Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 55 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Bedankt voor het meedenken en de tips, fijn! Morgenmiddag ga ik de oversteek wagen, denk idd eerst zwemmend met de hard opgepomte fattie en daarna over de brug met de bagage heen en weer. Had nog niet bedacht dat die volgorde weleens de juiste kan zijn als het zwemmen mislukt. Hout om het drijfvermogen te vergroten is ook een slimme! gewoon een boomstammetje aan de fiets binden en dan haalt ie zeker weten een paar km (ja nu heb ik nog praatjes :) ).

Twijfel ook nog över schoenen: zal ik wel of niet met ze het water ingaan. Goed als bescherming tegen scherpe rotsen en enge slijmerige planten die blote voeten grijpen. Maar daarna zijn ze erg nat en het zijn stevige schoenen die niet snel drogen dus das weer onhandig. Maar zonder schoenen zwemmend naar de overkant betekent met blote voeten over die staalkabel terug en dat is denk ik ook niet verstandig. Tja ..
_Peter_ schreef:Waar gaat de loopbrug naar toe? en hoeveel van die dingen kom je nog tegen op je route? Als je de tijd hebt maakt het eigenlijk niet uit wat je doet, [..]
Er loopt een heel smal dichtgegroeid looppaadje naar de brug, waar dat aan de overkant heengaat weet ik niet, dat is altijd afwachten want ze staan nooit op kaarten (deze loopbrug trouwens ook niet). Vaak verdwijnt zoän spoor in de zomerse begroeing en verdwaal je, een rondje lopen en op dezelfde plek uitkomen is wdb ook erg gemakkelijk.
En je hebt gelijk dat ik gewoon rustig de tijd moet nemen, lekker genieten van wat er op je pad komt is altijd het beste, soms wil ik dat nog weleens vergeten.
Misschien had je net als veel Zweden beter golf als hobby kunnen nemen. :wink: Het leek wel of ieder dorp aan de westkust er 1 heeft. (tussen Malmö en Gothenburg dan)
Ja maar in het zuiden zijn ze gek, daar weten ze niet dat fietsen veel leuker is! :wink:

En thanks, leuk om de reacties te lezen. Nu eerst maar eens proberen te slapen, de zon gaat hier niet meer onder en dan weet je niet zo goed of vandaag nou morgen of gisteren is. Dat merk je ook aan de bosvogels, die blijven maar kwetteren, zingen en babbelen en willen ook niet naar bed. Zal morgen ook proberen een foto van de zwemmende fattie te maken, das natuurlijk leuk!
Ha Yopie,

Benieuwd of het inmiddels gelukt is...

Ik zou de drijvende fattie aan een lijntje mee slepen als je over de kabelbrug loopt. Blijven je schoenen in ieder geval droog :-)
Het kan alleen wat lastig worden als je bij zo'n verticale/dwarskabel komt. Daar moet je de sleeplijn omheen halen. Lukt dat met één hand? Als je er twee nodig hebt, wordt het wel lastig je balans op die brug te houden?

Groetjes,
Maarten
Ik ben benieuwd naar de staat van de fiets en onderdelen over enkele weken c.q maanden, nadat je deze door het water hebt getrokken/ gesleept.
Smitty schreef:Ha Yopie,

Benieuwd of het inmiddels gelukt is...

Het is heel anders gegaan dan ik wilde. :(
Had nl besloten om eerst te gaan vissen voordat ik de oversteek ging maken, gegrilde vis na een zwemtochtje leek me wel een goed plan. Het was bij een snelstromend riviertje met grote rotsen aan de kant dus ik klauterde over ze heen, zwiepte het hengeltje in/uit, voelde me vrolijk, sterk, overmoedig, lette niet op en lag plots zelf in het water te spartelen. Eerst alleen tot m'n middel dus dat viel nog mee maar toen ik het hengeltje wilde redden (haakje zat natuurlijk vast) en ik er voorzichtig heenwaadde was er plots geen bodem meer en ging ik koppie onder. :shock:

