Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 54 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Ik wil even terugkomen op bruikbare tips die ik hier kreeg en natuurlijk iedereen daarvoor bedanken! Hopelijk geeft 't ook weer ideeën aan andere fietsers. :)

Zoals de tip voor alu ventieldopjes met een felle kleur: ze beschermen beter de ventielen, worden niet door rotsen opgegeten, verdwijnen niet snel in sneeuw/gras en ze staan ook nog vrolijk. Dat je met zoiets eenvoudigs blij kunt zijn. 8)

Zo ook de talkpoedertip voor binnenbandjes. De biba's waren na de eerste winter behoorlijk verpulverd, de buitenbanden lagen vol met rubber hagelslag. Maar heb ze deze winter 3 x ingepoederd (ja, klinkt överdreven maar elke keer was 't poeder bijna weg) en dat heeft echt geholpen. De voorband was nog helemaal goed en ook de achterband was nog prima (bijna geen rubber verpulverd). Dus het poederen is nu fietsonderhoud geworden, ook in de zomermaanden want dan rij ik vaak door diep water en mss dat het talkpoeder dan verdwijnt, geen flauw idee eigenlijk hoe goed een buitenband een binnenband afsluit. Dus thanks weer voor de tip Alien!

Ben ook blij met de crankmutsen, ze zijn al wat gehavend maar dat betekent dat ze goed hun werk doen. Net als de 3M Helicopter tape, dat zit er ook nog steeds goed op. 8)

Met de bashguard ben ik errug blij, fantastisch ding! Het beschermt niet alleen het tandblad maar ook mijn benen tijdens 't moeilijk tillen van de fiets want een scherp tandje boort makkelijk een gaatje in je vlees. En het vergemakkelijkt vooral 't tillen över grote rotsblokken, gaat sneller en met mindre gevloek.

Afbeelding
Crankboots, helicopter tape, een bashguard .. das echt geen overbodige luxe op een fattie. :)


Door de tips voor een ander klicksysteem aan spanbandjes, heb ik nu stalen karabijnhaken en eenvoudige betrouwbare gespen (de kunststof gespen sprongen kapot wat tijdens een afdaling bijna m'n nek kostte).

Afbeelding

Er hangen nu vier van deze haken aan het stuur waaraan je van alles kunt vastklikken en heb aan webbingband een paar ogen plus gespen genaaid en dat alles trek je loeistrak vast, werkte ook bij -25°C dus ik ben tevreden. Kan nu zelfs vier drybags op elkaar aan het stuur stapelen, betwijfel of dat handig is maar het kan wel. :wink:

Afbeelding
Zo ziet het er nu uit, heb de spanbandjes natuurlijk niet netjes gelijk genaaid maar dat is juist de charme van 't zelf doen. :) En hier zie je ook dat de rechter bar-end is aangegeten, ze zijn te zacht voor ruige grond. Jammer want ze zijn heel fijn (en helaas duur).
Yopie schreef:
Pat schreef:Afbeelding
Moooooi! die ga ik later googlen, wil daar een sticker van maken, voor op de deuken van m'n oude autootje, stickerssss dus! Thanks!
En deze is speciaal voor Patrick, krijg er vaak leuke reacties op, dus thanks Patrick! :)

Afbeelding

Beetje ingezoomd, anders zie je het denk ik niet :D :
Afbeelding
Hoi Allemaal,
Niet helemaal zeker of ik deze post het beste hier kan plaatsen of in het bikepack draadje.
De bikepack verhalen hier (en dan vooral die van jou, Yopie) en op andere sites heeft me erg enthousiast gemaakt hiervoor. Altijd al een liefhebber van mountainbiken geweest en dit stelt me in staat om twee hobby's te combineren.
Ik heb een oudere Trek-mtb waar ik tassen voor heb en de eerste plannen zijn gemaakt.
Maar om op de feiten vooruit te lopen, deze Trek kan en mag vervangen worden.
Dus ik ben op zoek naar een nieuwe fiets waar ik fijn en redelijk comfortabel mee kan bikepacken. (af en toe een stukkie racen over de lokale tracks is ook fijn)
Mijn budget is €2000 en tot nu toe heb ik vooral naar 29" bikes gekeken. Maar waarom niet een Fat Bike?
De vraag is dus, wat zouden jullie aanraden? Een 29" of toch een Fat Bike?

