Ik heb vandaag een uurtje rondgereden op de tx1200 Pinion model 2016. Met een ketting dus. En de brave fietsenmaker de oren van de kop gevraagd.
Het rondrijden beviel me prima moet ik zeggen. Ik had er natuurlijk geen tassen op. Wel heb ik enkele pittige hellingen op en af gereden, en over hobbelige kasseien gedokkerd. Volgende week zaterdag heb ik hem gereserveerd voor een hele dag, dan hang ik er tassen aan en wil ik minstens 75 km over asfalt en door het bos.
Deze maakt een goede kans moet ik zeggen.
-Ik merk niks van een grote Q. We hebben vergeleken met een Santos met derailleur en ongeveer 2 à 3 mm verschil gevonden.
-Het 51 model voelde goed aan. Gewoon zadelhoogte aangepast, ik zat er gelijk goed op. Als ik de fiets bestel, wordt ik eerst natuurlijk wel opgemeten. Ik ga ook een stuurpen van Santos erop zetten, meer mogelijkheden in de hoogte.
-Een riem rekt zeer weinig, maar moet regelmatig aangespannen worden door slijtage aan de binnenkant, en van de tandwielen. Op voorwaarde dat je beetje uitkijkt, is het achteruit trekken van het achterwiel efficiënt en eenvoudig. Een workshop riem-banden- of tandwiel vervangen is in de prijs begrepen.
-Ik heb verschillende dingen gezien die beter afgewerkt kunnen worden. Draadjes die uitsteken, veel tie-raps, geen krimpkous rond laatste stukjes van elektrische bedrading,...maar niks dat niet simpel op te lossen valt.
-Geruisloos en boterzacht schakelen, heerlijk.
-Aan kleuren is VSF niet veel gelegen, het standaard mat zwart is nog het mooiste.
Ik wou dat we een week verder waren, ik wil fietsen op het ding. Als er volgende zaterdag niks negatief naar boven komt, wordt het deze.