Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 51 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Gefeliciteerd met je maanfiets Maarten! :D Lijkt me een prachtfiets, echt geschikt voor zware tochten!

Mooi daar trouwens, ik wist niet waar Kootwijkerzand lag dus googelde net en las over bizar gevormde boomwortels die hoog boven de grond staan.

Afbeelding

Lijken net Ents uit Tolkien, mooi zeg. Staan die daar nog want dan wil ik daar graag naartoe als ik weer in NL ben. Weet jij dat soms, of iemand anders?
Word dan een fatbikerondje over Kootwijkerzand, Brummerseheide en nog iets moois wat Jasmon zei maar wat ik alweer ben vergeten. Maar gelukkig is er altijd nog de zoekfunctie. :)
willem.m schreef:Wat een ontzettend leuk geschreven bericht Yopie! [..]
Nog vijf berichten te gaan en mag je zelf het 1000e bericht aantikken :D
Ha dank je wel, leuk te lezen!
Had nog niet gezien dat er al bijna 1.000 reacties zijn, veel zeg. Nu op naar de 111.111 keer gelezen, das nog eens een mooi getal! 8)
Smitty schreef:
Het was sowieso een heerlijk gevoel om ergens te rijden waar dat normaal niet kan; en ook bijna niemand komt :)
Ik zou een keer terug naar Mozambique willen met fatbike en packraft :)

AfbeeldingMozambique beach cycling
Leuke verhalen en mooie foto's Yopie en Maarten :D
Wat een mooi stukje Nederland is dat zeg.


Yopie , is een Son naafdynamo niks voor jou ? Omdat je vaak dagen op pad bent en soms met lege accu's zit.

Ik was vorige week met m'n broertje aan het fietsen op de heide en we hadden het erover dat we nog nooit wild gezien hadden daar. Nog nooit een konijn , vos of hert helemaal niks. Nog geen minuut later zagen we voor het eerst 3 herten staan :D ze waren best dichtbij en bleven stilstaan en keken ons aan. Helaas heb ik er geen foto van gemaakt maar het was echt mooi om die dieren te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Yopie schreef:Gefeliciteerd met je maanfiets Maarten! :D Lijkt me een prachtfiets, echt geschikt voor zware tochten!

Mooi daar trouwens, ik wist niet waar Kootwijkerzand lag dus googelde net en las over bizar gevormde boomwortels die hoog boven de grond staan.

Lijken net Ents uit Tolkien, mooi zeg. Staan die daar nog want dan wil ik daar graag naartoe als ik weer in NL ben. Weet jij dat soms, of iemand anders?
Word dan een fatbikerondje over Kootwijkerzand, Brummerseheide en nog iets moois wat Jasmon zei maar wat ik alweer ben vergeten. Maar gelukkig is er altijd nog de zoekfunctie. :)
willem.m schreef:Wat een ontzettend leuk geschreven bericht Yopie! [..]
Nog vijf berichten te gaan en mag je zelf het 1000e bericht aantikken :D
Ha dank je wel, leuk te lezen!
Had nog niet gezien dat er al bijna 1.000 reacties zijn, veel zeg. Nu op naar de 111.111 keer gelezen, das nog eens een mooi getal! 8)
Geen idee of die stronken er nog staan, zonder fatbike lastig fietsen daar, na verloop van tijd gaan die toch ook rotten en valt het uit elkaar, daarnaast verplaatst het zand zich al naar gelang de wind waait.
Het is overigens wel zo dat je daar door het meeste zand gewoon mag lopen, fietsen of paardrijden, dit om het zand vrij te kunnen laten bewegen, en ervoor te zorgen dat het geen bos of heide wordt.
Yopie schreef:Gefeliciteerd met je maanfiets Maarten! :D Lijkt me een prachtfiets, echt geschikt voor zware tochten!

Mooi daar trouwens, ik wist niet waar Kootwijkerzand lag dus googelde net en las over bizar gevormde boomwortels die hoog boven de grond staan.