alvast dank, ik weet het het is een heel persoonlijke vraag, maar ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
Leuke foto's Yopie.
Eigenlijk van alles, maar wel over paden. In de toekomst ga ik waarschijnlijk wandelpaden volgen of iets dergelijks. Hoewel van de paden af er ontzettend cool uit ziet denk ik niet dat het iets voor mij is.
Friso* schreef:Leuke foto's Yopie.
Bedankt! maar volgens mij zei je nog iets want Maurice geeft antwoord op een vraag en die moet wel van jou zijn. En ik ben nu natuurlijk nieuwsgierig waarom je dat hebt weggehaald. :D
Maurice schreef:De vraag is dus, wat zouden jullie aanraden? Een 29" of toch een Fat Bike?
Een fattie natuurlijk! En dan een Pugsley want daar kunnen ook 29+ wielen in, vraag maar aan Patrick. :) Of anders mss een Krampus? Schijnt een kruising te zijn tussen een fatbike en een 29+

Ik zou er gewoon een keer eentje huren en bv een paar dagen mee weggaan. Vorig jaar had een vriend van me er eentje voor een week gehuurd en hebben we samen Zeeland en de belgische/franse kust verkend, was een leuke ervaring voor hem. Mss ook een idee? was niet duur, geloof 70euro voor een week.

Maarrrrrr ..
. wil je over sneeuw, ijs, strand, dikke blubber, moeras en rotsen fietsen dan is er maar één keus: een fatbike
. wil je een echte expeditiefiets, een fiets voor het echte ruige werk, die elk seizoen en elk terrein aan kan en je nooooit in de steek laat dan is er ook maar één keus: een fattie natuurlijk.
. wil je een fiets die opvalt, waar men met grote ogen naar staart, waar men steeds in de banden knijpt, die leuke gesprekken/contacten geeft en ook vaak gratis slaapplaatsen, drankjes, maaltijden en liften geeft dan wordt het ook een fattie (geweldig zo'n dikke fiets, werkt nog beter dan dikke tieten!).
. maar wil je, zoals Alma hier op het forum, balanceren over onmogelijke bergwandelpaadjes dan is een mtb een betere keus denk ik. Een fattie is dan log, zwaar en onhandig met zijn dikkere wielen. Maar ik denk dat je dan eigenlijk weer het beste uit bent met een gewone mtb (26") dan met 29+ maar dat weet ik niet zeker, dat weet Alma mss weer.

Succes met je keuze Maurice :)
Maurice schreef:Eigenlijk van alles, maar wel over paden. In de toekomst ga ik waarschijnlijk wandelpaden volgen of iets dergelijks. Hoewel van de paden af er ontzettend cool uit ziet denk ik niet dat het iets voor mij is.
Een fatbike kan je enige mountainbike zijn, maar wees realistisch waar deze wel en minder voor geschikt is. Ga je veel over mul zand, losse blubber, sneeuw etc. dan komen ze prima uit de verf. Door de brede en dikke banden heb je geen suspension nodig. Fatbikes zijn meestal zwaarder en de banden rollen ook zwaarder. Wil je je standaard fatbike op dieet zetten dan betaal je gelijk fors (bv. velgen/ banden). Binnen jouw budget en het terrein mbt bikepacken zou ik dan kijken naar een 29". Rolt beter, is lichter, sneller en dus comfortabeler imo. Een 60mm is toch breed zat? Op het strand rijden ze hier niet met anders (race/ tourtochten). Overigens slijten fatbike banden op asfalt hard en de prijs is behoorlijk voor een goede band. Als jij het gewoon mooi vindt dan houd niemand je tegen natuurlijk, de optie die Yopie aangeeft om er eentje te huren zou je kunnen overwegen. Dan voel je hoe het rijdt, of vraag aan iemand met een fatbike of je ermee mag rijden. De meeste fatbikes zijn overigens om te bouwen tot een standaard 29".
Bedankt allemaal voor de informatie. Heel veel informatie trouwens.
Ik heb vanmiddag deze fiets uitgeprobeerd: Genesis Longitude
Erg mooi fietsje en reed heel lekker. Wordt vervolgd......
Ik sluit me volledig bij Friso en Yopie aan. Zelf kies ik bewust voor wat kleinere wielen, zodat ik wat meer ruimte overhoud voor bagage achter mijn zadel. Verder is er met 29ers niets mis.
Voor veel wat betreft de vraag fatbike of 29" MTB is ook de vraag; ben je van plan de fiets hoofdzakelijk binnen de Nederlandse landsgrenzen of daar buiten te gebruiken?

