Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post eens je pakgewicht - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Post eens je pakgewicht

131 berichten
Han schreef: Ik ben nog op zoek naar een betere en kleine accu om de iPhone meerdere malen te kunnen opladen.
Is dan een naafdynamo niet een betere optie? Batterijen zijn zwaar en moeten weer opgeladen worden, wat je weer beperkt....
eric190173 schreef:
Han schreef: Ik ben nog op zoek naar een betere en kleine accu om de iPhone meerdere malen te kunnen opladen.
Is dan een naafdynamo niet een betere optie? Batterijen zijn zwaar en moeten weer opgeladen worden, wat je weer beperkt....
Alsof naafdynamo's licht zijn...
Batterijen remmen je wiel niet af, en je kunt ze thuislaten op trips waar je genoeg stopcontacten tegenkomt.

Grtjs, Walter
HansvanderVeeke schreef: Van andere lees en zie (!) ik ook graag wat ze meenemen en wat dat dan weegt. Misschien geeft dat wat inspiratie om lichter te worden.
Hier wat meer tips Hans :D

-Als de torx bit niet op je multi tool zit kan je ook loss imbus maat torx sleutels bij de bouwmarkt kopen.
-Spaak sleutel zit ook of de crank bros tool.
-De meeste pedalen tegenwoordig zijn ook los te krijgen met een imbus, misschien 1 knappen (wat langer) imbus mee nemen ipv een grote sleutel? (wel eerst thuis testen of het lukt).
-Excenter tool is ook de vervangen met een imbus sleutel 6 stukje doek/tape omheen en je crank gebruiken.
-Minder spaken mee nemen, je ben weer bij een fietsenmaker voor dat je de 3de nodig heb.
-Remblokjes nakijken voor vertrek dan maar 1 setje voor noodgeval?
-Ik zie heel veel pakjes, zakjes, tasjes en hoesjes, kijk of daar wat te combineren is of thuis laten (tarp kan bij je tent b.v.).
- idd is shampoo goed voor je haren, jezelf, je kleding en je afwas, 1 flesje voor alles. Met zijn tweeën is het de moeite waard om gewoon een 500ml fles te nemen.
-Is de spiegel in je toilettas nodig? misschien zit er een op je fiets/helm/bril?
-4 bekers?
- Schoenen poets? Als het echt moet kan je onderweg €2 betalen voor een nieuwe pot dan weg gooien.
- Rohloff easy set, als je het niet hebt en het gaat fout ben je niet blij, maar misschien kan je de kabels gewoon elke jaar voor de vakantie vernieuwen?
- Je reserve handdoek gaat ook stinken als je de eerste niet good kan drogen. TIP: was de handoek elke dag na afdrogen met een beetje shampoo, hij is toch nat! Neem een shampoo met een lekker geur.
- Je leatherman krijgt het niet koud dus heeft geen jasje nodig :D dat leer ding is best zwaar.
- Misschien dat je oortjes heel duur zijn? maar ook daar is geen doosje voor nodig denk ik?
- Ik heb mijn tent in een waterdicht tasje, dus geen extra tasje is nodig als de boel nat is.


Geen ingrijpende dingen denk ik, en heel misschien als jullie deze en andere tips toepassen dat minstens 1 boventas thuis kan blijven, dat is weer +/-500g eraf.

Wel een leuk manier om je paklijst weer te geven trouwens :wink:
Ik denk dat je de keuze of/voor een naafdynamo vooral moet baseren op de vraag waar en wanneer je stroom nodig hebt. Wil je er 24/7 een gps mee kunnen voeden (via een acculader)? Ben je elke dag op een camping waar toch stroom is en is het alleen voor je telefoon? Wil je met (goede) verlichting rijden?

Belasting van mijn (relatief zware) fiets voor een testvakantie van een paar dagen was 85-90kg afhankelijk van de hoeveelheid water en voedingsmiddelen; dat is inclusief 800gram electronica (telefoon, gps, naafdynamo->usb-lader, batterijlader, batterijen, fotocamera, kabels, hoofdlamp) en een welkbekende naafdynamo van zo'n 500gram. Gezien er 2 vd 3 dagen wildgekampeerd werd en ik fulltime gps navigatie aan wilde hebben.

