Pagina 6 van 13

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: ma 30 nov, 2015 16:28
door Wim
Ik heb helaas ook een lelijke Thudbuster nodig. Een mooi frame dempt de trillingen met wat hogere frequnties dan een Thudbuster (die is voor de grote klappen), dus ik vermoed dat je je Thudbuster zult moeten blijven gebruiken. Dikkere banden zou nog wel wat kunnen schelen. Ik heb nu een set 53 mm brede Compass banden klaarliggen, en ik ben benieuwd of die mijn Thudbuster overbodig maken (ik vrees echter van niet).

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: ma 30 nov, 2015 16:34
door Leon
Ik heb op mijn tochtjesfiets een thudbuster gezet, verslavend.
Op mijn vakantiefiets zit geen thudbuster omdat die fiets iets flexibeler is (net niet té), de wegen in mijn fietsdoelgebieden beter zijn dan hier, mijn vakantiefiets dikkere banden heeft, omdat de vakantiebagage ook dempt en omdat ik maar één thudbuster heb.

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: ma 30 nov, 2015 17:20
door Shane
detrage schreef: Sorry, maar voor maatwerk vind ik dit er toch een beetje bij elkaar geknutseld uitzien... Kan je geen eleganter montagebeugeltje voor de Zzing laten maken?
Natuurlijk kan dat, maar juist de voordeel van maat werk is dat als de klant " geen eleganter montagebeugeltje " wil, dan mag hij daar best voor kiezen. 8)

Klant is koning, maar dat wil niet zeggen dat de klant (in de mening van....#insertnaam) smaak heeft.

Mooi fiets Kees.

Blijkbaar is blauw besmettelijk :oops:

Afbeelding
Disclaimer: deze fiets komt niet uit Groningen, maar uit de Batavus fabriek in 1973 :)

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: ma 30 nov, 2015 17:28
door Petervd
keesswart schreef:
detrage schreef:Kan je geen eleganter montagebeugeltje voor de Zzing laten maken dan die lompe klickfix?
Dat zou vast wel kunnen, maar ik kan hier ook prima mee leven. Helemaal perfect zou het zijn als de Zzing in het frame werd geïntegreerd. De inhoud van de Zzing zou met gemak in de bovenbuis passen. Wel zou het vervangen van de 5 penlight batterijen (tot nu toe niet nodig, maar die batterijen zullen het eerder opgeven dan de fiets) dan lastiger worden. :wink:
Ik fiets ook al jaren met een Zzing maar bij mijn weten is hij niet waterdicht dus heb ik hem in mijn stuurtas.
Peter.

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: ma 30 nov, 2015 17:33
door Jurr
Fraaie fietsen allemaal!

Misschien binnenkort ook eens polsen aldaar, die S&S koppelingen lijken me wel wat voor een volgende fiets... Riemaandrijving echter ook, en daar was Marten dan weer geen voorstander van begreep ik.

Voor wat betreft de koplampmontage, idworx heeft een langere koplampmontagebeugel. Supernova heeft er eentje bestaande uit een blokje met schroefdraad en twee platte plaatjes, die je dan vervolgens weer langer zou kunnen namaken.

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: ma 30 nov, 2015 18:15
door keesswart
Petervd schreef: Ik fiets ook al jaren met een Zzing maar bij mijn weten is hij niet waterdicht dus heb ik hem in mijn stuurtas.Peter.
Je moet een Zzing zeker niet onderdompelen, maar regen is geen probleem zolang de Zzing op z'n kop hangt, dus met de contactpunten naar beneden. Mijn Zzing heeft zo al ettelijke wolkbreuken overleefd.
De stuurtas is voor mij geen optie omdat ik die heel vaak van mijn fiets haal als ik even een foto wil maken, ergens koffie ga drinken of een boodschap ga doen. Ook mijn gps neem ik dan mee, maar de Zzing laat ik liever aan de fiets zitten met alle snoertjes erin.

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: wo 02 dec, 2015 22:54
door keesswart
Travelmaster schreef:En die S&S-koppelingen: moet je die nog invetten of is dat een droge verbinding?
Ik ga de koppelingen binnenkort helemaal losmaken en dan zal ik gelijk eens kijken hoe droog die koppelingen zijn. De bovenste koppeling heb ik al een keer voorzichtig opengedraaid: als daar iets van vet inzit, zal het heel weinig zijn. Op de site van de fabrikant (http://www.sandsmachine.com/guide_c.htm) is er meer over te lezen.

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: do 03 dec, 2015 06:45
door Inge1
Ben benieuwd naar je ervaringen tzt hiermee.