In de directe omgeving van Ede, de opgegeven woonplaats van Maurice, kent een fatbike niet heel veel toegevoegde waarde. Veel van de meer "off-road" wandelpaden in de omgeving zijn eveneens MTB paden. Echt ruig werk is er niet. Binnen Nederland komt het het beste tot zijn recht langs de kust.

Niet dat het minder leuk hoeft te zijn met fatbike, maar je moet er wel een zekere waardering voor hebben. Zo niet, dan wordt het al snel frustratie. Al snel zul je namelijk merken dat het zwaarder en logger is zonder dat het veel toegevoegde waarde kent.
Yopie schreef:En deze is speciaal voor Patrick, krijg er vaak leuke reacties op, dus thanks Patrick! :)

Beetje ingezoomd, anders zie je het denk ik niet :D :
Afbeelding
Leuk! You go girl!

En die bashguard ga ik ook kopen. Werkt ook omgekeerd voor het baasje van de fatbike. Laatst weer eens een bloedige tattoo op mijn rechter kuit van een stuk of 7 tanden van het buitenblad.
Pat schreef:En die bashguard ga ik ook kopen. Werkt ook omgekeerd voor het baasje van de fatbike. Laatst weer eens een bloedige tattoo op mijn rechter kuit van een stuk of 7 tanden van het buitenblad.
åj, das pijnlijk! wat ook fijn aan een basguard is dat je geen kettingsmeer meer op je kuit krijgt. Dus minder smeer, blauwe plekken en bloedige tattoos. 8)

Wat voor zadel heb jij eigenlijk Patrick (en andere offroadriders)? Ik zoek nl een ander zadel, die van mij haalt mss de winter niet meer, teveel versleten. Tis een fijn offroad zadel maar dagelijks in de bergen >100km over asfalt (zwaar klimmen met die fattie) dan is 't meer een 'kutzadel'. Krijg er soms huidirritatie en een slaapdoos van (zoiets als een slaapzak). Mss dat het zadel op asfalt te hoog staat en zo het drukpunt verkeerd ligt (offroad staat ie lager en heb ik nergens last van) en dan helpt een ander zadel mss ook niet?

Afbeelding

Hier een plaatje van de fattie op asfalt, het zadel staat voor een fatbike mss wel wat hoog maar heb vrij lange benen dus 't moet wel.
Yopie schreef:Wat voor zadel heb jij eigenlijk Patrick (en andere offroadriders)? Ik zoek nl een ander zadel, die van mij haalt mss de winter niet meer, teveel versleten.
Ik rij sinds enkele maanden op een Cambium C17s(hort). Zit wel goed en redelijk hard- maar da's mijn persoonlijke voorkeur. Het standaard zadel was veel te zacht. Geen probleem in de modder, zout, etc. Ik weet alleen niet hoe de cambium zadels zich in de vrieskou handhaven.

gr
Patrick
Met de vering die de banden leveren in het terrein mag het zadel best wat stevig aanvoelen. Bulls plaatst op zijn Monster fatbike een relatief zacht zadel. Zodra het 'spannend' wordt, gaat bij mij het gewicht op de pedalen.
Vanwege m'n eerste post in dit draadje gelijk maar een foto:
Afbeelding
De oplettende kijker ziet een een (kabel) stuurslot zodat het stuur recht blijft en het hele gebeuren niet omdondert :? . De foto is gemaakt aan het Pieterpad bij Groningen. Terwijl de wandelaars hier uitweken voor de roffel van de 4" brede Schwalbe Jumbo Jim's, deden ze geen stap opzij voor de 29" ATB achter mij! Verderop bij Dwingeloo kregen we zelfs voorrang van een automobilist die erg benieuwd was naar brede banden.
De Bulls achterdrager is niet standaard. De PD-A530 pedalen hebben een kant met en zonder SPD. De Vaudé stuurtas is al wat ouder en heeft zo nog de handige banden om er iets onder te bevestigen. De KlickFix is aangepast aan de grotere diameter van het stuur. De bevestiging voor de Etrex is wat gelift en gelijk trillingvrij met een paar stukjes buitenband ertussen.

