Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Slaapt schreef:Plus dat onderstaande foto niet van een derrieding is maar een kettingspanner van een singel speed fiets.

En HS33 voor fatbikes gaat er niet komen. Dan wordt het gewicht veel te hoog voor dergelijke velgen. Het is niet voor niets dat er al grote holes in gemaakt worden.
Dus lekker BB7(met kabel en geen olie) schijven monteren en gaan!
Dat van die HS33 Fat-edition was met een knipoog bedoeld hoor :wink: !
Wist wel dat het een spanner was maar dacht dat als die een klap kan krijgen dan is een derailleur nog makkelijker te raken.
Maar waarschijnlijk zie ik inderdaad te veel spoken, ben gewoon een beetje benauwd, ga naar een toch wel erg onherbergzaam gebied.
Hier een link van Peter Nyland met mooie plaatjes, naar dat gebied ga ik.

maar ik zal niet meer piepen :wink:
Neem dit mee:

Afbeelding
hee dat is een mooi ding, zoiets wil ik wel ja, dank voor de tip!

wel lekker onhandig dat door twijfels je bagage alsmaar groeit, maar al doende leert men (hoop ik )
heb de tocht ook al wat korter gemaakt, krijg namelijk al dat eten niet kwijt :(
tis nu circa 650km geworden, met ook veel lopen en tillen dus wil zo min mogelijk meenemen (bikepacking)

heb er wel erg veel zin in, wordt zeker een pracht tocht!

thanks voor het meedenken!
Hoi Yopie,

Mooi filmpje van Peter Nylund. Lijkt me een mooie tocht. Ik zou wel een Muskieten hoofdnet meenemen als ik het zo zie.

gr
Patrick
Als toevoeging daarop: koop zo'n hoofdnet ter plaatse (voor Yopie waarschijnlijk minder belangrijk, ze woont al in knuttenland). Althans de Schotse midges kwamen met gemak door het hoofdnet wat ik in NL kocht heen, het gaas van de netjes die aldaar te koop waren was veel fijnmaziger.
detrage schreef:Als toevoeging daarop: koop zo'n hoofdnet ter plaatse (voor Yopie waarschijnlijk minder belangrijk, ze woont al in knuttenland). Althans de Schotse midges kwamen met gemak door het hoofdnet wat ik in NL kocht heen, het gaas van de netjes die aldaar te koop waren was veel fijnmaziger.
åj dat wist ik niet! heb ook al verscheidene keren tegen Nederlanders gezegd dat een hoofdnetje meenemen wel zo slim is, ook omdat ter plaatse kopen wel eens lastig kan zijn.

Zelf ga ik aan het einde van de zomer de fatbike-tocht maken in, dat is namelijk de beste tijd voor het Zweedse gebergte want dan zijn de muggen en de knutjes vertrokken en is het meeste smeltwater/nattigheid opgedroogd.
En heb altijd Wilmas Beckolja bij me, een zweeds natuurmiddel tegen vliegend gespuis. Werkt wonderbaarlijk goed en je gaat er ook nog eens heeeerlijk door ruiken (extra-super-gerookt). Bij mij roept dat luchtje ook gelijk romantische gevoelens op want ik associeer het direct met ruige natuur, natte schoenen, kampvuur, vis, bier en stoere mannen (maar ik ben misschien een beetje raar).
Yopie schreef:hee dat is een mooi ding, zoiets wil ik wel ja, dank voor de tip!

wel lekker onhandig dat door twijfels je bagage alsmaar groeit, maar al doende leert men (hoop ik )
Het is een wat kwetsbaar onderdeel, maar zolang je zorgt dat je een reserve derailleurpad bij je hebt is de kans uiterst gering. Uiteindelijk kan alles kapot en neem je alleen voor de meest logische dingen spares mee. Als je frame scheurt ben je ook vrij snel klaar.

