Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 57 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Yopie schreef:Ik vond deze fatbike bandentest, uitgevoerd door Jarno Bierman en getest op een traanplaat rollerbank. Best intressant dat het gewicht van de band weinig doet met de rolweerstand, zo ook de hoogte van de noppen, had dat zelf niet verwacht. Hoe zwaarder de band en hoe vetter de noppen des te zwaarder moet je trappen, ja toch? Maar hier heeft de lichtste band met de laagste noppen de meeste rolweerstand.

http://www.bikerumor.com/2016/05/27/how ... -generate/
Op vlak terrein, wat een rollerbank ook is, is gewicht nagenoeg irrelevant. Met uitzondering van acceleratie momenten. Gewicht is van meeste interesse tijdens klimmen. Daarin bemerk je toch al snel de nadelige effecten van gewicht op maximaal haalbare snelheid. En afhankelijk van de door de persoon te leveren kracht, het verschil tussen naar boven fietsen of naar boven lopen.

Verminderde rolweerstand zal ook bergopwaarts wel iets meer gewicht toelaten voor de berijder, maar zodra het stijgingspercentage te hoog wordt zal het gewicht toch weer om de hoek komen kijken.

Verschil in noppenstructuur is op een rollerbank ook slecht te meten naar mijn mening. Je mist namelijk je vuil. Diverse noppenpatronen zijn er erg goed in om zich helemaal vol te vreten met modder en wat dan ook nog meer. Ongeacht hoe zich dat verhoudt op een rollerbank test, werkt het in de praktijk mogelijk toch niet al te best.
stef.l schreef:Verminderde rolweerstand zal ook bergopwaarts wel iets meer gewicht toelaten voor de berijder, maar zodra het stijgingspercentage te hoog wordt zal het gewicht toch weer om de hoek komen kijken.
Voor een schone fiets op asfalt met niet-noppenbanden bedraagt de rolweerstand iets in de orde van 2 tot 6 N. Dat is dus 0,2 tot 0,6 kgf. Op een helling van 10% gaat het dan om een virtuele gewichtstoename van 20 tot 60 gam. Het zet niet echt zoden aan de dijk dus.

Als je op een natte zandweg of iets dergelijks tegen een helling omhoog fietst zijn de getallen uiteraard totaal anders. Dan heb je beter een fatbike natuurlijk. Dat is precies wat Yopie uitlegt.
Leon schreef:
stef.l schreef:Verminderde rolweerstand zal ook bergopwaarts wel iets meer gewicht toelaten voor de berijder, maar zodra het stijgingspercentage te hoog wordt zal het gewicht toch weer om de hoek komen kijken.
Voor een schone fiets op asfalt met niet-noppenbanden bedraagt de rolweerstand iets in de orde van 2 tot 6 N. Dat is dus 0,2 tot 0,6 kgf. Op een helling van 10% gaat het dan om een virtuele gewichtstoename van 20 tot 60 gam. Het zet niet echt zoden aan de dijk dus.

Als je op een natte zandweg of iets dergelijks tegen een helling omhoog fietst zijn de getallen uiteraard totaal anders. Dan heb je beter een fatbike natuurlijk. Dat is precies wat Yopie uitlegt.
Bij je virtuele gewichtstoename van 20 tot 60 gram ben je uitgegaan van een standaard fietsband dunkt mij. Geen fatbike banden. Er zit een redelijk verschil in gewicht. Surly Larry's bijv. zijn bijzonder zwaar met ruim 1.6 kg aan band. Dat soort verschillen voel je heuvel opwaarts dan ook echt wel terug.
The Missing Piece: Suspension Losses
https://janheine.wordpress.com/2016/08/ ... on-losses/
Friso* schreef:The Missing Piece: Suspension Losses
https://janheine.wordpress.com/2016/08/ ... on-losses/
M.a.w rollebanktesten zeggen alleen iets over energieverlies in de band zelf (kinetische energie die wordt omgezet in warmte) en niets over het energieverlies tgv trillingen (denk aan het rijden over een kasseien of washbord) of vervorming van de ondergrond (denk aan het rijden door mul zand of modder). Daarom komt de stugge Marathon plus altijd zo goed uit de testen, terwijl het in de praktijk toch echt geen licht lopende band is. En daarom ook fiets je met een fatbikeband met een gemeten rolweerstand van 50 watt, toch heel wat gemakkelijker over het strand dan met een racebandje met 10 watt rolweerstand.
Aha, is weer een stukje duidelijker geworden. Eigenlijk moet je voor fatbikes een rollerbank met een veranderlijke hellingshoek hebben die in een modderbad of sneeuwbad draait. En het liefst ook in wisselende wintertemperaturen zodat sneeuw dikke ijsklonten tussen de noppen vormt, er steentjes in groeien en de banden nog zwaarder worden. Of ijzig glad en je met je vette noppen alsnog onderuit glijdt, waardeloos noppen waar bevroren zooi in groeit!