De voorvering met de Bluto RockShox bevalt prima. Een harder opgepompte voorband stuurt iets soepeler en de (op het stuur schakelbare) vering is erg actief.

Tot mijn verbazing was een fatbike vorig jaar vrij opvallend op IJsland. Dat terwijl niemand er vreemd opkijkt van een oversized band op een 4WD voertuig. Met elke andere fiets zul je niet snel zien dat winkelpersoneel vriendelijk naar je zwaait :lol: . Te oordelen naar de vele foto's die bezoekers aan Stonehenge van de fatbike schoten, bljift het bijzonder... Telkens is het weer een verrassing hoe men reageert, maar in deze mate had ik nooit verwacht.

gr
Jan
Misschien werkt dit ook voor het stuur, is sws lichter en verkleint de kans op krassen.
https://www.rosebikes.nl/artikel/rose-s ... aid:405129
JanSpoor schreef: Afbeelding
Een echt fatmonster! 8)

Hoe is trouwens dat fatbiken nu in Nederland, valt men nog steeds om als ze er eentje zien of is het nu meer algemeen beeld? Toen ik er was werd ik een beetje raar van al die ongevraagde belangstelling, 'Wat een dikke banden zeg!" "Is dat niet zwaar fietsuh??" "Had je geen geld voor de motor hahaha" etc. :D
Pat schreef: Ik rij sinds enkele maanden op een Cambium C17s(hort). Zit wel goed en redelijk hard- maar da's mijn persoonlijke voorkeur. Het standaard zadel was veel te zacht. Geen probleem in de modder, zout, etc. Ik weet alleen niet hoe de cambium zadels zich in de vrieskou handhaven.
Mooi zadel, maar mss is idd 'organisch katoen en natuurlijk rubber' bedenkelijk in vrieskou. Ik las wat reviews en "'voelt als een hard blok ijs" klinkt niet echt aantrekkelijk en lijkt me ook niet goed voor het zadel. Mijn ervaring met een leren Brooks was wdb ook niet goed; het leer werd kijhard, kraakte vervaarlijk, zakte door en lubberde uit (werd een soort grote flexibele pannenkoek).
Ik heb nu een Terry (weet niet wat voor type, de letters zijn versleten) en die blijft in de winter redelijk zacht, iig niet dat je op een bevroren rots springt.

Ik weet nog niet welk zadel het wordt, veel zadels vind ik lelijk of zijn onhandig lang en als ik er eentje mooi vind is ie altijd voor een racefiets. Ja zo schiet het natuurlijk weer niet op. :)
Eerst even lui wat knip&plakwerk uit het bikepack-topic, was daar nl al met m'n vraag begonnen maar bedacht opeens dat ie beter in dit topic past.

Ben nu een paar dagen met de fatbike weg en sta voor een loopbrug waar ik niet goed weet hoe ik er over kom. Heb bedacht dat zwemmen mss de beste optie is, een fattie blijft tenslotte op zijn dikke banden drijven, alleen weet ik niet zeker of ie ook de 40meter haalt. Tot nu toe heeft ie alleen maar een paar meter gezwommen als hij door sterke stroming uit m'n handen werd gerukt en ik er achteraan moest. Gelukkig is dit geen stromend water maar tis wel diep (en koud). Weet ook niet of 't slim is om de tassen eraan te laten, de framebag is bv niet waterdicht en mss maakt dat de fiets zwaar, zinkend zwaar?? :shock: En hopelijk zijn de drybags nog 100% waterdicht, ze zijn nl behoorlijk versleten.

Iemand hier ervaring met fiets plus bagage zwemmen? Hoe doe je dat eigenlijk, duwend of juist trekkend? Ja, vast een rare vraag. :)

Een ander idee is bagage/wielen eraf en dan 3 x retour. Maar ik stond er vanmiddag even op en tis echt een wiebelding. Je moet via steuntjes langs een paal omhoog (die is > 4m hoog), dan als een acrobaat tussen twee staaldraden, daarna de oversteek en dan moet je er weer af zien te komen. En hoe draag je het beste een frame, vette wielen en bagage als je je handen moet gebruiken voor wat anders?