Afbeelding

Lijken net Ents uit Tolkien, mooi zeg. Staan die daar nog want dan wil ik daar graag naartoe als ik weer in NL ben. Weet jij dat soms, of iemand anders?
Word dan een fatbikerondje over Kootwijkerzand, Brummerseheide en nog iets moois wat Jasmon zei maar wat ik alweer ben vergeten. Maar gelukkig is er altijd nog de zoekfunctie. :)
Hoi Yopie,

Nee, weet niet waar die stronken precies staan. Toch maar weer terug en met de Surly op zoektocht :wink:

Wel mooi die zanderosie. De verstuiving van Kootwijkerzand is al weer aardig aan het dichtgroeien. Zo'n 10 jaar terug was er veel meer verzand, niet zo veel gras als nu.

Er zijn op de Veluwe nog meer mooie zandverstuivingen. Zal ze eens in kaart brengen en aan elkaar knopen :D

Maarten
Yopie schreef:Gefeliciteerd met je maanfiets Maarten! :D Lijkt me een prachtfiets, echt geschikt voor zware tochten!

Mooi daar trouwens, ik wist niet waar Kootwijkerzand lag dus googelde net en las over bizar gevormde boomwortels die hoog boven de grond staan.

Afbeelding

Lijken net Ents uit Tolkien, mooi zeg. Staan die daar nog want dan wil ik daar graag naartoe als ik weer in NL ben. Weet jij dat soms, of iemand anders?
Word dan een fatbikerondje over Kootwijkerzand, Brummerseheide en nog iets moois wat Jasmon zei maar wat ik alweer ben vergeten. Maar gelukkig is er altijd nog de zoekfunctie. :)
Hoi Yopie,

Nee, weet niet waar die stronken precies staan. Lijken inderdaad net die Ents. Toch maar weer terug en met de Surly op zoektocht :wink:

Wel mooi die zanderosie. De verstuiving van Kootwijkerzand is al weer aardig aan het dichtgroeien. Zo'n 10 jaar terug was er veel meer verzand, niet zo veel gras als nu.

Er zijn op de Veluwe nog meer mooie zandverstuivingen. Zal ze eens in kaart brengen en aan elkaar knopen :D

Maarten
Smitty schreef:Mijn nieuwste speeltje getest tijdens Pasen ;-)
Mooi eindresultaat! De woensdag is wat minder saai en de pugsley's hier hebben er een zusje bij.

Afbeelding

Veel plezier op je nieuwe fiets.
Mooie foto's weer Dennis, is dat weer op de Brummerseheide? Ik liet net je foto's en ook die van Maarten aan een zweedse vriend zien en die was helemaal verbaasd want hij ziet NL als een volgebouwde platte polder waar iedereen gestresst rondjes rent. :lol: Maar ik was ook verbaasd hoor, tis echt een mooi stukje Nederland!
Pat schreef:Mooi eindresultaat! De woensdag is wat minder saai en de pugsley's hier hebben er een zusje bij.
Moest ff googlen wat je nou met die foto bedoelde, dacht eerst dat jij die dikkerd en ik die zuurpruim moest voorstellen haha. Had nl nog nooit de Addams Family gezien, wist niet dat daar een Pugsley en een Wednesday zijn. Grappig!
_Peter_ schreef:Het is overigens wel zo dat je daar door het meeste zand gewoon mag lopen, fietsen of paardrijden, dit om het zand vrij te kunnen laten bewegen, en ervoor te zorgen dat het geen bos of heide wordt.
Ik las net dat 'levend' stuifzand bijna nergens meer in Europa voorkomt, ook Kootwijkerzand is nog maar een fractie van wat het een tiental jaar geleden was. Komt door luchtvervuiling; neerslag van meststoffen en zure regen bedekt het zand met algen waardoor de zandkorrels vastlijmen en er zo snel mossen, heide en planten op groeien. Schapen laten grazen zou wrs helpen? En fatbikes inzetten natuurlijk! lijkt mij wel een leuk baantje, ik wil wel! :D
Las ook dat het grootste stuifzandgebied in NL de Brabantse Sahara is; de Loonse en Drunense duinen. Maar dat op mooie dagen de paden soms zo druk zijn dat men in file loopt/fietst. Geloof dat ik daar maar niet naartoe ga. :shock:

