Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 570 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35062 berichten
Bridgestone SM schreef:
wo 29 jan, 2020 12:32

De zoekrichting van Martin is in meer opzichten de goede !

Het is een "tweebaans-spoorlijn", neem dit tamelijk letterlijk: Het is géén normaal dubbelspoor :!:
 
Tjaaaa.jpg
Misschien een enkelspoor met op een bepaalde plek een wisselplaats met twee spoorbanen om de elkaar tegemoet komende treinen te laten passeren?
Martin E. van Doornik schreef:
wo 29 jan, 2020 12:37
Bridgestone SM schreef:
wo 29 jan, 2020 12:32

De zoekrichting van Martin is in meer opzichten de goede !

Het is een "tweebaans-spoorlijn", neem dit tamelijk letterlijk: Het is géén normaal dubbelspoor :!:
 
Tjaaaa.jpg
Misschien een enkelspoor met op een bepaalde plek een wisselplaats met twee spoorbanen om de elkaar tegemoet komende treinen te laten passeren?
Nee, dit spoor zou ik maar verlaten, hiermee zit je op een dwaalspoor.
Toch is enkelspoor goed, het zijn twee enkele sporen die heel lang parallel aan elkaar en ook nogal rechtlijnig een spoorverbinding vormen.
Ik denk aan Oost Europa. Van Britten en Fransen zou ik denken dat ze niet ooit zo'n lelijk ding zouden willen maken, ook al is het een stal, en van de Duitsers en Oostenrijkers denk ik niet dat ze het zo lang zouden laten staan. Van Zwitsers beiden.
De overblijfselen van de goederenwagon zijn van een type zoals die in de jaren na de eerste wereldoorlog in Duitsland gebouwd werden. Hiervan zijn er na de tweede wereldoorlog de nodige in het oosten van Europa achtergebleven.
Ik gok op Polen.
Leon schreef:
wo 29 jan, 2020 12:54
Ik denk aan Oost Europa. Van Britten en Fransen zou ik denken dat ze niet ooit zo'n lelijk ding zouden willen maken, ook al is het een stal, en van de Duitsers en Oostenrijkers denk ik niet dat ze het zo lang zouden laten staan. Van Zwitsers beiden.
Leon, Oost-Europa is goed, de rest niet echt.
Het is géén stal, het is hergebruik van een voormalige goederenwagen, eentje van een min of meer gestandaardiseerd ontwerp.
Je ziet (of zag) dit type goederenwagen met name in de invloedssfeer van de Duitse wagen-constructeurs.
Ik ken ze overigens ook uit Frankrijk (als schuur of garage) ... en zelfs in het keurige Zwitserland kom je soms een vergelijkbaar hergebruik tegen (je moet er oog voor hebben).
 
DaVinci schreef:
wo 29 jan, 2020 13:14
De overblijfselen van de goederenwagon zijn van een type zoals die in de jaren na de eerste wereldoorlog in Duitsland gebouwd werden. Hiervan zijn er na de tweede wereldoorlog de nodige in het oosten van Europa achtergebleven.
Ik gok op Polen.
Davinci heeft het nog beter: Polen is ook goed.
Ik weet weer niet zeker weet of het een voormalige Duitse goederenwagen is of eentje die in dezelfde traditie is gebouwd: het basisontwerp - in brede zin - dateert al van een paar decennia vóór de eerste wereldoorlog. Verder klopt het wel weer: de twee wereldoorlogen hebben bijgedragen aan de "diaspora" van allerlei spoorwegmaterieel.

Nog even wat "studie" leert dat het wellicht een Duitse "Verbandsbauart" is, of een Poolse nabouw volgens dit Duitse standaard ontwerp, de Duitse productie startte vanaf 1910, de Poolse na de eerste wereldoolog. Reken met in totaal meer dan 200.000 van dergelijke wagens (die dus niet allemaal 100% gelijk waren). Een oplettende beschouwer ziet dat de wagen (licht) "gemoderniseerd" is.
En is dit plaatje op Streetview te vinden?
Of is de foto een jaar of 30 oud en ziet het er nu heel anders uit?
DaVinci schreef:
wo 29 jan, 2020 17:49
En is dit plaatje op Streetview te vinden?
Of is de foto een jaar of 30 oud en ziet het er nu heel anders uit?
Het ziet er - volgens de foto's die ik vond - nog steeds bijna onveranderd uit.
Het bord op het dak hing kennelijk een tijd aan de spoorzijde tegen de wagen-kast en lijkt nu weg.
Het streetview-mannetje weet er de weg niet, maar aan de locatie hangt een hele collectie aan foto's.
Kennelijk is het de laatste jaren een speciaal spoorweg-uitje.
Met de juiste zoekterm vond ik overigens nog meer foto's, ook foto's met een leesbaar bord.

En zoals ik al schreef ... er is zelfs een Wikipedia-pagina in drie talen bij deze plek, twee talen daarvan ben ik niet machtig, de derde taal is Nederlands !!

Ik had het vooraf gechecked ... een foto van jaren oud zou maar zo nooit meer terug te vinden kunnen zijn.
Hier is er in 24 jaar nauwelijks iets veranderd.

Misschien een nuttige zoek-hint:
Wat stelt het hier voor, anders dan die reeds besproken goederenwagen zonder wielen ?
 
Bridgestone SM schreef:
wo 29 jan, 2020 12:32
Het is een "tweebaans-spoorlijn", neem dit tamelijk letterlijk: Het is géén normaal dubbelspoor :!:
Zijn beide sporen even breed?
keesswart schreef:
wo 29 jan, 2020 19:50
Bridgestone SM schreef:
wo 29 jan, 2020 12:32
Het is een "tweebaans-spoorlijn", neem dit tamelijk letterlijk: Het is géén normaal dubbelspoor :!:
Zijn beide sporen even breed?
Dat is een echte sleutelvraag ... en het sleutel-antwoord is dat ze niet even breed zijn.