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: ma 14 dec, 2015 14:03
door Friso*
Niet van mij, wel een vermelding waard. Een prachtig frame, en schitterende kleur(en) als je het mij vraagt!

Afbeelding
42mm Hetre's (= dikke 650B), 2x10 Shimano met buiscommandeurs op een 7sp Dura ace naaf dus eigenlijk 2 x 9, Son SL dynamo, Mafac competition remmen en een Columbus frame met bilaminates. 11 kg oid
bron: http://www.m-gineering.nl/prikbord.htm

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: ma 14 dec, 2015 14:13
door Leon
Haha, die zag ik net ook.
Prachtige retrofiets. Wel trek ik bijna de conclusie dat een fiets van m-gineering gezien de levertijd in dit geval - 5 jaar - bij aflevering per definite retro is :D

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: ma 14 dec, 2015 14:43
door Wim
Ah, Marten heeft zichzelf verwend... Dit is inderdaad een schoonheid. Ik moet gauw eens gaan kijken. Aanstaande zondag Coffee and Tubes in de werkplaats (helaas haal ik dat net niet).

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: ma 14 dec, 2015 17:48
door Michaj
Dat is inderdaad een errug mooie fiets. De Martenzithouding is ook direct te herkennen :)

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: di 15 dec, 2015 14:04
door detrage
De Martenzithouding? Je bedoelt comfortabel diep en uitgestrekt ;), of is er nog iets anders aan de hand?

Prachtige fiets. Een fraaie mix tussen klassiek en modern.

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: di 15 dec, 2015 14:29
door Michaj
detrage schreef:De Martenzithouding? Je bedoelt comfortabel diep en uitgestrekt ;), of is er nog iets anders aan de hand?

Prachtige fiets. Een fraaie mix tussen klassiek en modern.

Jep, ik denk dat de fietsen van Marten zo ongeveer de grootste drop (dus idd hoogte zadelpen vs. hoogte stuurpen) hebben van alle fietsen die op dit forum zijn langsgekomen.

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: di 15 dec, 2015 16:06
door EnriceV
Friso* schreef:
42mm Hetre's (= dikke 650B), 2x10 Shimano met buiscommandeurs op een 7sp Dura ace naaf dus eigenlijk 2 x 9, Son SL dynamo, Mafac competition remmen en een Columbus frame met bilaminates. 11 kg oid
bron: http://www.m-gineering.nl/prikbord.htm
Ik vind absoluut dat dat een mooie fiet is, en de onderdelen zijn allen kwaliteitsvol. Maar ik begrijp echt niet waarom op veel van die klassieke fietsen blijft gekozen worden voor buiscommandeurs. In de stad is het zo'n verademing om met je handen aan het stuur te kunnen schakelen, ze zitten (vind ik) niet beter of slechter en qua duurzaamheid heb ik ook geen echte klachten. Beetje onbegrijpelijke keuze dus in mijn ogen.

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: di 15 dec, 2015 16:23
door Wim
Persoonlijk heb ik ook liever flippers, en Marten heeft ze op een andere fiets zelf ook, maar dit is wel iets lichter :D

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: wo 27 jan, 2016 23:57
door keesswart
Tijd voor een update!
keesswart schreef: De standaard heb ik inmiddels voorzien van het bij veel wereldfietsers bekende voetje van ESGE, waardoor de standaard niet makkelijk wegzakt in een zachte bodem. Marten kent dit voetje ook, maar wist meteen te vertellen dat 'de standaard er na een tijdje doorheen prikt, waarna het voetje uiteindelijk halverwege de standaard komt te hangen'.
Mijn eerste voetje werd na 25 000 km inderdaad geperforeerd en schoof toen een stukje naar boven. Om het voetje halverwege de standaard te krijgen, zul je die standaard wel eerst in een diepe Groningse aardscheur moeten laten zakken.
Ik zet er over een jaar of 5 wel een nieuw voetje op; dan heeft het nog altijd een langere levensduur dan de meest robuuste fietsband.
Afbeelding
Marten had de standaard op de juiste hoogte afgezaagd. Door het toevoegen van het voetje wordt de standaard iets langer, waardoor de fiets teveel rechtop komt te staan. Met een ijzerzaagje heb ik de standaard een halve cm ingekort, zodat de fiets op een vlakke ondergrond nu weer net zo stabiel staat als in het begin.
De standaard zit niet, zoals gebruikelijk, aan het frame geklemd, maar aan twee nokken vastgeschroefd.

