Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke schoenen doe ik aan? - Forum Wereldfietser

Welke schoenen doe ik aan?

Binnenkort ga ik voor bijna drie maanden naar Nieuw Zeeland. Het is niet mijn eerste fietsreis dus ik heb al enige ervaring opgedaan. Inmiddels heb ik zo'n beetje alles geregeld en voorbereid maar ik zit nog met een vraag. Welke schoenen doe ik aan?? Mijn fietsschoenen of een paar stevige outdoorschoenen. Ik wil namelijk ook wel eens een wandeling gaan maken. Tijdens mijn reis door Australie had ik mijn wandelschoenen aan. Dit vond ik toen een goede keus. Australie is voornamelijk vlak. Nieuw Zeeland is daarintegen erg bergachtig en dan zijn fietsschoenen die je vastklikt aan de pedaal handiger omdat je dan meer kracht kan zetten (duwen en trekken). Een lange wandeltocht maken zal echter niet gaan. Ik hoor graag wat andere fietsers zouden doen. Wandelschoen of fietsschoen?

Hou er rekening mee dat fietsschoenen niet geschikt zijn voor lopen in rotsachtig terrein. De SPD-plaatjes zijn glad en dus gevaarlijk.
Je zou ook kunnen denken aan fietsschoenen + lichte, lage wandelschoenen (mijn keus).

Gaele

Als je echt maar 1 paar mee wilt nemen, dan de wandelschoenen. Anders zou je het beste kunnen doen wat eindgebruiker zegt.
Dan heb je ook nog wat afwisseling, is ook wel goed voor je voeten!

Succes!
El & El

Wandelschoenen natuurlijk!

John.

Wandelschoenen en eventueel ouderwetse toeclips.

Gerd

Een vreemde eend in de bijt: ik fiets en wandel altijd op Teva sandalen... fietst heerlijk, ook als het regent. En ze zijn prima geschikt voor een wandeling; ben er ooit een stuk mee de Pico Veleta opgelopen in Spanje en in Frankrijk en Turkije diverse andere bergen.

Freek

die sandalen zijn beslist aan te raden als het een beetje weer is
zodra het koud en nat wordt gaat het wel fout hoor
en denk er ook aan dat je met een harde stevige zool de beste krachtoverbrenging hebt op je pedalen
ik zou dus voor wandelschoenen gaan, of voor lage wandelschoenen en toeclips, zoals hierboven ook al eens genoemd wordt
Ik heb het op deze site al eens eerder als mijn ideale oplossing meegegeven... fietsen met fietsschoene, en al de rest op Teva sandalen. Dus ook een fikse wandeling. En dat laatste met een paar goede wandelsokken in je tevaatjes. Ziet er niet uit, maar werkt fantastisch!!! (nu ja, behalve als je besluit om te gaan wandelen in een halve meter sneeuw natuurlijk...)

Groetjes,

Astrid
Ik gebruik regelmatig de rockhopper van specialiced. Ik zou inderdaad niet zonder spd kunnen fietsen in bergachtig gebied Je moet tegen elkaar opnemen hoeveel uur je op de fiets zit en hoeveel uur je gaat wandelen. De rockhoppers bevallen mij uitstekend omdat het spd geintergreerd zit en wel zo dat en wandeling mij makkelijk afgaat. Het zijn goede degelijke schoenen van ongev. 85,-euro.

Mocht je aan het volgende denken dan geef ik je mijn ervaring: Ik heb ooit eens onder mijn schoenen (met SPD) een extra zool gelijmd met een gat erin voor het SPD blokje. Dat loopt veel beter dan een gewone SPD schoen omdat je anders steeds met het blokje op de grond tikt. (Althans bij mijn schoenen.) Maar het blijft toch een schoen die beter geschikt is voor fietsen dan voor lopen en extra slippers bleken verrekte handig.
Ritch The Fridge..

Ik gebruik sandalen en Merrell wintermocks. De Merrell' s hebben en stevige profielzool, maar het boven werk is van neopreen/leer. Ze zijn licht en heel klein (plat) op te bergen. Maar bieden voldoende steun voor een wandeling op oneffen paden.