Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Wim schreef:Voor die prijzen van Koga derailleurfietsen heb je ook ongeveer een Avaghon Series met Rohloff naaf. Dat zou ik honderd keer liever hebben.
Wim
Het ligt iets genuanceerder.

Basisprijs Avaghon Seris S28.0 Rohloff 14V: 2239 EURO.
Optieprijzen:

> Magura HS-33 hydraulisch: 96 EURO;
> SON Naafdynamo: 182 EURO;
> Brooks B-17 Trekking special: 45 EURO;
> Stuurpen verstelbaar: 17 EURO;
> Tubus LOGO: 3 EURO;
> Snelbinders: 6.75 EURO;
> Marathon Racer -17 EURO;

Totaal is dat 2571.75 EURO. Dus, voor ongeveer 340 EURO meer, heb je een vergelijkbare Avaghonfiets met Rohloff naaf i.p.v. een Koga Signature XT derailleurfiets. Deze Koga signature met Rohloff naaf kost een slordige 3000 EURO. Deze overweging is dus erg interessant, bedankt!
Ik zei ook ongeveer. Ik vind zelf die Avaghon Series frames erg mooi. Bovendien kun je bij hen nog veel meer dan bij Koga je eigen afmontage kiezen. Als het moet kun je hier en daar ook best wat bezuinigen schat ik zo.
Wim
Sowieso schijnt de Shimano naafdynamo (de betere varianten) niet meer onder te doen voor de SON. Alleen de kleur speelt dan nog een rol om evt. voor een SON te kiezen.
@Bas, zo'n fiets kan zo lang je er geen ongeluk mee krijgt je hele leven mee gaan. Kwalitatief is dat spul gewoon zo goed! Die paar honderd euro extra kan je afschrijven over een zeer lange tijd, denk daar wel om. :wink:
Robbert Jan: de SON is nog steeds duidelijk degelijker en beter onderhoudbaar. Bovendien heeft de nieuwe lichte SONDelux weer een flink lagere weerstand. Dat wil niet zeggen dat de Shimano's slecht zijn hoor.
Wim
Robertjan schreef:Sowieso schijnt de Shimano naafdynamo (de betere varianten) niet meer onder te doen voor de SON. Alleen de kleur speelt dan nog een rol om evt. voor een SON te kiezen.
Uit een redelijke recente (Duitse) test die ik onlangs zag zou er nog een klein verschil zijn in rolweerstand tussen een Shimano naafdynamo en de normale SON-naafdynamo. Of dit zeer klein weerstandsverschil (het ging om 1-3 Watt), het prijsverschil rechtvaardigd is nog maar de vraag. Of er nog een verschil zit in betrouwbaarheid, waterdichtheid, ... weet ik niet, maar de betere Shimano naafdynamo's zouden ook wel goed scoren.
Wim schreef:Robbert Jan: de SON is nog steeds duidelijk degelijker en beter onderhoudbaar. Bovendien heeft de nieuwe lichte SONDelux weer een flink lagere weerstand. Dat wil niet zeggen dat de Shimano's slecht zijn hoor.
Wim
Wat is 'flink lager'? Percentueel gezien is dat absoluut waar. Maar is een verschil van 1-2 Watt weerstand aanzienlijk te noemen?
Ik zou toch nog eens naar die VSF T-Randonneur kijken als je niet voor Rohloff gaat.
* 105 afmontage is zeer goed
* VSF-frames zijn gewoon goed en degelijk
* Verlichting is zeer betrouwbaar
* Gewicht van 13,5 kg is al incl. spatborden en verlichting, dus hij is licht!
* Ander (duurder) zadel is bij iedere goede fietsenmaker te kiezen (tegen meerprijs, net als bij die anderen)
* Andere remmen zijn i.h.a. de kosten niet.
* Snelle, betrouwbare banden
* Zitten al relatief goede pedalen op
* Andere bagagedrager zijn ook de kosten niet.

