Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Fietshelm?

129 berichten
Leo van Lierop schreef:Met het dragen van een helm verklein je percentueel gezien je kansen op het krijgen van hoofdletsel bij een val.
Hier moet iedereen het toch wel mee eens zijn.

Maar, vergroot het nou wel of niet je kans op een val/ongeluk? En vergroot het nu wel of niet de kans op ander (nek) letsel bij een val/ongeluk?


Een helmplicht valt mijn inziens nooit goed te praten, mensen hebben het recht om zelf een beslissing te maken, ook als dit betekent dat ze dan af en toe hun hoofd stoten. Al helemaal als ze met hun keuze verder niemand lastig vallen.
Mijn indruk is dat automobilisten over volwassen fietsers met helm op denken dat het sportieve, ervaren lui zijn die je wel wat krapper kunt inhalen.
Dan is wielrennen met damespruik op en een lange jas aan nog niet zo'n gek idee... :D

Gelukkig is mijn redenering dat als ik niet op tijd van m'n fiets af kan zijn (klikpedalen en -schoenen), een fietshelm echt wel op moet. Dat zie ik genoeg wielrenners niet doen. Juist dan kan een ongelukje in een klein hoekje zitten.

Kan ik wel snel van de fiets af zijn, dan doe ik geen helm op uit praktische overwegingen. Ik vind het bandje toch altijd wat in de weg zitten; doe ik het bandje losser, dan lijkt 'ie weer te los te zitten.
Voor mijn eigen veiligheid vind ik het bij het fietsreizen belangrijk dat ik alles om me heen kan zien. Bescherming tegen de zon en regen vind ik dan ook belangrijk en daarom fiets ik dan vaak met hoed(je) of pet (met/zonder opklikbare nekflap).

Voor het rotsklimmen doe ik diezelfde helm áltijd op, i.t.t. andere klimmers die je ook zonder helm omhoog ziet gaan.
Waarom mag de overheid geen fietshelm verplichten en wel een autogordel? Het niet dragen van een gordel is toch ook alleen gevaarlijk voor diegene zelf en kan dan toch ook zelf die verantwoordelijkheid nemen?

De hoofdreden waarom ik niet altijd een helm op de fiets op doe, is omdat ik er dan als een idioot uit zie. Mijn haar is net iets te lang ervoor en komt er dan aan alle kanten onderuit.
Op vakantie draag ik wel een helm, omdat ik dan veel minder wendbaar ben en sneller kan vallen en minder snel kan remmen.

Door mijn kapsel kan ik ook geen petje met goed fatsoen dragen tegen de zon en dan is die (voor mijzelf) verplichte fietshelm toch wel erg prettig tegen een zonnesteek.

Onze dochter van vier heeft iedere dag op weg van en naar school (of waar dan ook) een fietshelm op, ondanks ze in een achterzitje zit.
We zijn vorig jaar winter één keer onderuit gegaan met ijzel en toen is het maar net goed afgelopen. Een kind kan behoorlijk hard met haar/zijn hoofd tegen het asfalt slaan als je onderuit gaat. Wat dat betreft snap ik niet dat je het niet veel vaker bij kinderen ziet. Je ziet het bijna nooit, heel af en toe als ze al zelfstandig fietsen, maar zeker nooit achterop. Dit terwijl juist bij kinderen het minder vreemd staat en ze het in allerlei leuke kindermotiefjes hebben.

