Martin E. van Doornik schreef: ↑vr 31 jan, 2020 11:40
Bridgestone SM schreef: ↑vr 31 jan, 2020 10:16
Ziehier mijn nieuwe raadsel.
Een raadsel met een (in)directe Nederlandse liaison.
Het (verplichte) vooronderzoek gaf mij nieuwe inzichten.
Waarsdah.jpg
Ik zie links op de achtergrond iets haven-achtig uit. Eenvoudig gezocht op Google afbeeldingen met: "boegbeeld haven".
En het antwoord is: Beeldhouwwerk in de vorm van een boegbeeld bij de ingang van de overslaghaven Basel-Kleinhüningen.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 4-1249.jpg
Da's verduiveld snel ... ik dacht dat het niet de moeilijkste was, maar het was makkelijker als ik dacht.
Deze bron heet overigens "
Gelpke-Brunnen" en hij is in 1946 door
Willy Hege gemaakt.
Het is bedoeld om eruit te zien als boegbeeld (wat ik er nooit in zag) en het is als nagedachtenis aan Rudolf Gelpke.
Je vindt dit monument op een wat verloren plek in de
Kleinhüninger Hafen, nabij het Frans-Duits-Zwitserse drielandenpunt.
De liaison is: 1º de Rijn, 2º het eerste sleeptransport naar Basel - door Rudolf Gelpke gorganiseerd - was in 1904 en bestond uit de stoomsleper de Johann Knipscheer IX en sleepschip Christina ... en die Johann Knipscheer werd in 1895 in Bolnes gebouwd, het sleepschip genaamd Christina heb ik niet met 100% zekerheid kunnen achterhalen, 3º Huub Stapel heeft nu net een TV-serie over de Rijn (in mijn ogen een beetje oppervlakkige serie).
En de nieuwe inzichten waren dat pas begin 20ste eeuw de Rijn serieuzer bevaarbaar werd tot aan Basel ... dat was iets waar ik eigenlijk nooit bij stilgestaan had, ook al wist ik al veel langer dat de Rijn in de Bovenrijnse laagvlakte lang een fraai meanderend riviercomplex was, met indrukwekkende Auenwälder, en met enorm veel muggen (en malaria) ... ik realiseerde me niet dat mijn overgrootvader tijdgenoot was van dat eerste transport, hij heeft het wellicht zelfs gezien en/of gecontroleerd (de goede man was bij de Rijkswaterpolitie, hij kreeg pas in 1906 het eerste motorschip onder zich).
O ja, wat die drie Wall-Paper dames om de achtergrond doen weet ik niet, ze waren aardig voor het beeldrijm ... op latere
internet-plaatjes zag ik dat ze weggeschilderd waren.
Maar goed, de taak om een nieuw raadsel-plaatje te plaatsen is weer aan Martin.