Bedoel je de kerk der heilige koeien?Michael W schreef:Oef oef Bert, dat is vloeken in de kerkbert sitters schreef:Snelheid is dus het grootste gevaar!
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Het is echt niet alléén de snelheid hoor Bert! Wat is voor jou een veilige snelheid ??@ Bert Snelheid is dus het grootste gevaar!
En dan laten wegkomen met een knullig taakstrafje ??Robertjan schreef:Wel is het zo dat wat mij betreft de gevaarlijkste gevallen van de weg mogen.
Hola! Als je wel eens op het platteland van Frankrijk hebt gefietst weet je dat een groot deel van de wegen in Frankrijk van die kleine bochtige wegen zijn waar het heerlijk fietsen is terwijl auto's wel hard mogen maar vanwege de bochten niet hard kunnen. Daarbij zijn die wegen zo rustig dat je als fietser een auto al lang van tevoren hoort aankomen. Je kunt zomaar de categorisering uit het Nederlandse leerboek weginrichting niet loslaten op Frankrijk. Het zou overigens niet kunnen want er zijn meer dan 100.000 dorpen en gehuchten in Frankrijk uitsluitend bereikbaar via kleine wegen.Robertjan schreef:Voor Frankrijk kan ik me voorstellen dat zij minder ver zijn in het onderscheid maken in de infrastructuur in stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen. Of dan de zichtbaarheid de grote boosdoener is, durf ik niet te zeggen. Als mensen in auto's fietsers (en dus ook wandelaars!) tegen kunnen komen op wegen waar men 80km/u mag rijden, lijkt me dat dáár al een probleem is. Die categorisering klopt dus al van geen kanten. Dan lijkt me fluo-hesjes verplichten een surrogaat-oplossing. En het lijkt me verstandig zoveel mogelijk gebruik te maken van de vías verde: de fietsroutes waar motorvoertuigen zoveel mogelijk vermeden worden.
Dat is dezelfde als "ik ken iemand die al kettingrokend 95 is geworden". Het zal vast zijn.henkfietst52 schreef:Dit ongeval gebeurde doordat de bestuurder even met andere dingen bezig was [telefoon], een dodelijk of met zwaar letsel gepaard gaand ongeval hoeft niet altijd door hoog energetische kracht te gebeuren.
En in Nederland is men dan al veel strenger dan in België waar men nog steeds achter het stuur kan kruipen zonder ooit één rijles gevolgd te hebben.Yopie schreef:Het rijbewijs halen zou in NL heel wat verbeterd kunnen worden. In Zweden is men bv verplicht:
En dat zijn dan weer de zaken waar 'vreemde' effecten een rol spelen en het maar de vraag is of dit werkelijk tot meer veiligheid leidt. Misschien in Zweden wel, omdat gladheid daar tot de 'normale praktijk' behoort. Maar het risicocompensatie-effect waardoor mensen die denken de situatie goed onder controle te hebben, meer risicovol gedrag gaan vertonen, speelt wel degelijk en het is absoluut niet uit te sluiten dat dit het positieve effect van een slipcursus volledig te niet doet.Yopie schreef: . een slipcursus te volgen.
Ook op dat gebied zijn er onderzoeken die er op wijzen dat choqueren helemaal geen efficiënt middel is om gedragsverandering te veroorzaken. Intuïtief denkt bijna iedereen dat het wel werkt, maar in werkelijkheid?Yopie schreef: Je krijgt oa vreselijke video's te zien van halfverbrande mensen en verslaafde steroidegasten die zo gestoord zijn geworden dat ze in hun eigen spierbundels snijden en ongeluk-veroorzakers vertellen hun eigen verhaal.
Is iets voor te zeggen. Al blijft de vraag hoe je het grootste probleem best kan aanpakken, namelijk die van mentaliteit en zelfoverschatting.Yopie schreef: . je ervaart ook hoe het is om ergens tegenaan te botsen en komt ondersteboven in een auto te hangen en leert om daar weer uit te kruipen. Dit om je bewust te maken voor ongelukken die je ook echt kunnen overkomen want meestal krijgt/veroorzaakt een ander een ongeluk en niet jij.
. verplicht in het donker rijles krijgen lijkt mij ook heel logisch want je rijdt toch niet alleen maar overdag?
. EHBO is ook zoiets. Je mag toch wel verwachten dat een automobilist weet wat te doen bij een ongeluk maar de werkelijkheid is anders. Dus waarom geen verplichte EHBO bij het rijbewijs halen?
Wat mooi aantoont dat het gevaarlijk is om zich te fixeren op het meer opvallen.Yopie schreef: . ook vind ik dat de motorrijder bij autorijles weinig in beeld komt. Motorongelukken gebeuren vaak doordat de automobilist de motor niet zag: "Ja, ik zag hem niet, hij zat opeens voor me." Vreemd als je bedenkt dat de motorrijder zijn lampen aan had, een fluovest en een opvallende kleur helm droeg (heb nl al heel wat angstige momenten op de motor meegemaakt).
