Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 53 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Pedalero schreef:
Carl schreef:Een dagkaart Hoge Veluwe kost EUR9,15.
Carl
Wat mag je daar dan mee?
Het park in. Wat je daar dan verder wel en niet mag, staat vast hier: https://www.hogeveluwe.nl/nl/over-het-p ... ement-park Het reglement begint o.a. met de definities van 'verharde weg' en 'pad', dus ik heb wel een vermoeden waar het heengaat. ;) Verder weet ik uit ervaring dat je in elk geval in de edelhertenbronst bij zonsondergang het park uit moet (of weer terug op de camping moet zijn die binnen het park ligt). En... je mag natuurlijk op de Witte Fietsen!
Pedalero schreef:@Yopie: voor kinderen kost de dagkaart die Carl noemt ongeveer de helft.
Ja, ik had er geen rekening mee gehouden dat Yopie met een gezinnetje over de Hoge Veluwe wilde gaan fietsen, dus ik had alleen de prijs voor een volwassene genoemd. ;)

Carl
Pedalero schreef:Wielrenners en atb'ers worden altijd als aso's weggezet, maar dat zogenaamd brave ruitervolk is dus net zo erg. ;-)
Je zou haast gaan denken dat het gedrag afhankelijk is van de berijder, en niet van zijn vervoermiddel!
Alien schreef:
Pedalero schreef:Wielrenners en atb'ers worden altijd als aso's weggezet, maar dat zogenaamd brave ruitervolk is dus net zo erg. ;-)
Je zou haast gaan denken dat het gedrag afhankelijk is van de berijder, en niet van zijn vervoermiddel!
Tuurlijk, kijk maar naar de fatbiker: zijn allemaal schatjes!
Yopie schreef:
DouweFries schreef: De elandjacht klinkt heftig zeg, kom je dan echt afgezaagde elandkoppen tegen?? Barbaars!! :shock: :cry:
Ik heb wel wat foto's, zal de minst barbaarse zoeken, moet dan wel goed zoeken dus duurt ff.
Wat beloofde plaatjes ..

Afbeelding

Wat je vaak tegenkomt zijn de onderbenen met de hoeven, die worden bij de knie afgezaagd zodat de huid er beter 'afgeritst' kan worden.

Afbeelding

Er blijft weinig over van de "Koning van het Woud" als je alleen de huid en het hoofd ziet liggen. Hier ligt een moeder met haar kalf.

Afbeelding

Benen, hoofden, huid .. hier liggen vier elanden dus ook 16 onderbenen. Dat kan best schokkend zijn zo op je fietsje als je het niet gewend bent.

Afbeelding

Een eland verliest elke winter zijn gewei maar deze was er wel erg snel bij want dit was in de herfst.

Het zijn meestal de hoofden van elandkoeien die je vindt, een stier is door zijn gewei vaak een trofee en dan wordt de schedel doorgezaagd om hem daarna bv op de schuur te hangen. En hoe meer 'punten' er aan een gewei zitten hoe meer 'man' de jager is (ja waarom weet ik ook niet). Een "32-taggare" (weet de vertaling niet, een 32-punter?) is tot nu toe het zweedse record. En verder kan een gewei 40kg wegen en de grootste spanwijdte tot nu toe ooit geschoten is 164 cm, dus het zijn geen kleine geweitjes. Tis daarom ook slim om geen ruzie te maken met een eland ..

Afbeelding

Vaak ligt het bij een beekje, makkelijk om gereedschap/handen te wassen enzo dus let op waar je tijdens het jachtseizoen je bidon vult ..

Afbeelding

Als het vlees eraf is gesneden gaan de botten weer terug het bos in, want menig diertje kan daar nog wat van afknagen. Als de eland door wolven was gegrepen lag het veel meer uitgespreid.

