Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding Sinai - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Voorbereiding Sinai

130 berichten

Hoi Jan,

Ik fiets inderdaad jullie kustroute :) Dat is met mijn MTB toerfiets hopelijk dan iets minder zwaar.

Ik wil het stuk Nuweiba-Dahab-Sharm el Sheik in 4 dagen fietsen. Is dat mogelijk? Is er nog een mogelijkheid om onderweg naar Dahab en Sharm aan eten en water te komen? En hoe is dat met al die militaire controleposten onderweg? Die klinken me niet echt vriendelijk...

Ik vlieg terug van Sharm el Sheik dus Kairo en de Westelijke woestijn moet ik helaas voor de volgende keer bewaren.
Hoe heet die camping in Sharm? Was die bij het Pigeonhouse?

Groeten,
Marc

Vreemd dat deze discussie over Sinai onder Afrika staat.

John.

Hallo
Dit is volgens mij wel het topic met de meeste reacties!!!!!
Groetjes,
Jordan.
(die ook een keer in de Sinaï is geweest)

nuweiba - sharm el sheikh lijkt me wel te doen in 4 dagen. Mocht het niet lukken, kun je onderweg nog altijd liften; er rijden genoeg pcik ups rond.

Volgens mij zijn er nog wel wat dorpjes onderweg, dus eten en drinken moet ook goed komen.
Veel plezier en vergeet niet te snorkelen in Dahab!

Freek

Hoi!

Nog veel beter, ik ga daar duiken :) De blue hole was de laatse keer dat ik er was echt geniaal. Ook Ras Mohamed is een fantastische plek om te duiken.

Marc

@Marc
Nuweiba - Sharm is inderdaad best te doen in 4 dagen via de kustroute. Er is zo goed als niets onderweg, behalve natuurlijk Dahab, dus wel voor twee dagen water en voedsel meenemen. The Blue Hole is niet ver van Naäma Bay, dus dan ben je al weer in de bewoonde wereld, compleet met fast food restaurants.

Ik heb het over de situatie in 2000, dus ik weet niet of er nog steeds militaire posten zijn, maar dat zou me niet verbazen na de recente aanslagen. Maar als je maar vriendelijk doet, laten ze je wel door, was onze ervaring.

De naam van de camping in Sharm kan ik me niet zo herinneren.

@John
Egypte ligt in Afrika, en aangezien de Sinaï tegenwoordig weer tot Egypte behoort lijkt het me logisch dat het hier aan bod komt.

Correctie: Blue Hole ligt ten noorden van Dahab.

Jan Eleveld schreef: @John
Egypte ligt in Afrika, en aangezien de Sinaï tegenwoordig weer tot Egypte behoort lijkt het me logisch dat het hier aan bod komt.
Altijd geleerd dat de grens tussen Afrika en Azië via het Suez kanaal loopt.
Egypte ten westen van Suez is Afrika en de Sinai is Azië.
Anders zou die grens op die van de Sinai en Israel liggen???

John.

Hoi!

Grenzen zijn natuurlijk altijd subjectief.

Volgens sommige geologen loopt de fysische grens tussen de continenten Afrika en Asie op de Grote Slenk (Great Rift Valley). Deze breuklijn loopt van zuid Mosambique, door Kenia via de Rode Zee en de vallei van de Jordan naar Syrie.
Dus dan horen Egypte, Israel en een deel van Syrie ook tot Afrika.
Een miniscuul menselijk kanaaltje veranderd daar natuurlijk niks aan.

De politici denken daar echter anders over.
En de geologen slaan elkaar ook om de oren wat betreft het trekken van grenzen, laat staan de cultureel antropologen...

Marc

Ha die Wisky,

In ieder geval ligt Egypte in zijn geheel in het Midden-Oosten.
Beide zijden van het kanaal liggen in dat gebied.

Het is niet bedoeld om te zeuren, maar geintresseerden lezen misschien de afdeling Afrika niet.

John.

Hoi,
Het is niet bedoeld om te zeuren, maar geintresseerden lezen misschien de afdeling Afrika niet.
Het stond daarom oorspronkelijk onder 'Voorbereidingen' maar is door de moderator naar 'Afrika' verplaatst.
Afrika is een geografische en ook geologische eenheid (maar zie eerder).
Het middenoosten is een cultureel anthropologische eenheid.

Dat veroorzaakt inderdaad flink wat verwarring.

Whisky

Hoi allemaal!

De kaartjes zijn gekocht en 10 februari vlieg ik naar Amman en de 28e terug van Sharm el Sheik. Ik fiets hoogst waarschijnlijk alleen.

En bij gebrek aan een patsforum wil ik gelijk hier maar met mijn nieuwe fiets patsen, sorry :wink:
Ik heb hem vorig weekend eindelijk kunnen afhalen (rekening was even slikken) en heb hem gelijk uitgeprobeerd hier in de besneeuwde bergen en hij is echt geniaal.