Afbeelding

Van onderen is goed te zien hoe de excenter met trapas d.m.v. 3 bouten in de bottom bracket wordt geklemd. (De bruine vlekjes op de lak zijn opgedroogde modderspatjes.)

Afbeelding

Om regen en modder zoveel mogelijk te beteugelen heb ik zowel voor als achter een lange spatlap bevestigd.

Afbeelding

Vergelijkbaar met de bracketpot - maar dan met slechts één bout - wordt de zadelpen vastgeklemd. Op andere fietsen zit vaak een losse zadelpenstrop van aluminium of kunststof (die bij mij wel eens brak wanneer ik die iets te enthousiast vast probeerde te draaien).

Afbeelding

Een tijdje terug kwam ik er achter dat bottom brackets op vakantiefietsen vaak onnodig hoog zitten. (Corrie, die korte benen heeft, kan op geen enkele fiets met beide voeten de grond raken zolang ze op haar zadel zit. Op haar kleine Snel Sahara zit de trapas even hoog als op mijn veel grotere Santos). Hieronder is te zien dat de trapas op mijn nieuwe fiets 3 cm lager zit dan op mijn oude fiets. (Helemaal fair is de vergelijking niet: door de excenter heeft de trapas van de M-gineering een variabele hoogte en deze staat nu bijna in de laagste stand.)
Op de rechterfoto's is ook goed te zien wat er gebeurt met zwarte cranks. Ik ben dan ook blij met de zilverkleurige Sugino's ;-)

Afbeelding
Afbeelding

Jaren geleden heb ik een wielrichter aangeschaft om het dure achterwiel dat ik in 1992 door Snel in Utrecht had laten maken, te onderhouden. Ook heb ik wel eens eigenhandig de velg van een voorwiel vervangen. Dat kostte me een hele middag, maar het wiel heeft wel duizenden kilometers goed gefunctioneerd. Nu gaven de nieuwe achterwielen uit Kiel-Windeweer mij het laatste zetje om ook een spaakspanningsmeter aan te schaffen. Steekproefgewijs heb ik de spanning van enkele spaken gemeten. Mocht er in de toekomst een slag in een van de wielen komen, dan weet ik nu hoe de beginsituatie is. (Voor andere fietsen gelden vaak weer andere normen, zeker voor asymetrische achterwielen van fietsen met een derailleur. Zie hier en google op 'spaakspanning' voor meer info.)

Afbeelding

Tenslotte was ik benieuwd wat deze 'aangeklede' M-gineering weegt in vergelijking met zijn voorganger, een stalen Santos Travelmaster 2.6. Toevallig heb ik deze week ook een aluminium Santos Travelmaster 2.8 te gast (met een vergelijkbare framemaat), die ik ook op de weegschaal heb gezet. Om de drie fietsen zo goed mogelijk met elkaar te kunnen vergelijken, heb ik elke fiets gewogen met hetzelfde zadel en de thudbuster. De M-gineering weeg ik zonder slot en bij de Santossen trek ik de 650 g van het vaste Axa-slot van het gewicht af. De Travelmaster 2.8 Alu heeft geen naafdynamo, geen verlichting en geen lowrider, dus daar tel ik het gewicht van een SON28 plus Edelux II (525 g) en een Tubus Duo (530 g) weer bij op. Het resultaat is:

M-gineering: 17,5 kg
Travelmaster 2.6 CroMo: 18,4 kg
Travelmaster 2.8 Alu: 16,6 kg

De M-gineering zit keurig tussen de beide Santossen in. Ondanks de Rohloffnaaf en de S&S-koppelingen is de M-gineering bijna een kilo lichter dan de stalen Travelmaster (met derailleur) en nog geen kilo zwaarder dan de aluminium Travelmaster (ook met derailleur).

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: do 28 jan, 2016 00:09
door Friso*
keesswart schreef:]Tijd voor een update!
Top gedaan hoor!

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: do 28 jan, 2016 06:52
door Inge1
Grappig de standaard update - heb ik een tijdje terug ook gedaan - dwz Marten heeft het voetje erop gezet.

Leuk te zien dat jouw standaard aan oogjes bevestigd zit. Bij mij zit ipv de oogjes een blok waardoor de 2 boutjes zitten geschroefd.

Re: Het grote M-gineering topic

Geplaatst: do 28 jan, 2016 07:50
door Georg
Is zo'n Rohloff-fiets ook zwaarder door het forsere bracket (excenter) vergeleken met een normale smalle bracket?

Zijn er eigenlijk vakantiefietsers die (ivm het gewicht) een koolstofvezel voorvork gebruiken?