Afbeelding

Afbeelding

En zo is het na een tijdje, groen en bedekt met mos.
Yopie schreef:En hoe meer 'punten' er aan een gewei zitten hoe meer 'man' de jager is (ja waarom weet ik ook niet). Een "32-taggare" (weet de vertaling niet, een 32-punter?) is tot nu toe het zweedse record.
Ik weet niet veel van elanden, maar bij edelherten spreekt men in Nederland over 'enden'. Een tweeëndertigender dus.

Fijn dat je uh, de minst barbaarse hebt uitgezocht Yopie... :roll: Zoals je zelf altijd al zegt, goed opletten in het bos tijdens het jachtseizoen, zodat de volgende bosbezoeker geen fatbiker ziet liggen, bij de knieën afgezaagd. :x

Carl
Carl schreef:Fijn dat je uh, de minst barbaarse hebt uitgezocht Yopie... :roll:
Ik heb echt rekening gehouden hoor met de gevoelige fietsers hier, heb véél mooiere foto's maar die zijn voor hier te mooi. :lol:
Ik weet niet veel van elanden, maar bij edelherten spreekt men in Nederland over 'enden'. Een tweeëndertigender dus.
Aha! mijn nederlands wordt steeds bättre så. 8) Kreeg ook net een PB'tje dat een eland geen hoofd en benen heeft maar een kop en poten. Tja, ik vertaalde 't uit het zweeds, daar zegt men hoofd en benen, vind dat eigenlijk wel aardiger klinken. En de eland is niet moeders mooiste maar ik heb wel groot respect voor hem, vooral als ie plots voor je staat, met zijn oren plat en met rollende ogen naar je fiets kijkt. :shock:

Ik ben zelf nog nooit in Alaska en Rusland geweest maar daar schijnen ze groter te zijn. Hier hebben ze een schofthoogte tot 2m en een lengte van circa 2,5 m (de mannetjes, het vrouwtje is een kwart kleiner) maar daar kunnen ze 2,5m hoog en 3m lang worden. Kwam onderstaande foto tegen, brr moet er niet aan denken dat die over je fiets walst of je in zijn gewei opschept.

Afbeelding
Kan het niet zo goed zien maar het lijkt een achtentwintigender. :wink:
Zoals je zelf altijd al zegt, goed opletten in het bos tijdens het jachtseizoen, zodat de volgende bosbezoeker geen fatbiker ziet liggen, bij de knieën afgezaagd. :x
Ik denk dat er in veel landen jachtongelukken gebeuren, hier zijn dat er circa 500 per jaar, dat valt mijn inziens nog mee als je bedenkt hoeveel er wordt gejaagd. Denk dat het in bepaalde landen veel erger is, geen flauw idee eigenlijk..
Maar tis echt zaak te weten wanneer het jachtseizoen is als je zo met je fatbike ronddwaalt, niemand verwacht een gek op een fiets. Dat zie je ook bij de Baltische bes- en paddestoelplukkers hier, die worden weleens beschoten omdat ze stilletjes door het bos struinen.
En ook oppassen voor aangeschoten wild, dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt maar het lijkt me echt geen pretje een wildzwijn tegenkomen die van pijn niet meer weet waar hij is. Hier is ook de beren- en wolvenjacht, die wil je dan ook niet graag tegenkomen. Ja, wrs zeur ik erover maar als fietser denk je daar niet snel over na of mss dwaal ik teveel in het bos rond en begin steeds gekker te worden. :)

In de herfst zijn elanden ook weleens dronken van gevallen fruit (vooral gegiste appels) en dan kunnen ze soms vervelend zijn, ze zwalken over de weg of hangen in je tuin. En een eland met een kater is ook al niet vrolijk.
Maar ze zijn echt gek op appels, doen de raarste kunsten om ze uit de boom te krijgen, het gebeurt weleens dat ze daardoor klem zitten en je de boom moet omzagen. Zoals in onderstaand filmpje, de man vertelt dat hij met de buren probeerde de eland te bevrijden door takken af te zagen maar dat lukte niet want hij zat teveel klem. Dus kwam de reddingsdienst om hem eruit te hijsen. De volgende ochtend was de eland duidelijk nog een beetje van slag. :D

Yopie schreef:
Yopie schreef:
DouweFries schreef: De elandjacht klinkt heftig zeg, kom je dan echt afgezaagde elandkoppen tegen?? Barbaars!! :shock: :cry:
Ik heb wel wat foto's, zal de minst barbaarse zoeken, moet dan wel goed zoeken dus duurt ff.
Wat beloofde plaatjes ..


