Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Riemaandrijving, gebruikersverslag - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Riemaandrijving, gebruikersverslag

238 berichten
Leon schreef:
Bazooka Joe schreef:Lichaamsgewicht heeft daar niks mee te maken. Of je nu 65 of 95 kg weegt maakt geen verschil uit. Het is de kracht die je op de pedalen zet. Profrenners neigen eerder naar 65 dan naar 95 kg en kijk maar eens welke wattages die aankunnen. Dat is toch nog heel wat anders dan de doorsnee wereldfietser.
Lees het hoofdstuk in het natuurkundeboek over kracht en vermogen nog eens.
Het lijkt me dat mannen (m/v) die continu met een zak vet van 30 kilo rondzeulen meer statische kracht kunnen zetten dan lichtgewichten.
Dit vermoeden wordt m.i. bevestigd als je op TV naar boomstamwerpen, vrachtautotillen en met-biervatenworstelen* kijkt.
Leon
*: volle vaten.. 8)
Sorry, niet akkoord. Zonder specifieke training kom je er niet. Zwaargewicht of lichtgewicht maakt niets uit.
Beiden ongetraind zal dat zwaargewicht waarschijnlijk meer kracht kunnen zetten. Maar een goed getraind lichtgewicht zal dit heerschap makkelijk overtreffen.
Bazooka Joe schreef:
Leon schreef:
Bazooka Joe schreef:Lichaamsgewicht heeft daar niks mee te maken. Of je nu 65 of 95 kg weegt maakt geen verschil uit. Het is de kracht die je op de pedalen zet. Profrenners neigen eerder naar 65 dan naar 95 kg en kijk maar eens welke wattages die aankunnen. Dat is toch nog heel wat anders dan de doorsnee wereldfietser.
Lees het hoofdstuk in het natuurkundeboek over kracht en vermogen nog eens.
Het lijkt me dat mannen (m/v) die continu met een zak vet van 30 kilo rondzeulen meer statische kracht kunnen zetten dan lichtgewichten.
Dit vermoeden wordt m.i. bevestigd als je op TV naar boomstamwerpen, vrachtautotillen en met-biervatenworstelen* kijkt.
Leon
*: volle vaten.. 8)
Sorry, niet akkoord. Zonder specifieke training kom je er niet. Zwaargewicht of lichtgewicht maakt niets uit.
Beiden ongetraind zal dat zwaargewicht waarschijnlijk meer kracht kunnen zetten. Maar een goed getraind lichtgewicht zal dit heerschap makkelijk overtreffen.
Ja, wow. Je hebt een voorbeeld gevonden zodat jij wel gelijk hebt. Nou **gefeliciteerd** ermee!
Leon
http://www.nrc.nl/sport/article1817048. ... _in_sprint_

1600Watt :shock: .. zie ik die 120kg bullies niet wegtrappen.
pedalman schreef:http://www.nrc.nl/sport/article1817048. ... _in_sprint_

1600Watt :shock: .. zie ik die 120kg bullies niet wegtrappen.
Dat bedoel ik dus Leon. En het max wattage mag zelfs nog een pak minder zijn.
Wat jij met uw natuurkundeboek beweert is me onduidelijk, alsmede uw reactie even later.
Sorry, dubbelpost.
Bazooka Joe schreef:
pedalman schreef:http://www.nrc.nl/sport/article1817048. ... _in_sprint_
1600Watt :shock: .. zie ik die 120kg bullies niet wegtrappen.
Dat bedoel ik dus Leon. En het max wattage mag zelfs nog een pak minder zijn.
Wat jij met uw natuurkundeboek beweert is me onduidelijk, alsmede uw reactie even later.
Vermogen is iets anders dan kracht.
Ach laat ook maar.
Wat de piekbelasting van zo'n riem is weet ik niet. Als lange afstandsfietser mijdt ik dat soort pieken en probeer ik zo soepel mogelijk te fietsen.

