Het is inderdaad een mooi stukje programmeerwerk.ThomasM schreef:Interessant om zo de relatieve invloed van verschillende factoren te zien. Positie op de fiets lijkt hier ook van groter belang dan gewicht op het vlakkem-gineering schreef:Misschien dat spelen met kreuzotter.de helpt. Daar vindt je een rekenblad waar de formule in verstopt zit en kun je alles aanpassen. Dus hoeveel harder ga je met andere banden, 3 kilo minder, dieper op het stuur hangen etcJan Eleveld schreef:Deze link is misschien wel bekend: wat maakt een fiets langzaam.
http://media.fietsersbond.nl.s3.amazona ... anuari.pdfInzichtelijk verhaal, ik snap er in elk geval meer van dan van de bovenstaande formule...
Maar laat je niet verblinden. De getallen die er uit komen Zijn niet beter dan de getallen die er in gaan.
Als ik er wat mee speel zie ik dat er maar één type gewone fiets is. Als ik op en neer klik tussen Roadster en Hands on the Tops zie ik een flink verschil, onafhankelijk van de hoogte-instelling van het stuur. Het programma gaat er dus van uit dat je op een racefiets met handen bovenop per definitie flink dieper zit dan op een gewone fiets, of dat er aan die Roadster heel veel accesscoires hangen, maar dat hoeft uiteraard niet zo te zijn. Je kunt een slank uitgevallen vakantiefiets uitkleden en een brevetfiets aankleden totdat ze behoorlijk op elkaar lijken.
Ook bij de banden zie ik behalve alle slicks maar één type gewone band, die als ik even probeer, volgens de berekening net zo stroef loopt als een dikke atb-band. Wij op dit forum weten wel beter; er zijn gewone banden die best soepel zijn en er zijn er die niet vooruit te branden zijn.
Leon