De remwerking van naafdynamo's op het wiel is overigens zeer minimaal; zoek maar naar berekeningen in dit forum dan kun je bekijken of het acceptabel voor je is of niet. Met alle respect waltertje, maar je neemt als enige uitgangspunt een laag gewicht en een hoge snelheid en baseert daar al je adviezen op, dat is niet voor iedereen een passend advies.
Hans, mooi stukje werk, die paklijst! Interessant om te zien hoe iedereen weer andere prioriteiten stelt.
Wat ik zelf zeker niet zou meenemen:
- De bergschoenen (dan wel dat andere paar schoenen); een paar heel lichte, goedkope flipflops voldoen op de camping en onder de douche ook; ik neem zelf lichte, waterdoorlaatbare ecco-schoenen met stevige zool mee om mee te fietsen én te wandelen, dat wordt natuurlijk lastiger als je speciale fietsschoenen hebt.
- de theedoek, de vaatdoek en de extra handdoek. Er zijn handdoekjes (xenos) die je even onder de kraan houdt met wat shampoo of afwasmiddel en uitwringt en die dan helemaal weer fris zijn; als je wilt kun je daarmee ook je afwas afdrogen en alles doen wat je met die vaatdoek zou willen doen (wat eigenlijk?)...
- afwasmiddel neem ik ook wel mee; met shampoo kun je inderdaad wel afwassen, maar de parfum blijft in je bekers zitten en dat is niet zo fijn met wijn of thee;
- de pedaalsleutel (gebruik de bahco; lukt dat niet, dan zijn er op de camping gereedschapskisten met sleutels zat om het pedaal los en weer vast te draaien voor de rit naar het vliegveld)
- de tenthamer (kei is goed genoeg, of anders wederom de vriendelijke medekampeerder)
- Het grootste deel van de kleding zou ik ook thuislaten, zoals de regenbroek en de jas. Kleding is zwaar! Met een T-shirt (ook voor 's nachts), overhemd, fleecetrui en dan nog een regenjack over elkaar heen heb je ruim voldoende bescherming tegen de guurste elementen in de zomer, te meer daar je ook nog een fietsjack meeneemt. En twee thermoshirts? Zo'n shirt droogt toch razendsnel als je het wast?
- paraplu
Dat scheelt in totaal al drie kilo of zo en ik denk dat je dat echt wel gaat merken als je een hellinkje pakt...
Matthie9000 schreef:Met alle respect waltertje, maar je neemt als enige uitgangspunt een laag gewicht en een hoge snelheid en baseert daar al je adviezen op, dat is niet voor iedereen een passend advies.
De discussie gaat over het bereiken van een laag gewicht in een West-Europees land, dus dan lijkt het me nogal on-topic om kritisch naar de massa van een naafdynamo te kijken in vergelijking met die van een extra setje batterijen.

Overigens heeft iedereen belang bij een laag treingewicht en hoge efficiëntie. Of je nou hard wilt fietsen, ver wilt fietsen of meer tijd en energie wilt overhouden voor andere activiteiten. Dat is natuurlijk altijd binnen randvoorwaarden. Bij mij betekent dat bijvoorbeeld dat ik fiets in Europa, dat ik warme droge kleren wil kunnen aantrekken na het fietsen en dat ik een camera en verrekijker mee wil nemen. Laag gewicht en hoge snelheid zijn dus zeker niet mijn enige uitgangspunt. Maar de kern van een fiets is en blijft efficiëntie: het slimmer gebruiken van dat kleine menselijke motortje. Zeggen dat efficiëntie voor een fietser niet zo belangrijk is, is als zeggen dat wind niet zo belangrijk is voor een zeiler.