Ik denk dat je dan al-met-al voor zo'n € 1400 - € 1550 klaar bent, en een vreselijk mooie fiets hebt.
Leo van Lierop schreef:@Bas, zo'n fiets kan zo lang je er geen ongeluk mee krijgt je hele leven mee gaan.
Dat doet me denken aan de tekst bij een "PAL" led-achterlampje van vele jaren geleden, toen leds nog nieuw waren. De montagehandleiding begon met de woorden "Dit is uw laatste achterlicht". :shock:
Het klopte wel; ik heb het ding nog niet versleten gekregen.
Aan het idee dat mijn volgende fiets een rollator zou moeten zijn is het moeilijker wennen...
Leon
Robertjan schreef:Sowieso schijnt de Shimano naafdynamo (de betere varianten) niet meer onder te doen voor de SON. Alleen de kleur speelt dan nog een rol om evt. voor een SON te kiezen.
Uit een redelijke recente (Duitse) test die ik onlangs zag zou er nog een klein verschil zijn in rolweerstand tussen een Shimano naafdynamo en de normale SON-naafdynamo. Of dit zeer klein weerstandsverschil (het ging om 1-3 Watt), het prijsverschil rechtvaardigd is nog maar de vraag. Of er nog een verschil zit in betrouwbaarheid, waterdichtheid, ... weet ik niet, maar de betere Shimano naafdynamo's zouden ook wel goed scoren.
Wim schreef:Robbert Jan: de SON is nog steeds duidelijk degelijker en beter onderhoudbaar. Bovendien heeft de nieuwe lichte SONDelux weer een flink lagere weerstand. Dat wil niet zeggen dat de Shimano's slecht zijn hoor.
Wim
Shimano's doen het ook wel een tijdje, maar ik ben er van overtuigd dat een Schmidt langer meegaat. De garantie is in ieder geval al een indicatie daarvoor (1 vs 5 jaar). En je kunt ze altijd laten reviseren (voor minder als een nieuwe Shimano), ook al zijn ze uit de allervroegste productie
De rolweerstand van een SON zal wat lager zijn, maar als je het type bent dat er vrolijk een marathon plus onder schroeft of toch al niet secuur op de bandenspanning is, is dat geen argument.
De Son is denk ik ook lichter, maar Shimano geeft geen gewichten meer aan in de catalogus!
Vormgeving is persoonlijk, maar zelfs je moeder ziet dat een SON mooier gemaakt is. Hoef je natuurlijk helemaal niet gevoelig voor te zijn

Sons zijn er in meer variaties zoals 40 en 48 gaats
Nog een paar vraagjes:

Een Chris King balhoofd is vrij prijzig t.o.v. een 'Cartridge draad' (heet dat zo?). Wanneer is het aan te raden voor Chris King te kiezen?
(Hetzelfde voor een Chris King trapaslager.)

Indien je kiest voor een Rohloff hub, is het dan verstandig/noodzakelijk een kettingspanner en kettinggeleider te kiezen, of is dat alleen nodig als je het derailleursysteem op je oude fiets/frame vervangt door een Rohloffsysteem?

Misschien een gekke vraag. Maar heeft er iemand een geluidsopname van een Rohloff naaf, of het aantal decibel?