Afbeelding

Benen, hoofden, huid .. hier liggen vier elanden dus ook 16 onderbenen. Dat kan best schokkend zijn zo op je fietsje als je het niet gewend bent.
Minst barbaarse foto's??? Kan best schokkend zijn?? :shock: :shock: :lol: Het is bizar!! Echt bizar!! Zoiets had ik niet verwacht, heftig! De fattie maken de foto's nog specialer, je nam ze zekers zittend op de fiets? Je hebt zeker gelijk dat de supermarkten vol vlees liggen en dat we dat normaal vinden maar dit tegenkomen is voor supermarktsmurfen toch een beetje te rauw, te schokkend zeg maar. We sluiten liever onze ogen en consumeren zonder nadenken. :oops:
Wanneer is het jachtseizoen eigenlijk, toch niet als ik er ben? :shock:
Hoe is dat trouwens in andere landen, in Belgie en Frankrijk bijvoorbeeld. Ik had er nooit over nagedacht dat je als argeloze fatbiker of bessenplukker een schot hagel kan oplopen, is dat daar ook relevant?
En nog een vraag, als die elanden daar ter plekke worden geslacht is dat niet gevaarlijk mocht je toevallig in de buurt wild kamperen? Dat moet roofdieren aantrekken lijkt mij? :shock:

Thnx Yopie, je foto's maken het elandjacht verhaal compleet. Weer wat geleerd zeg maar! 8)
In de Ardennen moet je ook niet zomaar gaan fietsen/bessen plukken/wildpoepen als het jachtseizoen is geopend.
DouweFries schreef:We sluiten liever onze ogen en consumeren zonder nadenken. :oops:
Men kan ook kiezen om dat niet te doen.
DouweFries schreef: Hoe is dat trouwens in andere landen, in Belgie en Frankrijk bijvoorbeeld. Ik had er nooit over nagedacht dat je als argeloze fatbiker of bessenplukker een schot hagel kan oplopen, is dat daar ook relevant?
In de Ardennen is dat zeker iets om met rekening te houden. En hoewel er lang niet elke dag overal wordt gejaagd tijdens het jachtseizoen is het bijzonder moeilijk om op voorhand te weten te komen waar men wanneer jaagt. (Die informatie is helemaal niet gecentraliseerd.)

Men moet dus rekenen op de bordjes ter plaatse, maar als men daar over ziet, niet officiële paden gebruikt of men ergens een bordje is vergeten te hangen kan je dus wel gevaar lopen. En jagers hanteren ook in België absoluut niet het principe dat men eerst moet weten wat er rondloopt voor men schiet, dat men niet in de buurt van wegen in de richting van die wegen mag schieten of niet in de buurt van gebouwen mag jagen.

Het is spijtig dat voor een klein groepje mensen hun bloeddorstig plezier (in België heeft jacht bijna nergens een zinvolle functie) vele prachtige stukjes natuur voor maanden onbruikbaar maakt voor wandelaars, fietsers, ... en andere mensen met minder agressieve hobby's.
Overigens zou de jacht sterk verminderen als er geen consumenten meer zouden zijn van wild. Dus ook dit leed is een stuk een kwestie van vraag en aanbod.