De spoorlijnen zelf zijn ook een clue, althans ... de oplettende beschouwer weet in welk deel van Polen hij moet zoeken.
 
Tjaaaaa.jpg
Als dit allemaal nog niet genoeg is dan is 3029 de volgende hint.
Zo'n 3029?
Niet dat het me verder helpt.
Oosten van Polen?
(omdat de voormalige Sovjet republieken een andere spoorbreedte hebben dan Polen en de rest van Europa)

Edit: tegen de grens met Wit-Rusland aan)
Bridgestone SM schreef:
wo 29 jan, 2020 20:09
keesswart schreef:
wo 29 jan, 2020 19:50
Bridgestone SM schreef:
wo 29 jan, 2020 12:32
Het is een "tweebaans-spoorlijn", neem dit tamelijk letterlijk: Het is géén normaal dubbelspoor :!:
Zijn beide sporen even breed?
Dat is een echte sleutelvraag ... en het sleutel-antwoord is dat ze niet even breed zijn.

De spoorlijnen zelf zijn ook een clue, althans ... de oplettende beschouwer weet in welk deel van Polen hij moet zoeken.
 
Tjaaaaa.jpg

Als dit allemaal nog niet genoeg is dan is 3029 de volgende hint.
Ergens op het Elbląg-Ostróda-kanaal?
JanH schreef:
wo 29 jan, 2020 20:24
Oosten van Polen?
(omdat Rusland een andere spoorbreedte heeft dan Polen en de rest van Europa)
Ja, het is het oosten van Polen (maar dat zou je ook op basis van iets anders moeten vermoeden).

De bredere spoorbreedte (spoorwijdte is eigenlijk de betere term) van 1520 mm (voorheen 1524 mm = 5 voet) vind je in "Rusland", maar ook in de andere oude Sovjet-staten, en in Mongolië en Finland ... en zo hier en daar grensoverschrijdend (en soms tot diep in de EU).
De normale (de "onze") heet gewoonlijk dan ook "normaalspoor" en daarvan is de spoorwijdte 1435 mm.
nr 3029 is een type locomotief van de märklin modeltrein... :?:
Spoorlijn tussen Siemianówka - Świsłocz.
Hier? https://www.google.nl/maps/dir/Siemian% ... !3e3?hl=nl

Edit: dit maakt het nog duidelijker:
https://www.google.nl/maps/place/Cis%C3 ... 6621?hl=nl
derdekeer schreef:
wo 29 jan, 2020 20:26
Ergens op het Elbląg-Ostróda-kanaal?
 
Nee, dit is het "foute" deel van Polen. 

Ik heb wel wat met kanalen maar dit Elbląg-Ostróda-kanaal kende ik nog niet.
JanH schreef:
wo 29 jan, 2020 20:45
Spoorlijn tussen Siemianówka - Świsłocz.
Hier? https://www.google.nl/maps/dir/Siemian% ... !3e3?hl=nl

Edit: dit maakt het nog duidelijker:
https://www.google.nl/maps/place/Cis%C3 ... 6621?hl=nl
Precies, het was dus te vinden .... en als je <Cisówka - dawna stacja kolejowa> als zoekterm ingeeft krijg je nog meer kiekjes (overigens ook van een dubbelganger-oord).
En met <Cisowka station> vind je oa dit: een foto-blog en Wikipedia ... de Poolse Wikipedia-pagina zegt dat het station in 1959 geopend is !!

Het is dus een "station" (of minstens een halteplaats), en het is van hier nog 3029 spoorweg-meters naar de grens met Wit-Rusland (dus de EU buitengrens). Indertijd was er nog een druk verkeer, nu schijnen er weer nieuwe plannen te zijn, o.a. omdat er meer en meer treinen tussen China en Europa rijden (zodat al die Ali-spulletjes niet per vliegtuig hoeven).

O ja, de lange rechte spoorlijn had eigenlijk iedereen al op het "spoor" moeten zetten van Oost-Polen, het voorheen Russische deel ... als je naar de spoorwegkaart kijkt dan zie je twee heel verschillende "werelden".
 
Cisowka.jpg
                                              NB   De letters CISOWKA hingen er 24 jaar geleden al een beetje vermoeid bij.
 
Heel goed dus, JanH jij bent weer.
Bridgestone SM schreef:
wo 29 jan, 2020 20:40
Ja, het is het oosten van Polen (maar dat zou je ook op basis van iets anders moeten vermoeden).
Begrijp ik niet. Waarschijnlijk doel je op het volgende.
Bridgestone SM schreef: O ja, de lange rechte spoorlijn had eigenlijk iedereen al op het "spoor" moeten zetten van Oost-Polen, het voorheen Russische deel ... als je naar de spoorwegkaart kijkt dan zie je twee heel verschillende "werelden".
Maar dan nog begrijp ik het niet. Waarom had ik obv je foto moeten concluderen dat het Oost-Polen is. Maar laat maar we gaan verder met een nieuwe opgave:
Knipsel.JPG
JanH schreef:
wo 29 jan, 2020 21:33
Maar laat maar we gaan verder met een nieuwe opgave:
Knipsel.JPG
Hmm ... ik zie een viaduct, een spoorwegviaduct, of misschien nog passender een aquaduct.
En .. het steekt - met een lichte boog - schuin een riviervallei over.
De peilers lijken uit bontzandsteen opgetrokken ... het heeft voor mij "iets Duits".
Klopt