Daarna lukte 't niet om bij de hoge rotskant eruit te klimmen dus zwom tegen de stroom in naar een lage kant. Maar tegen de stroom in zwemmen is dom want daar is het veel kouder en ook was de lage kant diepe modder met verborgen takken/boomstronken. Dus gelijk zat m'n ene voet klem en moest m'n hoofd wéér onder water om de veters los te maken. Was allemaal errug koud, brrr en stond later dan ook als een zielige verzopen kat op de kant te klappertanden. En het stomste was dat ik die ochtend alle kleding had aan gedaan want het was koud dus had daardoor geen droge kleren meer. Hoe dom kun je zijn ja. :)

Ik was dus gelijk genezen van het fietszwemmen en ben kletsnat richting huis gegaan. Duurde trouwens erg lang voordat de kleren en ik weer een beetje droog en warm waren, ik bleef maar bibberen en rillen (de schoenen zijn nog steeds niet droog). Heb daarom maar de hele nacht doorgefietst en dat was wel weer leuk natuurlijk, blijft toch een speciale ervaring, fietsen onder de middernachtzon. 8)

Maar ik ga de oversteek zeker een andere keer proberen! mss aan het eind van de zomer want dan is het water warmer. En ik ga deze week in een meertje even oefenen met de fattie, samen met een vriend die dat wel wilde zien. :D

Nog bedankt voor de tips en het meedenken!
Friso* schreef:Ik ben benieuwd naar de staat van de fiets en onderdelen over enkele weken c.q maanden, nadat je deze door het water hebt getrokken/ gesleept.
Mwah, volgens mij valt dat reuze mee. Het frame is van binnen ED-gecoat, wat dat precies inhoudt weet ik niet, maar Surly zegt hierover:

"Pugsley frames also comes with an internal ED coating, which is a process that coats the frame inside and out with a protective layer that provides a foundation for the finish and gives an added level of protection from corrosion on the inside of the frame."

De lagers van pedalen en assen moet ik sws elke jaar extra invetten door de strenge winters en 't harde leven wat de fiets heeft. Het balhoofd heb ik alleen nog nooit losgehad maar dat was ik toch al van plan. En daarbij is het heel schoon water, je kunt het gewoon drinken. 8)
Yopie schreef:Het frame is van binnen ED-gecoat, wat dat precies inhoudt weet ik niet, maar Surly zegt hierover:
Dit geeft onvoldoende bescherming tegen water in het frame. Volgens mij beveelt Surly al de spray van JP Weigle aan (kan ook een ander goedje zijn) ter extra bescherming onder normale omstandigheden. Na zwemmen met je fiets zou je in principe alles droog moeten blazen, en opnieuw moeten beschermen. Maar je hebt dit keer alleen gezwommen, warm maar lekker op en better luck next time. :wink:
Sufferd!

Wel weer een mooi fatbikegerelateerd verhaal, met een cliffhanger. We hangen aan je lippen!
Travelmaster schreef:Sufferd!

Wel weer een mooi fatbikegerelateerd verhaal, met een cliffhanger. We hangen aan je lippen!
Vroeger had je op Nat Geo of Discovery zo'n serie:
I shouldn't be alive