Renaat
DouweFries schreef: En nog een vraag, als die elanden daar ter plekke worden geslacht is dat niet gevaarlijk mocht je toevallig in de buurt wild kamperen? Dat moet roofdieren aantrekken lijkt mij? :shock:
Vaak worden ze niet ter plekke geslacht want ze zijn een beetje groot, probeer maar eens een dood voorwerp van circa 500kg om te draaien. Meestal worden ze opgehangen tussen bv twee bomen of in een schuur waar gereedschap, water etc bij de hand is. Als het dier op een onmogelijke plek ligt wordt ie daar wel geslacht, je zit dan alleen met kilo's en kilo's vlees wat je mee moet zien te nemen.
Dat het roofdieren aantrekt zal wel gebeuren maar de wolf, lynx, bruine beer en veelvraat zijn te schuw voor de mens en doen je niets. Leeuwen, hyena's etc zijn hier gelukkig niet. :wink:
Revanho schreef: Overigens zou de jacht sterk verminderen als er geen consumenten meer zouden zijn van wild. Dus ook dit leed is een stuk een kwestie van vraag en aanbod.
Toevallig is het vandaag precies 30 jaar na de Tsjernobyl kernramp waarbij ook Zweden werd getroffen. Veel elanden, rendieren, vissen, paddestoelen, bessen etc waren toen radioactief besmet en al snel lag de jacht plat en kwamen er massagraven van oa besmette elanden. Het duurde meer dan 10 jaar voordat het vlees voor de mens weer (meetbaar) eetbaar was en nog steeds zit het radioactieve cesium in de grond (heeft een halveringstijd van 30 jaar).
Maar dit heeft er wel voor gezorgd dat men hier anders is gaan denken over het consumeren van wild want je eet wat je schiet, er is geen controle over het vlees. In gewone levensmiddelen is bv de cesium grenswaarde 300 Bq per kg maar toen had het wildvlees vaak meer dan 3.000 per kg, de recordhoogte bij een eland was zelfs 17.000, dus niet echt aan te raden om te eten.
Plezierjacht is hier weinig, alhoewel je hier natuurlijk över kunt discussiëren want bv de wolf- en berenjacht vind ik zelf weinig bijdragen aan 'natuurbehoud'.
Het is spijtig dat voor een klein groepje mensen hun bloeddorstig plezier (in België heeft jacht bijna nergens een zinvolle functie) vele prachtige stukjes natuur voor maanden onbruikbaar maakt voor wandelaars, fietsers, ... en andere mensen met minder agressieve hobby's.
Net als door bv ei- en vogelstropers die hier flink geld mee verdienen, hier in Jämtland (omgeving Stekenjokk) is daardoor sinds vorig jaar een berggebied afgesloten. Het is maar voor een maand en het geldt niet voor de Samen met hun rendierkuddes maar wel voor de dorpsbewoner, fatbiker etc. Je mag alleen op de 'echte' weg zijn maar dat wil je natuurlijk niet als skiër, vogelaar of fatbiker.
Het hele gebied is al tussen eind okt - mei zeer slecht toegankelijk door de hevige sneeuwval maar nu dus ook al niet in juni, zo blijven er helaas nog maar drie maanden van het jaar over.

Krijg je dus dit soort bordjes te zien (heel maf in een omgeving waar niets anders te zien is dan sneeuw en rotsen) en mag je alleen nog maar over die suffe weg fietsen:

