Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [Foto-topic]: Grappige zaken onderweg - Pagina 54 - Forum Wereldfietser

[Foto-topic]: Grappige zaken onderweg

1066 berichten
Maar is de boot niet gratis of wel?
WillemT schreef:
za 24 mei, 2025 10:48
Deze foto roept herinneringen op aan de Ilford PAN F zwart-wit-rolfilm en de geur van ontwikkelaar, fixeer en stopbad ......
Het was 20 november 2004, er werd onstuimig weer met dreigende wolken verwacht. De Kinderdijkse molenaars hadden speciaal voor andere molenaars uit Nederland hun molens opengesteld. Dacht ik: prachtige zwart-wit beelden bij dit weer maken! Inderdaad Ilford, maar het ontwikkelen liet ik bij een fotozaak doen, met een cd-rom als resultaat. Vanwege de digitalisering gebruik ik m'n dokaspullen (sinds 1970) in 2000 al niet meer. Schaam me nu een beetje om die afgewerkte chemicaliën in het riool weg te gooien.
Gaat al even off-topic hoor, maar je gooit toch zeker geen chemicaliën in het riool? Dan hoef je er ook geen schaamte om te hebben..
Wie chemicaliën in het riool gooit moet zich inderdaad schamen. Elke gemeente, dan wel elk samenwerkingsverband van gemeenten, heeft al tientallen jaren een milieustraat. Daar kan je onder andere afgewerkte chemicaliën inleveren.
En natuurlijk zijn veel "ouderwetse" fotozaken nu verdwenen. Zijn de ontwikkelaars, stopbaden en fixeers nog wel verkrijgbaar? Ik heb al m'n dokaspullen nog steeds met twee vergrotingsapparaten, maar staan te verstoffen.... Onderstaande foto maakte ik in 1971, dat ding was nog van m'n vader uit 1948. Daarnaast heb ik nog een Opemus-vergrotingsapparaat.
Liesegang.jpg
Mijn vader Johan was secretaris van de Algemene Bond van Amateur Fotografen. Op de onderstaande foto uit 1953 staat hij (met Kuifje-broek) geheel links. Al zijn negatieven (vanaf 1933!) heb ik nog steeds in bezit.
Fotoclub AFV Flevo in 1953.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
ma 26 mei, 2025 12:50
Ik heb al m'n dokaspullen nog steeds met twee vergrotingsapparaten, maar staan te verstoffen....
Tegenwoordig kan alles (doordrukken, tegenhouden, noem maar op) digitaal, zelfs ook best nog aardig bij scans van je negatieven en dia's. En het "recept" kan je bewaren zodat je altijd weer een exact dezelfde afbeelding kan reproduceren. Dat was vroeger wel anders .... :)