Als je kunt kiezen tussen een tent die je in vijf minuten opzet en een waarbij het een kwartier kost, dan moet er toch ook een wel heeeeeeel goede reden zijn wil je die laatste nemen? Voor het pakgewicht en zaken als rolweerstand is het niet anders. Als je dezelfde functionaliteit hebt voor 10 kg in plaats van voor 15 kg, heb je gewoon méér vakantie. Hetzij omdat je verder komt, hetzij omdat je meer energie over hebt na het fietsen, hetzij omdat je 'sochtends een uur langer kan uitslapen.

Groetjes,

Walter - die wel eens mensen heeft zien ploeteren
@eric190173
Ik heb zeker gedacht aan een SON dynamo. Mijn mening hierover is dat je die beter kunt gebruiken als je geregeld ver weg fietst en een paar weken onderweg bent. Bij korte tochten op maximaal 2 a 3 dagen van de bewoonde wereld voldoet een goede batterij. Het probleem hier is niet het gewicht maar de duur. Dat extra gewicht wordt eventueel gecompenseerd door de camera thuis te laten. iPhone maakt ook zeer goede video en foto.
Mensen,

Bedankt voor de tips. Ik ben geen grammenjager dus dingen als het gewichtje uit mijn scheermesje halen begin ik niet aan. Verder is het vaak een keus. En kies meestal voor wat meer luxe waardoor mijn pakgewicht toeneemt. Het zijn bij mij ook veel kleine gewichtjes (bv doosje voor de oortjes), maar dat blijft een bewuste keuze. Toch vind ik het leuk als je tips hebt. Ik kan altijd zelf nog de keuze maken of ik er gebruik van wil maken of niet.

Een paar opmerkingen wil ik wel maken:
- Mijn zakjes worden genoemd. Die wegen haast niks maar zorgen er wel voor dat mijn tassen georganiseerd zijn. In één greep heb ik mijn pyama. Of een schoon setje kleding. En dat vind ik fijner dan alles los in de tas en 30 gram besparen.

- Bergschoenen zitten me gewoon lekker. Kan er goed op fietsen en goed op lopen. Ondanks dat teenslippers waarschijnlijk een kilo minder wegen, wil ze daar niet voor inruilen.

- Pedaalsleutel laat ik thuis. Met een imbus wil het ook.
- Hoesje van mijn Leatherman laat ik thuis.
- Hamer laat ik thuis, in Ierland zullen inderdaad wel stenen genoeg te vinden zijn :-)
- Tarp laat ik deze keer ook thuis. We kunnen ook op de grond zitten op de flight-bags waar de tassen in gaan.

- Regenkleding thuis laten vind ik een no-go als ik naar Ierland ga. En ja, dat zit in een hoesje. Vind ik prettiger dan los in de tas. Bezuinigen op kleding doe ik niet. Na een dag fietsen waarbij ik nat en stinkend eindig wil ik wat schoons aan. En zeker in een land als Ierland zal alles de volgende ochtend niet altijd droog zijn.


En tenslotte: Zo'n alumium grondzeil kost bij Bever misschien 7,95. Bij de Action kost hij twee kwartjes. Ik heb er ooit 5 van gehaald en met eentje doen we een heel seizoen. We gebruiken hem niet als grondzeil maar onder de matjes. Mevrouw van der Veeke krijgt snel koude billen :roll:
waltertje schreef:De discussie gaat over het bereiken van een laag gewicht in een West-Europees land, dus dan lijkt het me nogal on-topic om kritisch naar de massa van een naafdynamo te kijken in vergelijking met die van een extra setje batterijen.
Met batterijen laad je een iphone niet op; ik zou (wederom) de keuze maken op beschikbaarheid van netvoeding (en bereidbaarheid bij elke camping je accu op te laden; gps vreet namelijk inderdaad stroom). Of er voor kiezen je gps thuis te laten natuurlijk.
waltertje schreef:Zeggen dat efficiëntie voor een fietser niet zo belangrijk is, is als zeggen dat wind niet zo belangrijk is voor een zeiler.
Dat zeg ik niet; je vergelijking is trouwens onjuist. Wind voor een zeiler is als de mens (spierkracht) voor een fietser.
waltertje schreef:Als je kunt kiezen tussen een tent die je in vijf minuten opzet en een waarbij het een kwartier kost, dan moet er toch ook een wel heeeeeeel goede reden zijn wil je die laatste nemen? Voor het pakgewicht en zaken als rolweerstand is het niet anders. Als je dezelfde functionaliteit hebt voor 10 kg in plaats van voor 15 kg, heb je gewoon méér vakantie. Hetzij omdat je verder komt, hetzij omdat je meer energie over hebt na het fietsen, hetzij omdat je 'sochtends een uur langer kan uitslapen.
Je hebt dus niet dezelfde functionaliteit met 20 batterijen. Als je een iphone/smartphone continu wil kunnen gebruiken en niet te veel afhankelijk wilt zijn van campings; zul je dus wel moeten investeren in een andere energiebron; bijv een naafdynamo of zonnelader.
Reis: 5 weken Centraal Europa
Periode: Augustus

