Tarp met Helium Bivy van OR is een goede optie voor wildkamperen of voor bivakkeren waar toegestaan. Op de meeste plekken althans. (Alpine Bivy wordt niet meer gemaakt en is volgens Outdoor Gear Lab ook overkill met de komst van de nieuwe Helium vorig jaar.) Voor op (Nederlandse) campings is een tentje te prefereren vanwege meer hoofdruimte en beperkte mogelijkheden op (Nederlandse) campings om een tarp netjes op te zetten. Een bivakzak alleen wordt door sommigen ook gedaan, maar wordt in de regen een stuk meer afzien. Verschillende dagen regen wordt miserabel. En in Schotland wordt een bivakzak (alleen of met tarp) een hel. (Yep, ervaring met midges...)
Qua tentjes is al veel genoemd. De Enan heb ik zelf gehad. Ik vond het materiaal erg fragiel voor de omgeving van struiken (wildkamperen/bivakkeren). Met een Vango Banshee 200 heb je een goedkoop en (met 2,4 kg) relatief lichte optie. Voor meer geld koop je een compacte tipi met een binnententje. Of je combineert het met een bivakzak-met-gaas (tegen (vliegend) ongedierte) in gebieden waar geen midges of knutten voorkomen.
De combinatie bivakzak met tarp kan je al voor 400 gram onderweg helpen. Dan moet je wel redelijk diep in de buidel tasten, anders zit je al gauw op 600 - 700 gram. Een tipi met bivakzak combinatie weegt rond de 1.300 - 1.400 gram. Zo'n tipi zelf weegt nog geen kilogram, maar er moet ook nog een stok bij. Voordeel is wel dat die vaak veel ruimte geeft voor weinig gewicht, en dat die ook op campings prima op te zetten valt. Moet je wel echt uit Europa (Duitsland?) halen, want ik weet uit eigen ervaring dat een overzees model je veel geld kan kosten. Ik meen dat De Tovenaar hier op het forum een model uit Duitsland heeft, maar ik kan zo niet op de naam komen.
Meest veelzijdige om thuis in de kast te hebben liggen, is voor mij:
- camo-kleur DCF tarp (= Cuben Fiber) voor een hangmat;
- binnentent voor die tipi;
Die binnentent is dan vooral tegen knutten en midges. De bivakzak voor al het andere. De tarp voor in de vrije natuur waar geen midges en knutten zijn. De tipi vooral voor de campings en waar knutten en midges zijn ook voor wildkamperen / bivakkeren.
Als je altijd bebost gebied tegenkomt voor (wild)kamperen, ben je met een hangmat met tarp voor amper een kilogram klaar. Bijvoorbeeld de combinatie van Lesovik. Dan heb je ook geen slaapmatje nodig, maar een zwaardere en volumineuzere 'underquilt'. Een stoeltje kun je dan thuislaten, want die is inclusief.