Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tocht naar gibraltar - Forum Wereldfietser

Tocht naar gibraltar

samen met een aantal vrienden ben ik van plan om deze zomer na onze eindexamens naar gibraltar te fietsen, om zo iets speciaals te doen in het kader van de overgang van middelbare school naar universiteit. nu ben ik zelf al vrij ervaren in het ondernemen van fietsvakanties (6 keer eerder geweest), echter, een dergelijk lange tocht heb ik nog nooit eerder ondernomen. nu heb ik dus een aantal vragen, en waarschijnlijk zullen die er in de toekomst nog wel meer komen, dus jullie zullen zeker vaker van me gaan horen :P hoe dan ook.....ik zal even wat vragen opsommen:

1
ik twijfel tussen 3 routes om spanje te bereiken. de eerste zou zijn, richting parijs, en van daaruit naar de westkust van frankrijk, om de pyreneeën aan de westkant voorbij te gaan, om dan vervolgens richting barcelona te fietsen. de tweede route gaat ook richting parijs, om dan recht naar het zuiden te gaan, en het centraal massief ten westen voorbij te gaan, via limoges/toulouse, en dan via perpignan de pyreneeën ten oosten voorbij. de derde route tenslotte is de route die beschreven staat op de volgende website en het daarbij horende boek:
http://www.cartostudio.nl/fiets/NL/barc ... celona.htm
voordeel van de eerste route is, dat we lange tijd langs de kust rijden, waar een zeeklimaat heerst, en we dus geen last zullen hebben van al te extreme hitte. echter, deze route is wel vrij saai (ik heb al eerder aan de westkust gefietst), plus, je maakt een omweg als je de pyreneeën ten westen voorbij gaat. de 2e route vervolgens had/heeft mijn voorkeur, aangezien hij vrij rechttoe-rechtaan is, en je er de al te hoge gebergtes mee ontwijkt. echter, het landschap waar je in rijdt bestaat veelal uit saaie velden en weilanden. de derde route tenslotte is veruit de mooiste van de 3, maar je krijgt er volgens mij ook wel het meeste te maken met reliëf. is er iemand die over 1 of meerdere van deze routes iets kan vertellen uit eigen ervaring?

2
als we gibraltar bereikt hebben, willen we met de trein terug naar nederland. ik denk dat er vanuit sevilla wel een internationale trein rijdt? is er iemand die mij kan vertellen waar/wanneer etc er treinen richting nederland rijden vanuit die omgeving? en heb je toevallig enig idee hoeveel dit gaat kosten? ik heb al gehoord dat dit wel kan oplopen tot zo'n 100 a 200 euro?

3
is het inderdaad zo dat in spanje wildkamperen vrijwel overal toegestaan is?

4
op dit moment is mijn conditie niet echt bepaald top, en we waren toch wel van plan om per dag zo'n 70 tot 100 kilometer te fietsen. tijd om keihard te gaan trainen dus. iemand nog tips, trainingsschema's, verwijzingen naar sites/boeken of iets dergelijks om me hierbij te helpen?

2 Er zijn geen doorgaande treinen van Spanje naar de rest van Europa, de spoorbreedte in Spanje wijkt af. Fietsen in interregionale en internationale treinen is een moeizaam verhaal, regionale treinen gaat goed, maar of je dat wil vanuit Gibraltar? Met die 100 à 200 euro redt je het denk ik ook niet, uit financiele overwegingen kan je beter gaan vliegen.

3 Niet overal, maar hoe minder reguliere campings, hoe makkelijker je wild kampeert, nationale parken en zo zijn wel moeilijk als je onder de boomgrens blijft;-)

4 Als je gezond bent, in NL begint met fietsen en je gaat niet via de Ardennen, dan is je conditie wel goed genoeg tegen de tijd dat je die nodig hebt

5 Google er op los, er is heel veel te vinden op internet en veel vragen zijn al beantwoord ergens in dit forum of elders op internet

LP

Leuk idee!

Kom naar de Europese Fietsreizenmarkt op zondag 13 februari in het Nivongebouw in Rotterdam; daar staan diverse informanten (waaronder ikzelf) die ooit door Frankrijk en Spanje en/of naar Gibraltar zijn gefietst.
De route van Barcelona via Teruel, Cuenca, Granada, Ronda naar Gibraltar kan ik je zeker aanbevelen. In Frankrijk zou je evt de Groene weg naar de Middellandse ZEe kunnen volgen, of de Benjaminse variant.

Wat de terugreis betreft: volgens mij kun je het beste vanuit Malaga een vliegtuig boeken naar Nederland (transavia) of Brussel (virgin). Dat is waarschijnlijk makkelijker en sneller dan de bus/trein en vaak ook nog goedkoper.

Over het trainen: zelf beschouw ik de eerste 2 dagen van de fietsvakantie als training. En dat is dan vaak 150 km naar het volgende overnachtingsadres (familie) voor mij... Dus daar zou ik je maar niet al te druk over maken.

Als je meer wilt weten, dan hoor ik het wel; tot zondag de 13e februari!

Groeten,
Freek