Dit soort ervaringen van James Bowthorpe vind ik veel belangrijker.

http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... cord-23324

Ongelooflijk trouwens, gemiddeld 100 mijl per dag. :shock:
De enigste invloed dat het gewicht van een persoon kan uitoefenen, is die op het frame; dat het frame kan breken.
Maar blijkbaar kon de persoon dus genoeg trappende kracht geven, wat de riem in omtrek heeft doen uitzetten. Mogelijk zette hij te lang door, terwijl de helling te steil was? (Ik denk [afgaand op m'n eigen lichaamsbouw] dat niet zozeer spiermassa, maar dat het eerder conditie is wat bergop de doorslag geeft.) In ieder geval zou de afstand naaf tot trapas dus moeten zijn toegenomen. Bij niet-rohloff frames kan dat natuurlijk niet. Maar bij frames mèt rohloff mogelijk wel? Ik lees immers vaak ook dat de ketting na verloop moet worden aangespannen.
Mogelijk was de riem gewoon een maandagochtend produkt.
cycle maniac schreef:(Ik denk [afgaand op m'n eigen lichaamsbouw] dat niet zozeer spiermassa, maar dat het eerder conditie is wat bergop de doorslag geeft.)
Fysieke conditie bestaat uit 5 factoren: Kracht, Uithoudingsvermogen, Snelheid, Lenigheid, en Coördinatie. De subfactor "Krachtuithoudingsvermogen" (het vermogen om een krachtsinspanning te kunnen uithouden) is verantwoordelijk voor de fysieke conditie om te kunnen klimmen. De rest doet er niet toe (sprinters kunnen niet klimmen, klimmers kunnen niet sprinten).
cycle maniac schreef:Ik lees immers vaak ook dat de ketting na verloop moet worden aangespannen.
Bij een riemaandrijving lijkt me dat nu juist niet de bedoeling... :wink:
Robertjan schreef:
cycle maniac schreef:Ik lees immers vaak ook dat de ketting na verloop moet worden aangespannen.
Bij een riemaandrijving lijkt me dat nu juist niet de bedoeling... :wink:
Nee oke, maar met Gates beltdrive frames kun je wel switchen naar een ketting. Ik heb hier geen rohloff fiets staan, en daarom, probeer ik me er een beeld van te vormen, hoe dat werkt. Ik vraag me dus af, wat er bij de fiets met gebroken riem niet goed stond afgesteld, zodat de afstand naaf tot trapas groter kon worden. Want dat moet het m'n inziens toch zijn geweest, dat er te veel spanning op de riem kwam te staan.
Afbeelding

De 1e snubber is ook al weer gespot.
En wat die snubber precies?
cycle maniac schreef:En wat die snubber precies?
Die moet er voor zorgen dat als er grote krachten op de riem wordt uitgeoefend, de riem niet verspringt.
Snubber?? Ik dacht dat één of ander elektronische component in een schakeling is....
Leo van Lierop schreef:Afbeelding

De 1e snubber is ook al weer gespot.
dat achterpad ziet er wel erg mooi en clean uit hoor, maar is het met een dergelijk ontwerp nog mogelijk van een derailleur-oog toe te voegen? Ik zou die nog steeds willen omdat je dan steeds naar een oud systeem kan overschakelen...
Op dit moment is het nog een concept-ontwerp, en ik verwacht dat Santos dit volgend jaar op de markt brengt. Vooralsnog wordt alleen over hun topmodel racefiets gesproken waarin het gevoerd zal worden. Derailleur wordt daarbij niet genoemd, wel de mogelijkheid om door het gebruik van een andere snubber een ketting te kunnen gebruiken.
Reisfietsen worden ook (nog?) niet als mogelijk gebruik genoemd.
Wel kan er nog een dragertje op die nieuwe racefiets, waardoor je het idee van een snelle woon-werkfiets krijgt, zoals Eric in een ander topic bij een andere fiets liet zien.

Zie hier voor hun (Santos') eigen info.

Ik denk dat Koga niet al te lang meer kan wachten... :D
Ben trouwens benieuwd hoe die riemen het doen in een zware beklimming. Volgend jaar ga ik met een riemaangedreven fiets (zonder snubber) de Cairnwell Pass op, 20%. Ik hoop dat het goed gaat.
Leo van Lierop schreef:Ben trouwens benieuwd hoe die riemen het doen in een zware beklimming. Volgend jaar ga ik met een riemaangedreven fiets (zonder snubber) de Cairnwell Pass op, 20%. Ik hoop dat het goed gaat.
Een snubber monteren duurde bij mij 10 km
m-gineering schreef: Een snubber monteren duurde bij mij 10 km
10 km?? :lol:
Haike schreef:
m-gineering schreef: Een snubber monteren duurde bij mij 10 km
10 km?? :lol:
5 km heen, oeps, 5 km terug ;)