door
Adieu » vr 12 jul, 2019 12:44
Eric op de Fiets schreef: ↑vr 12 jul, 2019 12:25
Ik heb een luxere versie en lees las promo tekst “De Mio Cyclo 605 HC is zelfs met handschoenen aan makkelijk te navigeren.“ geweldig makkelijk natuurlijk als marketing tekst. Om de mio te activeren moet je een klein knopje rechtsboven op de gps indrukken. Als je dan iets te hard indrukt, draai je de gps naar links, uit de houder en ligt ie op de grond. Dus met één hand links de gps tegenhouden zodat je rechts het kleine knopje kunt indrukken die geen reactie geeft dat het is ingedrukt. Je kunt beter de goedkope versie kopen omdat daar het knopje bovenop zit en met en klikje bevestigt dat ie is ingedrukt. Duurder is niet beter bij Mio.
Ik blijf me ook verbazen dat de op de kaart ingetekende fietsroutes niet gebruikt worden bij het navigeren. Je moet er dus een route inzetten om deze te volgen. Van plaats naar plaats navigeren volgens de routes die op de kaart van de gps zijn ingetekend is niet mogelijk. Mio kiest de hoofdwegen en niet de jaagpaden ook niet in de mtb stand.
De Mio is echt een marketing product en geen bruikbaar fietsnavigatie systeem. Als je dan toch een route vooraf in de gps moet zetten ben je met een Garmin en OpenStreetMap kaarten beter af. Of je neemt een laptop mee op fietsvakantie om de routes in je Mio te zetten. Ik blijf mij verbazen over de ondoordachte niet praktijk gerichte functies en opties in de Mio gps systemen.
Eric, hoewel ik best wel positieve ervaringen heb met mijn Mio (maar dat terzijde), blijf ik altijd benieuwd naar navigatiesystemen die nog beter zijn of beter bevallen. Heb jij inmiddels een beter apparaat gevonden?
Mijn opmerking bij mijn Mio Cyclo 200 is dat ik van tevoren namelijk niet goed kan inschatten welke wegen/paden hij kiest als ik van vertrekpunt naar een ingevoerd eindpunt navigeer.
De praktijk is tot nu toe dat hij ons wel over autoluwe wegen leidt, of over fietspaden in woonwijken, gedeeltes van fietsroutes, etc.
Een verbetering zou wat mij betreft zijn dat het van tevoren duidelijk zichtbaar is en niet een (tot nu toe nog steeds aangename) verrassing. Het blijft toch een beetje een gok...
Een ander apparaat hoeft wat mij betreft geen Mio te zijn, want het surprise me rondje gebruiken wij tot nu toe alleen voor recreatieve dagtochtjes, voornamelijk vanuit huis. Met deze functie komen we op verschillende fietspaden en autoluwe wegen terecht. En daarvoor kan ik mijn huidige Mio evt. blijven gebruiken.
Dus eigenlijk bevalt hij me wel, afgezien van de onduidelijkheid vooraf over welke route hij kiest (is dit inderdaad een route over autoluwe wegen, fietspaden, jaagpaden, etc.?). Daarom ben ik benieuwd of er een beter alternatief is, die de moeite waard is om aan te schaffen.