Afbeelding
Nog een foto van Kootwijkerzand, omdat het heel jammer is dat zo'n uniek landschap verdwijnt. Ik ga er iig een keertje naartoe, prachtige fatbikespeelplaats en je bent ook nogeens goed bezig als die vette banden de zandkorrels losduwen. :)
Dennis1987 schreef:Yopie , is een Son naafdynamo niks voor jou ? Omdat je vaak dagen op pad bent en soms met lege accu's zit.
Daar heb ik eigenlijk nog niet zo over nagedacht, vermoed wel dat het schrikbarend duur in aanschaf is. En mss kwetsbaar in ijs, modder, rotsblokken enzo? Kun je er ook ongestraft mee door rivieren en vooral in extreme kou want mijn ervaring is dat er onder -25 veel spontaan breekt, zelfs dikke stroomkabels.
Weet ook niet hoe dat werkt met lage snelheden, lijkt mij dat je een bepaald toerental moet hebben wil je stroom kunnen opwekken, toch? Ik fiets vaak door berggebied en met een fatbike gaat dat niet snel, net als bij het diepe sneeuwworstelen, dan is m'n snelheid een fantastische 3km/u.
Het lijkt mij ook zwaarder, niet alleen het gewicht maar ook de weerstand en als je dagenlang moeilijk je fiets sleept of zwaar omhoog trapt telt elke gram. Of is dit ook al onzin? :?
En je moet ook nog iets van een buffer hebben, vooral in de donkere wintermaanden hier en ik heb al zoveel zooi bij me. Heb bv altijd 3 accupacks voor de koplamp, 2 x 3 batterijen voor de hoofdlamp en twee achterlampen omdat door de kou alles op halve kracht werkt. Voor de smartphone, camera en e-reader heb ik een 10.000 mAh accupack maar ook die bevriest. Net als de batterijen van de GPS en het kleine leeshoofdlampje. En alles moet je in je slaapzak stoppen of dicht tegen je lichaam aan.
Leuk he, dat winterfatbiken. :)
De paden van de Loonse en Drunense Duinen kun je op een mooie zondagmiddag beter mijden, echter op alle andere dagen én buiten de paden is het hier prima toeven/kom je (naar Nederlandse verhoudingen!) nauwelijks iemand tegen.
Bert was me net voor. Rest nog te vermelden dat je voor de mountain bike trail een vergunning nodig hebt en dat de restauratieve voorzieningen aan de buitenzijden veelal niet te versmaden zijn.
En dat je waarschijnlijk in overtreding bent als je buiten de aangewezen fietspaden fietst? Zal ook wel voor Kootwijkerzand gelden, mogelijk mag je daar wel struinen, maar je moet weer wegwezen voor zonsondergang, denk ik zo.
Foto's zijn idd van de Brunsummerheide. Het is er echt mooi , helemaal wanneer de heide in de bloei staat. Dan is alles paars. Het is er wel niet heel erg groot , met Google kun je zien dat de heide tussen Brunssum en Heerlen/Landgraaf in ligt. Je kunt er prima een hele dag rondrijden en alle bospaadjes verkennen maar dan heb je alles ook wel gezien.

Hier vlak over de grens is ook een groot bos in Duitsland waar een groep wilde stieren los door de bossen lopen. Ik ben daar een aantal weken geleden geweest. Dat is ook een mooie omgeving. Ik weet niet precies waar dat ligt , moet ik m'n broertje nog eens vragen maar het was best dichtbij een half uurtje rijden ongeveer.