Dit verhaal zou er zo in kunnen, Yopie :wink:
Travelmaster schreef:Sufferd!
Dat kun je wel zeggen ja. :D Ik wilde het ook niet zo graag vertellen maarja kwam er natuurlijk niet meer onderuit. Val ook gelijk door de mand met m'n stoere praatjes: ik val in het water en fiets meteen bibberend naar huis. :lol: Maar ik leer er elke keer bij, vooral wat ik fysiek/mentaal aankan dus das altijd goed!
Friso* schreef:Na zwemmen met je fiets zou je in principe alles droog moeten blazen, en opnieuw moeten beschermen.
Ik weet niet hoe snel een frame van binnen roest/doorrot maar denk dat hij meer te lijden heeft van de gewone/dagelijkse luchtvochtheid, pekel, modder, zoute zeelucht, buiten stallen etc dan van een eenmalig zwemtochtje in superschoon water. Dus opnieuw het frame beschermen na een zwembeurt lijkt mij eigenlijk onzin.
De fatbike staat trouwens normaal gesproken altijd binnen (vooral handig in de winter anders ontdooit ie niet) en tis hier een droog landklimaat en niet dat vochtige gure koude nederlandse, dus geen zure regen, zoute wind en andere ellende. :wink:
Volgens mij beveelt Surly al de spray van JP Weigle aan (kan ook een ander goedje zijn) ter extra bescherming onder normale omstandigheden.

Ja, dat las ik net ook: Weigle framesaver of Boeshield. Dan ga ik daar maar een flesje van bestellen, met een klein flesje kun je 3 tot 5 frames behandelen en de pugsley heeft een superklein frame dus das wel fijn. :) Thanks dat je me er op wijst Friso, ik had er nl eerst overheen gelezen!

Bedenk nu alleen dat het frame dan wrs kaal moet zijn, dus ook geen balhoofdlagers? Zal eerst maar eens ff google hoe je dat doet ..
Yopie schreef: Bedenk nu alleen dat het frame dan wrs kaal moet zijn, dus ook geen balhoofdlagers? Zal eerst maar eens ff google hoe je dat doet ..
Tips: http://homebicyclemechanic.com/how-to-m ... t-forever/
Aha, dat ziet er niet moeilijk uit! Heb alleen nog nooit een voorvork gedemonteerd maar dat lijkt me ook niet moeilijk. Bedankt weer Friso! 8)

Als je toch de boel loshebt, de fiets 2 jaar oud is en de nodige km's heeft gereden is het dan verstandig om gelijk de balhoofdlagers te vervangen want hoeveel fatbike-km's gaan die eigenlijk mee? En nu ga ik nog meer onnozele vragen stellen: het is een Cane Creek 40 headset en moet je dan de hele set vervangen of kun je ook gewoon losse lagers kopen want ik kom er even niet uit. Weet nu wel dat het threadless is, maar extern, semi, geïntegreerd .. geen flauw idee. Als ik bv bij bike24 kijk snap ik echt niet wat ik nu moet bestellen. :?

Wil nl graag alles al in huis hebben vóórdat de fiets uitelkaar ligt, moet ook de schakelkabels en de derailleur vervangen (die is behoorlijk gebutst), de kale plekken op de voorvork bijschilderen en er daarna helicopter-tape op plakken. Dus wilde alles in 1x aanpakken.
Dan nog een nieuw zadel, remblokjes en binnen/buitenbanden. En dan blingbling hopppp weer door de modder en over rotsen raggen. Zielig he? :)

Zal zo nog een plaatje van de CaneCreek zoeken, dat maakt het wat duidelijker ..



yep, heb een plaatje gevonden :)

Afbeelding

Bijna overal zit helicopter-tape, alleen niet op het ronde gedeelte van de voorvork .. en dat zie je gelijk.
Ik heb hier een filmpje voor je gevonden. Jouw (A)headset (traditioneel met cartridge lagers volgens mij) valt wel goed te servicen en mocht er iets vervangen worden is dat ook geen enkel probleem. Ik zou als je er niet uitkomt of twijfels overhebt vragen aan fietsenmaker of deze het voor jou wilt (voor)doen. Of een paar knappe koppen hier om verder advies vragen :wink:




http://www.canecreek.com/resources/prod ... ctions.pdf
http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm
Friso* schreef:Ik heb hier een filmpje voor je gevonden.
Wow, je bent geweldig Friso! 8)
Ziet er ook al zo makkelijk uit, ga het morgenochtend gelijk losdraaien, kijken wat ik nu precies moet bestellen. Thanks!
Heb vanochtend de boel losgedraaid (eitje met dat filmpje van Friso erbij) en alles ziet er netjes uit. Geen vuil, zand of whatever, gewoon netjes in het vet. Dus heb 't met wat extra vet weer in elkaar gezet en ben nu natuurlijk blij. :) Op de lagers staat EC34 en weet nu dat dat 'external cup 34mm' betekent. Dus weer wat bijgeleerd. 8)

