Vanmorgen een fotoreportage in de Guardian
https://www.theguardian.com/environment ... n-pictures
https://www.theguardian.com/environment ... n-pictures
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Het verschil is wel dat dat (vrijwel) allemaal wedstrijden zijn op en afgesloten circuit, waar de 'normale verkeersdeelnemers geen onderdeel uitmaken van de omstandigheden van de wedstrijd. Dat vind ik nu precies een van de zaken waar te weinig aandacht voor is.Travelmaster schreef:@ derdekeer: Ik ook hoor. Maar m.i. kan veiligheid niet gegarandeerd worden. Als dat wel zo was, dan zouden we dat ook moeten toepassen in de dagelijkse praktijk. Het gevaarlijke element hierin zit 'm in de uitputting die het wedstrijdelement in deze race met zich meebrengt.
Maar als je wedstrijden die zich afspelen tegen een achtergrond van fataliteit zou moeten cancellen, zouden er aardig wat wedstrijdjes afvallen. Boksen, F1, Red Bull (Rampage), Dakar, etc. etc. Deelnemers daaraan weten de risico's. Organisatoren ook.
Wordt:Polling schreef:... wedstrijden op niet afgesloten openbare wegen ...
Klinkt subtiel en misschien bedoel je het niet, maar dit is dé manier om misverstanden en onenigheid te creeëren.Anders schreef:... wedstrijden in de openbare ruimte ...
+1Jeuu schreef:Ja hoor, er zijn weer eens mensen die een iets andere invulling geven aan hun fietsvakantie dan de rigide regelzuchtige bezoeker van dit forum, dus dat moet maar verboden worden. Het is niet genoeg dat je je als fietser aan de geldende verkeersregels houdt, als je wordt doodgereden is het allereerst je eigen schuld. Je had immers ook thuis kunnen blijven. Fietslust is vreselijk en avontuurszin de grootste gruwel van de 'wereldfietser', dus voortaan alle fietsvakanties op een afgesloten circuit. Wel zo verstandig.
Daar heb je gelijk in. Maar niet alle schuld kan aan het gemotoriseerd verkeer worden toegeschreven.Peter_K schreef:Er worden dagelijks fietsers doodgereden door gemotoriseerd verkeer. Dat aan dit specifiek ongeluk meer ruchtbaarheid gegeven wordt is, omdat het gerelateerd is aan de Transcontinental Race.
Zonder een wedstrijd op de voor het openbaar verkeer openstaande weg, zou zeer waarschijnlijk geen ongeval hebben plaatsgevonden.Peter_K schreef:Was op diezelfde plaats en op hetzelfde tijdstip een fietsers doodgereden die niet aan deze wedstrijd meedeed, dan had waarschijnlijk niemand hier ooit wat van gehoord.
Alle deelnemers aan deze race hebben zich niet gehouden aan de geldende verkeersregels. Voor wat betreft deelneming aan een wedstrijd op de weg met een voertuig, als herhaaldelijk rijden in een toestand van oververmoeidheid.Peter_K schreef:Het feit dat deelnemers zich dienen te houden aan de verkeersregels is op zich waarborg genoeg.
Peter_K schreef:Dit zou een heel ander verhaal zijn als een gemotoriseerde wedstrijd gehouden zou worden: als je praat over veiligheid moet je beseffen dat het grootste gevaar van het gemotoriseerde verkeer komt.
Deze vorm van wedstrijden op de weg, zonder veiligheidsmaatregelen en parcours, is zonder meer al verboden. Het risico op blijvend letsel of de dood is groot. De deelnemers noem ik "gokkers" Net als een loterij. De meeste hebben niets, maar enkelen een prijs en soms de "hoofdprijs".Peter_K schreef:Het verbieden van (wedstrijd)fietsen lost dat wel op natuurlijk, maar lijkt mij niet wenselijk.
Inderdaad. Dank voor de link.
Je weet niet waar je het over hebt, je weet niet over wie je het hebt en je weet niet wat er is gebeurd. Ronduit walgelijk dit. Ik stoor me hier mateloos aan.PietV schreef: Deze vorm van wedstrijden op de weg, zonder veiligheidsmaatregelen en parcours, is zonder meer al verboden. Het risico op blijvend letsel of de dood is groot. De deelnemers noem ik "gokkers" Net als een loterij. De meeste hebben niets, maar enkelen een prijs en soms de "hoofdprijs".
Piet.
+1groverr schreef:The Transcontinental Race is volgens mij een wedstrijd, race, spel, avontuur of strijd tegen jezelf, de natuur of wat dan ook. Het is geen race met een grote groep, waarvoor je een afgezet parcours of circuit organiseert. Hoewel ik in een filmpje van een vorige keer wel de eerste kilometers publiek langs de zijlijn zag zitten achter dranghekken. Volgens mij hinderen de renners na de eerste kilometers het verkeer niet meer op grote schaal. Je hebt vergelijkbare risico's als fietsvakantiefietsers, bergsporters of wielrenners die voor het eerst met klikpedaaltjes fietsen. Een licht risico is onderdeel van deze activiteiten.
Ik erger me er dan ook groen en geel aan dat na elk incident, met name een dodelijk incident, we in Nederland een verantwoordelijke willen aanwijzen. We lijken niet te kunnen omgaan met pech of gevaar. Door dit soort discussies ontstaan alleen maar extra regels en afspraken die achteraf eigenlijk niet wenselijk blijken te zijn. Dit soort regels, protocollen of afspraken belemmeren vaak groei of persoonlijke ontwikkeling en voeden angst.
Ongelukken gebeuren en helaas gaan er ook mensen door dood. Daarmee hoef je niet meteen een context te veranderen, zoals deze wedstrijd. Bij een structurele toename van ongelukken moet je er wel wat mee, bijvoorbeeld zoals dat nu blijkt dat het smartphonegebruik in de auto de stijging van het aantal verkeersdoden lijkt te veroorzaken. Voor zover ik weet is het fietsen van de Transcontinental Race niet bijzonder gevaarlijk, maar juist heel avontuurlijk.
Ik hoop dat er heel veel mensen aanvaardbare risico's blijven nemen, zodat we grote jongens en meisjes worden. Deze jongen en meisjes zijn vaak een voorbeeld voor anderen en dat hebben we nodig!
Je zet op basis van je sporthaat en dubieuze, ongefundeerde vooroordelen een hele groep mensen weg als onverantwoorde gevaarlijke wegpiraten. De nagedachtenis van degenen die bij een verkeersongeval zijn omgekomen haal je door het slijk met de implicatie dat het hun eigen schuld is, zonder dat je weet wat er is gebeurd. Dat vind ik kwalijk.PietV schreef:Pedalero,
Ik had deze reactie van jou verwacht. Velen begrijpen niet wat er mis is met dergelijke soort verboden races. Gewoon gevaarlijk. Dat willen en zullen ze ook nooit begrijpen. Dat je je aan een mening stoort is jouw zaak. Ik hoop voor mezelf, dat ik in de nachtelijke uren geen oververmoeide en zwalkende fietsers tegen kom.
Piet.