Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 59 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35390 berichten

Michaël, je blijft onverslaanbaar!

Michael W schreef: Dan hou ik het op een museum in Roskilde :wink:
Het is het Vikingschipsmuseum aan de haven in Roskilde. www.vikingeskibsmuseet.dk , hier worden oude originele Vikingschepen tentoongesteld, maar ook nieuwe zeevaardige Vikingschepen gebouwd op precies dezelfde manier als de stoere Vikingen hebben gedaan. Planken worden uit boomstammen gekloofd en met een dissel bewerkt. Niks geen zaag of moderne gereedschappen! En die Vikingschepen hebben met succes gevaren tot naar Ierland toe.
De houten fietsketting ligt op een binnenplein van dit museum. Ik heb geen idee wat dit kunstwerk nou met Vikingen te maken heeft?
Mijn vrouw en ik waren in juni 2003 net terug uit Zweden, waar wij pas een huis hebben gekocht, onderweg naar NL. We hadden nog tijd over om in Denemarken rond te kijken. Zodoende overnachtten wij in de jeugdherberg van Roskilde (foto: www.mijnalbum.nl/Album=6RW7X8IU ). Een misselijkmakend spuuglelijk gebouw, maar wel comfortabel van binnen. Het Vikingeskibmuseet staat pal naast de jeugdherberg, welke in dezelfde type bouwwerk is gevestigd.
Ga ook eens een kijke nemen in de fraaie romaanse Domkirke van Roskilde, met de talrijke koninklijke graftombes. Wat de Nieuwe Kerk van Delft voor Nederland is, is de Dom van Roskilde voor Denemarken.

Martin E. van Doornik schreef:
Franke schreef:Dan moet het welhaast Sjælland zijn maar waar......?
Bovendien: Niet Sjaelland, maar Sjælland.
Dat wist ik maar ik weet niet hoe ik die a op die manier voor de e moet plaatsen. Kun je me dit uitleggen?

Franke schreef:
Martin E. van Doornik schreef:
Franke schreef:Dan moet het welhaast Sjælland zijn maar waar......?
Bovendien: Niet Sjaelland, maar Sjælland.
Dat wist ik maar ik weet niet hoe ik die a op die manier voor de e moet plaatsen. Kun je me dit uitleggen?
Alt 145 = æ

æ

Thnx! 8)

Welk authentiek middeleeuws stadje is dit ?

Tip: het witte raadhuis staat in het midden :wink:

Afbeelding

Ziet er erg schattig uit. Vanaf welke plek is deze foto genomen?

Franke schreef:Vanaf welke plek is deze foto genomen?
Geen flauw idee, ik heb hem van internet gepikt 8)

Het was te proberen... :wink:

Die kerktoren heeft wel iets weg van de Martinskerk in Kassel...

Franke schreef:Het was te proberen... :wink:
Die kerktoren heeft wel iets weg van de Martinskerk in Kassel...
Deze Mariakerk is gebouwd tussen 1280 en 1320. In 1501 was de noordtoren klaar en de zuidtoren is nooit afgemaakt. Voor 1280 was het een houten kerk. :wink:

Michael W schreef:Welk authentiek middeleeuws stadje is dit ?
Culm an der Weichsel oftewel Chel*mno in Polen? :wink:

:roll:

*: moet een l streepje zijn als in 'zloty'

Rachel schreef:Culm an der Weichsel oftewel Chelmno in Polen? :wink:
Maar dan zonder dat vraagteken :wink:

Chełmno nad Wisłą

Afbeelding het raadhuis

Rachel schreef:
Michael W schreef:Welk authentiek middeleeuws stadje is dit ?
Culm an der Weichsel oftewel Chel*mno in Polen? :wink:

*: moet een l streepje zijn als in 'zloty'
:shock: Wederom "tief unter dem eindruck"!

Afbeelding

Iig een mooier Chelmno dan wat ik ken... (Kulmhof)

[Het]... eerste nazi vernietigingskamp lag in het Poolse dorpje Chelmno nad Nerem (Duits: Kulmhof). Chelmno ligt 60 km NW van Lodz en 14 km ZO van Kolo. Kolo is ligt aan de spoorbaan Lodz - Poznan. Al vóór WO2 waren Kolo en Chelmno met elkaar verbonden via een smalspoorbaan, die liep van Kolo naar Dabie.
De nazi’s kozen een leegstaand landhuis in Chelmno (genaamd het "Kasteel") voor de uitroeiïng. Verschillende andere gebouwen op het voormalige landgoed lagen binnen een 2.5 - 3 m hoge houten omheining en dichte bebossing. De graanschuur is heden ten dage nog te zien. Uit veiligheidsoverwegingen werd de hoofdpoort tot dit terrein gebouwd als een sluis: wanneer de wachtposten de ene poort openden, werd de andere gelijktijdig gesloten.
:?

Arm idyllisch dorp. :(

Michael W schreef:
Franke schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Bovendien: Niet Sjaelland, maar Sjælland.
Alt 145 = æ
Als je een Windows hebt: Start > Programma's > Bureau-accessoires > Systeemwerkset > Speciale tekens. En scroll welke lettertype je moet hebben. Dan kopiëren en plakken klaar! Denk om de juiste lettergrootte.

Fedor schreef:Iig een mooier Chelmno dan wat ik ken... (Kulmhof)
Zo is het.

Rachel schreef::?

Dat "andere" Chelmno (a/d Ner) is ook heel wat minder idyllisch qua dorp.

http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/1244

Fedor schreef:Iig een mooier Chelmno dan wat ik ken... (Kulmhof)
Als je op Chełmno googelt krijg je ook altijd eerst veel links naar het vernietigingskamp met dezelfde naam :cry:

Fedor schreef:
Rachel schreef::?

Dat "andere" Chelmno (a/d Ner) is ook heel wat minder idyllisch qua dorp.

http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/1244
Schuldig landschap.