Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is jullie oordeel over vittorio fietsen? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Wat is jullie oordeel over vittorio fietsen?

Ronald van der Perk schreef:De Vittorio weegt 18kg en de Santos 20kg!!!!!
Daarbij komt dat de Vittorio veel stijver is en strakker stuurt.
Dat een aluminium fiets lichter zou zijn is echt onzin.
Ronald van der Perk
Ronald,
Dit mag je echt wel beter onderbouwen.
Zo'n Vittorioframe weegt tegen de 3 kilo. Dan zou die Santos een frame hebben van 5 kilo. (excl. vork)???
Leon
Leon schreef:
Ronald van der Perk schreef:De Vittorio weegt 18kg en de Santos 20kg!!!!!
Daarbij komt dat de Vittorio veel stijver is en strakker stuurt.
Dat een aluminium fiets lichter zou zijn is echt onzin.
Ronald van der Perk
Ronald,
Dit mag je echt wel beter onderbouwen.
Zo'n Vittorioframe weegt tegen de 3 kilo. Dan zou die Santos een frame hebben van 5 kilo. (excl. vork)???
Leon
Onderbouwen. Ik zou niet weten hoe. Twee fietsen, aangepast aan mijn lengte. Gewoon op de weegschaal met alles eraan, uiteraard zonder tassen, ik kan er ook niet zo veel aan veranderen. Toen ik 3 jaar geleden de Santos ging wegen werd ik ook pijnlijk verrast. Ik had gedacht dat deze fiets lichter zou zijn, maar dat bleek dus niet zo te zijn.
Het enige verschil in uitrusting is dat de Vittorio een derailleur heeft en een band dynamo en de Santos een Rohloff naaf heeft en een naafdynamo.

Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef:Het enige verschil in uitrusting is dat de Vittorio een derailleur heeft en een band dynamo en de Santos een Rohloff naaf heeft en een naafdynamo.
Daar heb je de helft van het gewichtsverschil al te pakken.
Zitten er verder identieke sturen op van dezelfde merken én types?
Identieke stuurpennen, zadelpennen, voorbladen, kransjes, velgen, binnenbanden, zadels, spatborden, dezelfde bidonhouders, pedalen, trapassen en cranckstellen?
Je staat soms te kijken hoeveel verschil daar in kan zitten. Het gewicht van een fiets zit in de verzameling van kleine dingen, niet in het frame.

Dat gewicht van de vittorio vind ik kloppen bij de omschrijving en de gevonden foto (http://i26.tinypic.com/16m0u2e.jpg). Van de Santos zou ik wel eens een foto willen zien.

Leon
Leon, natuurlijk zit het verschil in al die dingen die je opsomt, en natuurlijk is een Santosframe geen kilo's zwaarder dan een Vittorioframe. Ronald reageerde op de in dit topic herhaaldelijk genoemde opvatting dat de merknaam Vittorio gelijk staat aan zware fietsen, door te vermelden dat zijn ervaring anders is.
In jouw reactie daarop lees ik eigenlijk alleen maar een bevestiging van zijn punt: als het gewicht van een fiets in alle losse onderdelen zit, dan moet je voor een inschatting van het gewicht van een fiets dus naar die onderdelen kijken, en niet naar de merknaam (of enkel het materiaal van het frame).

Rest natuurlijk de vraag hoe Vittorio die reputatie gekregen heeft... Misschien maken ze doorgaans wel (overdreven) robuuste fietsen, of stellen Vittorioklanten gemiddeld niet zoveel eisen aan het gewicht van hun fiets? Of misschien rollen ze zo stabiel en rustig dat men denkt dat ze ook het gewicht van een tank moeten hebben?
Mijn vrouw heeft een derailleur Santos Travelmaster 26 in een kleine maat en die is zowat een kilo zwaarder dan mijn m-gineering Rohloff. Die m-gineering heeft net zo stevige wielen en dragers, ook Magura's en dezelfde verlichting.
Wim
een aluminium frame is niet altijd lichter dan een stalen frame.Een en ander hangt af van welk soort alu wordt gebruikt en de wanddikte en van welk soort stalen frame(chromosoort/butted).Wil je een stevig frame zonder zwabberen dan zal het gewicht van het frame niet heel veel verschillen(hooguit max 1 kilo).
Een trekkingfiets onder de 15.6 kg met en frame dat stijf genoeg is moet mogelijk zijn.
Ik vind Vittorio's mooie vakantiefietsen. Voor de duidelijkheid: alle soorten alu zijn even zwaar, en hetzelfde geldt voor alle soorten staal. Alleen zijn sommige soorten sterker zodat je er minder van hoeft te gebruiken. Vittorio's zijn zwaar omdat ze degelijk zijn, en omdat er relatief goedkoop staal gebruikt wordt zodat de buizen relatief dikwandig moeten zijn (mijn m-gineering heeft lichtere oversized Reynolds 853 buis die vermoedelijk toch nog sterker is).
Wim
urje schreef:Rest natuurlijk de vraag hoe Vittorio die reputatie gekregen heeft... Misschien maken ze doorgaans wel (overdreven) robuuste fietsen, of stellen Vittorioklanten gemiddeld niet zoveel eisen aan het gewicht van hun fiets? Of misschien rollen ze zo stabiel en rustig dat men denkt dat ze ook het gewicht van een tank moeten hebben?
Ik denk dat dit een goede samenvatting is.
Leon
Volgens mij is het gewicht van een reisfiets niet zo belangrijk voor de gemiddelde vakantiefietser of wereldfietser . :?:

Een bidon + houder meer of minder , en je hebt het verschil alweer op geheven. :shock:

Gewicht voordelen vindt je in je lichaamsgewicht en je bepakking :!:
Dirk