Het is een flink opgevoerde Fahrradmanufaktur T-400 Rohloff.
Ik kan 5 liter water aan het frame transporteren, hij heeft voor en achterdragers van Tubus, een Rohloff naaf, geveerde voorvork (80mm) met lock out, Magura HS33 hydraulische remmen en waar ik heel erg blij mee ben, een SON naafdynamo en twee koplampen waarvan 1 met standlicht. En voor nu in de winter een paar Snowstuds van Schwalbe.
Vooral in de sneeuw en kou zijn de Snowstuds, magura's en de Rohloff geniaal en ook in diepe sneeuw heb ik met de SON goed licht.
Geen vastgevroren derailleur meer of remkabels die niet werken door de kou of een besneeuwde dynamo die doorslipt.

Ik ben benieuwd hoe hij Jordanie en Egypte vindt.
Oh, ik moet het adres nog weten van die Arabier die een hoofdlamp wil in Wadi Rum :D

Groeten,
Marc

Hier wat plaatjes van de fiets:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gefeliciteerd met deze nieuwe aanwinst!! Het ziet er strak uit. Je kunt 5 liter kwijt aan het frame zeg je, zijn dat dan 2literflessen aan de onderste framebuis?

Lekker met de MTB door de sneeuw baggeren lijkt mij ook wel fun. :D
(In het verleden ooit eens op het Wolderwijd bij Harderwijk met fiets en al door het ijs gezakt :o )

Wow, dat ziet er idd goed uit !
Denk dat-ie Jordanie en Egypte wel leuk gaat vinden :)
houd ons op de hoogte van de reis? Her en der zijn wel internetcafés.

Tja, het adres van die Arabier... volgens mij hebben ze daar geen straatnamen. Hij woont als je Wadi Rum Village binnenkomt in de eerste straat links, laatste huis aan de rechterkant (aan de linkerkant staan geen huizen). Doe hem maar de groeten van mij :) Hij heeft mijn e-mail-adres (wilde hij hebben) maar zelf had hij nog geen e-mail of - adres....

Succes!
Groet,
Freek

Hoi!

Ja, dat zijn twee 2 liter Siggflessen, erg handig. Had niet verwacht dat die zouden passen 8). In de bovenste kan de benzine of nog 1 liter drinkwater. Ik heb ook maar een Ortlieb 10L waterzak gekocht voor in de Sinai als ik de kustroute volg, kan ik altijd extra water meenemen...

Even een praktisch vraagje voor landen zoals Jordanie, een vraagje over geld, geld, geld.

Wat is het handigste om te doen? In Jordanie geld pinnnen (kan dat overal?) of van te voren hier geld wisselen of Traveler Cheques en Amerikaanse dollars meenemen? En heb je wat aan Creditcards (Mastercard) daar?


Iemand tips?

Heel erg bedankt :)

Whisky

In Jordanie kun je op de meeste wat grotere (en vooral touristische) plaatsen meer dan voldoende geld pinnen. (Als je pasje tenminste niet geblokkeerd is :roll: , he Carolien :wink: )

Credit cards worden ook bijna overal geaccepteerd (Jordanië, Egypte viel het tegen).
Traveller cheques zou ik niet meenemen.
Dollars zijn ook niet noodzakelijk; met euro's kun je prima terecht. 'k weet zo niet meer waar wij onze dollars uitgegeven hebben; dacht iig aan een taxi tussen Nuweiba en Dahab.

Enneh... ik zou die ene sigg fles niet voor benzine én water gebruiken ;)

Freek

Hoi,

Bedankt voor de tips!
Enneh... ik zou die ene sigg fles niet voor benzine én water gebruiken
Nou ja, als ik na weer een wadi er door heen zit is benzine denk ik best een goed alternatief voor die eeuwige powerbars :wink:

Is het niet zo dat je de bootticket en het visum naar Egypte alleen met Dollars kunt betalen en dat ze anders flink moeilijk gaan doen?

Hoeveel waren jullie trouwens ongeveer kwijt pp in Jordanie? Dat ik niet met bergen Jordaanse flappen rondfiets...
Hoe is het met het prijspeil daar?

Groeten,

Whisky

Ik heb niet bijgehouden hoeveel we uitgegeven hebben aldaar.
Het prijspeil ligt niet overdreven laag in Jordanië. Het viel me na Syrie erg tegen; de maibroomie was ongeveer 3x zo duur, hotelletjes en touristische attracties ook.

De boot heb ik in Aqaba (dacht ik) met de cc betaald.
Het visum moest in dollars ja, klopt. Die visumaanvraag op de boot gaat trouwens heel erg rommelig :evil: ; midden in de nacht werd omgeroepen dat onze paspoorten klaarlagen. Ik haal ze op en zit plots met een pas van een struise buitenlandse in m'n hand.... en die arabieren geloofden niet dat ik dat niet was op de foto... :shock: . Tenzij je alleen in de sinai blijft en niet naar cairo gaat, dan scheelt het je weer een mooi postzegeltje in je paspoort. Volg wat dat betreft de adviezen uit de LP.

Groet,
Freek

Hoi!

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een digitale kaart van de Sinai 1:250.000, prima geschikt als fietskaart.
Relief staat er goed op en ook secundaire en nog kleinere wegen zijn goed aangegeven. Het bestand is 10MB groot.

Dus als iemand Sinai plannen heeft en nog een kaart zoekt gewoon vragen :)

Whisky

Lijkt me wel geinig, kun je 'm doormailen naar me?
Je krijgt m'n e-mail adres wel via een pb.

Alvast dank,
Freek