Afbeelding

Afbeelding
Ik wil zo veel vragen stellen maar het zijn voornamelijk off-line vragen. :? En Yopie vindt mij al een stalker en heeft zelfs gedreigd "gelijk je mail ongelezen in de prullenbak te mieteren". Zou ze dat echt doen? :shock:
Dit topic is gewoon slecht voor mijn gemoedsrust. Ik wil nu steeds tussen elanden en grote rotsen fietsen , van de ene windshelter naar de ander.Ik MOET echt een fatbike!!! Er zit niets anders op! 8)
Nou, doe dat dan gewoon!
Yopie schreef:In gewone levensmiddelen is bv de cesium grenswaarde 300 Bq per kg maar toen had het wildvlees vaak meer dan 3.000 per kg, de recordhoogte bij een eland was zelfs 17.000, dus niet echt aan te raden om te eten.
Word je daar niet kerngezond van? :lol: (Flauw, ik weet het.)
Yopie schreef: Plezierjacht is hier weinig, alhoewel je hier natuurlijk över kunt discussiëren want bv de wolf- en berenjacht vind ik zelf weinig bijdragen aan 'natuurbehoud'.
Zelf bij de elandenjacht kan je de vraag stellen of het geen 'plezierjacht' is. Overlevingsjacht lijkt het me voor de meeste Noren in ieder geval niet. En is het nodig voor natuurbehoud of beperking van schade?
Yopie schreef: Net als door bv ei- en vogelstropers die hier flink geld mee verdienen, hier in Jämtland (omgeving Stekenjokk) is daardoor sinds vorig jaar een berggebied afgesloten. Het is maar voor een maand en het geldt niet voor de Samen met hun rendierkuddes maar wel voor de dorpsbewoner, fatbiker etc. Je mag alleen op de 'echte' weg zijn maar dat wil je natuurlijk niet als skiër, vogelaar of fatbiker.
Ook vervelend, toch is er nog een verschil tussen een verbod veroorzaakt door 'jagers' of een verbod voor 'jagers'. In het eerste geval wil men de ei- en vogelstropers net tegen werken.

Renaat
Revanho schreef:
Yopie schreef: Plezierjacht is hier weinig, alhoewel je hier natuurlijk över kunt discussiëren want bv de wolf- en berenjacht vind ik zelf weinig bijdragen aan 'natuurbehoud'.
Zelf bij de elandenjacht kan je de vraag stellen of het geen 'plezierjacht' is. Overlevingsjacht lijkt het me voor de meeste Noren in ieder geval niet. En is het nodig voor natuurbehoud of beperking van schade?
De plezierjacht wordt minder prevalent in Zweden. Eigenlijk soortgelijk als in de meeste landen om ons heen, de interesse in het jagen is toch aanzienlijk minder onder de jongere generatie dan onze (groot)ouders.

Wel wordt onder de nog resterende jagers plezierjacht als een frequentere motivatie bevonden, ook binnen Zweden. Neemt niet weg dat in zekere zin de jacht toch nog altijd in vele gebieden een zekere noodzaak blijft. Dit omdat men zeer onnatuurlijke ecosystemen creëert voor dieren om in te verblijven. Zoals afgesloten systemen zonder aanwezigheid van roofdieren.

Of wegen heeft aangelegd dwars door leefgebieden van dieren, waardoor bij toename van de populatie dit gepaard gaat met meer aanrijdingen. Dit laatste iets zijnde waar niemand blij van wordt, niet alleen de bestuurder maar ook voor de getroffen dieren is dit geen pretje. Jacht is hierin lange tijd als optie gezien, pas van de laatste tijd is het inventariseren van andere opties zoals eco-bruggen en eco-tunnels. In een klein land als Nederland is dit nog te overzien. Voor de grotere landen om ons heen zal dat tientallen jaren gaan duren.

En sommige dieren, hoewel ooit natuurlijke bewoners, fungeren al snel als plaag zonder de aanwezigheid van roofdieren. Denk bijvoorbeeld aan de wilde zwijnen in Zweden. Ooit uitgeroeid, in de jaren '70 vanuit gevangenschap ontsnapt en zich weer in het wild hebben weten te vestigen. Ruim 40 jaar later tikt het aantal voorbij de 300.000 en nog altijd snel groeiende.

En vergeet niet de dieren die al helemaal niet thuis horen binnen een bepaalde omgeving. Bijvoorbeeld de losgelaten/ontsnapte konijnen in de omgeving van Helsinki. Inmiddels kent de stad nu al jarenlang een ware konijnen plaag. De oplossingen zijn soms creatief. Zo worden ze bijvoorbeeld gevangen om als voer voor de leeuwen in de dierentuin te dienen.

