Robertjan schreef:Sowieso schijnt de Shimano naafdynamo (de betere varianten) niet meer onder te doen voor de SON. Alleen de kleur speelt dan nog een rol om evt. voor een SON te kiezen.
Uit een redelijke recente (Duitse) test die ik onlangs zag zou er nog een klein verschil zijn in rolweerstand tussen een Shimano naafdynamo en de normale SON-naafdynamo. Of dit zeer klein weerstandsverschil (het ging om 1-3 Watt), het prijsverschil rechtvaardigd is nog maar de vraag. Of er nog een verschil zit in betrouwbaarheid, waterdichtheid, ... weet ik niet, maar de betere Shimano naafdynamo's zouden ook wel goed scoren.
Wim schreef:Robbert Jan: de SON is nog steeds duidelijk degelijker en beter onderhoudbaar. Bovendien heeft de nieuwe lichte SONDelux weer een flink lagere weerstand. Dat wil niet zeggen dat de Shimano's slecht zijn hoor.
Wim
Shimano's doen het ook wel een tijdje, maar ik ben er van overtuigd dat een Schmidt langer meegaat. De garantie is in ieder geval al een indicatie daarvoor (1 vs 5 jaar). En je kunt ze altijd laten reviseren (voor minder als een nieuwe Shimano), ook al zijn ze uit de allervroegste productie
De rolweerstand van een SON zal wat lager zijn, maar als je het type bent dat er vrolijk een marathon plus onder schroeft of toch al niet secuur op de bandenspanning is, is dat geen argument.
De Son is denk ik ook lichter, maar Shimano geeft geen gewichten meer aan in de catalogus!
Vormgeving is persoonlijk, maar zelfs je moeder ziet dat een SON mooier gemaakt is. Hoef je natuurlijk helemaal niet gevoelig voor te zijn
Sons zijn er in meer variaties zoals 40 en 48 gaats