Inderdaad een belangrijk element van het probleem. Hoewel er op zo'n moment de snelheid meestal relatief laag is (toch in landen als België en Nederland), waardoor de ernst van de ongevallen vaak minder is.Yopie schreef: . en stress, die gekte om allemaal tegelijk om 5 uur naar huis te rijden: moe, chaggerijnig en gestresst. Duwen, toeteren en een ander de schuld geven. Waarom daar geen verplichte theorieles over wordt gegeven is mij een raadsel want dat wordt toch de toekomst van elke beginnende nederlandse automobilist?
Ik vind dat men dronken rijden zeker ernstig mag nemen, ernstiger dan in Nederland en zeker dan in België. Maar het vergroten van de pakkans is minstens zo belangrijk als het vergroten van de straf.Yopie schreef: Met alcohol achter het stuur betekent in Zweden een strafblad dus heeft automatisch gevolgen voor bv werk vinden. Vind ik zelf erg goed, denk maar na voor je drinkt. In Zuid-Amerika mag de politie een dronken bestuurder doodschieten, in Maleisië ga je gelijk de gevangenis in en je vrouw gaat gelijk mee (ja, had ze maar beter op d'r man moeten letten) en in Turkije wordt je 10 km buiten je woonplaats gedumpt en moet je lopend met een traag rijdende politiewagen achter je terug. Tenminste dit heb ik begrepen, misschien is het ondertussen al veranderd.
In België kan dat in theorie ook. Van Nederland weet ik het niet.Yopie schreef: En in Polen kan je als fietser met meer dan een biertje op een fietsrijontzegging van 2 jaar krijgen:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... s-op.dhtml
De allerbelangrijkste verbetering zou zijn: Nee verkopen. Durven te zeggen: Sorry, u zult het zonder rijbewijs moeten stellen.Yopie schreef:Het rijbewijs halen zou in NL heel wat verbeterd kunnen worden. In Zweden is men bv verplicht: (knip waslijst)
Slechte zaak. Als je uitgaat van de gevaarzetting die voortkomt uit het autorijden met een legale hoeveelheid alcohol, is het niet mogelijk om zoveel te drinken dat je op de fiets hetzelfde gevaar voor je omgeving vormt. Tegen die tijd zijn ze allang je maag aan het leegpompen. Dronkelappen fietsen hoogop 15 km/h, een dronken automobilist heeft zo'n automatische begrenzing niet in zijn voertuig dat 100 keer zo zwaar is.Yopie schreef:En in Polen kan je als fietser met meer dan een biertje op een fietsrijontzegging van 2 jaar krijgen:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... s-op.dhtml
Tja, goede zaak of niet?
Ja, 100% offtopic maar ik wil me niet blind staren op de fluo-hesjes. Een fluohesje vergroot duidelijk de zichtbaarheid maar er kan nog zoveel meer verbeterd worden.Revanho schreef:Eigenlijk ga je 100% off-topic, want het ging hier om fluo-vestjes.
Zonder één rijles?!Revanho schreef: En in Nederland is men dan al veel strenger dan in België waar men nog steeds achter het stuur kan kruipen zonder ooit één rijles gevolgd te hebben.
Zelf ga ik ook een slipcursus volgen want ik wil graag weten wat ik wel en vooral NIET moet doen. Bij gladheid is snelheid minderen en meer afstand houden naar mijn inzien niet genoeg want wat doe je als je inderdaad onverwachts moet remmen? Vol schrik op de rem trappen zodat je de fietser naast je omver rijdt en vervolgens tegen een tegenligger aanknalt? Je weet dat je dat niet moet doen maar weet je ook hoe je in de praktijk zal reageren? Daarom lijkt mij een slipcursus erg zinvol en juist voor de Belg en Nederlander omdat het daar niet dagelijks glad is en zij ook nog eens zonder spijkerbanden rijden.Revanho schreef:En dat zijn dan weer de zaken waar 'vreemde' effecten een rol spelen en het maar de vraag is of dit werkelijk tot meer veiligheid leidt. Misschien in Zweden wel, omdat gladheid daar tot de 'normale praktijk' behoort. Maar het risicocompensatie-effect waardoor mensen die denken de situatie goed onder controle te hebben, meer risicovol gedrag gaan vertonen, speelt wel degelijk en het is absoluut niet uit te sluiten dat dit het positieve effect van een slipcursus volledig te niet doet.Yopie schreef:. een slipcursus te volgen.