Dat mensen het voor zichzelf niet nodig vinden kan ik nog begrijpen, maar met kleine kinderen neem je toch geen risico??? Die kunnen zelf die verantwoordelijkheid nog niet nemen.
Laten ze dus eerst maar eens beginnen met een verplichte helm voor kinderen (zoals in Duitsland volgens mij).
Onze kinderen hebben altijd helmpjes gedragen. Mijn dochter heeft het nooit nodig gehad, maar mijn zoontje twee keer zeker wel. Dochterlief van nu 14 wil geen helm meer (peer group pressure). Zoonlief van 11 gelukkig nog wel (en is vandaag nog weer flink onderuit gegaan tussen een stel rijplaten).
Het was mijn dochter van toen net 1 die toen we haar eerste helm gingen kopen gelijk doorliep naar de volwassen helmen en erop stond dat wij er ook een kochten. Gelijk had ze.
Wim
Ernst. schreef:
Leo van Lierop schreef:Met het dragen van een helm verklein je percentueel gezien je kansen op het krijgen van hoofdletsel bij een val.
Een helmplicht valt mijn inziens nooit goed te praten, mensen hebben het recht om zelf een beslissing te maken, ook als dit betekent dat ze dan af en toe hun hoofd stoten. Al helemaal als ze met hun keuze verder niemand lastig vallen.
De overheid heeft tegenwoordig steeds meer als opvatting dat mensen zo nodig tegen zichzelf beschermd moeten worden -- een opvatting die overigens niet uit de lucht komt vallen maar steun vindt in de maatschappij --, dus jouw redenering vindt steeds minder gehoor bij de wettenmakers. Nog afgezien van de vraag of je inderdaad niemand lastig gaat vallen als je een invalide met hersenletsel bent.
Het veiligheidsdenken verloopt langs een glijdende schaal. In de jaren zestig vonden we het bijvoorbeeld nog volstrekt normaal zonder veiligheidsgordel en bromfietshelm rond te rijden. Over tien jaar fietsen we misschien altijd met felgeel hesje en helm en vragen we ons af hoe we ooit zo naïef konden zijn om zonder die attributen rond te durven rijden.
JesseL schreef: Onze dochter van vier heeft iedere dag op weg van en naar school (of waar dan ook) een fietshelm op, ondanks ze in een achterzitje zit.
Ondanks??? Als er een categorie is die van mij een helmpje opmag (en dan graag een die past in plaats van zo'n "veel te groot model opgeleukt met kikkertjes maar passen ho maar" ver op het achterhoofd!) is het kinderen die gevangen zitten in een kinderzitje. Bij in- en uitladen flikkert de fiets altijd een keer om
peter de rijk schreef:Het veiligheidsdenken verloopt langs een glijdende schaal. In de jaren zestig vonden we het bijvoorbeeld nog volstrekt normaal zonder veiligheidsgordel en bromfietshelm rond te rijden. Over tien jaar fietsen we misschien altijd met felgeel hesje en helm en vragen we ons af hoe we ooit zo naïef konden zijn om zonder die attributen rond te durven rijden.
Je vergeet een paar attributen: een mondkapje tegen verspreiding van infectieziekten en een zonnebril tegen schadelijke UV-stralen. Laten we nog maar even wachten met het boerkaverbod want dat is dan niet handig.
Ik denk dat de burger tegenwoordig wat mondiger is... :roll: (En gelukkig maar.)
JesseL schreef:Waarom mag de overheid geen fietshelm verplichten en wel een autogordel?
Een auto die een ongeluk maakt met een gangetje van 60km/h of harder staat in geen verhouding tot een fietser die onderuit gaat. Dat is appels met peren vergelijken.

Maar nu je het over auto's hebt. Zou het niet veiliger zijn als automobilisten ook fietshelmen op hadden? :lol:
Of een airbag op de fiets...

Het aantal verkeersdoden daalt in Nederland elk jaar met ongeveer 5%. Al die overheidsmaatregelen hebben dus wel degelijk effect, ook die gericht zijn op fietsers (verlichtingsacties). Als we alle mondige burgers in deze hun zin zouden geven dan zou dit cijfer weer fors stijgen.
Inderdaad, burgers moeten tegen zichzelf en elkaar beschermd worden.
Robertjan schreef:Gelukkig is mijn redenering dat als ik niet op tijd van m'n fiets af kan zijn (klikpedalen en -schoenen), een fietshelm echt wel op moet.
Klikpedalen zorgen er juist voor dat je minder ongelukken hebt. Lelijk vallen doe je als je van je pedalen afglijdt. Met kikpedalen is de kans dat je een potentieel ongeluk ontwijkt groter doordat je meer controle over je fiets hebt (afgezien van die eerste drie weken dat je lullig omvalt voor een verkeerslicht).

Ik denk dat het normaal is om in een ontwikkeld land bepaalde risico's die eerder geaccepteerd werden later voor absolute onzin aan te zien, dat is geen excuus om als overheid die risico's te verbieden, integendeel.
Jan Eleveld schreef:Het aantal verkeersdoden daalt in Nederland elk jaar met ongeveer 5%. Al die overheidsmaatregelen hebben dus wel degelijk effect,...
Dat heeft niets met elkaar te maken.
m-gineering schreef:
JesseL schreef: Onze dochter van vier heeft iedere dag op weg van en naar school (of waar dan ook) een fietshelm op, ondanks ze in een achterzitje zit.
Ondanks??? Als er een categorie is die van mij een helmpje opmag (en dan graag een die past in plaats van zo'n "veel te groot model opgeleukt met kikkertjes maar passen ho maar" ver op het achterhoofd!) is het kinderen die gevangen zitten in een kinderzitje. Bij in- en uitladen flikkert de fiets altijd een keer om
Ik schrijf "ondanks", omdat je al weinig kinderen ziet op hun eigen fiets met helm en ouders volgens mij snel denken dat achterop veiliger is dan zelf fietsen en je dus achterop helemaal nooit kinderen met helm ziet.