Ik wil trouwens volgend jaar meedoen met de Offroad Finnmark 700. Men noemt het de zwaarste mtb-race in de wereld maar geloof dat er wel zwaardere zijn dus ben er niet zo bang voor. Het is in noors Lapland, over bos- en rendierpaden, veel stukken hebben geen pad, soms moet je de fiets dragen en er zijn honderden beken/rivieren die je moet oversteken. En klimmen natuurlijk, 10.000metrs. Je mag alleen niet solo, je moet met twee zijn vanwege de veiligheid en das nog een probleem want vind maar eens een gek die mee wilt, en dan ook nog met mij. :shock:
Wil van te voren de route al een keer hebben gereden, als het lukt volgende maand dus ben benieuwd! Hoop dat het waterpeil van de rivieren dan nog te doen is, ben daar wat huiverig voor.

Kan natuurlijk nooit winnen met de zware fatbike maar het gaat om de lol en om te proeven hoe het is aan een race mee te doen. Wil dan wel de fatbike zo licht mogelijk maken, weet alleen nog niet zo goed hoe en zat daarom naar bandentest te kijken: gewichtsbesparing, minder rolweerstand maar toch veel grip is natuurlijk wat ik wil. Kan ook met een 29+ wielsetje maar dan is het geen fatbike meer en dat is juist het leuke vind ik: een simpele fatbike tussen al die dure full-suspension carbon frames/velgen. En dan als laatste eindigen haha.

Heb net de nogal versleten Surly Nate bandjes verwisseld met een paar veel mooiere Nates. Heb ze beide gewogen en de oude hebben 130gram per stuk aan rubber verloren, niet veel als je bedenkt dat de nieuwere 1740gr wegen dus met versleten banden gaan is ook geen optie. :wink:
Binnenbandjes wegen ook 510gr per stuk, dus zit al op 4.5kg met alleen de banden. Nu ben ik dat gewend maar lijkt me voor een race niet echt slim. De Nates zijn wel prachtige banden met enorm veel grip, hebben me nog nooit in de steek gelaten.
Maar zoals Math in het bikepacking topic al zei: "Extra gewicht, waar dan ook, weegt ongeveer lineair door bij dit soort tochten met veel klimwerk. Dus 1 kg extra op een totaal van 90 kg (fiets+bepakking+rijder) zal je 1-1.5% langzamer maken." En ik ga niet voor de snelheid maar wil ook niet dat ze twee weken op me moeten wachten, de race sluit nl pas als de laatste rijder binnen is. :)

Afbeelding
Als je wint krijg je zoän mooi gekleurd ehm .. wat is het eigenlijk?
Yopie schreef:Afbeelding
Als je wint krijg je zoän mooi gekleurd ehm .. wat is het eigenlijk?
Een schild natuurlijk! Nog twee horens op je helm, en dan ben je helemaal compleet. Wel je baard laten staan, Yopie...


Carl
Mooie plannen, Yopie. Hoop dat je een teamgenoot vindt, zodat je mee kan doen. Zal vast wel weer een hoop mooie verhalen opleveren.