Was ook goed dat ik 't frame eens kon inspecteren want precies in het hoekje van balhoofd- en onderbuis is 't wat kaal/roestig, wordt daar denk ik een beetje gezandstraald. Nu vind ik littekens op een fiets wel mooi staan maar roest?! Dat is het begin van het einde :wink: dus er moet snel weer wat verf op en ook helicopter-tape op de onderbuis want daar zitten ook veel krassen. Een fattie vraagt duidelijk meer onderhoud, zo blijf je wel lekker bezig ja. :)

Afbeelding
Maak je nou ook niet al te druk om die roest he. Het moet écht wel erg worden wil de boel doorroesten. Wat zeggen ze ook weer? Eén cm dikte aan roest is één mm aan staal, ofzo?

En je kunt er altijd nog een of andere rust inhibitor (kom ff niet op de naam van dat oranje met zwarte busje met kwastje) op doen, dat stopt de roestvorming, in ieder geval tijdelijk.
Mwah, ik maak me niet druk hoor, tis alleen dat als het frame toch kaal is dat je dan net zo goed de lelijke plekken kunt aanpakken.
En mijn ervaring met roest is dat het verder kruipt, als eczeem of een gezwel tast het de verflaag aan en dan heb je nog meer werk. Maar dan heb ik het wel over oude schepen en auto's, die oude autootjes van mij bv die roesten waar ik bij sta. Lijkt niet tegen op te verven. Maar das wel dun blik en niet Surly superstaal. :wink:
Yopie schreef:Heb vanochtend de boel losgedraaid (eitje met dat filmpje van Friso erbij) en alles ziet er netjes uit. Geen vuil, zand of whatever, gewoon netjes in het vet. Dus heb 't met wat extra vet weer in elkaar gezet en ben nu natuurlijk blij. :) Op de lagers staat EC34 en weet nu dat dat 'external cup 34mm' betekent. Dus weer wat bijgeleerd. 8)

Was ook goed dat ik 't frame eens kon inspecteren want precies in het hoekje van balhoofd- en onderbuis is 't wat kaal/roestig, wordt daar denk ik een beetje gezandstraald. Nu vind ik littekens op een fiets wel mooi staan maar roest?! Dat is het begin van het einde :wink: dus er moet snel weer wat verf op en ook helicopter-tape op de onderbuis want daar zitten ook veel krassen. Een fattie vraagt duidelijk meer onderhoud, zo blijf je wel lekker bezig ja. :)

Afbeelding
Goed bezig! Ik controleer ongeveer 1-2x per jaar de headset van mijn pugsley. Ik kom meestal een hoop troep tegen. Tot nu toe alleen maar hoeven schoonmaken en invetten. Je kunt de lager controleren of ie met wat weerstand draait. Gaat het stroef - dan is die meestal aan vervanging toe.

Ik zag op een eerdere foto van je pugsley dat de remkabel van de voorrem een lastige bocht buitenom maakt. Kun je niet beter deze via de binnenzijde van de vork laten lopen?

Afbeelding

Dat kale plekje op onderbuis frame heb ik ook op mijn pugs. Komt omdat hier ook de remkabel hier bij sturen wrijving geeft.

gr,
Pat
fatbike met trapondersteuning

Afbeelding
Wat verbruikt dat nou;)?
Goed bezig Yopie.
Travelmaster schreef:Wat verbruikt dat nou;)?
Een beetje water uit mijn bidon en het vooruitzicht op een ijsje :) Maar in de praktijk merk ik na 15 km dat het meer aanvoelt als een bobtrailer dan een aanhangfiets.