De Zwaluw in Burdaard, de hoogste molen van Fryslân. Gebouwd in 1875, tijdens de beruchte storm van 13 november 1972 door de vang op hol geslagen en afgebrand. Herbouwd in 1988. Het heeft een driedelige functie: koren-, pel- en houtzaagmolen. De molenaar is tevens brugwachter (met het bekende geldklompje). De houtzaagmolen is die grijze loods achter de molen en wordt door een aftakas aangedreven. Heel uniek!Franke schreef:Aan het einde van de dag fietste ik dit dorp binnen recht op deze molen af. Mijn vraag is: Waar staat deze molen en welke functie heeft de molenaar naast het molenaarschap?
De Elfstedentocht schaatst op de Dokkumer Ee langs de molen.
(sorry van m'n late reactie terwijl de goede raders me voor waren. Ik was bezig met mijn nieuwe schuur: 2e hands dakpannen goed schoonsoppen en op het dak gelegd)
Kan niet, want De Eendracht in Anjum staat midden in het dorp en niet aan het water. Ik ben namelijk in 1987 tijdelijk molenaar op De Eendracht geweest !Michael W schreef:De Eendracht in Anjum, ook VVV kantoor ?
Verder heeft De Eendracht in Anjum gewone zeilwieken, terwijl De Zwaluw in Burdaard zelfzwichting heeft (automatische jaloeziekleppen op de wieken, al naar gelang van de windkracht, zodat de molen een constante toerental maakt). De foto van Burdaard spreekt voor zich.