Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorstellen + advies gevraagd - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

voorstellen + advies gevraagd

137 berichten
1e maar korte indruk is super. Vooral het lage bij het op en afstappen is voor mij heel erg fijn. Morgen zoals je hebt kunnen lezen een uitgebreidere kennismaking met de fiets. Zal morgen laten weten hoe hij heeft gedragen en vooral hoe het lijf zich voelt na ca 38 km's.
Wat een resultaat! Erg mooi.

Een vraag: waarom gekozen voor zo'n stapel spacers bij het balhoofd ipv een langere balhoofdsbuis?
Moet je aan Marten vragen.

Maar eh, de balhoofdbuis was erg lang , moest nog afgezaagd worden en zwarte spacers is mooier dan de kale balhoofdbuis. Ik vind het zwart daar niet storen.
Hallo,
Mooie fiets hoor.Gefeliciteerd.
Ik heb niet zoveel verstand van fietsen .Maar wat ik niet echt begrijp is de stuurconfiguratie.Je zadel staat t.o.v.het stuur erg laag.Dus je wilt liefst wat rechtop zitten .Maar waarom dan niet een recht stuur gekozen ?

Groet.
@Ando - geen recht stuur omdat ik dat simpelweg niet fijn vind fietsen. En als je wat verder terug het draadje in gaat dan zie je dat ik een dropperpost zadelpen heb en dus laag staat met op en af stappen. In normale fiets stand staat het zadel gelijk aan of een tikkie lager dan het stuur. De fiets is speciaal ontworpen zodat ik wat rechter kan fietsen ivm rugproblemen. Maar om te weten hoe ik samen met Marten (en de Hoogstraat) tot deze configuratie ben gekomen misschien handig om eens hele draadje te lezen
perik schreef:Wat een resultaat! Erg mooi.
Een vraag: waarom gekozen voor zo'n stapel spacers bij het balhoofd ipv een langere balhoofdsbuis?
Ik denk, Marten kennende, dat hij dat in de eerste plaats niet mooi vindt.
Als tweede is het beter voor als je in de toekomst het stuur toch weer eens lager wilt zetten. Dan hoef je geen nieuw frame te laten maken of rare fratsen uit te gaan halen.
Nog een voordeel is dat de fiets zo meer waard is als hij eens verkocht mocht worden als tweedehands, al is de kans dat je van die fiets af wilt wel heel erg klein.
Zou zo maar kunnen dat hij het niet zo mooi vind - geen idee.

Maar mocht het ooit inderdaad wat lager moeten dan is dat zo wel heel erg handig. Al vermoed ik dat niet.

En een goed punt bij ooit eventuele verkoop is het inderdaad een voordeel. Maar eh ik wil hem helemaal niet kwijt. is gewoon ene blijvertje totdat ik zo oud en versleten ben dat ik een driewieler nodig heb om te fietsen of het niet meer kan :wink: .
Inge hij is prachtig.
ik zit inmiddels aan de koffie in Well.
Tjonge wat een beestenweer zaterdag. Vol goede moed vertrokken met korte broek maar ik heb toch meer dan 3 uur in regenpak gefietst. Nog nooit zo blij geweest met de keuze dit niet thuis te laten.
De wind werkte de afgelopen dagen ook wat tegen. Ik kreeg de km niet kado.
Nu geniet ik van een windje in de rug soms zij. En kan ik gewoon meters maken. Op naar Kessel.
het is hier prachtig, de Lf 3 volg ik langs de maas.
Gr Anja
Anje - dan k. Vind ik ook :D Als je terug bent kom je hem als je zin maar eens in levende lijve bekijken.

Was inderdaad prut weer zatrerdag. Ipv de trein pas in Groningen te pakken heb ik maar een paar km naar Hoogezand gefietst - tussen de buien door.

Inderdaad goede keuze om regenkleding mee te nemen. Ik ga op vantie nooit zonder van huis.

Veel plezier in het nu betere weer naar Kessel. Maak je een draadje aan van je ervaringen onderweg? Kunnen we allemaal mooi mee leven (en fiesten) met je.
Gisteren mijn 1e "officiële" ritje gemaakt op het stalen raspaard. Moet wel enorm wennen aan deze houding t.o.v. de MTB maar toen ik weer bijna thuis was begon ik mijn draai te krijgen. En moet zeggen ik voel mijn benen wel - had een groot stuk flink wind tegen maar verder nergens last van. Heb uitgebreid gebruik gemaakt van het onderin de beugels fietsen - iets wat ik op eerdere fietsen niet zo vlug deed. En dat ging prima. Ook de rug heeft geen problemen gegeven.

Aan het schakelen moet ik nog even wennen - deze shifters gaan wat "zwaarder" dan die op de MTB zitten maar ook dat gaat vast goed komen. Ik hoor en voel een echte klik bij het overzetten van de ene naar de andere versnelling. En misschien heeft Marten nog wel een trucje om dat iets lichter te laten verlopen. Maar eerst nog maar een paar meer ritjes.

Verder hoor ik wel constant een soort van zoemend geluid - zoals vroeger de dynamo op de banden maakte. Ben er nog niet uit wat het veroorzaakt maar vermoed dat het de banden zelf wel eens zullen kunnen zijn. Misschien een beetje experimenteren met de hoeveelheid lucht. Als iemand suggesties heeft of herkend wat ik bedoel.... graag reacties.