Slachtoffers kunnen vaak ook niet meer werk krijgen, ze kunnen bv in een rolstoel zitten.Revanho schreef:Zelf een strafblad vind ik geen goed idee want niemand (zowel het slachtoffer als de schuldige) wordt er beter van door de dronken rijder te bemoeilijken werk te vinden.
Helemaal mee eens, behalve het alternatieve straffen niet. Heb zelf jaren in de zorg gewerkt en niemand heeft iets aan een ongemotiveerde "medewerker", ook niet om kopjes koffie in te schenken. Je zadelt alleen het personeel hiermee op en die zijn al vaak onderbetaald en ondergewaardeerd dus zeer slechte zaak!Revanho schreef:Maar het afnemen van het rijbewijs, het ongeldig verklaren van het rijbewijs, verplichte cursussen, alternatieve straffen (werken in een revalidatiecentrum), ... mag wat mij betreft vlot worden toegepast.
Helemaal mee eens.waltertje schreef:Slechte zaak. Als je uitgaat van de gevaarzetting die voortkomt uit het autorijden met een legale hoeveelheid alcohol, is het niet mogelijk om zoveel te drinken dat je op de fiets hetzelfde gevaar voor je omgeving vormt. Tegen die tijd zijn ze allang je maag aan het leegpompen. Dronkelappen fietsen hoogop 15 km/h, een dronken automobilist heeft zo'n automatische begrenzing niet in zijn voertuig dat 100 keer zo zwaar is.Yopie schreef:En in Polen kan je als fietser met meer dan een biertje op een fietsrijontzegging van 2 jaar krijgen:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... s-op.dhtml
Tja, goede zaak of niet?
Lopen en fietsen zijn bij uitstek de manieren om thuis te komen waarbij je nauwelijks gevaarlijk bent voor anderen. Taxi's en BOB's reken ik dan mee. Je kan natuurlijk zeggen dat mensen helemaal niet dronken mogen worden, maar de experimenten daarmee hebben tegenvallende resultaten laten zien.
De een leert veel sneller dan de ander, dus als je een paar keer zakt wil dat nog niet zeggen dat je nooit een goede automobilist zal worden. En daarbij wie bepaald dat je ongeschikt bent?waltertje schreef:De allerbelangrijkste verbetering zou zijn: Nee verkopen. Durven te zeggen: Sorry, u zult het zonder rijbewijs moeten stellen.
Het uitgangspunt is nu dat iedereen van 18 jaar en ouder een rijbewijs moet kunnen halen. Een significant deel van de mensen mist echter het talent en/of het verantwoordelijkheidsgevoel om zo'n gevaarlijke machine te kunnen bedienen in de openbare ruimte. Die mensen moeten gewoon zakken, en na enkele pogingen te horen krijgen dat ze het wel kunnen vergeten. Lang niet iedereen kan piloot worden, of schipper of treinmachinist. Waarom is dat met het voertuig dat de meeste doden veroorzaakt anders?
Boetes zijn per definitie onrechtvaardig. Ze zorgen er inderdaad voor dat er mensen zijn die zich 'zorgeloos' misdragen en boetes opstapelen omdat het voor hen financieel geen echt verschil maakt.Yopie schreef: En wb geldboetes: wat voor de één een enorme geldboete is kan voor de ander niets zijn dus geldboetes naar inkomen lijkt mij het best. Misschien kan dat ook voor andere straffen.
En daarin zit het verschil tussen mensen die pleiten voor beleid op basis van hun gevoel, en mensen die pleiten voor een beleid dat wetenschappelijk ondersteund is.Yopie schreef: Daarom lijkt mij een slipcursus erg zinvol en juist voor de Belg en Nederlander omdat het daar niet dagelijks glad is en zij ook nog eens zonder spijkerbanden rijden.
Een slipcursus doen (iets waar men zich steeds bewust van is en wat iets wijzigt aan het eigen kunnen) en spijkerbanden opleggen zijn vanuit risicocompensatie-oogpunt fundamenteel verschillende maatregelen.Yopie schreef: Zelf rij ik 6 maanden van het jaar met spijkerbanden (onder auto en fiets) en draag soms ook schoenspikes maar dat is toch echt geen reden om me roekelozer te gedragen. Integendeel, ik weet dat ik op ijs rij anders zou ik snel de banden omwisselen (spikes slijten snel op asfalt), voel ook regelmatig de auto en fiets onder me glibberen en ben me zeer bewust dat elke glijpartij verkeerd kan aflopen.
Ik houd niet van wraakgerichte bestraffing.Yopie schreef: Slachtoffers kunnen vaak ook niet meer werk krijgen, ze kunnen bv in een rolstoel zitten.
