door
Rvoogt » za 15 jun, 2013 10:35
Zo, ineens 3 pagina's erbij
Ik wil een update geven, het project is bijna voorbij. Nog iets meer dan 2 weken te gaan.
Ik snap dat er veel meer en betere methodes zijn om het probleem op te lossen, echter, vergeet niet dat ik in opdracht van een fietsverlichting bedrijf via de TU Delft ontwerp en dat we maar 2 maanden hebben voor het project. Veiligheid en e-bikes waren mijn onderwerp keuzes en in combinatie met fietsverlichting valt dan inderdaad niet heel veel te doen zonder de kosten te laten stijgen.
Het concept wat nu gekozen is, zal er anders uitzien dan degene die te zien zijn op pagina 3 van dit forum. Ook zal het geen bewegende onderdelen hebben omdat dit slijtgevoelig is en niet gewenst is bij het bedrijf.
De focus van de lichtbundel zal als volgt functioneren:
(let op, er zal altijd licht recht naar voren schijnen gezien dit de veiligheid bevorderd en verplicht is)
Bij zeer langzaam tot stilstaand zal de lichtbundel naar beneden schijnen. Deze klimt dan bij 15km/u en 20km/u al snel tot recht vooruit. (het klimt dus niet
vanaf 15 a 20, maar
tot 15 a 20) Vanaf 15 km/uur zal de lichtbundel, maar ook de breedte van het licht zelf (dus wat medeweggebruikers zien) verbreden. Dit niet meer dan wat bij scooters de norm is (om zo gevaarlijke situaties te voorkomen).
Het idee is:
Het bewegen van de lichtbundel verticaal moet de gebruiker een beter gevoel van snelheid geven, zodat inschattingsfouten van de gebruiker verminderd wordt.
De breedte van het lichtvlak en lichtbundel moet bij medeweggebruikers het idee geven dat het om een snel voertuig gaat, zodat inschattingsfouten van medeweggebruikers verminderd wordt.
Ik ga een prototype bouwen en onderzoeken of het ook daadwerkelijk werkt. Dit is namelijk ook de opdracht.
Wederom bedankt voor de vele ideeën, invalshoeken en meningen.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
mvg,
Robert