Nou, dat is snel opgelost! In 19 minuten.... En ik heb het jaartal 1770 op de rechter zuil nog wel weggepoetst....
Het is de z.g. Hekkepoort, zoals dit ter plaatse wordt genoemd, van het Flevopark. Ik heb als klein kind in 1954-'57 er vlakbij gewoond en heb hier gespeeld. Rechts daarvan ligt een zeer oude Joodse begraafplaats, vele duizenden zerken schots en scheef met mos begroeid.
Maar in mijn jeugdjaren stonden er vrijwel geen bomen, het landschap lag nog open. De hekkepoort heeft tot eind 19e eeuw nog als voorpoortje of hamei voor de Muiderpoort gestaan, pal tegenover het huidige Tropenmuseum. Wegens verkeersdrukte is er een nieuwe brug aangelegd met een weg om de poort heen richting Artis. De raadselfoto heb ik op 24 oktober 2019 genomen, even mijn jeugdherinneringen ophalen.
Hier een foto van de situatie zoals ik in mijn kinderjaren heb gekend. Links de Elthetokerk, gesloopt in 1992 en rechts de Insulindeschool met de vijf schoorstenen, ook al gesloopt. Langs die school heen kijk je recht de Javastraat in. In de Boetonstraat net voor de school rechtsaf, daar heb ik gewoond. Het huis bestaat nog steeds.
Dezelfde hekkepoort nog als hamei bij de Muiderpoort. De molen op de achtergrond is korenmolen De Ruyter, gebouwd in 1660 en gesloopt in 1863. Dit is dus niet de nog bestaande De Gooyer, die wat verderop staat. https://www.molendatabase.org/molendb.p ... ummer=4557
De volgende foto is voor jou.