Gewicht (incl. de tassen zelf):

Stuurtas: 2,1 kg
Achtertas 1: 7,8 kg (vnmlk. eten, kookspullen en reparatiegerief)
Achtertas 2: 7,1 kg (vnmlk. kleding (3 setjes kleding + trui + zwemshort), 4 boeken)
Bagagedrager: 6,5 kg (2 liter water, tent, slaapzak, slaapmat, fietshelm)
Bidons: 1,3 kg (2 bidons van 650 ml)

Totaal: 24,8 kg

Ik moet wel toegeven dat ik een hoop eten meeheb (3 plastic potjes met jam, stroop en choco voor tussen de boterham, een etui vol met theezakjes en suiker, een etui vol met minute soepjes, 10 snickerbars, avondeten voor vandaag), maar voor de rest lijkt me dat nog niet zo'n slecht gewicht.
Fiets: 20kg, bagage : 20kg
@Hansvanderveeke:
Hans ik denk dat je nog wel wat extra kan besparen zonder comfort in te boeten:
- Er zit een beugelslot om je achterwiel (700 à 900 gr) en je neemt het bijbehorende krulslot mee. Mijn beugelslot blijft thuis en wordt vervangen door een stevig kabelslot (waar de twee fietsen mee aan een paal vast kunnen) en twee erg lichte draadslotjes (om te voorkomen dat iemand de tassen er snel probeert af te stelen als we bv. in een museum zijn).
- Is zo'n grondzeil nodig? Ik doe het al jaren zonder en heb daar geen last van en ook geen overmatige slijtage of schade aan de tent.
- Ik mis een slaapzak? (als je een slaapzak hebt met katoenen binnenkant dan hoef je geen pyama)
- Aanstekers: vindt je in praktisch elke krantenwinkel/tankstation, dus waarom er twee meenemen?
- Kan je niet eten uit de twee pannen? (met, zoals al gesuggereerd, een zakmes en spork ;-) )
- Biedt de iPad je een meerwaarde tov een iPod? Die is aanzienlijk lichter en ook hanteerbaarder zodat je hem als mp3-speler kan gebruiken.
- Bekijk je EHBO set ook eens kritisch: ik heb het gevoel dat ze behoorlijk wat weegt. Vaak zit er een schaartje in dat je elders ook al mee hebt, of een gigantische voorraad pijnstillers die je overal kan kopen, ...
- Geen verlichting?

Zelf heb ik eigenlijk geen paklijst, maar eindig meestal rond de 15 kg (excl. tassen) afhankelijk van de omstandigheden.
Tandpasta lichtgewicht
(ook lekker als snoepje tussendoor)
jimvandenberg schreef:Tandpasta lichtgewicht
(ook lekker als snoepje tussendoor)
Ik vind het zo'n bijzonder verhaal dat ik het uit moet proberen. :lol:
Het totaalgewicht van de bagage op mijn vorige fietsreis door West-Europa, bedroeg 9,7 - 9,8 kg. Dit is inclusief lichte slaapspullen en kookgerei, maar exclusief voedsel. Hier komt mijn fiets a 15,2 kg en ik 65 kg bij.