Maar heeft jouw stalen Pugsley wel een los derailleurpad? Die hebben volgens mij een vast derailleuroog. Die kan je ingeval van terug buigen/laten buigen. (Bij aluminium is dan kans op breken erg groot.)
Travelmaster schreef:Ik mountainbike toch aardig wat en heb nog nooit, maar dan ook nóóit een aanvaring met m'n derailleur tegen een rots of tak gehad ofzo. Of ik heb mazzel gehad, of het gebeurt niet vaak. Ik denk beide:)
Ik denk mazzel want ik googelde net ff snel op 'derailleurpad gebroken' en kwam heel wat ellende tegen: kapotte derailleur in het wiel, kromme/gebroken spaken, kapotte ketting ..
Pat schreef:Mooi filmpje van Peter Nylund. Lijkt me een mooie tocht.
Ik ga niet dezelfde route doen maar meer een stukje door hetzelfde gebied (ik ga meer door het ruigere zweedse gebergte) maar tis erg moeilijk daarover info te vinden. Kreeg wel net te horen dat ik een stuk van de route kan vergeten want met een mtb was dat toen 80% lopen, nu zal een fatbike wel beter gaan maar toch weer niet zoveel beter ..
In de eerste 4 min. van dit filmpje kun je goed zin waar ik ga fietsen, veel stenen dus. Daarom ben ik toch wel een beetje benauwd.
Fanman schreef:Maar heeft jouw stalen Pugsley wel een los derailleurpad? Die hebben volgens mij een vast derailleuroog. Die kan je ingeval van terug buigen/laten buigen. (Bij aluminium is dan kans op breken erg groot.)
De stalen Pugsley heeft inderdaad geen losse pad maar ik dacht eerst heel optimistisch om een los plaatje van te voren alvast op maat te slijpen (het plaatje valt nl in een soort holletje/opstaand randje dus zal nooit passen) en die er dan op de een of andere manier aan vast te schroeven maar bij nader inzien gaat dat natuurlijk nooit lukken en slaat het nergens op. Bij een krom/verbogen oog valt er ook sowieso niets meer vast te maken.
Nee, dan wordt 't gewoon lopen, duwen en honger lijden. :shock:

Ach ja, het beste is waarschijnlijk een andere hobby maar ik ga het gewoon toch maar proberen, heb namelijk het grootste vertrouwen in de fatbike (hee klinkt dat stoer of niet :wink: ).
Fanman schreef:Maar heeft jouw stalen Pugsley wel een los derailleurpad? Die hebben volgens mij een vast derailleuroog. Die kan je ingeval van terug buigen/laten buigen. (Bij aluminium is dan kans op breken erg groot.)
Universeel derailleurpad die ik postte gebruik je in geval van afgebroken derailleurpad. Bij frames met losse pad neem je uiteraard precies passende reserve mee.
Ik was op zoek naar info/mooie beelden van snowkiting en fatbiking en zo kwam ik dit tegen, ook iets met kit en fatbike maar toch totaal iets anders. Misschien voor de e-biker die net ff wat anders wilt:

Afbeelding

Afbeelding


Maar 'Where we're going .. we don't need roads' is natuurlijk veel beter! zoals kite-skiing, fatbiken en winter wonderland 8) :

Bron
Mocht je nog tips willen hoe je fatbike winterklaar wordt, dan worden hier nog een paar ideeën genoemd: http://www.adventure-journal.com/2013/0 ... y-fatbike/.

Bijvoorbeeld: benzine opslaan IN het frame, om die vervolgens met kraantjes af te kunnen tappen. :!:
Robertjan schreef:Mocht je nog tips willen hoe je fatbike winterklaar wordt, dan worden hier nog een paar ideeën genoemd: http://www.adventure-journal.com/2013/0 ... y-fatbike/.
Mooi, dat wil ik natuurlijk ook! Zal het later beter bekijken, zit nu nog even heerlijk van de zomer te genieten. Ben momenteel met de fatbike ergens in een zweeds gebergte, hier snel even wat plaatjes, kan ze zelf alleen maar in het zwart/wit zien dus hopelijk valt er wat te zien?

Afbeelding

Voor het eerst rolt de Pugsly op asfalt: hij zoemt, vibreert, lijkt de eerste paar minuten aan het asfalt te plakken maar daarna trapt ie zonder enig probleem bergopwaarts.
Bergje af is een ander verhaal; hij is wat zompig, de herrie van de vette banden doet denken aan een straaljager (okee een beetje overdreven) en de trillingen worden bij een bepaalde snelheid zo groot dat ik toch maar moet remmen want hij begint als een jojo te stuiteren. Waarschijnlijk te lage bandenspanning? Maar het mag de pret niet drukken want o wat is het hier mooi! En behalve wat nieuwsgierige vogels die komen kijken wat voor zoemend beest daar voorbij hopt is er niemand te zien. Een prachtig verlaten gebied.

