen te maken heeft?
Mijn vrouw en ik waren in juni 2003 net terug uit Zweden, waar wij pas een huis hebben gekocht, onderweg naar NL. We hadden nog tijd over om in Denemarken rond te kijken. Zodoende overnachtten wij in de jeugdherberg van Roskilde (foto: www.mijnalbum.nl/Album=6RW7X8IU ). Een misselijkmakend spuuglelijk gebouw, maar wel comfortabel van binnen. Het Vikingeskibmuseet staat pal naast de jeugdherberg, welke in dezelfde type bouwwerk is gevestigd.
Ga ook eens een kijke nemen in de fraaie romaanse Domkirke van Roskilde, met de talrijke koninklijke graftombes. Wat de Nieuwe Kerk van Delft voor Nederland is, is de Dom van Roskilde voor Denemarken.