Ik snap niet dat hier niet meer aandacht voor is. Ik hoopte dat onze dochter een voorbeeld functie zou hebben, maar op haar school is er nog geen enkele fietshelm achterop bijgekomen...
Ernst. schreef:
Jan Eleveld schreef:Het aantal verkeersdoden daalt in Nederland elk jaar met ongeveer 5%. Al die overheidsmaatregelen hebben dus wel degelijk effect,...
Dat heeft niets met elkaar te maken.
Volgens de SWOV is er wel degelijk een verband tussen de overheidsmaatregelen en de daling van het aantal verkeersdoden, zo laat de Telegraaf vanochtend weten..
Fietsen is een van de laatste manieren om je vrij te voelen in deze overregelde maatschappij met bemoeizieke overheden, die sluipend steeds meer persoonlijke vrijheden inperken.
Het moment dat de fietshelm verplicht wordt stap ik af. Koop ik wel een step. Ben ik dan tegen de fietshelm? Nee, sterker nog, ik draag er een in de winter als de fietspaden glad zijn van de vorst , afgevallen bladeren en modder.(=verhoogd risico) En ik vind het van ouders zeer verstandig dat ze kleine kinderen eerst leren fietsen met een fietshelm op. Maar laat iedereen die beslissing om wel of geen helm te dragen z e l f nemen en niet een ander. Dat is voor mij de kern, de v r i j h e i d om je eigen beslissingen te mogen nemen.
Ernst. schreef:Klikpedalen zorgen er juist voor dat je minder ongelukken hebt. Lelijk vallen doe je als je van je pedalen afglijdt.
Laat jij me maar eens lullig omvallen terwijl je voor het verkeerslicht staat dan. Zorg wel dat je je mobieltje bij de hand hebt om 112 te bellen met een gebroken heup.
Ik klik nog altijd uit bij elke afdaling, en onverhard klimmen doe ik ook niet ingeklikt.
Leon
Leon schreef:
Ernst. schreef:Klikpedalen zorgen er juist voor dat je minder ongelukken hebt. Lelijk vallen doe je als je van je pedalen afglijdt.
Laat jij me maar eens lullig omvallen terwijl je voor het verkeerslicht staat dan. Zorg wel dat je je mobieltje bij de hand hebt om 112 te bellen met een gebroken heup.
Ik klik nog altijd uit bij elke afdaling, en onverhard klimmen doe ik ook niet ingeklikt.
Leon
Waarom rij je dan überhaupt met klikpedalen?
Hetgeen wat Leon doet, is juist logisch:
Onverhard klimmen betekent dat je fiets alle kanten op kan gaan. Soms móét je snel je voet bij de grond houden, om te voorkomen dat je omvalt. Als dat niet snel genoeg kan (zoals met klikpedalen), dan lig je.
Afdalen betekent ook weer dat er in no-time een verandering van wegdek kan voorkomen. Ook dan is het handig dat als je fiets valt, jij niet meegetrokken wordt.

Vandaar dat ik zonder bagage wel eens met klikpedalen fiets. Als ik dat doe, gaat de helm onherroepelijk op.
Zonder klikpedalen blijft de helm voorlopig af :wink:.
Hmm, ik ben altijd ingeklikt, in alle omstandigheden. Met mijn mountainbikeschoenen en dubbelzijdige klikpedalen ben ik er heel snel uit en val ik nooit om. Met afdalingen en stoplichten heb ik ook nooit problemen.
m-gineering schreef:
Fietsliefhebber schreef:Wat is jullie mening over het al dan niet dragen van een fietshelm?

Dank en gr.
Wim
gevaarlijk onderwerp.......

de bescherming die een helm biedt is beperkt, dus als je denkt dat je onkwetsbaar wordt moet je hem vooral niet opzetten.

Wat je van een helm mag verwachten: http://www.cyclehelmets.org/papers/c2023.pdf
Alhoewel ik twijfel of ikzelf een helm zou willen dragen tijdens het fietsen, moet ik de mening van Marten ondersteunen. Een helm geeft een schijnveiligheid als het absurde weggedrag van de gemotiseerde verkeersdeelnemers niet verbeterd - lees socialiseerd -, omdat het slechts een gevoel van .... ondersteund. Er zijn legio ongevallen met bromfietsers met helm op tijdens een crash met een auto waarbij de helm geen enkele ondersteuning bood. In het centrum van Emmen voor de Hema viel decennia geleden een jeugdige bromfietser met helm op voor een te agressief rijdende bus(chauffeur). De helm kwam voor het voorwiel en van de helm van de jongen en helaas zijn hoofd bleef weinig over. Één geval zegt niets, maar ik kan er nog wel een aantal noemen waarbij de helm de dood van een bromfietser niet kon voorkomen. Kortom helm prima, maar die geeft maar een betrekkelijke veiligheid in het hedendaagse verkeer.