Maar een fatbike heeft natuurlijk helemaal geen wegen nodig want hij dendert gewoon overal overheen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
steile paadjes langs bulderende watervallen, als ik de rem loslaat lig ik snel 30 meter beneden ..

Afbeelding

Geloof dat ik hier maar blijf! tis zo prachtig mooi en drinkwater genoeg, hopelijk kun je korstmos eten? want anders krijg ik honger

groetjes uit Lappland!
like!
Yopie schreef:hopelijk kun je korstmos eten? want anders krijg ik honger
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... edsel.html

De foto's zijn overigens geslaagd, ook in kleur.

Renaat
Mooie tocht, Yopie! Deels met gewone mountainbike te doen, zie ik. Maar waarschijnlijk maak je nu júíst foto's als het lastige gedeelte over is. Tja, dan is het inderdaad hét domein van de fatbike. Mooie omgeving, daar in het Hoge Noorden! Zie je nou wel dat er wél iets boven Groningen gaat! (Rare reclames hier altijd... :lol: )
Revanho schreef:
Yopie schreef:hopelijk kun je korstmos eten? want anders krijg ik honger
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... edsel.html

De foto's zijn overigens geslaagd, ook in kleur.

Renaat
Bedankt Renaat, heb ondertussen wat verschillende korstmossen geproefd maar buh wat een bitter taai goedje, niet echt geschikt om rauw te eten. Wist verder alleen dat rendieren het met kilo's moeten eten doordat het weinig voedingswaarde bevat, wel veel koolhydraten maar zeer weinig eiwitten. Duurt de winter te lang dan gaan ze hun eigen eiwit afbreken.
Had ook begrepen dat de Egyptenaren oa korstmos in mummies deden, iets met bacteriedödend ofzo? dus had bedacht dat het misschien wel geschikt was om op m'n onderbenen te wrijven want die zitten door die scherpe pinnetjes van de platformpedalen onder de kleine wondjes. Maar heb het toch maar niet gedaan. :wink:

Platformpedalen zijn absoluut niet geschikt voor dit soort tochten. Dat wist ik al maar eigenwijs die ik ben heb ik ze er toch op laten zitten, ze zijn nl wel heel fijn om door moeras te ploegen. Vaak moet ik dan nl afstappen, zak gelijk tot over de enkels in de derrie weg, de schoenen zuigen zich zo vast dat de voeten eruit glijden en vervolgens moet ik ze heel snel pakken anders lopen ze binnen een minuut vol blubber en zakken ze weg. Als ik dan na veel geploeg weer vaste grond onder de wielen heb ben ik heel blij met die brede pinpedalen; altijd grip hoe vies je schoenen ook zijn. :)

En over het meenemen van voedsel, moet me meer gaan verdiepen in het thuis zelf drogen van eten, zeer belangrijk als je hier ronddwaalt en vooral ook doordat ik niet zoveel bepakking kan meenemen. Heb alleen geen flauw idee hoeveel energie je op zo'n tocht gebruikt: soms zijn er mooie singletracks maar meestal sta je op de pedalen, balanceer je met alles wat je hebt over en tussen rotsen, sleur/trek/duw je tot je raar wordt, sneeuw, modder, steile klimmen en ook de afdalingen tussen rotsblokken waarbij je heel geconcentreert bezig bent de fiets in bedwang te houden vraagt veel energie. Hoe reken je dit nu om naar cal.? Geen flauw idee. :?
Robertjan schreef: Mooie omgeving, daar in het Hoge Noorden! Zie je nou wel dat er wél iets boven Groningen gaat! (Rare reclames hier altijd... :lol: )
Yep, en dan zijn er ook nog steeds die beweren dat er hier alleen maar bomen zijn, nou zie jij een boom?? Wel mooie roze nachthemels onder een zomernachtzon, bergmeren, kabbelende beekjes, bruisende rivieren en oja fluoriserende groene spinnetjes die sierlijk op hoge pootjes over de stenen dansen. Zouden ze misschien in het donker licht geven?

