Beste Forumleden,
Wij (= een berg studiegenoten) zijn wellicht van plan voor een vriend als afstudeerkadoo een GPS-apparaat te geven. Hij heeft namelijk als plan de komende maanden Europa door te fietsen. Globaal is zijn plan: Naar Berlijn fietsen, dan naar Spanje en dan weer terug. De GPS lijkt niet zo'n probleem. Een Garmin Legend of Vista lijkt geschikt. Wat betreft kaarten vind ik het erg ingewikkeld.
Het lijkt me geen doen om thuis op je PC vooruit te gaan plannen hoe je gaat rijden. Ofwel: Je hebt vrij gedetailleerde kaarten nodig van de gebieden waar je fietst. Is routeerbaarheid van kaarten een must, of is het genoeg je plek op een kaart te zien en daarmee je route te bepalen?
Hoeveel overzicht heb je op zo'n schermpje? Ideaal lijkt het me om 's ochtends globaal je route te plannen op een (papieren) overzichtskaart en dan overdag op je GPS je weg te vinden door het landschap.
Als commerciële varianten heb je de Garmin TOPO's. Maar als je daar Duitsland, Frankrijk en Spanje van moet kopen ben een paar honderd euro verder. Dat hebben we niet. Hoe goed zijn bijvoorbeeld de kaarten van OpenStreetMaps en zijn deze geschikt om mee te fietsen? Staan daar ook bijvoorbeeld campings op aangegeven? En fietspaden?
Wellicht kennen jullie de weg door deze jungle?
Groet,
Koploper