Wat betreft het gewicht. Soms werkt het nog veel sterker door dan lineair. Als het namelijk boven een bepaalde grens komt, kan het zijn dat je je fiets op lange steile hellingen simpelweg niet meer naar boven gesleept krijgt, en dan kom je dus stil te staan. Die ene kilo kan dus het verschil maken tussen nog net wel vooruit komen en niet meer.
Carl schreef: Een schild natuurlijk! Nog twee horens op je helm, en dan ben je helemaal compleet. Wel je baard laten staan, Yopie...
Een schild, wat moet je daar nou mee?? Dacht zelf aan een supergroot chocolade paasei die eerlijk in tweeën was gedeeld, daar heb je tenminste wat aan. 8) En als ik win zal ik een nepbaard opplakken! Wordt dan wel moeilijk zien wie er onder al dat haar zit want die haardos van mij groeit altijd alle kanten op, zal wrs op een blonde trol lijken. :D
alma schreef:Mooie plannen, Yopie. Hoop dat je een teamgenoot vindt, zodat je mee kan doen. Zal vast wel weer een hoop mooie verhalen opleveren.
Dankjewel Alma. Is dat trouwens ook niet wat voor jou, meedoen aan een gestoorde mtb-race? Je hebt een superbike, kunt geweldig fietsen en je bent een soort van gek dus je hebt alle ingredienten. 8)
Wat betreft het gewicht. Soms werkt het nog veel sterker door dan lineair. Als het namelijk boven een bepaalde grens komt, kan het zijn dat je je fiets op lange steile hellingen simpelweg niet meer naar boven gesleept krijgt, en dan kom je dus stil te staan. Die ene kilo kan dus het verschil maken tussen nog net wel vooruit komen en niet meer.
Dat heb ik zelf gelukkig nog nooit gehad. Nou ja, niet helemaal waar want heb vaak op hele steile berghellingen stilgestaan: een paar meter tillen, duwen, klauteren over grote rotsblokken heen, dan hijgend en blazend met de remmen dichtgeknepen stilstaan, dan weer een paar meter tillen, klauteren .. en ga zo maar door. Dat is pas echt kruipend omhoog :) en van het uitzicht genieten is er op dat moment ook niet bij. Maar als je eenmaal boven bent of op een soort hoogvlakte staat voel je je geweldig sterk en supertrots dat je daar met je fiets staat. En elke slok koffie of stukje chocola smaakt dan verdomd lekker! Plus de mooiste kampeerplekken die je maar kunt wensen: bergen, woest landschap, stromende rivieren, de machtige koningsarend die boven je zweeft .. en zover je kunt kijken geen menselijk ingrijpen te zien. Prachtig vind ik dat, elk zweetdruppeltje en blauwe plek driedubbel waard. :)

Eind deze week ga ik weer het zweedse gebergte in, bepakt met oa een packraft. Wordt een dikke maand fietsen, bikeraften, duwen, klimmen, afzien en höpelijk veel genieten. De packraft gaat na een week met de post terug want die weegt 3.2kg en met ook nog een peddel en zwemvestje is dat wel erg veel bagage. Weet nog niet goed hoe alles mee moet. Heb vandaag met de tweedelige peddel aan de rugzak een stukje gefietst maar dat was niet echt een succes, bij het afstappen bleven ze vaak aan 't zadel hangen. Ben bang dat 't met een zadeltas alleen maar erger wordt, dus moet nog iets slims verzinnen .. Er moet ook nog een dikke week aan voedsel/brandstof mee en tis een gebied waar niemand woont, geen paden zijn en waar het al kan vriezen dus wil eigenlijk 3 setjes kleding mee, kan nu geen natte foutjes maken dus wordt wrs veel bagage, mss wel teveel. :shock: Maarrr gelukkig is er nooit een tekort aan drinkwater in Lapland!