Uiteraard kun je zeggen, laat de dieren lekker hun gang gaan. Maar overpopulatie brengt voor dieren veel problemen met zich mee. Zoals voedselschaarste en ziekte. Aantallen beperkt houden is veelal humaner dan dieren binnen een gebied uiteindelijk te hebben verhongeren. Uiteraard mits de jacht op zo humaan mogelijke wijze verloopt, en op termijn er naar gewerkt wordt om natuurlijke ecosystemen zo veel mogelijk te herstellen/waarborgen.
stef.l schreef: Uiteraard kun je zeggen, laat de dieren lekker hun gang gaan.
Dat zul je me nooit zomaar horen zeggen. Zo ken ik ook de problematiek van exoten en herbivoren zonder natuurlijk vijanden.

Alleen neemt dat niet weg dat jacht in heel veel gevallen gewoon met 'plezier' te maken heeft en helemaal niet de conclusie na een rationele overweging over welke manier bepaalde problemen het best kunnen aangepakt worden.

In Zweden zal het mogelijk wat genuanceerder zijn dan in België of Nederland. In België en Nederland is er in ieder geval geen rationeel argument voor de huidige vorm van jacht.

Renaat
Vind je vlees afkomstig van veeboeren dan diervriendelijker?
Liever vlees van de jacht dan van veeboeren met als argument dat ze toch een min of meer natuurlijk leven hebben gehad. Liever zelfgevangen vis uit een kreekje dan vis uit overvolle kweekvijvers of overbeviste zeeën.

Anderzijds verkopen jagers graag onzin. Denk maar aan voederplaatsen die je ziet in bossen voor zowel fazanten, reëen en herten of de zogezegde noodzakelijkheid om vossen en marters de bejagen.

Je kunt deze discussie extrapoleren naar dierenwelzijn algemeen, bv het consumeren van dons (ja, ook de natuurliefhebbers) of de leuke familie-uitjes naar de zoo.
Wat dieren betreft, zijn we vaak selectief in onze morele verontwaardiging.
Het één sluit het ander niet uit en veehouderij is niet noodzakelijkerwijs dier- en(/of) milieuonvriendelijk.
Zat hier toch op een draadje over fatbiken, al dan niet in het hoge noorden? Of ben ik op een jagersforum gekomen ;-)

Afgelopen weekeinden veel in België aan het biken geweest, tochten van gemiddeld 50km gereden. Het was mijn bedoeling om dit langzaam weer met de Canyon Nerve 29er te gaan doen, maar de "dikke" rijdt eigenlijk net zo comfortabel en makkelijk. Bergop merk je wel dat de fiets wat zwaarder is maar das weer goed voor de beenspieren... En bergaf dender je gewoon overal over heen 8)
Petter schreef:Zat hier toch op een draadje over fatbiken, al dan niet in het hoge noorden? Of ben ik op een jagersforum gekomen ;-)
Dat is geloof ik mijn schuld, althans ik begon ermee. :) En Petter, pics willen we zien! Van grijnzende fatties zodat die treurige afgehakte elandhoofden diepdiep in het topic wegzakken.
Ik ben zelf nu slingerend over de Noorse/Zweedse gräns aan het fietsen (oa de Finnskogleden) en foto's plaatsen kost me nu ff teveel tijd/batterij/gedoe, dat komt wel als ik ooit weer thuis ben. :)

Oja, hier nog een linkje van de Finnskogleden. Ik kan alleen så snel geen engelstalige link vinden, sorry. Maar tis een 240km lang hikingpad en loopt door een paar noorse en zweedse provincies. En het is prachtig mooi, echt een aanrader als je zin hebt in een wat uitdagende fatbike-tocht. 8)
Yopie schreef: Ik ben zelf nu slingerend over de Noorse/Zweedse gräns aan het fietsen (oa de Finnskogleden) en foto's plaatsen kost me nu ff teveel tijd/batterij/gedoe, dat komt wel als ik ooit weer thuis ben. :)
Oja, een mini verslagje met plaatjes erbij was ik alweer vergeten .. dat komt dus nog. :) Wilde nu alleen maar ff dit mooie filmpje hier plaatsen, het stond al in het bikepacktopic maar hoort natuurlijk ook hier want het zijn vette fatties 8) (met dank aan Maarten!).

Bron