Voor degene die nog een mooie mtb/fatbike/wandelroute zoeken: van de Noorse grens (bij Narvik) over de Rallarvägen van Riksgränsen naar Abisko, daar pak je de Kungsleden (500km lang pad) tot Hemavan, dan door naar Stekenjokk, een hoogvlakte waar de Vildmarksvägen alleen maar open is van 15 juni-15 okt. (vanwege de soms 7 meter hoge snö). Heb daar al heel wat mooie herinneringen liggen, een prachtig mooi verlaten gebied!
Of ik de hele route volhoud weet ik nog niet, zie wel hoever ik kom.

En zoek je nog iets mooiers (är det möjligt?) ga dan naar het noordelijke deel van de Nordkalottleden, åj das pas mooi! alleen helaas bijna niet te fietsen. De Kungsleden is een onderdeel van dit 800km lange pad en deze wordt wel steeds meer befietst. D'r is hier trouwens ook een boekje over: 'Kungsleden på mountainbike', de schrijver ben ik helaas ff vergeten.
En sorry, geen links/routekaartjes want kan met dit minuscuul kleine schermpje en slecht internet maar een blz tegelijk openen. Ja het is boven de poolcirkel maar heel eenvoudig :)
Robertjan schreef:Mooie tocht, Yopie! Deels met gewone mountainbike te doen, zie ik. Maar waarschijnlijk maak je nu júíst foto's als het lastige gedeelte over is. Tja, dan is het inderdaad hét domein van de fatbike.
Sommige stukken gaan beter met een mtb, dat is toch duidelijk meer een klimgeit, een fatbike is echt een olifant. En soms moet ik de fiets tillen, nu heb ik de Pugsley plus bagage niet gewogen maar het weegt wel wat en vooral is ie onhandig groot.
Had ook een keer de bagage eraf gehaald, dat als eerste naar boven gebracht en daarna met veel moeite de fatbike omhoog gesleurd. Leg vervolgens de fiets naast de drybags om van het welverdiende uitzicht te gaan genieten, de fatbike draait nog even zijn wiel een slagje om en AAAAH! duwt zo met die dikke noppen tegen een drybag zodat ie hops als een gek weer naar beneden stuitert! :shock: Ik was zo verbijsterd dat ik vergat te vloeken.
Wat een ellende om vervolgens die drybag weer omhoog te krijgen, die grap heeft bijna m'n nek gekost (en vingertoppen, nagels), had eigenlijk de zak moeten laten liggen maarja zonder tentje en slaapzak in een berggebied met eeuwige sneeuw is ook niet alles. Nu heb ik de spullen wat beter verdeeld, weer wat geleerd dus.

De fatbike is wel ideaal voor op de Kungsleden waar af en toe loopplanken liggen, want soms is de kier tussen twee planken net te breed voor een gewone mtb band (ben daardoor wel eens op de mtb onderuit gegaan, niet leuk)
En hij dendert fantastisch over stenen en rotsbodem, daar is ie toch wel kampioen in (naast het winterfietsen dan).

Heb nu alleen wel zeer vervaarlijk piepende schijfremmen, zowel voor en achter, kan er alleen niets bijzonders aan zien. Ze doen het iig nog prima en dat is wel nodig ook want tis een en al remmen hier.

groetjes!

oja, zijn er al wat meer fatbikers hier op het forum bijgekomen? lijkt me namelijk wel leuk :D
Platformpedalen niet ideaal, schrijf je... wat dan wel? Toch geen klikpedalen...?
Ik heb ooit gewandeld vanaf het fjord bij Narvik (Beisfjord) naar Kätterat, daar met de trein naar Riksgransen en daar vandaan via Björkliden bovenlangs het nationaal park in bij Abisko. Een prachtige wandelroute inderdaad. Maar als 's zomers er nog sneeuw op bergmeertjes ligt, loop ik daar toch liever even omheen. Je weet nooit hoe bevroren die meertjes in september nog zijn... :oops:
Maar van Riksgransen naar Abisko is een prachtige route inderdaad, hoewel ik ergens ben afgeslagen richting de Låktatjåkko-hut. Ik heb nog ergens pannenkoeken ontbeten op een helling, genietend van het uitzicht over het Torneträsk-meer. Overweldigend mooi.

Veel plezier daar!
@ yopie gaaf hoor, lekker bezig zo.

myccr heeft veel info over voedsel drogen. die kanoen daar 3 maanden in de bush en dan moet je ook wel .

geniet ervan.