Het is "aardig", of eigenlijk juist niet aardig, om ook nog even digitaaal een jaar terug te bladeren
bert sitters schreef: ↑vr 04 jan, 2019 14:24
Casartelli schreef: ↑vr 04 jan, 2019 13:46
Het is vele jaren ongewijzigd 6,00 euro geweest. Met een inhaalslag inflatiecorrecties over de laatste 6-7 jaar in combinatie met de BTW-verhoging, komen we qua verklaring een heel eind.
Het fietskaartje is een aantal jaren geleden verhoogd naar € 6,10 en vorig jaar naar € 6,20.
bert sitters schreef: ↑za 05 jan, 2019 06:49
Motivatie van NS
"Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein neemt fors toe, ondanks forse investeringen in fietsenstallingen en de ontstuimige groei van de OV-fiets. NS speelt hier op in door met name in de zomermaanden veel treinen te verlengen. Deze verleningen zijn niet nodig om de benodige reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen mee te kunnen nemen. Om de kosten van verlengen voor een deel op te vangen, ziet NS zich genoodzaakt de prijs van deze dagkaart te verhogen."
Jammer genoeg heb ik hier de prijsontwikkeling niet paraat, voor 2004 weet ik zeker dat het € 6,-- was ... en dat werd in de jaren daarna dus € 6.10.
In 10-15 jaar 25% prijsstijging lijkt natuurlijk weer iets redelijker ... alleen heb ik deze stijging niet in onze maandelijkse bijschrijvingen gezien.
Triest genoeg is het vlgs het CBS wél ongeveer de stijging in consumentenprijzen gedurende de afgelopen 15 jaar .... je ziet dus waar ons huidige neo-Colijn beleid toe lijdt: de echt hard werkende mens, en meer nog diegene die om welke reden dan ook niet kan werken, wordt een worst* voorgehouden maar eigenlijk kachelt ie achteruit, en de rijken worden rijker * voor de veganisten onder ons: een wortel
Echte bull-shit is evenwel het verweer van onze nationale trots, de NS.
"Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein neemt fors toe ... . NS speelt hier op in door met name in de zomermaanden veel treinen te verlengen. Deze verleningen zijn niet nodig om ... reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen mee te kunnen nemen.
Als we naar de laatste 15 jaar kijken heeft de NS helemaal niet geïnvesteerd in meer en beter vervoer van fietsen, integendeel: het aantal plaatsen voor de fiets is alleen maar afgenomen ... met als toppunt de 4 fietsplaatsen in de trein naar Brussel
(daar was ooit in iedere Benelux-hondekop een bagage-afdeling, dus per twee rijtuigbakken ruimte voor ± 4 fietsen)
Als we eens over de grens kijken naar de ontwikkelingen in de laatste 15 jaar dan zie je eigenlijk overal een toename in ruimte voor de fiets (vaak een aantrekkelijke multifunctionele ruimte) en bovenal ook een fietsvriendelijker (prijs)beleid.
De NS hanteert het communistische systeem
(in het communistische Oostblok werd een weg fietsveilig gemaakt door er een bordje verboden voor fietsen te plaatsen. De NS "woont en werkt" in een land met fietsen en in plaats van ook fietsen vervoeren wordt het fietsvervoer actief ontmoedigt.