Of een Son heel blijft onder zulke zware omstandigheden weet ik niet. Je hebt iig een snelheid van 8 kmph nodig om de koplamp goed aan te drijven. Het is wel vrij prijzig , Son naafdynamo kost 220€ Die moet je dan nog laten inspaken en dan komt de verlichting er nog bij. Denk dat je totaal op zo'n 350€ uitkomt. er komt wel veel licht vanaf. Een Edelux 2 koplamp doet zo'n 90 Lux. Op het mtb forum zei iemand dat het vergelijkbaar was met zijn 1200 Lumen mtb lamp.
@Travelmaster: de Loonse en Drunense duinen zijn vrij toegankelijk. Citaat van de website van Natuurmonumenten (https://www.natuurmonumenten.nl/over-de ... nse-duinen:
Actief in de duinen
Je mag overal in het stuifzand struinen. Of kom fietsen door uitgestrekte bossen, langs de heidevelden en paardrijden over zandheuvels. Via een verhard wandelpad kun je met rolstoel en kinderwagen, het fraaie uitkijkpunt bereiken.
arnob schreef:@Travelmaster: de Loonse en Drunense duinen zijn vrij toegankelijk. Citaat van de website van Natuurmonumenten (https://www.natuurmonumenten.nl/over-de ... nse-duinen:
Actief in de duinen
Je mag overal in het stuifzand struinen. Of kom fietsen door uitgestrekte bossen, langs de heidevelden en paardrijden over zandheuvels. Via een verhard wandelpad kun je met rolstoel en kinderwagen, het fraaie uitkijkpunt bereiken.
Toch is het denk ik niet de bedoeling dat je dwars door gebied gaat fietsen. Er is een mtb-route, en daar moet je een vergunning voor kopen om te mogen fietsen.
https://www.natuurmonumenten.nl/mountai ... nd-brabant
Precies - struinen is wandelen, fietsers worden door die zinsbouw al de bossen in gewezen en paardrijders zijn er wel welkom. Fatbikes kennen ze nog niet bij NM :wink: .
Het Kootwijkerzand word beheerd door Staatsbosbeheer, en voor zover mij bekend mag je hier gewoon het zand in. Dat de meeste mensen dat lopend doen is logsch, gezien de hoeveelheid fatbikes in NL. Ook hier is het zo dat je er alleen mag komen tussen zonsop- en ondergang.
Als ik er ooit met een fatbike ga fietsen, zal ik het wel eens uitzoeken :wink:
Pat schreef:
Mooi eindresultaat! De woensdag is wat minder saai en de pugsley's hier hebben er een zusje bij.

Afbeelding

Veel plezier op je nieuwe fiets.
Bedankt Pat,

Ja, het viel mij ook al op dat Surley van die aparte namen aan hun fietsen en onderdelen geeft. Heerst een heel speciale cult in dat bedrijf 8) En ook ik had nog nooit een Adams Family film gezien. Dus maar even gekeken, bleek mijn Wednesday een dochter te zijn. Nu moet ik zij i.p.v. hij tegen hem... haar zeggen. Is even wennen :wink:

Maarten

PS: Een van de quotes van Wednesday Adams: I'll stop wearing black when they make a darker color. Vreemd dat het frame dan niet in het morbide zwart wordt geleverd!
Smitty schreef:Ja, het viel mij ook al op dat Surley van die aparte namen aan hun fietsen en onderdelen geeft. Heerst een heel speciale cult in dat bedrijf 8)
Ik dacht zelf dat de Pugsley eigenlijk Necromancy Pugsley heet. Eerst dacht ik dat dat sex met een lijk was maar tis iets met zwarte magie en ät oproepen van demonen. Dat klinkt heel wat beter! Wednesday Addams schijnt ook een fascinatie met de dood en het macabere te hebben en Surly zelf is ook een nors, onbeleefd persoon. Ik vind het wel lachen! 8)
Dennis1987 schreef: Of een Son heel blijft onder zulke zware omstandigheden weet ik niet. Je hebt iig een snelheid van 8 kmph nodig om de koplamp goed aan te drijven. Het is wel vrij prijzig , Son naafdynamo kost 220€ Die moet je dan nog laten inspaken en dan komt de verlichting er nog bij. Denk dat je totaal op zo'n 350€ uitkomt. er komt wel veel licht vanaf. Een Edelux 2 koplamp doet zo'n 90 Lux. Op het mtb forum zei iemand dat het vergelijkbaar was met zijn 1200 Lumen mtb lamp.
Åj 350 euro?! Daar koop je mss een 29+ wielset voor, das toch verleidelijker. Weet alleen niet of ik dat wel nodig hebt, volgens de 29plussers wel, die zeggen dat ik niet weet wat ik mis. Nu lijkt me dat niet zo erg maar 't roept wel nieuwsgierigheid, hebzucht enzo op. Lastig hoor. Gelukkig heb ik toch geen geld dus is 't probleem al opgelost. :)

