Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 56 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35318 berichten

Bericht verwijderd wegens dubbelplaatsing.

Martin E. van Doornik schreef:Tip :wink: : Het is wel een grote stad in Hessen.
25.000, 50.000, 75.000, 100.000 of meer dan 100.000 inwoners ? :wink:

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Tip :wink: : Het is wel een grote stad in Hessen.
25.000, 50.000, 75.000, 100.000 of meer dan 100.000 inwoners ? :wink:
De plaatsnaam heeft zes letters :wink: .

Vincent Schol schreef:Kassel?
Helemaal goed Vincent, de Martinskirche :wink:

Afbeelding

De kerk is naar jou vernoemd (om andersom).

En als je onderstaande foto ziet begrijp je waarom ze er twee nieuwe torens op hebben gezet.

Afbeelding

Ook helemaal goed gevonden, alhoewel ik een beetje de hand heb geholpen.... het is inderdaad de Martinskirche in Kassel http://de.wikipedia.org/wiki/Martinskirche_%28Kassel%29 Helaas "verminkt" herbouwd, want met dezelfde natuursteen had men de beschadigde achtkantige torens (die nog binnen in de moderne torens staan!) kunnen herstellen! Kassel is een vrij saaie stad, maar er is een prachtige Bergpark met waterval en je kunt er mooie fietstochten in de omgeving maken. Plaatsen met vakwerkhuizen, bossen en meren. Ik fietste vanuit de Harz en ging na overnachtingen op JH's in Kassel en Rotenburg/Fulda door het Sauerland naar huis. Ik kwam bij Winterswijk Nederland binnen.
Het heeft niets met mijn naam te maken: in Groningen, waar ik nu werk, staat ook de Martinitoren! Bolsward heeft ook een kerk van die naam. Het is eigenlijk vernoemd naar de heilige St. Maarten, de man op paard die een stuk van zijn mantel met zijn zwaard afsneed om aan een arme te geven.

Martin E. van Doornik schreef:Helaas "verminkt" herbouwd, want met dezelfde natuursteen had men de beschadigde achtkantige torens (die nog binnen in de moderne torens staan!) kunnen herstellen!
Dat verbaasde mij ook zo'n armoedige restauratie, vooral omdat Hessen een rijke deelstaat is. :wink:

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Helaas "verminkt" herbouwd, want met dezelfde natuursteen had men de beschadigde achtkantige torens (die nog binnen in de moderne torens staan!) kunnen herstellen!
Dat verbaasde mij ook zo'n armoedige restauratie, vooral omdat Hessen een rijke deelstaat is. :wink:
Hier de (eerste) foto ( http://www.mijnalbum.nl/Album=7BEXVKKF ) van de vooroorlogse Martinskirche van Kassel, door mij genomen. De foto hing aan de zuidwand van de kerk, helaas met spiegelend glas ervoor.... Hoe sierlijk fraai was de kerk toen! Krieg? Wahnsinn!
Hierna nog drie andere foto's uit de omgeving. Heel mooi is de tweede foto op een zeer vroege ochtend aan een meer, waar nog niemand te zien was. Het prachtig in het water strak weerspiegelende dorp Herzhausen ligt op de achtergrond, op de voorgrond weg 252.
De vierde foto, schuilen in een boerenschuur tijdens een wolkbreuk in de buurt van Meschede. Ik sta hier rechts, mijn fiets links. Natuurlijk gelegenheid tot nadere kennismaking met andere fietsers.

Zijn de plaatjes op? :D

Franke schreef:Zijn de plaatjes op? :D
Ik heb nog wel een leuk kasteeltje in de aanbieding :wink:

Afbeelding

:D Ik had een paleis in de aanbieding die vast iets makkelijker is dan jou kasteel...

Franke schreef::D Ik had een paleis in de aanbieding die vast iets makkelijker is dan jou kasteel...
Deze is gemakkelijker dan het lijkt :wink:

De stad is wereldberoemd om zijn bibliotheek. Deze heeft meer dan 900.000 boeken. 350.000 van deze dateren uit de 15e tot 18e eeuw.

Herzog August Bibliothek in Wolfenbuttel lijkt me (ik was in een vorig leven bibliothecaris ...)

arnob schreef:Herzog August Bibliothek in Wolfenbuttel lijkt me (ik was in een vorig leven bibliothecaris ...)
Yip Arno, het kasteel was van de Heren van Braunschweig en staat in Wolfenbüttel.
Ik had beter kunnen zeggen dat in deze plaats de fabriek staat waar Jägermeister wordt gemaakt :wink:

Meer info: http://www.wolfenbuettel.com/schlossmuseum

Als je nou een brouwerij had aangegeven. In mijn huidig leven ben ik bierliefhebber.

Weten jullie deze?

Afbeelding

Ook langs de IJssel gefietst?

Een zogenaamd "chainsaw"-kunstwerk. Het lijkt op een grote houten fietsketting (vergelijk zijn formaat met de trottoirtegels van 30 x 30 cm). Maar het is niet in Nederland. Waar :wink: ? www.mijnalbum.nl/Album=QBJN7GQJ

Haike schreef:Weten jullie deze?
Een herinnering aan de kolenmijnen van Z-Limburg? De Geul op de achtergrond?