Indien dit gepaard gaat met voldoende begeleiding en er een voldoende 'stok achter de deur' is voor het geval men zich te weinig inzet, blijkt dit nochtans wel een efficiënt middel te kunnen zijn.Yopie schreef:Helemaal mee eens, behalve het alternatieve straffen niet. Heb zelf jaren in de zorg gewerkt en niemand heeft iets aan een ongemotiveerde "medewerker", ook niet om kopjes koffie in te schenken. Je zadelt alleen het personeel hiermee op en die zijn al vaak onderbetaald en ondergewaardeerd dus zeer slechte zaak!
Dat klopt. En men moet ook genoeg oefening krijgen. Er is wel iets te zeggen voor een rijbewijs met 'graduele' rijtoelating. M.a.w. in het begin is het enkel toegestaan om overdag en alleen onder 'begeleiding' te rijden, daarna mag men ook 's nachts rijden (maar niet op vrijdag- en zaterdagavond), ...Yopie schreef: De een leert veel sneller dan de ander, dus als je een paar keer zakt wil dat nog niet zeggen dat je nooit een goede automobilist zal worden.
Je pleit voor een strengere rijopleiding, maar hebt er een probleem mee dat er mensen beslissen of iemand al dan niet ongeschikt is om te rijden? Dat gebeurt nu toch ook al? Het enige verschil met nu is dat als je voldoende geld hebt, je het 20 keer achter elkaar kan proberen. Als je die 21ste keer slaagt, in welke mate is er dan geen sprake van geluk?Yopie schreef: En daarbij wie bepaald dat je ongeschikt bent?
Openbaar vervoer volledig gratis is financieel zeer moeilijk. Bovendien blijkt dat vooral voetgangers en fietsers naar het openbaar vervoer te lokken en veel minder automobilisten in het openbaar vervoer te krijgen. Openbaar vervoer mag goedkoop zijn en moet niet kostendekkend zijn, maar is beter niet gratis.Yopie schreef: Mijn oplossing: openbaar vervoer gratis en alle auto's uit de stad weren maar dit zal wel te makkelijk zijn.
Daarom zouden ze alle boetes moeten vervangen voor een vergelijkbaar aantal uren maatschappelijke dienstverlening in een bij de overtreding passende omgeving. Tijd is voor iedereen hetzelfde. Laat een X5-rijder ook maar eens vier uur rommel prikken in het stadspark, wedden dat hij een toontje lager zingt?Revanho schreef:Boetes zijn per definitie onrechtvaardig. Ze zorgen er inderdaad voor dat er mensen zijn die zich 'zorgeloos' misdragen en boetes opstapelen omdat het voor hen financieel geen echt verschil maakt.Yopie schreef:En wb geldboetes: wat voor de één een enorme geldboete is kan voor de ander niets zijn dus geldboetes naar inkomen lijkt mij het best. Misschien kan dat ook voor andere straffen.
Met een toezichthouder die zwaaiend met een zweepje toezicht houdt op het rommel prikkenLeon schreef:Daarom zouden ze alle boetes moeten vervangen voor een vergelijkbaar aantal uren maatschappelijke dienstverlening in een bij de overtreding passende omgeving. Tijd is voor iedereen hetzelfde. Laat een X5-rijder ook maar eens vier uur rommel prikken in het stadspark, wedden dat hij een toontje lager zingt?Revanho schreef:Boetes zijn per definitie onrechtvaardig. Ze zorgen er inderdaad voor dat er mensen zijn die zich 'zorgeloos' misdragen en boetes opstapelen omdat het voor hen financieel geen echt verschil maakt.Yopie schreef:En wb geldboetes: wat voor de één een enorme geldboete is kan voor de ander niets zijn dus geldboetes naar inkomen lijkt mij het best. Misschien kan dat ook voor andere straffen.
Leon
Eigenlijk bedoel ik: met een rijbewijs op zak wil nog niet zeggen dat je daardoor ook goed kan rijden. Denk aan ervaring, alcohol, hormonen, stress etc. Ik zal bv nooit bij iemand achterop de motor stappen als ik niet weet hoe die rijdt, of hij nou wel of niet een rijbewijs heeft.Revanho schreef:Je pleit voor een strengere rijopleiding, maar hebt er een probleem mee dat er mensen beslissen of iemand al dan niet ongeschikt is om te rijden? Dat gebeurt nu toch ook al? Het enige verschil met nu is dat als je voldoende geld hebt, je het 20 keer achter elkaar kan proberen. Als je die 21ste keer slaagt, in welke mate is er dan geen sprake van geluk?Yopie schreef:En daarbij wie bepaald dat je ongeschikt bent?
Nu ik er zo over nadenk moet ik je toch gelijk geven. Hieronder wat voorbeelden wat mijn gepeins heeft opgeleverd, offtopic maar dat moet maar even.Revanho schreef: Mensen die het gevoel hebben situaties meer onder controle te hebben, zullen sneller risicovol gedrag vertonen.