Als laatste: Een ringslot op je fiets is toch eigenlijk volkomen nutteloos? Iemand tilt je fiets op, zet 'm in de vrachtvragen -> Au revoir fiets. Volgens mij is het beter om een stalen kettingslot te kopen bij de Halfords en je fiets met het frame aan een dikke boom vast te maken. (Eigenlijk moet je zo'n dure fiets nooit onbewaakt in het openbaar stallen, maar stel je gaat even een paar winkels in of zoiets dergelijks.)
Een (flink) beetje goedkoper dan CK kan heus geen kwaad. Ik heb geen idee wat je bedoelt met "cartridge draad". Er zijn twee typen balhoofden, ahead en traditioneel met draad op de binnenbalhoofdbuis. Maar je hebt wat je hebt, het is niet een kwestie van gewoon even het andere type erop zetten.
Ik zou bij vorkeur geen aparte kettingspanner willen hebben. Zelf heb ik gekozen voor een excentrische trapas in plaats van schuifpadden, maar elk voordel hep zun nadeel.
Wim
Bas1988 schreef:(...)
Als laatste: Een ringslot op je fiets is toch eigenlijk volkomen nutteloos? Iemand tilt je fiets op, zet 'm in de vrachtvragen -> Au revoir fiets. Volgens mij is het beter om een stalen kettingslot te kopen bij de Halfords en je fiets met het frame aan een dikke boom vast te maken. (Eigenlijk moet je zo'n dure fiets nooit onbewaakt in het openbaar stallen, maar stel je gaat even een paar winkels in of zoiets dergelijks.)
Zeer terechte opmerking. Precies daarom heb ik op m'n Signature ook geen ringslot geconfigureerd, ik vond het net zo zinloos als jij.
Het voordeel van een apart slot is niet alleen dat je de fiets ergens aan kan vastmaken, maar ook dat je naargelang van de omstandigheden een lichter of zwaarder slot kan meenemen. Bv. zwaarder igv woonwerk verkeer (stalling bij station) en lichter (trekking) tot zeer licht (eendagstochten).
jansenius schreef: Als laatste: Een ringslot op je fiets is toch eigenlijk volkomen nutteloos?.
kun je de fiets verzekeren...... tegen diefstal!
m-gineering schreef:
jansenius schreef: Als laatste: Een ringslot op je fiets is toch eigenlijk volkomen nutteloos?.
kun je de fiets verzekeren...... tegen diefstal!
Juist dan komen we bij een precair probleem van fietsen die 'een leven lang' meegaan. Na een paar jaar aardig verzekerd te zijn is de dagwaarde van de fiets volgens de verzekering gedecimeerd. Dan heeft het ringslot dus weinig zin meer.
Leon (die het ringslot er dus afgehaald heeft, het scheelde 660 gram)
Ik heb het ook geprobeerd zonder ringslot, maar iedere dag met zo'n kabelslot in de weer vind ik toch te veel rompslomp. Dus nu zit er gewoon weer een ringslot op zodat mijn collega's er niet mee kunnen joyriden.
Voor de vakantie gaat het ringslot er uiteraard van af!

@Bas, over dat geluid van een Rohloff naaf. Ga gewoon even een proefritje maken bij een dealer. :wink:
Enige nadeel van een ringslot is het gewicht. Het zit niet in de weg, is altijd bij de hand, snel te sluiten en weer te openen en het biedt bescherming tegen de opportunistische dief die z'n oog op je fiets laat vallen, erop springt en ermee wegrijdt.

.tsooJ
Alien schreef:Enige nadeel van een ringslot is het gewicht. Het zit niet in de weg, is altijd bij de hand, snel te sluiten en weer te openen en het biedt bescherming tegen de opportunistische dief die z'n oog op je fiets laat vallen, erop springt en ermee wegrijdt.
Klopt. Mijn aanleiding om het toch te verwijderen was toen ik een lijstje maakte welke opties ik had om gewicht te besparen voor hoeveel geld. De effect/prijsratio van het verwijderen van het slot was ongekend hoog :D
Leon
Alien schreef:Enige nadeel van een ringslot is het gewicht. Het zit niet in de weg, is altijd bij de hand, snel te sluiten en weer te openen en het biedt bescherming tegen de opportunistische dief die z'n oog op je fiets laat vallen, erop springt en ermee wegrijdt.

.tsooJ
Neen, er is ook nog het probleem dat een ringslot de fiets niet echt immobiliseert :idea: . In België zijn er al echt rages geweest: tientallen fietsen letterlijk opgelicht en met bestelwagen naar het buitenland gevoerd.
En daar hebben we insteekkabels voor.

Er is geen slot dat een vastberaden fietsendief tegenhoudt, en daar reken ik die lui die fietsen in busjes tillen toch wel toe. Elke gauwdief zonder transportmogelijkheid loopt met een geïmmobiliseerde fiets op zijn nek langzamer dan de eigenaar die hem achterna zit.

.tsooJ
Hij schrijft toch ook niet dat het tegen die lui helpt? Dat zijn geoefende criminelen, geen opportunistische dieven die toevallig langslopen.

Tegen die geoefende criminelen heb je een combinatie nodig van sloten. Zoals kettingsloten, en pitlocks (die je naaf vastzetten).
I.h.a. tref je deze lui in grotere steden, waar ik zelden zal kamperen. Dus ik kan op m'n oudere fiets toe met een flinterdun kabelslotje.