Daarna wil ik op de fiets höger het gebergte door, met oa een fles whiskey en het potje as van een geweldige vriend in de rugzak. Wordt nog een hele tocht om de juiste plek te vinden om hem uit te strooien en ook zeker een verdrietig afscheid maar ook zeker een mooi passend vaarwel. Had begin van het jaar niet verwacht dat ik het zou kunnen maar het voelt nu goed. Zal nog wel af en toe flink op de pedalen stampen en het afzien expres opzoeken zodat het verdriet minder aanvoelt maar dat hoort blijkbaar bij mij.
Wil alleen graag bij het as uitstrooien een klein kampvuurtje maken, wat lekkers grillen en Johnny Cash horen zingen want dat hoort bij het afscheid nemen. Heb alleen geen flauw idee hoe je een vuurtje maakt boven de boomgrens (houtjes meenemen is echt geen optie) en hopelijk zit er nog genoeg stroom in de smartphone voor Johnny Cash en is er ook nog wat voedsel om te grillen. Maar anders is er altijd nog de fles whiskey die me warm maakt en ga ik zelf maar zingen. :)

Verder gaat helaas drie/vier weken aan voedsel meenemen niet lukken dus moet ergens de bewoonde wereld weer in en ik stuur daar nu ook al een paar nieuwe drybags heen want mijn ervaring is dat ze op dit soort tochten niet lang overleven.

Mocht er nog iemand tips of ideeën hebben, over bikeraften, peddels op je fiets, voedsel of over de as van een dierbare uitstrooien, verdriet, dronken worden of wat dan ook .. graag! :)
Als je zoveel voedsel mee kunt nemen kun je gaan denken aan gevriesdroogde maaltijden van bijvoorbeeld adventure food. Weinig ruimte, maar hoop energie als ik het mag geloven.

En als de whisky is bedoeld voor bij dat ene kampvuur zou ik geen fles meenemen maar een zakflacon. Scheelt veel ruimte en gewicht en kan een stootje hebben.
One life, live it, Yopie, om met de slogan van m'n favoriete automerk te spreken.
Eerst de whisky, dan het zingen... Ik denk dat we blij moeten zijn dat we er niet bij zijn... ;-)
Sterkte, zal een emotioneel reisje worden, naast alle praktische problemen.
Polling schreef:Eerst de whisky, dan het zingen... Ik denk dat we blij moeten zijn dat we er niet bij zijn... ;-)
:D

M'n vriend was een groot fan van Johnny Cash en we hebben samen heel wat zweedse mijlen in een oude rammelige Volvo meegezongen: hij met zijn zware mannenstem en ik jubelend hoog als June Carter (en een heel stuk valser ja). Daarom moet er nu ook gezongen worden en ook flink op het leven getoost worden want voor je het weet zit je zelf ook in een urn, het leven kan echt van de ene minuut op de andere stoppen.
En whisky smeert de keel dus kan alleen maar goed zijn! :wink:
Sterkte, zal een emotioneel reisje worden, naast alle praktische problemen.
Dankje, zal zeker een emotionele tocht worden. Maar denk ook dat verdriet verwerken door een solotocht beter is dan thuisblijven, vooral bij een zware tocht (fysiek en mentaal) en in een ruig berggebied waar niemand woont en je alleen op jezelf bent aangewezen. Denk ook dat als je met de as van een dierbare/geliefde wekenlang onderweg bent, naar een plek waar hij of zij graag met je had willen zijn maar nooit van is gekomen, dat dat rust geeft. Je bent niet samen onderweg maar je bent ook niet alleen. Ja dit klinkt vast vaag. En ik weet het ook niet zeker, heb dit nog nooit eerder gedaan dus ik roep maar wat. :)
Travelmaster schreef:Als je zoveel voedsel mee kunt nemen kun je gaan denken aan gevriesdroogde maaltijden van bijvoorbeeld adventure food. Weinig ruimte, maar hoop energie als ik het mag geloven.
Heb gedroogde maaltijden (zelfgedroogd maar ook van die goedkope Knorrzakjes want die outdoormaaltijden vind ik schandalig duur) en vooral veel porties havervlokken en muesli. Om de haver op te vrolijken zijn er hopelijk nog bosbessen te vinden want alleen water is op den duur wel erg sober. Verder olijf- en kokosolie, oploskoffie, thee, nootjes en wat chocola die ik alleen in uiterste nood mag opeten (en das moeilijk). Kreeg ook een blikje tonijn maar waar laat je onderweg een leeg blikje? dus die heb ik net al opgegeten. En kreeg natuurlijk gedroogd rendiervlees: zout, taai, vol calorien en het blijft tussen je tanden steken dus is extra lang natafelen. Heb dit keer ook supervitaminepillen voor super-actieve vrouwen, wie weet geeft dat superpower. :D
En als de whisky is bedoeld voor bij dat ene kampvuur zou ik geen fles meenemen maar een zakflacon. Scheelt veel ruimte en gewicht en kan een stootje hebben.
Heeej daar had ik nog niet aan gedacht! Tis een 3/4 literfles waar ik al wat slokjes van heb geproefd (altijd alles testen voor je op pad gaat). Heb alleen geen zakflacon en vertrek vrijdag al, mss kan ik zo bij de buurman iets lenen want dat is zo'n oude jager en ijsvisser, die hebben vast zakflacons. Zou sterke drank anders in een petflesje kunnen? dat is iig lichter/sterker dan een glazen fles. Anders gaat de fles met een sok veilig in de rugzak, maar het weegt wel heel wat ja ..
One life, live it, Yopie
Ja die is mooi, en ik zal zeker genieten maar ook goed oppassen!

