Ja, ik zou dan eerder gaan voor een Nitto voorrekje, bijvoorbeeld de M18. Die is een maatje groter dan wat er nu opzit, weegt slechts 380 gram, en kan op dezelfde punten bevestigd worden als het huidige rekje. Maar dat is voor een evt. volgende verbouwing.
Decaleur
De echte oplossing voor mijn probleem is volgens mij een decaleur, een stalen constructie die de tas fixeert aan het stuur of aan het balhoofd.
Nu kun je zo een paar decaleurs kopen voor bedragen tegen €100,-, maar ik ben bang dat die niet passen door de grote maat van mijn frame en de lage positie op de tas waar een decaleur vastgemaakt kan worden. Dat kun je oplossen door een decaleur op maat te laten maken of een voorrekje te kopen waaraan een decaleur al aan vastzit, zoals deze van Velo Orange:
Maar dat zijn allemaal prijzige oplossingen, waarvoor ook het rijwiel weer gedeeltelijk uit elkaar moet (decaleur aan het balhoofd). En ik wilde eigenlijk eerst een seizoentje testrijden voor ik weer ga investeren en verbouwen. Dus ik heb een hele tijd zitten piekeren hoe ik dat tijdelijk, goedkoop, robuust en toch elegant zou kunnen oplossen. En volgens mij kan dat.
Zelfbouw
Voor een tientje materiaal besteld bij de bouwmarkt: aluminium staaf van 6mm, aluminium strip van 3cm breed en 3mm dik en aluminium strip van 1,5cm breed en 2mm dik, en een doosje vleugelmoertjes.
Daarvan zelf een setje onderdelen gemaakt. (Zagen, boren, vijlen, buigen.)
Van dun triplex (4mm) een stevige achterplaat gemaakt voor in de randonneurtas.
Met een soldeerbout boutgaatjes gesmolten in m'n dure randonneurtas.
Met boutjes en moertjes het geheel in elkaar gezet.
Zo ziet het eruit. Nu op de fiets monteren.
En zo zit ie op de fiets. Door het losdraaien van de vleugelmoeren is de tas afneembaar. De aluminium beugel blijft dan op de fiets zitten, maar is daarna ook makkelijk afneembaar. Het geheel kan dus zonder sporen verwijderd worden. Niet zo gemakkelijk als een Klickfix tas, maar gemakkelijker dan menig bikepackingtas.
En dit zie je van de constructie aan het stuur. Heel bescheiden, toch?
Meteen na installatie voelde ik al dat deze constructie nog niet optimaal is. De tas kan niet omhoog of omlaag, noch naar voren of naar achteren. Maar hij zwabbert nog wel om zijn verticale as door torsie in de verticale aluminium stangen. Dat heb ik nu tijdelijk in stijl opgelost opgelost met twee bruine toeclip riempjes aan het stuur, en dat functioneerde prima op een testrit van 60km. Maar de volgende stap is nu een duurzamere oplossing met een simpele bevestiging onder aan het dragertje, zoals bij randonneurtassen gebruikelijk is. Ik ben mijn hoofd al aan het breken hoe dat technisch het beste op te lossen. Dus er komt vast een vervolg.