Naast alle gebruikelijke ultralight items, heb ik nog gewicht bespaart op een aantal zaken:
- Alle verpakkingen van kleine frommeltjes vervangen door lichte Zip bags.
- De normale zaklantaarn thuisgelaten en een Rubytec lampje met zonnecel en 'zwengelaar' meegenomen, a 21 gram (!)
- Traditioneel degelijk zwitsers zakmes vervangen door microtool

De complete paklijst met gewichten van alle losse items moet ik nog ergens tussen de rommel vandaan zien te smurfen :)

Groeten,

Julius
Before :

Afbeelding
Before by shanecycles.com

Klik op de foto voor details!!!

After :

Afbeelding
After by shanecycles.com

Rugzak om in te checken : 20kg.
Handbagage : 7kg

Niet slecht vind ik, als je na gaat dat er geen compromis is gemaakt in comfort.....

Lafuma stoeltje, hangmat, wandelstokken @600g, rugzak @ 2.2kg, netbook @ 1.4kg, e-reader, etc etc.

En nu maar een stukje fietsen en een stukje wandelen :lol:
hey Shane,

Nu al alles ingepakt? Waarom niet in de paniek van het laatste moment? :D
Het lijkt alsof je er helemaal klaar voor bent.

één vraagje: waarom neem je een reserve buitenband mee. Je hebt toch juist 26" om overal een band te kunnen vinden? De hele afstand haal je toch al niet op een set banden dus je zult ergens nieuwe banden moeten vinden, laten opsturen. Spaart behalve gewicht ook een onhandig ding in je fietstas (laat zich moeilijk stouwen).

Ik ga je volgen!!! En er staat hier nu al koud bier te wachten voor over een jaartje of meer.....

Sjirk
SjirkM schreef:hey Shane,

Nu al alles ingepakt? Waarom niet in de paniek van het laatste moment? :D
Het lijkt alsof je er helemaal klaar voor bent.
Het is een wonder!!! Maar meestal wordt ik net voor vertrek ziek, dus wil deze keer voor zijn (woesdag ben ik zeker ziek van mijn afscheids borrel)

één vraagje: waarom neem je een reserve buitenband mee.
Sjirk
Ik ben lekker "zoenig" ik heb ook een Extreme die op moet, en die vind ik te duur om weg te gooien, verder heb ik ook een pakketje vol met banden/rohloff olie in Namibie liggen 8) Met 3 XR's en 2 Extremes moet de 30,000km wel lukken :shock:
In augustus/september 2011 fietste ik in het noorden van China. Op mijn blogsite is de bagagelijst http://the-lonely-push-biker.blogspot.c ... -2011.html te vinden. Bagagegewicht is al volgt verdeeld:

Afk Omschrijving Massa
A1 Voortas (25 ltr)......4070 gram (Kampeerspullen, EHBO set)
A2 Voortas (25 ltr)......4147 gram (Kampeerspullen, Fietshulpmiddelen als gereedschap & materiaal)
B1 Achtertas (40 ltr)...6102 gram (Kleding & persoonlijke verzorging)
B2 Achtertas (40 ltr)...4743 gram (Kleding & reis- en fietshulpmiddelen)
D1 Bagagetas (49 ltr)..1380 gram (Tijdens fietsreis: voedsel, drank, rugzak, fietshoes, fotocamera en Tablet PC tas)
F1 Fiets...................19498 gram (Koga Myata WorldTraveller 2004; incl. fietslampen en stuurtas)
R1 Rugzak.................2353 gram (Handbagage; Tijdens fietsreis: sightseeing trips)
R2 Tablet PC tas.........1895 gram (electronica accesoires)
Morgen vertrek ik voor drie weken Lapland in winter met verwacht nacht temperaturen van -20 tot -30.

Fiets 18-19kg
Baggage 20kg
Snow boots 2.7kg :roll:

Niet slecht vind ik, en nu kijken of ik terug kan komen met alle vingers en tenen 8)