Afbeelding
Een vriend appte net dit plaatje, ook leuk! :)
Sterke drank kun je prima bewaren in een petflesje. Maar mijn zakflacon heb ik een keer gekregen van een vriend. Het merk staat erop, mogelijk hoef jij daarom niet al te ver te zoeken: "Ikea".
Ikea?? Ha, dan ga ik ff snel een vriend bellen die onderweg hier naartoe is en langs een Ikea rijdt! Thanks!!
De ochtend maar even beginnen met een liedje:


Yopie schreef:
alma schreef:Mooie plannen, Yopie. Hoop dat je een teamgenoot vindt, zodat je mee kan doen. Zal vast wel weer een hoop mooie verhalen opleveren.
Dankjewel Alma. Is dat trouwens ook niet wat voor jou, meedoen aan een gestoorde mtb-race? Je hebt een superbike, kunt geweldig fietsen en je bent een soort van gek dus je hebt alle ingredienten. 8)
Nee, mijn wedstrijddagen liggen definitief achter me (10 jaar lang Elite mannen XC). Het lijkt me heerlijk om 700 km door de wildernis van het hoge noorden te crossen, maar dan wel zonder tijdsdruk.

Het is goed dat je je nu in staat voelt om met de urn op pad te gaan. Het betekent dat je klaar bent om los te gaan laten en echt definitief afscheid te nemen. Een ding is zeker: het wordt een tocht om nooit te vergeten.
alma schreef:Het is goed dat je je nu in staat voelt om met de urn op pad te gaan. Het betekent dat je klaar bent om los te gaan laten en echt definitief afscheid te nemen.
Ja dat dacht ik ook, maar ik luisterde net naar je muziekclipje en gelijk kwamen de tranen, kon ze niet tegenhouden, niet wegslikken en nu twijfel ik of ik 't wel aankan. Was ook de eerste keer dat ik weer durfde te luisteren naar Johnny Cash, dacht dat ik 't wel weer kon maar nej .. zo maf hoe muziek iets in je losmaakt.

Het stomme is dat je de asverstrooing maar één keer kunt doen en wil het daarom doen zoals ik denk dat het 't beste is. Wil er de tijd voor nemen, wil hoog op die berg zitten, proostend op het leven, vloekend op de dood, wil het uitzicht in me opnemen, de wolken, de wind, wil het leven voelen .. en wil afscheid nemen zoals het hoort, met muziek, eten, drinken en dat gaat denk ik niet als je veel verdriet hebt.
Verdriet kost ook veel energie, geen flauw idee waarom dat zo vermoeiend is. Mss komt het ook omdat er altijd vragen zijn waar je geen antwoord op weet en die aan je vreten. Zou bv graag willen weten waarom iemand totaal onverwachts, in zijn eentje, bij -25°C in een witte sneeuwwereld moet sterven. Dan is er geen hoop dat je wordt gevonden, dat je wordt gered of dat er iemand komt die je hand vasthoudt .. je weet gewoon dat je in je eentje zal sterven. Nu geloof ik zelf niet in één of andere god maar als er één zou bestaan is ie wreed, dat is wel weer duidelijk.