Maar ik geloof dat een naafdynamo toch niet echt handig voor me is; in de winter fiets ik vaak te langzaam om stroom op te wekken, in de zomer gaat de zon niet onder dus heb ik geen licht nodig en verder zie ik eigenlijk meer nadelen dan voordelen. Vooral de prijs! Jij hebt er ook niet eentje toch Dennis? Mss is het voor jou wel fijn, voor woonwerkverkeer enzo.
gios schreef:Toch is het denk ik niet de bedoeling dat je dwars door gebied gaat fietsen. Er is een mtb-route, en daar moet je een vergunning voor kopen om te mogen fietsen.
https://www.natuurmonumenten.nl/mountai ... nd-brabant
Goed te weten! Dus een vergunning, ergens een kaartje kopen, niet zelf een route verzinnen, netjes op de paden blijven, als de zon ondergaat wegwezen, niet op mooie zondagen en voor de eettenten hoef je niet te remmen.
Je zou denken dat dat ook geldt op het Kootwijkerzand, maar blijkbaar is dat in Nederland overal weer anders? Las wel dat je een kaartje voor de Veluwe moet kopen, is er dan een hek of een toegangspoort ofzo? Ja, klinkt vast dom maar ik ben maar een sullige toerist, daar kan ik me altijd achter verschuilen, wel zo makkelijk! :wink:

En heb nu Kootwijkerzand, Dwingerveldse heide, Sallandse heuvelrug, Brunsummerheide en de Brabantse 'Sahara' op het fatbikerondje staan. Nu nog op de een of andere manier met Zoutkamp, Bussum en vlakbij Gouda zien te verbinden. Oja, en de duitse stieren wil ik ook nog zien, zo maar weer ff op googlemaps loeren.

Oja en fietsruilen met Travelmaster en hard wegfietsen als zijn fiets mooier is. Hij kan toch niet hard op die vette Pugs van mij! :lol:
Yopie schreef:[Over de Loonse en Drunense duinen:]Goed te weten! Dus een vergunning, ergens een kaartje kopen, niet zelf een route verzinnen, netjes op de paden blijven, als de zon ondergaat wegwezen, niet op mooie zondagen en voor de eettenten hoef je niet te remmen.
Je zou denken dat dat ook geldt op het Kootwijkerzand,
Daar heb je noch paden (nou ja, niet echt in elk geval) noch vergunningen of kaartjes noch eettenten. Horeca vind je wel in de omliggende dorpen, Kootwijk-Dorp, Radio Kootwijk en bij Assel zit een eethuis.
Yopie schreef:Las wel dat je een kaartje voor de Veluwe moet kopen, is er dan een hek of een toegangspoort ofzo?
Niet alles door elkaar gooien Yopie! Het Nationale Park De Hoge Veluwe is inderdaad afgezet met een hek en om daar binnen te komen, moet je een kaartje kopen bij één van de toegangen. Het Park ligt ruwweg in de driehoek Otterlo-Hoenderlo-Schaarsbergen, een eindje ten zuiden van het Kootwijkerzand. Buiten het Park is dus nóg heel veel Veluwe.

Groetjes,

Carl