Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstas of fietskar - Forum Wereldfietser

fietstas of fietskar

Ik fiets sinds enkele jaren in clubverband en afgelopen jaar zijn wij naar Spanje gefietst echter alleen met dagbagage. Dit jaar willen we niet meer afhankelijk zijn van een volgauto en zijn dan ook voornemens om alles zelf mee te nemen. De vraag is alleen wat koop ik: fietstassen of een fietskar. Ik ben niet meer zo jong (52 jaar) en mijn gemiddelde is slechts 17 á 18 km per uur. Kan mij iemand zijn ervaring hierover doorgeven om de keuze iets te vergemakkelijken. Ik heb enkele fietskarren bekeken (cyclone, bobyak en monoporter). Wie heeft hiermee ervaring?

caminadora

Allereerst, ik heb geen ervaring met fietskarren.
Maar met een fietskar heb ja altijd weer een of meer wielen meer en dus meer weerstand. Ook het gewicht van een fietskar zal altijd iets hoger uitvallen dan het totaal van de fietstassen+dragers. Tja, en dat zal altijd iets energie kosten.
Fietskarren schijne vooral in het voordeel te zijn op onverhard en/of zanderig terrein. Doordat de wieldruk lager is kan je met een lagere bandenspaning fietsen en heb je meer compfort.
Voordel van fietstassen is dat je de grootte en het aantal tassen kan afstemmen op je behoefte.
Overigens nog net en aantal Amerikanen ontmoet die zeer content waren met hun bobjack. Ondanks een traject door Peru met heel veel klimwerk. Dus dat hoeft niet het probleem te zijn.

Succes

De B.O.B. (type yak) is een van de meest succesvolle en populaire karren. Hij spoort goed en hangt degelijk achter je fiets. Hij is niet goedkoop (bijna vierhonderd euro) en wordt geimporteerd door Vertex. 023-5718184
Ik heb een BOB en ben er erg tevreden over. Moet er wel bijzeggen dat ik hem alleen heb gebruikt achter een Kronan in Nederland en eerst getest, verzwaard met bakstenen, achter mijn triathlonfiets. Dat reed heel erg goed.
Je merkt tijdens het rijden een iets vertragend effect, met name als je een hobbel (verkeersdrempel) overgaat.
De trailer volgt de fiets in alle bewegingen, ik kon mijn triathlonstuur gebruiken nadat ik gewend was aan het kleine na-ijleffect.
Ik heb gelezen dat het ook achter ATB's, Randoneurs en omgebouwde racefietsen goed rijdt. Aan te raden is wel om aan het voorwiel lowriders te plaatsen voor de gewichtsverdeling tijdens afdalingen.

Over de toegenomen weerstand door een extra wiel: Kan zijn, maar het gewicht op de wielen van de fiets is weer een stuk minder, waardoor de weerstand van die banden minder zal zijn dan van een volbepakte fiets.

Zie verschillende sites met reisverhalen, o.a. te benaderen via de site van de producent: http://www.bobtrailers.com.

Ik heb in het verleden met tassen gereden, tot grote tevredenheid, maar ben van plan in 2003 eindelijk weer te gaan fietsen, en dan 100% zeker met mijn BOB-YAK en mijn oude lowriders voor.

Harry Nooitgedagt