En ik vind dit niet offtopic, het gaat over een zware solo fatbiketocht en de belangrijkste vraag bij dit soort tochten is altijd: hoeveel kun je fysiek maar vooral mentaal aan? Je fiets/uitrusting etc is zeker belangrijk maar je trapt op je eigen kracht en als die opraakt kun je niet ff ergens bijtanken zoals bij een normale fietstocht. Er zijn geen campings, hotels of mensen die jou kunnen opbeuren, er is vaak geen gsm-bereik om iemands stem te horen, er is alleen ruige natuur en jezelf. Je moet gewoon verder met je fiets, duwend, sleurend, klimmend, door zompig moeras ploegend .. En als het weer ook tegenwerkt, wat bijna altijd het geval is in berggebieden (regen, wind, sneeuw, ijzig glad) dan is het extra zwaar en zijn foutjes met grote gevolgen heel makkelijk. De opmerking van Alma: 'teveel bagage kan ervoor zorgen dat je niet verder komt' geldt zeker ook voor je eigen mentale toestand.

Ik vraag me nu dus ook af of een zware fatbiketocht wel een goede manier is om de as van iemand waar je veel van houdt weg te brengen, het lijkt me opeens toch niet een goede combinatie. Maf hoor, de dag voor je vertrekt enorm gaan twijfelen. En dat allemaal door Johnny Cash, je hebt wat losgemaakt Alma!
Maar het was ook heel lief, dankjewel! :)
Jij gaat dat gewoon doen Yopie. Twijfel is gezond, dat houd je scherp. Maar je gaat er wel gewoon mee door, want anders krijg je waarschijnlijk spijt achteraf.
Yopie schreef:Ik vraag me nu dus ook af of een zware fatbiketocht wel een goede manier is om de as van iemand waar je veel van houdt weg te brengen, het lijkt me opeens toch niet een goede combinatie. Maf hoor, de dag voor je vertrekt enorm gaan twijfelen. En dat allemaal door Johnny Cash, je hebt wat losgemaakt Alma!
Maar het was ook heel lief, dankjewel! :)
Ik denk dat het alleen een goed idee is als je in staat bent je verdriet te "doseren" en ook "uit te zetten" op momenten dat je concentratie elders nodig is. Als je nog te sterk door je verdriet wordt overspoelt, zonder er zelf grip op te hebben, dan kun je denk ik beter nog even wachten. Je moet het verdriet toe kunnen laten op momenten dat het kan, en van je af kunnen zetten op momenten dat het moet.
alma schreef:Ik denk dat het alleen een goed idee is als je in staat bent je verdriet te "doseren" en ook "uit te zetten" op momenten dat je concentratie elders nodig is. Als je nog te sterk door je verdriet wordt overspoelt, zonder er zelf grip op te hebben, dan kun je denk ik beter nog even wachten. Je moet het verdriet toe kunnen laten op momenten dat het kan, en van je af kunnen zetten op momenten dat het moet.
Mooi gesproken Alma, en ik kan me er helemaal in vinden, je had het niet beter kunnen zeggen.
Ik kan het doseren/uitzetten, okej niet altijd zoals vandaag maar weer eens bleek, maar dat is dan maar zo. En ik denk dat als ik weer op de hoogvlakte zit of hoe dat ook heet in het nederlands (fjällen) dan valt alles op zijn plaats. Dat is altijd zo, het is de eenzaamheid wat een mens af en toe nödig heeft denk ik en vooral bij verdriet/afscheid is dat volgens mij niet verkeerd. En het zware fietsen, het fysiek bezig zijn trekt het verhaal omhoog, houd je alert/scherp zoals Travelmastertje al zei. :)
Bedankt!
Goede reis! Maak er iets moois van.