Met het zadel mag ik nog een beetje spelen - had hem ietsje te hoog staan gisteren - dus die mag morgen een paar mm zakken. Verder mag het zadel denk ik ook nog ietsje naar achteren. Watt me wel opvalt met dit zadel is dat ik niet meer na een ca 30 min erg hoge nood heb om te plassen. Iets wat ik met andere zadels wel heb - zowel in het verleden als met het Terra zadel op de MTB. En dat is wel heel erg fijn.

Morgen mijn 2e ritje - heerlijk in de korte broek mits de voorspellingen natuurlijk uitkomen.
Inge1 schreef: Verder hoor ik wel constant een soort van zoemend geluid - zoals vroeger de dynamo op de banden maakte. Ben er nog niet uit wat het veroorzaakt maar vermoed dat het de banden zelf wel eens zullen kunnen zijn. Misschien een beetje experimenteren met de hoeveelheid lucht. Als iemand suggesties heeft of herkend wat ik bedoel.... graag reacties.
Ik herken het zoemend geluid bij banden maar alleen wanneer ik fiets op strak asvalt en niet contant.
Prachtig karretje! Ben jaloers!
@Jasmon - is ook voornamelijk op asfalt te horen - maar wel vrij constant.
Ga vandaag (vanmiddag ene rondje rijden) weer opletten en kijken of ik het wat meer kan traceren.

@Riny dank - je weet wie hem gemaakt heeft :wink: Dus jaloers zijn hoeft niet alleen heel veel geduld hebben :D

aanvulling:
Vandaag rit 2 gemaakt en de fiets voelt inmiddels aan als een echte Lambourghini. Voel er me nu al volledig op thuis. vandaag heerlijk veel - meer nog dan de 1e keer - onderin de bocht gereden. Top met tegenwind. Begin te wennen aan het iets zwaarder schakelen van de shifters. En het zoemende geluid zijn inderdaad de banden die ik hoor - het begint te zoemen vanaf een 17/ 18 km pu. Het zadel nog wat naar achteren gezet voor ik vertrok en heb het idee dat dat nu goed staat. Bij terug komst het nog wel wat laten zakken en kijken bij een volgende ronde of het dan op de juiste max. hoogte staat.

Dadelijk een andere pomp bevestiging bestellen: de pocket Rocket DX op advies van de topeak representative in NL. Ben benieuwd of het gaat lukken.
Friso* schreef:Is dat RAL5015?
Zou ook RAL5012 (lichtblauw, zie http://www.ralkleur.nl/) kunnen zijn, een kleur die ik zelf ook overweeg voor de fiets die ik hopelijk nog voor het eind van de zomer kan berijden. Inge, veel geluk met deze Blue Beauty!
keesswart schreef: Zou ook RAL5012 (lichtblauw, zie http://www.ralkleur.nl/) kunnen zijn, een kleur die ik zelf ook overweeg voor de fiets die ik hopelijk nog voor het eind van de zomer kan berijden. Inge, veel geluk met deze Blue Beauty!
Dat zou fijn zijn! Ook bij Marten? Wat wordt het voor een fiets?
Geen idee welke ral het is - Marten even vragen als je het wilt weten. Voor mij is het gewoon hemelsblauw.

Kees dank - dat gaat zeker goed komen. Hij voelt inmiddels aan als een handschoen. Nog nooit eerder een fiets gehad die zo lekkere reed/ zat. En ik heb meerdere dure gehad.

Kees wat gaat het voor jouw worden ben wel benieuwd.
Friso* schreef: Ook bij Marten? Wat wordt het voor een fiets?
Yep! In december bij Marten geweest en in januari kwam de bouwschets.

Afbeelding

Het wordt een makkelijk deelbare fiets met S&S koppelingen, die ik mee kan nemen in treinen zonder fietsplekken. Voor mijn fietsgidsen ga ik vaak voor een korte periode veldwerk doen. De eerste en de laatste dag zit ik dan meestal in de trein. Zo vertrek ik morgen weer naar Caen in Normandië. Mijn huidige fiets is veel te groot voor de Thalys, dus moet ik eindeloos boemelen om mijn bestemming te bereiken. Naar Normandië duurt zo 9 tot 13 uur met minstens 5x overstappen. Met de nieuwe fiets in een compacte hoes zou ik er met de Thalys al in 6 à 8 uur zijn, met slechts 2x of 3x overstappen.
Nu steeds meer nachttreinen het loodje leggen, verwacht ik ook voor andere Europese bestemmingen steeds vaker met hogesnelheidstreinen te gaan reizen.
Ik kwam op het idee om een deelbare fiets te laten maken nadat ik dit artikel over de fiets van Shane had gelezen.
keesswart schreef: Yep! In december bij Marten geweest en in januari kwam de bouwschets..
De schets wijst, zover ik kan/ mag oordelen, op een stabiele geometrie. Ik ben zeker benieuwd. Het zal zeker tijd schelen, dat lijkt me erg prettig. Ik heb veel mooie verhalen gelezen op uw site, ik meen me te herinneringen dat er op zowel een ligfiets als een tourfiets (Snel?) reizen werden gemaakt? Sowieso is de RAL 5012 een mooie kleur, net als de 5015. Ik wacht zelf ook op een product uit Grunnen, eerst de schets maar afwachten. Succes!
Ziet er goed uit Kees - wanneer verwacht je hem? Want voor het eind van de zomer klinkt wel erg snel.
Op de offerte staat 1 augustus. Dat lijkt redelijk snel, maar die offerte ontving ik al op 7 januari. Gelukkig is mijn huidige fiets in prima conditie, dus ik wacht geduldig tot er witte rook uit de schoorsteen van Marten komt :wink: .