Dag Kelly,
Weer even OT (heren, heren, wat een voorkeuren allemaal over schakelsystemen, volgens mij ging de vraag over een frame

):
ik heb zelf het "typische" vrouwenlichaam, relatief lange benen en kort bovenlijf, en zocht dus ook naar korte bovenbuis.
Mijn conclusie was twee jaar geleden:
(1) Thorn Nomade mooi frame en twee maten bovenbuis, maar ja niet proef te rijden en na miskoop wilde ik me daar niet meer aan wagen
(2) Surly, symphatiek wat goedkoper frame en grappige dingen (zoals oogjes om spaken mee te nemen etc)
(3) VSF T400
(4) Santos, 26 inch travelmaster staal
Proefrijden:
(1) VSF te lange bovenbuis
(2) Santos, proefgereden op aluminium en ik vond het niet ontspannen fietsen ("zenuwachtig")
Uiteindelijk gekozen voor Surly: 46 cm, 505 bovenbuis (effectief, frame is in kleinere mate sloping). (de 42 cm heeft 515 bovenbuis dus dat scheelt nauwelijks)
Nu na 2 jaar:
Pro:
- heerlijk luie fiets en super comfortabel (ook door dikke big apple banden)
- super stabiel, zwaar of licht beladen maakt niet uit, geeft geen krimp bij afdaling
Con:
- geen lichte fiets (nu met alles erop en eraan 15 kg vind ik met in- en uit treinen sjouwen zo'n 2 kg te zwaar)
- uiteindelijk kwam ik een stuk duurder uit dan gepland, omdat ik opbouw door fietsenmaker heb laten doen, en nu ik zelf mocht kiezen voor "duurzaam" ging en een racestuur met allerlei extra's. Zelfde prijs als een VSF met Rohloff en stuk duurder dan de standaard uitgevoerde Santos.
Kortom als ik weer mocht kiezen, dan zou ik
(a) goedkoper kiezen, dwz
> zelf opbouwen (en wat korter met vakantie gaan dat jaar)
> een kant en klare VSF T400 kopen en die middels stuurpen en/of vlinderstuur afstand zadel/stuur verkleinen
of
(b) voor dat geld dat ik heb uitgegeven een perfect passende, lichtere maatfiets aanschaffen
Maar ondertussen fiets ik heerlijk. En, het zal met een subjectieve eigenaarsblik zijn, ik vind mijn fiets mooi.
Veel succes met je keuze en rondkijken,
groeten
Nins