Nog een mogelijke optie is de fattie door het water aan een touwtje meetrekken terwijl ik zelf over de brug ga, heb altijd een sterk touwtje bij me (10m, kan 45kg dragen). Dan blijft iig de bagage en ik droog. Als ik nl met de fiets meezwem moet ik een paar keer retour omdat ik geen extra drybags voor m'n kleding, schoenen, inhoud van frametas, rugzak etc heb. Camera, e-reader, mobiel, kmtellertje, accupack, kaarten .. zijn opeens veel dingen die echt niet nat mogen. Voedsel ook niet en mss vindt een fietspompje het ook wel niet leuk? Geen flauw idee eigenlijk.
Maar wat als de fattie opeens toch zinkt, dan zit ie aan een dun touwtje om m'n hand en zakt ie naar de bodem :shock: , of zie ik nu rampen die er niet zijn?

Heeft er iemand mss een ander idee? Ik ga denk ik overmorgen pas oversteken, wil eerst nog even aan deze kant van het water de weg verkennen en sta nu ook op een mooi tentplekje. 8) En ja, ik kan ook terug maar het was een moeilijk pad en verdwaalde steeds. Denk dat oversteken de snelste weg is ennn .. tis leerzaam, uitdagend en leuk om een beetje gek te zijn. :wink:

Hier wat plaatjes, zelf tuur ik nu op een smartphone dus weet niet of ze een beetje duidelijk zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Waar gaat de loopbrug naar toe? en hoeveel van die dingen kom je nog tegen op je route? Als je de tijd hebt maakt het eigenlijk niet uit wat je doet, de laatste optie waarbij je de fiets mee trekt lijkt me dan nog de makkelijkste ook al moet je dan misschien toch een paar keer heen en weer. Wat ook nog kan is alle zakken bij elkaar binden en aan een lang touw om je middel en dan naar de overkant, hoe het zit met evenwicht op die brug weet ik niet.

Misschien had je net als veel Zweden beter golf als hobby kunnen nemen. :wink:
Het leek wel of ieder dorp aan de westkust er 1 heeft. (tussen Malmö en Gothenburg dan)
Yopie schreef:
En hoe draag je het beste een frame, vette wielen en bagage als je je handen moet gebruiken voor wat anders?
Op je rug binden met een touw zodat je beide handen vrij hebt wellicht?
Je zult er al wel overheen zijn, maar ik zou m'n tassen via de brug naar de overkant brengen en één lege drybag mee terug nemen. Die knoop je aan je frame als extra boei. Daarmee zwem je naar de overkant.
Ik zou persoonlijk proberen om de banden van je fatbike zo veel mogelijk op te pompen, vervolgens hiermee naar de overkant te zwemmen. Lukt dit namelijk niet, dan kun je het eigenlijk wel vergeten denk ik. Met een frame op je rug die paal in klimmen en balancerend naar de overkant lopen zal waarschijnlijk geen succes worden.

Vervolgens het bruggetje terug te pakken, en vervolgens de bagage over te brengen door met behulp van het touw een makeshift rugtas te maken voor de diverse items. En dan enkele keren op en neer te gaan om je spullen naar de overkant te verkrijgen. Gezien dit zo maar eens enige tijd in beslag zal kunnen nemen zou ik dit pas doen nadat je er al zeker van bent dat je de fiets naar de andere kant heb kunnen krijgen. Zou namelijk zonde zijn als je daarna alles weer terug zou moeten brengen.



Een leuke uitdaging is het wel zo te zien :). Jammer dat je geen packraft bij hebt, zou het net wat eenvoudiger maken, hehe.

Overigens, wat je ook kunt doen indien er geschikt hout in de buurt aanwezig is (iets dat drijft) is een snel makeshift vlot maken. Niet zozeer om jezelf te dragen. Maar kun je eventueel wel nog als alternatief gebruiken om het drijfvermogen van de fiets te vergroten of als klein vlot om in plaats van dat bruggetje de bagage over te brengen.